Uczą o Solidarności młodzież z całej Polski. Ciekawy projekt gdańskiej fundacji

„Olimpiada Solidarności. Dwie dekady historii” to ogólnopolski konkurs historyczny organizowany przez Fundację Centrum Solidarności w Gdańsku dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. O tym, skąd pomysł na olimpiadę, czy takie przedsięwzięcie jest potrzebne dziś młodym ludziom i co trzeba zrobić, żeby wygrać, opowiada nam prezes zarządu Fundacji, Danuta Kobzdej.

Uczą o Solidarności młodzież z całej Polski. Ciekawy projekt gdańskiej fundacji
A
A
data publikacji: 15 czerwca 2017 r.

Finał tegorocznego konkursu historycznego odbywającego się w ramach Olimpiady Solidarności odbył się we Wrocławiu
Finał tegorocznego konkursu historycznego odbywającego się w ramach Olimpiady Solidarności odbył się we Wrocławiu
mat. Fundacji Centrum Solidarności

Agata Olszewska: Fundacja Centrum Solidarności z Gdańska działa od 1999 roku. Czym się zajmuje?

Danuta Kobzdej: - Pierwszym, głównym celem statutowym Fundacji było założenie Europejskiego Centrum Solidarności. Wcześniej, od sierpnia 2000 roku prowadziliśmy wystawę „Drogi do Wolności” - od początku jej powstania aż do 2007 roku. Kiedy powstała instytucja kultury, jaką jest ECS, w akcie założycielskim przekazaliśmy jej tę wystawę, która stała się zalążkiem obecnej wystawy stałej w ECS. Jeszcze przed powstaniem instytucji odwiedziliśmy ponad 350 miejsc na świecie na wszystkich kontynentach z wystawą objazdową przygotowaną specjalnie dla odbiorcy zagranicznego, która opowiadała o tej ważnej części naszej historii i o tym, że początek procesu upadku komunizmu rozpoczął się w Polsce. Inaugurowaliśmy również wejście do Unii Europejskiej w 2004 roku wystawą w Brukseli. Pokazywaliśmy historię w różnych zakątkach świata, zanim nie powstało ECS. Teraz skupiamy się przede wszystkim na projektach edukacyjnych, społecznych i proobywatelskich.

Jednym z takich projektów jest „Olimpiada Solidarności. Dwie dekady historii” - konkurs historyczny dla uczniów. Jego głównym celem jest budowanie tożsamości narodowej wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych, poprzez „podniesienie poziomu wiedzy o historii najnowszej Polski, a także rozbudzenie zainteresowania do poznawania genezy oraz przebiegu przemian demokratycznych w kraju”.

- Tak, to prawda. Konkurs jest jedną z trzech części większego projektu pod nazwą „Olimpiada Solidarności”. Pierwszą, na której teraz bardzo się koncentrujemy, są ogólnopolskie warsztaty dla nauczycieli. To ważne, bo to nauczyciele potem pracują z uczniami. Drugą częścią tego dużo projektu są portale edukacyjne, czyli strony internetowe. Jednym z nich jest nasz pilotażowy portal tekapomorska.pl, który uruchomiliśmy w 2015 roku jako narzędzie z jednej strony wspomagające nauczycieli w nauczaniu historii, z drugiej wspomagające uczniów - poprzez udostępnianie im informacji i różnych nośników pomocnych w nauce historii, takich jak filmy, piosenki, literatura, biogramy osób aktywnych tutaj regionalnie, itp. Trzecią częścią składową projektu jest właśnie konkurs ogólnopolski, który dotyczy historii lat 1970-1990, czyli czasów dochodzenia do wolności, od tragedii na Wybrzeżu, jaką były protesty roku ’70, poprzez tworzenie łuków opozycyjnych i wszystkich ważnych wydarzeń, które miały miejsce w ciągu tych dwóch dekad.

To jedyny ogólnopolski konkurs związany z historią Solidarności i latami 70-90 w Polsce. Skąd pomysł?

- Kiedy przez siedem lat prowadziliśmy wystawę „Drogi do Wolności”, odwiedzały ją różne grupy młodzieży, ale też dorosłych. Wtedy, widząc zainteresowanie i mając też na uwadze statystyki, wszyscy sobie uświadomiliśmy, że wiedza związana z historią najnowszą jest niewystarczająca. Wiemy ze spotkań z nauczycielami, że często na ten okres w historii w szkole brakowało czasu. Postanowiliśmy więc skupić się na tym właśnie okresie. Nauczyciele to często też ludzie bardzo młodzi, którzy urodzili się w drugiej połowie lat 80., więc wiedzę o tym okresie czerpali z książek. Dla nich ten projekt może być dodatkowym źródłem zdobywania wiedzy.

Pierwsza edycja konkursu odbyła się na przełomie 2011 i 2012 roku, a jego finał miał miejsce w Gdańsku. Jak to się udało?

- Przystąpiło do niego około 350. szkół z całej Polski. Wydawało nam się wtedy, że to jest bardzo dobry wynik jak na pierwszy raz. Staraliśmy się wtedy dopiero wypromować, bo konkursów przeznaczonych dla szkół jest bardzo dużo i są naprawdę bardzo różne, więc szkoły starają się wyselekcjonować te najlepsze.

Finał drugiej edycji odbył się w Warszawie, trzeciej w Krakowie, a czwartej, tegorocznej we Wrocławiu. Przyszły finał odbędzie w Katowicach. Dlaczego nie w Gdańsku, kolebce Solidarności?

- To jest projekt, który jest bardzo dużym przedsięwzięciem logistycznie. Najpierw jest etap szkolny, potem wojewódzki, który jest organizowany w każdym mieście wojewódzkim. Ten etap realizujemy przy wsparciu samorządów. Jego laureaci - trzy osoby, z różnych szkół w Polsce - tworzą trzyosobowe drużyny i wraz nauczycielem-opiekunem drużyny przyjeżdżają do Gdańska na wizytę studyjną, podczas której nie tylko idą szlakiem historii, ale biorą udział w warsztatach filmowych, które pomagają im stworzyć film finałowy na jeden z trzech zadanych tematów. Oczywiście Gdańsk bardzo mocno kojarzy się z historią najnowszą, tutaj były podpisane porozumienia sierpniowe, ale Solidarność to ruch ogólnopolski. Nie tylko Gdańsk doprowadził nas do wolności, ale solidarność wszystkich miast i wspólne organizowanie się. Wiele jest miast w Polsce, w których historii zaznaczony jest bardzo mocno czas związany z latami 70-90. Nawiązujemy do tego podczas finałów. W Warszawie egzamin finałowy odbywał się w Ursusie, w Krakowie odbywał się natomiast w Nowej Hucie, a we Wrocławiu w Centrum Zajezdnia, które było nazywane ich „stocznią gdańską”. W Katowicach finały odbędą się w kopalni „Wujek”. Staramy się zawsze trafić do miejsca, gdzie ta historia jest zaznaczona.

Zwycięzcy 4. edycji konkursu Olimpiady Solidarności. Dwie dekady historii
Zwycięzcy 4. edycji konkursu Olimpiady Solidarności. Dwie dekady historii
mat. Fundacji Centrum Solidarności

Olimpiada Solidarności - o konkursie:

W tegorocznej rywalizacji finałowej wzięło udział 48. uczniów, którzy pokonali ponad 3 tys. kandydatów. Gala finałowa odbyła się 8 czerwca 2017 r. w Centrum Historii Zajezdnia we Wrocławiu.

Lista zwycięzców i nagród 4. Olimpiady Solidarności „Dwie dekady historii”:


I miejsce - drużyna z województwa warmińsko-mazurskiego: Beata Dzięgo (Elbląg), Arkadiusz Tarkawian (Kętrzyn), Mateusz Latawski (Węgorzewo). Opiekun grupy: Marek Nowosad (Elbląg). Temat prezentacji: „Dowcip i anegdota jako narzędzie sprzeciwu wobec propagandy PRL lat 1970-1990”.

Zwycięzcy otrzymali promesę indeksu na UJ, UW, UWr oraz UG, stypendium w wysokości 3 tys. złotych, bony na publikacje IPN, dwudniowe szkolenie w Warszawie sponsorowane przez operatora sieci Plus oraz nagrody rzeczowe.

II miejsce - drużyna z województwa małopolskiego: Michał Zajda (Kalwaria Zebrzydowska), Wojciech Kotwica (Kraków), Anna Michalska (Kraków). Opiekun grupy: Izabela Szczygieł. Temat prezentacji: „Postawy młodzieży wobec przemian politycznych w Polsce w latach 1970-1989”.

Zwycięzcy otrzymali stypendium w wysokości 1 tys. złotych, bony na publikacje IPN, dwudniowe szkolenie w Warszawie sponsorowane przez operatora sieci Plus oraz nagrody rzeczowe.

III miejsce - drużyna z województwa świętokrzyskiego: Kinga Balińska (Końskie), Patryk Warchoł (Kielce), Julia Popielska (Połaniec). Opiekun drużyny: Barbara Wojciechowska. Temat prezentacji: „Postawy młodzieży wobec przemian politycznych w Polsce w latach 1970-1989”.

Zwycięzcy otrzymali stypendium w wysokości 1 tys. złotych, bony na publikacje IPN, dwudniowe szkolenie w Warszawie sponsorowane przez operatora sieci Plus oraz nagrody rzeczowe.

Więcej informacji o projekcie tutaj: Olimpiada Solidarności.

Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora