• Start
  • Wiadomości
  • Finaliści 25. Konkursu o Złotego Yoricka. Zwycięzcę poznamy na Festiwalu Szekspirowskim

Finaliści 25. Konkursu o Złotego Yoricka. Zwycięzcę poznamy na Festiwalu Szekspirowskim

Niewiele dzieli nas od rozpoczęcia 22. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku (27 lipca – 5 sierpnia 2018 roku), ale już wiemy, że o tytuł Złotego Yoricka walczyć będą: Teatr Pieśń Kozła ze spektaklem „Hamlet - komentarz” w reż. Grzegorza Brala oraz Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu ze spektaklem „Makbet” w reż. Agaty Dudy-Gracz. Czym ujęły selekcjonerów konkursu?
20.06.2018
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Makbet w reż. Agaty Dudy-Gracz. Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
Makbet w reż. Agaty Dudy-Gracz. Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu
fot. Greg Noo-Wak

Taką decyzję podjęli selekcjoner konkursu Łukasz Drewniak oraz Dyrektor Artystyczny Festiwalu Szekspirowskiego prof. Jerzy Limon. O tym, który z nich wyjedzie z Gdańska z tytułem Złotego Yoricka zadecyduje jury konkursu, w skład którego wejdą krytycy teatralni, teatrolodzy oraz artyści.

- W gdańskiej finałowej rozgrywce oglądaliśmy zazwyczaj trzy przedstawienia, choć zdarzały się również edycje konkursu bez finału, jak w poprzednim roku – tłumaczy Łukasz Drewniak, selekcjoner Konkursu. - Tym razem nie udało się jednak wyłonić przekonującego trzeciego spektaklu do zestawu finałowego.

W tegorocznej edycji „Konkursu na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Williama Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira w sezonie 2017/2018” udział wzięło 16 teatrów z całej Polski: Warszawy, Krakowa, Wrocławia, ale też z mniejszych ośrodków, jak m.in.: Gorzów Wielkopolski, Tarnów, Bielsko-Biała, Lublin czy Bydgoszcz.

Dwa wybrane spektakle finałowe:„Hamlet - komentarz” w reż. Grzegorza Brala Teatru Pieśń Kozła oraz „Makbet” w reż. Agaty Dudy-Gracz Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu charakteryzują się silnym indywidualnym podejściem do interpretacji dzieł Szekspira.


- Najlepsze tegoroczne realizacje szekspirowskie, zgłoszone i zakwalifikowane do Konkursu o Złotego Yoricka, czyli „Makbet” w reż. Agaty Dudy-Gracz i „Hamlet - komentarz” w reż. Grzegorza Brala to przykłady autorskiego, osobistego czytania Szekspira - tłumaczy
Łukasz Drewniak. - Dramaty Stratfordczyka zostają dopasowane do intymnego imaginarium reżysera, wrzucone w przepracowaną na innym materiale estetykę. Reżyser i jego wizja świata, materiał teatralny, z którego buduje ją na scenie, są na pierwszym planie, ale głos elżbietańskiego dramatopisarza wcale nie ginie.

W “Hamlecie” Brala trudno nawet o opisanie gatunku powstałego dzieła.  

- Grzegorz Bral znów zamyka obrazy z Szekspira w kilkunastu frapujących pieśniach autorstwa Macieja Rychłego i Jeana-Claude'a Acquavivy - mówi Drewniak. -  Wprowadza przebranych w czerń aktorów-śpiewaków, dyrygentkę i dwóch muzyków do ascetycznej przestrzeni bez wyjścia. Do laboratorium dźwięku, emocji, atmosfery.

Agata Duda-Gracz proponuje za to, wg Drewniaka, “teatr totalny, działający na wszystkie zmysły widza, przytłaczający go obrazem i dźwiękiem”.

- W odróżnieniu od swoich poprzednich realizacji szekspirowskich, „Troilusa i Kresydy” czy „Burzy”, Agata Duda-Gracz tym razem nic nie dopisuje Szekspirowi, nie tworzy własnego dramatu na kanwie - tłumaczy selekcjoner Konkursu. -  We wrocławskim „Makbecie” raczej uzupełnia luki, dopowiada pominięte nastroje i biografie (…) Dramat został inkrustowany średniowiecznymi szkockimi pieśniami. Najważniejsze jednak w spektaklu z Capitolu dzieje się w warstwie wizualnej.


W pierwszym etapie tegorocznej edycji Konkursu o Złotego Yoricka udział wzięły następujące spektakle:

  1. Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim – ze spektaklem „Hamlet” w reż. Błażeja Peszka, premiera: 10.11.2017 r.,
  2. Teatr im. Ludwika Solskiego w Tarnowie - „Poskromienie Złośnicy” w reż. Anny Gryszkówny, premiera: 30.12.2017 r.,
  3. Teatr Polski w Bielsko-Białej – „Miarka za miarkę” w reż. Mikołaja Grabowskiego, premiera: 25.11.2017 r.,
  4. Teatr im. H. Ch. Andersena w Lublinie - „Hamlet” w reż. Magdaleny Szpecht, premiera: 07.04.2017 r.,
  5. Wrocławski Teatr Lalek - „Burza” w reż. Marka Zakostelecky’ego, premiera: 30.09.2017 r.,
  6. Teatr Muzyczny CAPITOL we Wrocławiu - „Makbet” w reż. Agaty Dudy- Gracz, premiera: 13.10.2017 r.,
  7. Teatr im. S. Jaracza w Olsztynie - „Wiele hałasu o nic” w reż. Andrzeja Majczaka, premiera: 15.12.2017 r.,
  8. Teatr „Maska” w Rzeszowie - „Romeo i Julia” w reż. Bogusława Kierca, premiera: 25.06. 2017 r.,
  9. Teatr Polski w Bydgoszczy - „Komedia Omyłek” w reż. Jean Philippe’a Selerio, premiera: 29.12.2017 r.,
  10. Teatr Scena Stu w Krakowie - „Wiedźmy” w reż. Krzysztofa Jasińskiego, premiera: 21.01.2018 r.,
  11. Teatr Pieśń Kozła z Wrocławia - „Hamlet – Komentarz” w reż. Grzegorza Brala, premiera: 02.07.2017 r.,
  12. Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach - „Jak wam się podoba” w reż. Mai Kleczewskiej, premiera: 15.06.2018 r.,
  13. Teatr Pleciuga w Szczecinie - „Tłumacz snów” wg Snu nocy letniej w reż. Alekseia Leliauski’ego, premiera: 23.04.2018 r.,
  14. Teatr Miejski w Gliwicach - „Romeo i Julia” w reż. Krzysztofa Rekowskiego, premiera: 18.05.2018 r.,
  15. Teatr Polonia w Warszawie - „Dzieła wszystkie Szekspira (w nieco skróconej wersji) w reż. Johna Weisgerbera, premiera: 10.11.2017 r.,
  16. Teatr „Bagatela” im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego w Krakowie - „Szukając Romea” w reż. Klaudii Hartung-Wojciak, premiera: 14.04.2018 r.

Selekcjoner Konkursu zaproponował też przyznanie honorowych indywidualnych wyróżnień twórcom, którzy zasłużyli na nie oryginalnością i rozmachem, odwagą i dowcipem.

Honorowe indywidualne wyróżnienia XXV edycji Konkursu Złotego Yoricka:

- Anna Gryszkówna za reżyserię „Poskromienia złośnicy” w Teatrze im. Ludwika Solskiego w Tarnowie,

- Urszula Czernicka za scenografię do spektaklu „Wiele hałasu o nic” w reżyserii Andrzeja Majczaka w Teatrze im. Jaracza w Olsztynie,

- Bartosz Bandura za ruch sceniczny w „Hamlecie” Błażeja Peszka z Gorzowa Wielkopolskiego,

- Anna Makowska-Kowalczyk i Radosław Kasiukiewicz za role Mirandy i Ferdynanda w spektaklu „Burza” Marka Zakostelecky’ego z Wrocławskiego Teatru Lalek.

Wyróżnienia w postaci pamiątkowych dyplomów zostaną wręczone podczas uroczystej gali wieńczącej 22. Festiwal Szekspirowski.

TV

120-letnia kamienica jak nowa