PORTAL MIASTA GDAŃSKA

O edukacji medialnej w Instytucie Kultury Miejskiej

O edukacji medialnej w Instytucie Kultury Miejskiej
Jak chronić swoją prywatność w Sieci? Czy pisanie bloga może być formą nauki? Jak oswoić Internet osobom dojrzałym? Nad tymi pytaniami zastanawiali się autorzy i autorki materiałów edukacyjnych, które są efektem zakończonego w grudniu 2013 roku, współfinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego projektu Medialabu Gdańsk - Pracownia edukacji i kultury. W Pracowni powstała elektroniczna publikacja dla nauczycieli i osób pracujących z młodzieżą „Blogi w edukacji”, gra „Twoje prawa w Sieci”
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl

Jak chronić swoją prywatność w Sieci? Czy pisanie bloga może być formą nauki? Jak oswoić Internet osobom dojrzałym? Nad tymi pytaniami zastanawiali się autorzy i autorki materiałów edukacyjnych, które są efektem zakończonego w grudniu 2013 roku, współfinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego projektu Medialabu Gdańsk -  Pracownia edukacji i kultury. W Pracowni powstała elektroniczna publikacja dla nauczycieli i osób pracujących z młodzieżą „Blogi w edukacji”, gra „Twoje prawa w Sieci”, skrypt warsztatów Wkipedia 50+ oraz, działający od lipca, mały przegląd domeny publicznej - www.szukamy.org. Zachęcamy do zapoznania się z nimi, pobrania i korzystania! Wszystkie dostępne są na: http://www.pracownia.medialabgdansk.pl.

Nad tworzeniem materiałów edukacyjnych pracowało grono kilkudziesięciu specjalistów i specjalistek z zakresu edukacji medialnej, socjologów i animatorów kultury z całej Polski. Podczas spotkań i warsztatów poświęconych poszczególnym formom (grze, warsztatom, publikacji) wypracowane zostały materiały, które wspomagają edukację medialną dzieci i młodzieży, a także osób dorosłych.

- Korzystanie z potencjału nowych mediów i technologii staje się integralną częścią działań kulturalnych i edukacyjnych. To już nie tylko efektowny, ale niekonieczny dodatek, jak prezentacja multimedialna w czasie lekcji. Internet może być na przykład inspiracją do uczenia się współpracy. Dlatego przygotowaliśmy zestaw materiałów edukacyjnych, które pokazują jak w twórczy sposób można korzystać z blogów, Wikipedii, zasobów domeny publicznej, nie zapominając o zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci - mówi Sławomir Czarnecki, koordynator Medialabu Gdańsk.

- Niezależnie od tego, czy globalnie Internet idzie w dobrym, czy złym kierunku, a coraz więcej przemawia za tym drugim, nadal w lokalnym kontekście warto "brać sprawy w swoje ręce" i aktywnie korzystać z dostępnych w nim narzędzi. Dzięki temu projekty edukacyjne i kulturalne mogą być ciekawsze i skuteczniejsze - kontynuuje Czarnecki.

Zaproponowane przez twórców projekty były sprawdzane przez odbiorców publikacji. Grę „Twoje prawa w Sieci” testowała młodzież z Niepublicznej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Kowalach, a wnioski z gry zostały podsumowane i uwzględnione w jej ostatecznej wersji. Scenariusz zajęć z „Wikiwarsztatów 50+” został próbnie zrealizowany podczas warsztatów przeprowadzonych w Instytucie Kultury Miejskiej w listopadzie 2013 roku. Treść publikacji „Blogi w edukacji” stworzono nietypową metodą – booksprintu, podczas której osoby piszące zbierają się w jednym czasie i miejscu, i wspólnie, przez jeden czy dwa dni piszą na dany temat. Poradnik o wykorzystaniu blogów w nauce, przed nadaniem mu ostatecznego kształtu, był konsultowany on-line z nauczycielami i edukatorami. Serwis szukamy.org funkcjonuje już od lipca zeszłego roku i od tego czasu odkrywa przed czytelnikami artykuły, grafiki, plakaty, przepisy kulinarne, reklamy i inne interesujące zasoby znajdujące się w domenie publicznej.

medialab

Blogi w edukacji

- Dzięki tej publikacji chcemy pokazać, że blog można założyć bardzo łatwo i wykorzystywać go jako istotną platformę zarówno w komunikacji rówieśniczej, jak i kontaktach nauczycieli z uczniami i rodzicami. Nie bójmy się budować informacyjnych przestrzeni interakcji, bo korzystanie z narzędzi dostępnych od wielu lat, ale wciąż usprawnianych, daje szansę na uzupełnianie szkolnej edukacji. Szansę na poszukiwania, spotkania z innymi i rozwijanie zainteresowań - piszą we wstępie do publikacji redaktorzy merytoryczni, Grzegorz D. Stunża i Piotr Peszko.

Redakcja merytoryczna: Grzegorz D. Stunża, Piotr Peszko

Autorzy i autorki: Radosław Bomba, Monika Górska, Katarzyna Fornalska, Agnieszka Jarmuł, Ania Kalinowska, Jarosław Kopeć, Łukasz Mirocha, Piotr Peszko, Piotr Siuda, Grzegorz D. Stunża, Jan Tytz, Mateusz Waligórski, Aleksandra Wzorek

 

Twoje prawa w Sieci – gra edukacyjna

Autorzy i autorki gry wierzą, że wiedzę o zasadach bezpiecznego korzystania z mediów i świadomego rozwijania własnej internetowej tożsamości przekazywać można za pomocą gry: W sieci niemało jest poradników podejmujących kwestię bezpieczeństwa. Nie chcieliśmy tworzyć kolejnego zasobu, który w typowy sposób przekazywałby treści, pokazywał, co wolno, czego nie wolno. Chcieliśmy zachęcić uczniów do myślenia i do współdecydowania w zakresie krytyki własnych wyborów i podejmowania kolejnych kroków w sieciowym świecie. Dlatego w trakcie kolejnego spotkania Medialabu Gdańsk w Instytucie Kultury Miejskiej, realizowanego w ramach projektu „Medialab – pracownia kultury i edukacji”, jakie prowadzę wspólnie z Agnieszką Bilską, zdecydowaliśmy się na zbudowanie gry... - pisze na swoim blogu www.edukatormedialny.pl Grzegorz D. Stunża (Medialab. Twoje prawa w sieci. Czego nie wiemy o edukacji medialnej).

Redakcja: Agnieszka Bilska, Grzegorz D. Stunża

Zespół autorski: Agnieszka Bilska, Monika Czapka, Marcin Grudzień, Monika Górska, Andrzej Klimczuk, Alicja Lipińska, Piotr Kowzan, Anna Miler, Anna Pluta, Piotr Siuda, Grzegorz D. Stunża, Karolina Szczepaniak, Marta Talarczyk

Wkipedia 50+ (scenariusz zajęć)

Scenariusz przewiduje zajęcia w formie około 5. godzinnego szkolenia, obejmującego część prezentacyjną, wykładową oraz ćwiczenia praktyczne przy komputerze. Podczas zajęć uczestnicy poznają zasady działania dwóch projektów Wikipedii i Wikimedii Commons. Warsztaty przeznaczone są dla osób, które posiadają podstawowe umiejętności obsługi komputera takie jak: obsługa klawiatury i myszy, obsługa przeglądarki internetowej.

Przygotowała: Agnieszka Jarmuł

Szukamy.org – mały przegląd domeny publicznej

Szukamy.org to serwis prezentujący wybrane zbiory z polskich bibliotek cyfrowych oraz w przystępny sposób informujący o idei domeny publicznej. Znajdują się w nim drobne wypisy z ciekawych publikacji i materiałów dostępnych w polskich i zagranicznych repozytoriach domeny publicznej (bibliotekach, archiwach, muzeach) oraz bardziej rozbudowane komentarze na temat wybranych zbiorów. W szczególności serwis zwraca uwagę na dzieła kultury związane z Gdańskiem. Oprócz wpisów odnoszących się do zasobów domeny publicznej w planie jest także publikowanie tekstów informacyjnych i edukacyjnych, dotyczących m.in. podstawowych problemów prawnych związanych z domeną publiczną, działań promocyjnych w bibliotekach czy archiwach cyfrowych oraz kompetencji w zakresie wyszukiwania i wykorzystywania zbiorów historycznych dostępnych online.  

Pomysłodawca serwisu: Marcin Wilkowski

Redaktorzy: Marcin Wilkowski i Karina Rojek

---

Projekt „Medialab Gdańsk - pracownia edukacji i kultury” jest dofinansowywany przez Ministerstwo Dziedzictwa i Kultury Narodowej.

Koordynacja: Sławomir Czarnecki, Karina Rojek

Medialab Gdańsk znajdziesz na:

http://medialabgdansk.pl/ oraz https://www.facebook.com/MedialabGdansk

Pracownia edukacji i kultury: http://www.pracownia.medialabgdansk.pl/

Medialab Gdańsk to program łączący kulturę, aktywizm społeczny, edukację i technologię, tworzący przestrzeń do eksperymentów, współpracy, dzielenia się wiedzą i szukania nowych rozwiązań. W efekcie, działania prowadzą do odpowiedzialnego wykorzystania nowych mediów i technologii dla rozwoju kultury i rozwoju społecznego. Głównymi polami aktywności Medialab Gdańsk są: otwartość w publicznych instytucjach kultury, edukacja medialna oraz działania w ramach Zrób to sam 2.0.

Partnerem merytorycznym projektu jest Zakład Filozofii Wychowania i Studiów Kulturowych w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego.