PORTAL MIASTA GDAŃSKA

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej II

Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej II
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl


Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej II


W dniu 13 sierpnia 2002 r. została podpisana przez Miasto Gdańsk umowa z Konsultantem GPKM (Konsorcjum SYSTRA), wyłonionym w wyniku międzynarodowego przetargu na świadczenie, sfinansowanych ze środków Programu UE PHARE, usług w zakresie przygotowania II-go Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.
GPKM II jest w 50% współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
W ramach II-go Projektu zaplanowano realizację zarówno zadań modernizacayjnych i remontowych, jak i inwestycji (budowa linii tramwajowej Śródmieście - Chełm).
Realizacja GPKM II rozpoczęła się w roku 2006, a zakończenie wszystkich zadań Projektu planowane jest w do końca 2007 r.

Roboty modernizacyjne obejmują następujące fragmenty sieci tramwajowej:
  • ul.Pomorska od ul.Subisława do ul.Grunwaldzkiej,
  • ul.Mickiewicza od pl.Komorowskiego do ul.Hallera,
  • ul.Stwosza od ul.Wojska Polskiego do ul.Chopina,
  • ul.Grunwaldzka od ul.Jesionowej do ul.Miedzianej,
  • al.Zwycięstwa od ul.Hallera do ul.3-go Maja,
  • ul.3-go Maja od al.Zwycięstwa do ul.Armii Krajowej,
  • ul.Wały Jagiellońskie od Błędnika do węzła Hucisko,
  • skrzyżowania Pomorska - Chłopska, Chłopska - Obrońców Wybrzeża, Chłopska - Jagiellońska, Wojska Polskiego - Chopina, Hallera - Mickiewicza, Hallera - Kliniczna, al.Zwyciędstwa - 3-go Maja, Podwale Przedmiejskie - Okopowa,
  • wiadukt Błędnik z dojazdami,
  • pętla tramwajowa Zaspa.

 
Mapka nowej linii tramwajowej  
W ramach GPKM II przewidziano zakup taboru transportu publicznego - 3 szt. pociągów tramwajowych oraz 28 autobusów, realizowany przez ZKM Sp. z o.o. - Partnera Projketu.
Zadanie inwestycyjne „Budowa linii tramwajowej na Chełm w Gdańsku, na odcinku od ul.3-go Maja do projektowanej pętli przy ul.Ptasiej”
Nowa linia tramwajowa o długości 2,9 km połączy dzielnicę Chełm z istniejącą siecią tramwajową Gdańska. Nowa linia włączona zostanie do ciągu komunikacyjnego z wieloma liniami autobusowymi, tramwajowymi i koleją podmiejską (SKM), a także krajową z głównym węzłem integracyjnym w rejonie Dworca PKP Gdańsk Główny. W przyszłości węzeł ten rozszerzony zostanie o stację SKM Gdańsk Śródmieście w rejonie skrzyżowania Armii Krajowej - 3-go Maja - Okopowa. Będzie to najważniejszy węzeł integracyjny dla obsługi transportu publicznego w Gdańsku.
 
  Tramwaj Bombardier
Flexity Classic NGT6-2GD
Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie od skrzyżowania Armii Krajowej - 3-go Maja - Okopowa, a następnie w kierunku Chełma tory biec będą w pasie dzielącym jezdnie ul.Armii Krajowej. Tuż przed wiaduktem nad ul.Pohulanka usytuowane będą przystanki tramwajowe z bezkolizyjnym dojściem do peronów. Na dalszym odcinku tory przebiegać będą pod wiaduktem ul.Stoczniowców i pod kładką dla pieszych w ciągu ul.Odrzańskiej. Przy kładce tej zlokalizowano przystanki tramwajowe z bezkolizyjnym dojściem do schodów. Na węźle Armii Krajowej - gen. Władysława Sikorskiego tory bezkolizyjnie włączą się w ul. gen. Sikorskiego. Zaraz za węzłem zlokalizowane będą przystanki tramwajowe z bezkolizyjnym dojściem do peronów.Na dalszym odcinku tory biec będą w osi pasa dzielącego jezdnie ul. gen.Sikorskiego. Pętla usytuowana będzie za skrzyżowaniem ul.Sikorskiego z ul.Witosa.
Z uwagi na znaczne spadki podłużne, dochodzące do 5%, linia obsługiwana będzie przez nowoczesne pociągi tramwajowe przystosowane do poruszania się po torach o takim spadku. W wyniku rozstrzygniętego przetargu ZKM Sp. z o.o. nabyło trzy składy tramwajowe typu Bombardier.


Dowiedz się więcej:

Projekt współfinansowany:

Pobierz:

Zobacz plan: