Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Perły współczesnej gdańskiej architektury na grafikach

Hala Olivia, falowiec w Nowym Porcie, Europejskie Centrum Solidarności oraz Muzeum II Wojny Światowej to cztery niezwykłe budowle Gdańska. Zostały umieszczone na specjalnych grafikach, które trafią do wyselekcjonowanych miejsc użyteczności publicznej.

A
A


Inspiracją do przygotowania serii grafik prezentujących perły współczesnej gdańskiej architektury były realizacje studia „Gra-Fika” z Łodzi. Specjalnie dla Gdańska zostały przygotowane przez to studio prace prezentujące zarówno kultowe przykłady architektury lat 70-tych XX wieku - Hala Oliwia i tzw. falowiec, jak i nowe symbole miasta - okazałe siedziby Europejskiego Centrum Solidarności i Muzeum II Wojny Światowej.

Oprawione grafiki trafią do wyselekcjonowanych miejsc użyteczności publicznej. Ich wielkość to 500x700 mm.


Hala sportowo-widowiskowa Olivia  

olivia_FOTO


Pisano o niej „pałac lodowy”. Uznawana nie tylko za jeden z najlepszych obiektów sportowo-widowiskowych w kraju, ale także za wyróżniający się przykład polskiej myśli projektowej. Gdańska hala „Olivia” powstała w 1974 roku, według projektu architektów Macieja Krasińskiego i Macieja Gintowta oraz inżyniera Stanisława Kusia.

Betonowa, brutalistyczna, asymetryczna sylwetka kojarzy się ze statkiem unoszącym się na morzu. Takie było zamierzenie autorów - chcieli poprzez formy nowoczesnej architektury nawiązać do portowego charakteru Gdańska. Stąd zakrzywiona linia przekrycia, przypominająca kształt ryby i ostry „dziób” dający zarys kadłuba okrętu. Jednocześnie zaprojektowana konstrukcja była bardzo funkcjonalna i ekonomiczna, a do jej budowy użyto żelbetowych prefabrykatów oraz stalowych dźwigarów sprężonych kablami.

Nowoczesna arena była sceną koncertów Karela Gotta i Eltona Johna. Stała się także świadkiem ważnych wydarzeń historycznych - to właśnie w hali „Olivia” odbył się I Zjazd NSZZ „Solidarność” w 1981 roku.


Falowiec w Nowym Porcie

falowiec_FOTO


Budowę „falowców” na gdańskim Przymorzu rozpoczęto w 1966 roku. Na przestrzeni 12 lat zrealizowano 8 budynków o długości od 200 do 850 metrów. 11-kondygnacyjne bloki, składające się z powtarzalnych segmentów (sekcji), wzniesiono z prefabrykatów. Falowiec w Nowym Porcie (jedyny 12-kondygnacyjny!) był ostatnim z zespołu i powstał w 1978 roku, w chwili, gdy wielkie założenia mieszkaniowe coraz częściej były poddawane krytyce.

Autorzy projektu osiedla „Przymorze”, Tadeusz Różański, Józef Chmiel, Janusz Morek i Danuta Olędzka dążyli do stworzenia środowiska przyjaznego mieszkańcom, które byłoby jednocześnie architektoniczną dominantą w przestrzeni. Dlatego też stworzyli charakterystyczne „zygzaki”, aby uniknąć „monotonii długich, nieprzerwanych ścian”, a prześwity między blokami otwierały się w kierunku morza.

Dziś „falowce” mają zarówno przeciwników, jak i zwolenników. Ci pierwsi krytykują ideę małych „komórek mieszkalnych” w ogromnym bloku. Drudzy –-doceniają doskonałą lokalizację i wspaniałe widoki roztaczające się z okien na wyższych kondygnacjach.


Europejskie Centrum Solidarności

ecs_FOTO


Wojciech Targowski, główny projektant Europejskiego Centrum Solidarności w Gdańsku, opisuje je jako obiekt o szczególnej lokalizacji i funkcji. Usytuowanie na terenie stoczni, w pobliżu Pomnika Poległych Stoczniowców 1970, wymuszało niestandardowe rozwiązania. Ukończony w 2014 roku gmach nie jest zwrócony frontem do placu, lecz bokiem. Dzięki temu pokryta kortenem ściana boczna stanowi tło dla monumentalnych krzyży i bramy stoczniowej.

Architekci z kierowanej przez Targowskiego pracowni PWW FORT pragnęli, aby ogromna budowla wpisała się w krajobraz stoczni. Pochyłe, obłożone rdzawym metalem ściany, przypominają kadłub ogromnego statku. Przemysłowa estetyka współgra z historią miejsca, która zdaje się być wszędzie obecna. Poprzez okna i przeszklone szczeliny goście Centrum mają nieustanny kontakt wzrokowy z postoczniowym krajobrazem. Jednocześnie do wnętrza „wdziera się” natura, bowiem główny hol został obsadzony bujną zielenią. Stanowi ona kontrast zarówno dla otoczenia Centrum, jak i dla industrialnego charakteru pozostałych wnętrz nawiązujących do estetyki stoczniowych hal.


Muzeum II Wojny Światowej

wojna_FOTO


„Dramatyczna, wielowymiarowa przestrzeń - tektoniczna rzeźba” - w ten sposób amerykański architekt Daniel Libeskind opisał zwycięski projekt Muzeum II Wojny Światowej autorstwa pracowni Studio Kwadrant. Istotnie, ukończony w 2017 roku gmach, nie przypomina zwykłego budynku.

Architekci umieścili główną część muzeum pod powierzchnią ziemi, ponad którą wystaje ekspresyjna bryła o charakterystycznych, barwionych na czerwono ścianach. W ten sposób budynek, pomimo znacznej kubatury, nie dominuje nad pejzażem starego miasta. Całość zyskała także wymiar symboliczny. Przeszłość i okrucieństwo wojny zostały zamknięte w podziemiu. Zwrócona ku odbudowanemu Gdańskowi wieża mieszcząca m.in. bibliotekę, sale wykładowe i punkt widokowy stanowi spojrzenie w stronę lepszej przyszłości.

Realizacja Muzeum stanowiła wyzwanie, z którym musieli zmierzyć się architekci, ale także konstruktorzy i kuratorzy. Ci pierwsi mieli za zadanie wykreowanie nowej tożsamości miejsca. Drudzy musieli zmierzyć się m.in. z podwodnym betonowaniem. Do ostatnich należało stworzenie narracji o trudnych i bolesnych wydarzeniach przeszłości.

autorka grafik: Katarzyna Jasińska, autor tekstu: Błażej Ciarkowski


KONKURS DLA CZYTELNIKÓW

Dla naszych Czytelników mamy grafiki czterech gdańskich budowli. By otrzymać jedną z nich wystarczy odpowiedzieć na jedno z poniższych pytań. Odpowiadasz na pytanie dotyczace grafiki, którą chcesz otrzymać. 

PYTANIE 1:

- Czy w hali Olivia odbył się I zjazd NSZZ "Solidarność"?

PYTANIE 2:

- Z ilu kondygnacji składa się falowiec w Nowym Porcie? 

PYTANIE 3: 

- W którym roku ukończona została budowa gmachu Europejskiego Centrum Solidarności?

PYTANIE 4:

- Czy w budynku Muzeum II Wojny Światowej znajduje się punkt widokowy?

Odpowiedzi z podaniem własnego imienia i nazwiska należy przesyłać do środy, 19 grudnia 2018 roku, do godz. 18.00 na adres e-mail: redakcja@gdansk.pl. Zwycięzcy o odbiorze grafik zostaną powiadomieni drogą elektroniczną na adres mail, z którego została wysłana odpowiedź na zadane pytanie konkursowe. 

W treści maila prosimy wpisać nazwę budowli, której grafikę chcesz otrzymać. 

REGULAMIN KONKURSU

  1. Organizatorem konkursu "Grafiki współczesnej gdańskiej architektury" są Gdańskie Centrum Multimedialne Spółka z o.o. ul. Andruszkiewicza 5, 80-601 Gdańsk (wydawca portalu www.gdansk.pl) oraz Urząd Miejski w Gdańsku.
  2. Konkurs rozpoczyna się z chwilą ogłoszenia na stronie www.gdansk.pl i trwa do czasu rozstrzygnięcia.
  3. Data trwania konkursu jest ustalana niezależnie dla każdego konkursu i jest podana przy opisie konkursu. Przy czym dzień zakończenia konkursu jest dniem podania zwycięzcy konkursu.
  4. Uczestnictwo w konkursie jest dobrowolne. Do konkursu można przystąpić w każdym momencie jego trwania.
  5. Udział w konkursie polega na przesłaniu poprawnej odpowiedzi na pytanie konkursowe na adres redakcja@gdansk.pl z wpisanym tematem maila: "HALA OLIVIA", "FALOWIEC", "ECS" lub "MIIWŚ".
  6. Zwycięzcą konkursu zostaje osoba, której e-mail z prawidłową odpowiedzią trafi na adres elektroniczny organizatora w jak najszybszym czasie.
  7. Nagrodą w konkursie jest grafika z jedną z wybranych budowli Gdańska (do wyboru: Hala Olivia, falowiec w Nowym Porcie, Europejskie Centrum Solidarności lub Muzeum II Wojny Światowej).
  8. Ogłoszenie wyników następuje po rozstrzygnięciu konkursu.
  9. Zwycięzca zostanie powiadomiony o wygranej na wskazany adres e-mail lub numer telefonu.
  10. Zwycięzca zobowiązany jest wysłać na adres organizatora redakcja@gdansk.pl potwierdzenie otrzymania informacji o przyznanej nagrodzie.
  11. W przypadku braku kontaktu ze zwycięzcą lub stwierdzenia nieprawidłowości podczas weryfikacji, zwycięzcą ogłoszona zostanie osoba, która zajęła kolejne miejsce w konkursie.
  12. Udział w konkursie jest równoznaczny z zapoznaniem się z regulaminem konkursu i akceptacją jego treści, a także wyrażeniem zgody przez osoby uczestniczące na przetwarzanie przez organizatora ich danych osobowych niezbędnych do realizacji konkursu, w tym wysłanych w mailu do redakcji.