Lotnisko w Gdańsku pierwsze w Polsce z ultranowoczesnym systemem lokalizacji samolotów

Mamy to! Dziewięć ultranowoczesnych sensorów i cztery anteny w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku, dzięki którym nasze lotnisko jest pierwszym w Polsce lotniskiem wyposażonym w system dozorowania służący do wykrywania i lokalizacji samolotów przy wykorzystaniu tzw. techniki multilateracyjnej.

Lotnisko w Gdańsku pierwsze w Polsce z ultranowoczesnym systemem lokalizacji samolotów
A
A
data publikacji: 11 kwietnia 2017 r.
- Dzięki nowemu systemowi gdańskie lotnisko zdobyło pewność funkcjonowania w przypadku jakichkolwiek kłopotów z działaniem dotychczasowego systemu radarowego – dodaje Jarosław Trzoska z Portu Lotniczego Gdańsk
- Dzięki nowemu systemowi gdańskie lotnisko zdobyło pewność funkcjonowania w przypadku jakichkolwiek kłopotów z działaniem dotychczasowego systemu radarowego – dodaje Jarosław Trzoska z Portu Lotniczego Gdańsk
Maciej Kosycarz/KFP


System WAM [ang: Wide Area Multilateration] zapewnia wykrywanie i lokalizację samolotów wyposażonych w transpondery, na podstawie dziewięciu sensorów i czterech nadajników rozlokowanych na elementach infrastruktury naziemnej.

Systemy WAM stanowią alternatywę dla innych radarów
Systemy WAM stanowią alternatywę dla innych radarów
Wojtek Jakubowski/KFP

Jak to działa? - Samolot wysyła sygnał, który dociera do kilku odbiorników umieszczonych na danym obszarze - tłumaczy Jarosław Trzoska, kierownik Działu Operacyjnego Portu Lotniczego Gdańsk. - Na podstawie różnicy czasu przybycia sygnału, czyli TDOA [ang. Time Difference of Arrival)] do czterech oddalonych od siebie anten, możliwe jest określenie pozycji samolotu w płaszczyźnie 3D.

Systemy WAM stanowią alternatywę dla innych radarów. Dzięki dodatkowemu źródłu informacji można więc zastąpić podstawowy zestaw radarowy np. w przypadku jego awarii lub przeglądu technicznego.

- Dzięki nowemu systemowi gdańskie lotnisko zdobyło pewność funkcjonowania w przypadku jakichkolwiek kłopotów z działaniem dotychczasowego systemu radarowego – dodaje Jarosław Trzoska.

Po Gdańsku, systemy multilateracyjne będą stopniowo wdrażane w kolejnych miastach w Polsce.

Przypomnijmy przy okazji, że w sezonie letnim w ruchu regularnym z Gdańska można polecieć do: Helsinek (Finnair), Warszawy, Krakowa (PLL LOT), Frankfurtu, Monachium (Lufthansa), Oslo (Norwegian), Alicante, Birmingham, Bristolu, Cork, Dublina, Edynburga, Krakowa, Leeds Bradford, Londynu Stansted, Manchesteru, Oslo Rygge,Sztokholmu-Skavsta, Warszawy Modlina i na Maltę (wszystko Ryanair); Kopenhaga, Oslo i Sztokholmu Arlandy (SAS), Radomia (SprintAir), Iwano-Frankiwska (Ukrainian Airlines), Aberdeen, Alesund, Barcelony, Bergen, Billund, Brukseli, Doncaster-Sheffield, Dortmund, Eindhoven, Glasgow, Goteborga, Groningen, Frankfurtu Hahn, Hamburga, Haugesund, Kolonii/Bonn, Kristiansand, Kijowa, Liverpoolu, Londynu Luton, Malme-Sturup, Mediolanu-Bergamo, Molde, na Maltę, Oslo Torp, Paryża-Beauvais, Rejkjawiku, Stavanger, Sztokholmu-Skavsta, Trondheim oraz Turku (wszystko WizzAir).

Poza tym w sezonie letnim w ruchu czarterowym z Gdańska można polecieć do: Hurghady, Sharm al Sheik, Antalyi, Dubrownika, Burgas, Warny, Barcelony, Malagi, Palma de Mallorca, Faro, , Chanii, Heraklionu, Salonik oraz na Kos, Zakyntos, Rodos, Korfu, Fuertaventurę, Teneryfę.

oprac. SŁ (0)
www.gdansk.pl
oprac. SŁ (0)
www.gdansk.pl