Tristar - inteligentny system sterowania ruchem - ma zrewolucjonizować poruszanie się po aglomeracji trójmiejskiej. Jego sercem będzie centralny komputer, połączony z centrami sterowania, który będzie sterować sygnalizacją świetlną i regulować ruch pojazdów komunikacji miejskiej. Nad wszystkim będą czuwały dwa centra dowodzenia - w Gdańsku i Gdyni oraz mały terminal w Sopocie, skąd do głównego komputera będą trafiały dane o np. kończącym się meczu lub koncercie.
Tristar będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Koszt projektu to 334 mln zł, część tej kwoty ma pochodzić z funduszy unijnych.
Tristar w liczbach:
- 11 855 detektorów pojazdów będzie zamontowanych w Trójmieście
- na 334 przystankach będą tablice informujące o kursowaniu komunikacji miejskiej
- 108 kamer będzie obserwowało sytuację na ulicach
- 55 fotorejestratorów "śledzić" będzie przejeżdżających na czerwonym świetle
- 43 fotoradary zamontowane będą przy trójmiejskich drogach
Wprowadzenie systemu pozwoli na inteligentne zarządzanie ruchem miejskim Trójmiasta z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku Sopocie i Gdyni o 20-30 proc.
W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Na wprowadzeniu inteligentnego sytemu sterowania skorzystają również pasażerowie autobusów. Na przystankach będzie wyświetlana informacja dotycząca godziny przyjazdu danego autobusu.
Do tego w planach jest zainstalowanie kilku stacji meteorologicznych, informujących o aktualnym stanie pogody. Ruszy również strona internetowa, gdzie wszyscy zainteresowani otrzymają na bieżąco informację na temat aktualnych utrudnień na drogach Trójmiasta. Dodatkowo pojawią się kamery, dzięki którym będzie możliwa wizualna obserwacja sytuacji na drogach Trójmiasta.
Koordynacją całego systemu zajmą się specjalnie stworzone w tym celu centrum sterowania ruchem, gdzie operatorzy na bieżąco będą zarządzali ruchem drogowym. Operator będzie sam mógł na bieżąco jednym przyciskiem zmienić sygnalizację świetlną, jeśli zajdzie taka potrzeba lub w jakikolwiek inny sposób zareagować na sytuację krytyczną w danym miejscu.
Koszt realizacji tego projektu wynosi około 230 mln zł, z czego 85% ma pochodzić z dotacji UE w ramach programu Infrastruktura i Środowisko.

























