PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Na powrót za pan brat z wodą

Na powrót za pan brat z wodą
Od lat mówiło się, że Gdańsk zbyt mało wykorzystuje walory położenia nad wodą. By to zmienić, wdrożono dwa programy, których celem jest lepsze wykorzystanie unikatowego położenia. Mowa tu o „Programie Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku” i programie „Pętla Żuławska - Rozwój Turystyki Wodnej”. Oba właśnie się skończyły i przyszedł czas na podsumowania
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Od lat mówiło się, że Gdańsk zbyt mało wykorzystuje walory położenia nad wodą. By to zmienić, wdrożono dwa programy, których celem jest lepsze wykorzystanie unikatowego położenia. Mowa tu o „Programie Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku” i programie „Pętla Żuławska - Rozwój Turystyki Wodnej”. Oba właśnie się skończyły i przyszedł czas na podsumowania 

Jak powszechnie wiadomo Gdańsk to piękne, charakterystyczne miasto nad wodą – z rzekami, zatoką, zbiornikami wodnymi. Tych rzek jest nie mało, bo ok.180 km. Jakie są? Zaniedbane, niewykorzystywane. Siedzą przy nich wędkarze, młodzież i starsi. I tak naprawdę to żal, że nic się nie dzieje. To był rok 2005.

Zmienić wizerunek? …..

Gmina Miasta Gdańska od 2006 roku rozpoczęła przygotowanie dwóch inwestycji związanych z aktywizacją dróg wodnych w Gdańsku. A zaczęło się od międzynarodowego projektu InWater. Wykonano analizy, scharakteryzowano miejsca do ewentualnego zagospodarowania. Przypatrzono się jak jest w innych krajach – na Litwie, w Niemczech, w Szwecji, w Finlandii. Wyciągnięto wnioski. Potem rozpoczęły się plany i marzenia – decyzje, rozmowy, spotkania, koncepcje programowo-przestrzenne, dokumentacje projektowe, wybory wykonawców robót projektowych, budowlanych. Pozyskanie pozwoleń, decyzji i opinii. Ogrom pracy wszystkich zaangażowanych w realizację projektu.

Z marzeń w działania

Z Fiszką projektu indywidualnego do Polskiej Organizacji Turystycznej wystąpiono w maju 2008 roku. I pierwszy mały sukces – projekt pn. „Program ożywienia dróg wodnych w Gdańsku” znalazł się na Liście indykatywnej projektów starających się o dofinansowanie z Unii Europejskiej. W tym samym czasie prowadzona była współpraca z Biurem Rozwoju Dróg Wodnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w przygotowywaniu ogromnego zadania związanego z obszarem Żuław. Na początku zainteresowanych samorządów było 34 i każdy miał po kilka zadań. Zadania podzielono z ustalonymi priorytetami i z czterech proponowanych przez Gdańsk zadań (dwie przystanie żeglarskie na Wyspie Sobieszewskiej, droga rowerowa wzdłuż ul. Świbnieńskiej i zwodzony most w Przegalinie) Gmina miała realizować most. Ten most zresztą jest bardzo ważnym elementem w projekcie, bo otwiera żeglarzom drogę wodną na Żuławy i dalej do Fromborka, Braniewa i Nowej Pasłęki. Projekt znalazł się również na Liście indykatywnej POT – na I miejscu, Ożywienie dróg wodnych – na VI.

W sierpniu i wrześniu 2010 roku podpisano umowy o dofinansowanie. Gmina Miasta Gdańska w projekcie Program ożywienia dróg wodnych w Gdańsku” jest Beneficjentem i Partnerem z Muzeum Historycznym Miasta Gdańska, z kolei w drugim projekcie „Pętla Żuławska - Rozwój Turystyki Wodnej” jest jednym z 14 Partnerów, a Beneficjentem jest Samorząd Województwa Pomorskiego.

„Most zwodzony nad śluzą w Przegalinie” otwiera drogę wodną na Żuławy. Odbiór robót odbył się w dniu 29 maja 2012r. Most jest szerokości8,7 m, z dwukierunkową drogą rowerową i chodnikiem dla pieszych. Czas otwierania/zamykania wynosi 110 s. Całkowita długość przęsła wynosi22,58 m. Koszt budowy wynosi 11,6 mln PLN, z czego Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości 60% tj. ok. 7 mln PLN.

„Program ożywienia dróg wodnych w Gdańsku” to trzy przystanie wodne i dziesięć przystanków tramwaju wodnego, zmodernizowane ciągi spacerowe nad wodą, pomosty cumownicze stałe i ruchome, zagospodarowany teren dla potrzeb lokalizacji, slipy do wodowania jednostek. Projekt rozpoczęto w styczniu 2008r. Wszystkie budowy zostały odebrane i przekazane Użytkownikowi 29 maja 2012r. Koszt projektu ok. 38,9 mln PLN z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 17 mln PLN. Lokalizacje są usytuowane w miejscach ciekawych historycznie i przyrodniczo. Utworzono45 km linii tramwaju wodnego, na której stworzono dwie linie tramwaju wodnego F5 – Żabi Kruk – Westerplatte z dwoma przystankami stworzonymi we współpracy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk oraz F6 – Targ Rybny – Narodowe Centrum Żeglarstwa. 40-sto osobowe stateczki z możliwością zabrania pięciu rowerów będą pływać od 5 czerwca trzy razy dziennie i są świetną propozycją do zorganizowania wycieczek szkolnych oraz wypraw rodzinnych z możliwością obejrzenia Gdańska od strony wody. A jest to niepowtarzalny obraz miasta. Wybrany Operator obsługujący przystanie i przystanki będzie czuwał nad gościnnym przyjęciem wodniaków w naszym mieście.

I niczego sobie teraz nie życzmy, tylko pięknej pogody oraz turystów i mieszkańców, którzy będą korzystać z nowej infrastruktury i tramwajów wodnych… 

Dagna Czarnecka, WPR UM 

Więcej na temat:

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 2007-2013

loga_nowe
0

loga
logo1


Dagna CzarneckaUrząd Miejski w GdańskuWydział Programów RozwojowychReferat Inwestycji Europejskich
Dagna Czarnecka - najnowsze