Od lat mówiło się, że Gdańsk zbyt mało wykorzystuje walory położenia nad wodą. By to zmienić, wdrożono dwa programy, których celem jest lepsze wykorzystanie unikatowego położenia. Mowa tu o „Programie Ożywienia Dróg Wodnych w Gdańsku” i programie „Pętla Żuławska - Rozwój Turystyki Wodnej”. Oba właśnie się skończyły i przyszedł czas na podsumowania
Jak powszechnie wiadomo Gdańsk to piękne, charakterystyczne miasto nad wodą – z rzekami, zatoką, zbiornikami wodnymi. Tych rzek jest nie mało, bo ok.180 km. Jakie są? Zaniedbane, niewykorzystywane. Siedzą przy nich wędkarze, młodzież i starsi. I tak naprawdę to żal, że nic się nie dzieje. To był rok 2005.
Zmienić wizerunek? …..
Gmina Miasta Gdańska od 2006 roku rozpoczęła przygotowanie dwóch inwestycji związanych z aktywizacją dróg wodnych w Gdańsku. A zaczęło się od międzynarodowego projektu InWater. Wykonano analizy, scharakteryzowano miejsca do ewentualnego zagospodarowania. Przypatrzono się jak jest w innych krajach – na Litwie, w Niemczech, w Szwecji, w Finlandii. Wyciągnięto wnioski. Potem rozpoczęły się plany i marzenia – decyzje, rozmowy, spotkania, koncepcje programowo-przestrzenne, dokumentacje projektowe, wybory wykonawców robót projektowych, budowlanych. Pozyskanie pozwoleń, decyzji i opinii. Ogrom pracy wszystkich zaangażowanych w realizację projektu.
Z marzeń w działania
Z Fiszką projektu indywidualnego do Polskiej Organizacji Turystycznej wystąpiono w maju 2008 roku. I pierwszy mały sukces – projekt pn. „Program ożywienia dróg wodnych w Gdańsku” znalazł się na Liście indykatywnej projektów starających się o dofinansowanie z Unii Europejskiej. W tym samym czasie prowadzona była współpraca z Biurem Rozwoju Dróg Wodnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego w przygotowywaniu ogromnego zadania związanego z obszarem Żuław. Na początku zainteresowanych samorządów było 34 i każdy miał po kilka zadań. Zadania podzielono z ustalonymi priorytetami i z czterech proponowanych przez Gdańsk zadań (dwie przystanie żeglarskie na Wyspie Sobieszewskiej, droga rowerowa wzdłuż ul. Świbnieńskiej i zwodzony most w Przegalinie) Gmina miała realizować most. Ten most zresztą jest bardzo ważnym elementem w projekcie, bo otwiera żeglarzom drogę wodną na Żuławy i dalej do Fromborka, Braniewa i Nowej Pasłęki. Projekt znalazł się również na Liście indykatywnej POT – na I miejscu, Ożywienie dróg wodnych – na VI.
W sierpniu i wrześniu 2010 roku podpisano umowy o dofinansowanie. Gmina Miasta Gdańska w projekcie Program ożywienia dróg wodnych w Gdańsku” jest Beneficjentem i Partnerem z Muzeum Historycznym Miasta Gdańska, z kolei w drugim projekcie „Pętla Żuławska - Rozwój Turystyki Wodnej” jest jednym z 14 Partnerów, a Beneficjentem jest Samorząd Województwa Pomorskiego.
„Most zwodzony nad śluzą w Przegalinie” otwiera drogę wodną na Żuławy. Odbiór robót odbył się w dniu 29 maja 2012r. Most jest szerokości8,7 m, z dwukierunkową drogą rowerową i chodnikiem dla pieszych. Czas otwierania/zamykania wynosi 110 s. Całkowita długość przęsła wynosi22,58 m. Koszt budowy wynosi 11,6 mln PLN, z czego Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości 60% tj. ok. 7 mln PLN.
„Program ożywienia dróg wodnych w Gdańsku” to trzy przystanie wodne i dziesięć przystanków tramwaju wodnego, zmodernizowane ciągi spacerowe nad wodą, pomosty cumownicze stałe i ruchome, zagospodarowany teren dla potrzeb lokalizacji, slipy do wodowania jednostek. Projekt rozpoczęto w styczniu 2008r. Wszystkie budowy zostały odebrane i przekazane Użytkownikowi 29 maja 2012r. Koszt projektu ok. 38,9 mln PLN z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 17 mln PLN. Lokalizacje są usytuowane w miejscach ciekawych historycznie i przyrodniczo. Utworzono45 km linii tramwaju wodnego, na której stworzono dwie linie tramwaju wodnego F5 – Żabi Kruk – Westerplatte z dwoma przystankami stworzonymi we współpracy z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk oraz F6 – Targ Rybny – Narodowe Centrum Żeglarstwa. 40-sto osobowe stateczki z możliwością zabrania pięciu rowerów będą pływać od 5 czerwca trzy razy dziennie i są świetną propozycją do zorganizowania wycieczek szkolnych oraz wypraw rodzinnych z możliwością obejrzenia Gdańska od strony wody. A jest to niepowtarzalny obraz miasta. Wybrany Operator obsługujący przystanie i przystanki będzie czuwał nad gościnnym przyjęciem wodniaków w naszym mieście.
I niczego sobie teraz nie życzmy, tylko pięknej pogody oraz turystów i mieszkańców, którzy będą korzystać z nowej infrastruktury i tramwajów wodnych…
Dagna Czarnecka, WPR UM
Więcej na temat:
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 2007-2013