Chełm. Po spotkaniu mieszkańców z prezydentem: ile tramwajów może jechać w "szczycie"?

Kwestia komunikacji miejskiej, w tym przepełnionych tramwajów i możliwości zmian w trasach niektórych autobusów zdominowała środowe spotkanie władz Gdańska z mieszkańcami dzielnicy Chełm. O czym jeszcze rozmawiano?

Chełm. Po spotkaniu mieszkańców z prezydentem: ile tramwajów może jechać w "szczycie"?
A
A
data publikacji: 16 listopada 2017 r.

W środę odbyło się już 73 spotkanie obywatelskie z udziałem prezydenta Gdańska i miejskich urzędników oraz mieszkańców dzielnicy - tym razem Chełmu
W środę odbyło się już 73 spotkanie obywatelskie z udziałem prezydenta Gdańska i miejskich urzędników oraz mieszkańców dzielnicy - tym razem Chełmu
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

W środę, 15 listopada, odbyło się 73. już spotkanie obywatelskie z cyklu "Twoja dzielnica – Twój Gdańsk". Tym razem na Chełmie, w gmachu Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 7. Uczestniczyło w nim około 100 mieszkańców, prezydent Gdańska, jego zastępcy, a także szefowie miejskich spółek oraz wydziałów gdańskiego magistratu.

Temat, który szczególnie interesował mieszkańców tej dzielnicy, dotyczył komunikacji miejskiej. Jedna z kobiet podkreślała, że w godzinach szczytu tramwaje poruszające się na odcinku pomiędzy al. Havla a Śródmieściem są mocno przeciążone. To dla wielu spora uciążliwość w codziennych podróżach.

Zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej, Piotr Grzelak, przyznał, że problem ten jest mu dobrze znany. - To dzielnica rozwojowa, mocno wzrasta tu obłożenie tramwajów. W ubiegłym roku przeznaczyliśmy dodatkowe dwa miliony złotych, dzięki czemu dołożyliśmy więcej kursów tramwajów. W godzinach szczytu jeżdżą one co dwie minuty. Wiemy, że już dziś nie jest to wystarczające rozwiązanie – przyznał wiceprezydent Grzelak.

Zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego, Sebastian Zomkowski, zaznaczał, że miasto planuje zakupić w przyszłości dłuższe tramwaje, by mogło zmieścić się w nich więcej osób. O kolejnych, dodatkowych kursach nie ma mowy – wykorzystano już maksymalną przepustowość.

- Rozwiązaniem tej sytuacji będzie też w pewnym stopniu Nowa Bulońska Północna i Nowa Warszawska, które odciążą obecną trasę tramwajową – przypominał wicedyrektor Zomkowski.

Jedna z osób zwróciła z kolei uwagę na to, że przy wielu przystankach zamontowane są wyświetlacze, z których trudno odczytać jakąkolwiek informację, zwłaszcza po zapadnięciu zmroku.

- A to przecież istotne, bo pojawiają się na nich wiadomości np. o awariach autobusów bądź tramwajów i szacunkowych opóźnieniach. Po co na darmo czekać, nie każdy ma przecież nowoczesny telefon i nie sprawdzi sobie w internecie, o której i czy w ogóle przyjedzie jego autobus – argumentowano.

Wiceprezydent Grzelak przypomniał, że przed kilku laty jedna z firm faktycznie zainstalowała kiepskie tablice, z których trudno odczytać informacje. Miasto weszło nawet w spór z ich wykonawcą. To były pierwsze takie urządzenia w naszym mieście. Kolejne, które pojawiały się w następnych latach są już dobrze oświetlone i lepiej widoczne. Stopniowo będą one zastępować w niedalekiej przyszłości te kiepskiej jakości monitory.


Na spotkanie, które odbyło się 15 października, przyszło około 100 mieszkańców
Na spotkanie, które odbyło się 15 października, przyszło około 100 mieszkańców
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Jeden z mężczyzn dopytywał z kolei o plany ZTM związane z linią 189, która obecnie kończy trasę na Maćkowych. - Czy dałoby radę wydłużyć jej kursy np. do ul. Starogardzkiej i Niepołomickiej? - pytał.

W odpowiedzi usłyszał jednak, że ta linia docelowo ma dojeżdżać do nowego osiedla przy ul. Czerskiej.

Podczas spotkania zwrócono też uwagę na brak "normalnego połączenia rowerowego" Chełmu ze Śródmieściem. - Dlaczego nie możemy doczekać się drogi rowerowej wzdłuż al. Armii Krajowej? (taki projekt złożono do Budżetu Obywatelskiego. Nie zdobył on jednak w trakcie wrześniowego głosowania wystarczającej liczby głosów, by móc trafić do realizacji – red.) - pytał jeden z gdańszczan.

Ten wniosek został pozytywnie zaakceptowany przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. W najbliższych tygodniach planowane jest dogłosowanie w ramach Budżetu Obywatelskiego 2018 – jest to związane z wykrytym błędem w systemie informatycznym, który nie zliczył poprawnie wszystkich głosów. Jeżeli, mimo dogrywki, nie uda się zrealizować tego pomysłu ze środków BO, to ZDiZ ma znaleźć środki na ten cel z innych źródeł.

W środę prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, przypominał, że na Chełmie zameldowanych jest obecnie blisko 49 tys. osób.

- To jedna z najbardziej ludnych dzielnic naszego miasta. Ma ona jeszcze mnóstwo terenów rozwojowych, więc liczba mieszkańców na pewno będzie jeszcze rosła – przyznał.

W trakcie tego spotkania obywatelskiego - podobnie jak w innych dzielnicach - prezydent Adamowicz poruszył kwestię dłużników komunalnych.

Na Chełmie znajdują się 834 mieszkania komunalne, z czego aż 351 jest zadłużonych na kwotę ponad 2 mln złotych.

- Do tego tylko jedna osoba odrabia zaległości na rzecz miasta. To spory problem. Nie wierzę, że pozostali dłużnicy są niepełnosprawni, ciężko chorzy bądź w podeszłym wieku i nie są w stanie odrobić tych zaległości. Zachęcam, by to zrobiły – apelował prezydent. - W przeciwnym razie będziemy takie osoby eksmitować do lokali socjalnych.

ZOBACZ PREZENTACJĘ PRZYGOTOWANĄ NA SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI CHEŁMU


Jakie inwestycje zrealizowano na Chełmie w ostatnich latach?

Tą najbardziej spektakularną jest na pewno budowa linii tramwajowej "Chełm – Nowa Łódzka", która zakończyła się w 2012 r. - To też budowa ulicy Nowej Łódzkiej, nazwanej później imieniem Vaclava Havla. Do tego przebudowa boisk przy Szkole Podstawowej nr 19. Do końca tej kadencji chcemy wybudować co najmniej 100 boisk na terenie całego miasta. Myślę, że to realne, zwłaszcza, że dziś rano otworzyliśmy 95 boisko, tym razem na Suchaninie – wyliczał Paweł Adamowicz.

Jedną z najnowszych, zrealizowanych tutaj inwestycji, jest żłobek modułowy, który powstał przy ul. Srebrnej. W przyszłym roku powinna z kolei zakończyć się kilkuetapowa inwestycja, jaką jest zagospodarowanie zespołu parkowo-rekreacyjnego Jar Wilanowska.

Obecnie powstaje ścieżka pieszo-rowerowa z pętli Łostowice – Świętokrzyska, a w najbliższych miesiącach planowana jest przebudowa ul. Małomiejskiej.

Inwestycje planowane na najbliższe lata to m.in. adaptacja, na cele społeczne, budynku przy ul. Buczka 16 – w ramach rewitalizacji powstanie tam dom sąsiedzki. Termin realizacji tego pomysłu przewidziany jest na lata 2018 – 2022.


Tradycją spotkań obywatelskich jest nagradzanie najaktywniejszych mieszkańców i mieszkanek danej dzielnicy.


Wyróżnione mieszkanki Chełmu to: Maria Popowicz (z prawej) i Zenobia Glac-Ściebura
Wyróżnione mieszkanki Chełmu to: Maria Popowicz (z prawej) i Zenobia Glac-Ściebura
Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Na Chełmie wyróżniono dwie panie: Marię Popowicz ze stowarzyszenia "Wspólnota Serc", działającego na rzecz osób niepełnosprawnych oraz Zenobię Glac-Ścieburę – instruktorkę ZHP, aktywistkę społeczną, obecnie radną dzielnicy Chełm.



Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Kamila Grzenkowska (0)
www.gdansk.pl
kamila.grzenkowska@gdansk.pl
więcej tekstów autora