31/05 Niedziela, 19.00 Sala Koncertowa na Ołowiance
Zakończenie Sezonu Artystycznego 2008/2009
"Moją mowę rozumie cały świat" - JOSEPH HAYDN w 200-setną rocznicę śmierci
JOSEPH HAYDN Oratorium „Stworzenie świata”
Orkiestra Symfoniczna PFB
Kai Bumann dyrygent
Anna Karasińska sopran
Jerzy Knetig tenor
Jarosław Bręk bas
Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego (przyg. Marcin Tomczak, Michał Kozorys)
Rok 2009 został ogłoszony Rokiem Haydna. Oratorium „Stworzenie świata” (Die Schöpfung) będzie wykonywane 31 maja dokładnie w dniu śmierci Josepha Haydna na całym świecie. Ten symboliczny muzyczny łańcuch upamiętni 200-setną rocznicę śmierci Josepha Haydna.
Pomysł napisania oratorium zrodził się podczas pobytu Haydna w Londynie, gdzie oratoria Haendla odbierane były z zachwytem i zawsze w olbrzymiej rzeszy słuchaczy. Oratorium powstało w roku 1798 i w trzech wielkich częściach opowiada o stworzeniu świata. Dwie pierwsze części mówią o boskiej kreacji przez sześć dni, natomiast część trzecia jest przedstawienie życia w raju dnia siódmego. Postacie opowiadające to trzej Archaniołowie – Gabriel (sopran), Uriel (tenor) i Rafael (bas).
Pierwsze wykonanie miało miejsce 23 kwietnia 1798 roku we Wiedniu w pałacu księcia Schwarcenberga.
KAI BUMANN
Od września 2008 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku.
Dyrygent niemiecki, przez wiele lat blisko związany z polską sceną muzyczną.
Urodził się w Berlinie. Jest absolwentem wydziału dyrygentury tamtejszej Hochschule der Künste. W latach 1986 - 1992 roku współpracował na stałe jako dyrygent z wieloma teatrami operowymi w Niemczech, gdzie kierował muzycznymi premierami m.in. takich oper, jak: „Lady Macbeth mceńskiego powiatu” Szostakowicza, „Salome” Straussa i „Lulu” Berga, jak również operami od Mozarta po Verdiego.
Po zdobyciu II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Genewie w roku 1994 rozpoczął trwającą do dziś współpracę z najważniejszymi ośrodkami muzycznymi w Polsce. W 1996 r. został pierwszym gościnnym dyrygentem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (cykl koncertów Beethovena, „Pasja wg św. Łukasza” Pendereckiego), a także pierwszym dyrygentem w Staatstheater w Wiesbaden, gdzie prowadził m.in. opery taki jak „Czarodziejski flet” Mozarta, „Cyrulik sewilski” Rossiniego, „Tosca” Pucciniego i „Aida” Verdiego.
W 1997 r. objął dyrekcję artystyczną Opery Krakowskiej, stając się również jej pierwszym dyrygentem. Z zespołem operowym przygotował premiery m.in. „Czarodziejskiego fletu” i „Don Giovanniego” Mozarta, „Balu maskowego” Verdiego oraz „Czarnej maski” Pendereckiego.
W tym samym roku objął stanowisko głównego dyrygenta Swiss Youth Symphony Orchestra. W latach 1998-2003 gościł regularnie na scenie berlińskiej Deutsche Oper.
Od początku roku 2004 jest stałym dyrygentem Warszawskiej Opery Kameralnej. Współpracę z tą sceną rozpoczął przygotowując muzycznie premierę „Falstaffa” Verdiego (2003). Z zespołem odbył podróże do Francji, Hiszpanii i dwukrotnie do Japonii (2004, 2006). W Teatrze Wielkim-Operze Narodowej zadebiutował w lutym 2007 roku dyrygując operę Mozarta „Don Giovanni".
ANNA KARASIŃSKA
Absolwentka Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. I. Winiarskiej. Ukończyła także z wyróżnieniem studia podyplomowe w Royal Academy of Music w Londynie. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich: Internationalen Musikseminar Weimer '93, Verbier Festival and Academie Verbier '96, Schleswig-Holstein Music Festival '97, pracując pod kierunkiem takich sław, jak: Brigitte Fassbaender, Barbara Schlick, Elly Ameling, Nicolai Gedda, Roger Vignoles, Benno Schollum, Paul Esswood i Emma Kirkby. Laureatka konkursów wokalnych: w Gdańsku (1993, nagroda specjalna), Międzynarodowego Konkursu Mozartowskiego w Southport (1995, II nagroda), Międzynarodowego Konkursu im. J. S. Bacha w Lipsku (1998, IV nagroda i nagroda specjalna). Finalistka Międzynarodowego Konkursu ARD w Monachium (1998). Koncertowała w kraju i za granicą, m.in. w Anglii, Austrii, Francji, Niemczech i Szwajcarii. Do najważniejszych osiągnięć w tej dziedzinie zalicza występy w londyńskim Barbican Centre (koncert muzyki dawnej), w kościele St. Martin in the Fields w Londynie, w największych salach koncertowych Francji oraz w paryskim kościele La Madeleine.
Współpracowała z wieloma polskimi i zagranicznymi orkiestrami, m.in. z Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową i Liverpool Mozart Players. Występuje na scenach operowych pod kierownictwem cenionych dyrygentów. Nagrywa dla Polskiego Radia i Telewizji. W Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w 2002 r. zaśpiewała partię Mélisande w "Peleasie i Melizandzie" Claude'a Debussy'ego. Występuje również jako Korynna w "Podróży do Reims" Rossiniego, Anna w "Nabuccu", Bianca w "La Rondine" Pucciniego, Kapłanka w "Aidzie" Verdiego, Frasquita w „Carmen” Bizeta, Hrabina di Ceprano w „Rigolettcie” Verdiego i Hrabina w „Przysiędze” Tansmana.
JERZY KNETIG
W roku 1972 rozpoczął naukę w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Eugenii Szaniawskiej, uzyskując w 1977 roku dyplom z wyróżnieniem. W tymże roku rozpoczął prywatnie naukę śpiewu pod kierunkiem Mieczysława Saleckiego a następnie Stanisławy Zawadzkiej. Akademię Muzyczną w Krakowie ukończył z wyróżnieniem w klasie prof. Heleny Łazarskiej.
Od 1981 roku datuje się ścisła współpraca artysty z Filharmonią Narodową w Warszawie, gdzie występował z takimi dyrygentami jak: Kazimierz Kord, Jan Krenz, Antoni Wit, Jerzy Semkow, Witold Rowicki, Stanisław Wisłocki, Jerzy Salwarowski, Henryk Czyż, Tadeusz Strugała, Krzysztof Penderecki.
Występował na licznych festiwalach m.in.: Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Berliner Festwochen, Karyntische Sommer, Salzburger Festspieele, na festiwalu muzyki europejskiej w Berlinie i Tokio, na festiwalu muzyki oratoryjnej Monreale w Palermo. Koncertował prawie we wszystkich krajach europejskich oraz w Japonii, Izraelu i Libanie.
Posiada również na swym koncie cały szereg rejestracji radiowych oraz płytowych m.in.: archiwalne nagrania wszystkich pieśni Ignacego Paderewskiego.
Jego repertuar obejmuje kilkadziesiąt dzieł operowych głównie W.A. Mozarta, 110 partii oratoryjnych w tym obie „Pasje” J.S. Bacha oraz około 300 pieśni.
Od 1982 roku współpracuje z Operą Krakowską a od 1986 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. W sezonie 1983/84 przebywał na stypendium rządu austriackiego w Wyższej Szkole Muzycznej w Wiedniu, gdzie doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem Kurta Equiluza. W 1984 roku został zaproszony do udziału w światowej prapremierze opery Luciano Berio „Un Re in ascolto” na festiwalu w Salzburgu, gdzie występował pod dyrekcja Lorina Maazela. We wrześniu 1984 brał udział w przedstawieniach tej opery w wiedeńskiej Staatsoper. W styczniu 1986 wystąpił 5-krotnie na scenie mediolańskiej La Scali w tymże dziele, również pod dyrekcją Lorina Maazela oraz pod dyrekcją kompozytora. W 1987 roku wystąpił na festiwalu Karyntische Sommer w Viellach w Austrii gdzie śpiewał główne role w ”Bastien und Bastienne” oraz w ‘Czarodziejskim flecie” Mozarta a także w „Pasji” G. Paisiella, który to utwór nagrał na płytę CD.
W 1989 roku wystąpił w Opera Comique w Paryżu śpiewając partie Almavivy w „Cyruliku sewilskim” G. Rossisniego.
W maju 1990 roku śpiewał w Filharmonii von Karajana w Berlinie, a w lipcu tegoż roku w Filharmonii w Tokio, gdzie wykonywał partię tenorową w VIII Symfonii G. Mahlera pod dyrekcją Rollanda Badera. W grudniu 1990 śpiewał „Weihnechtsoratorium” J.S. Bacha w Holandii z orkiestrą Concertgebouw.
Od 1991 uczestniczy w 11 festiwalach mozartowskiech organizowanych corocznie w Warszawie przez Warszawską Operę Kameralną a także w 5-ciu już kolejnych festiwalach oper barokowych. W 1993 roku powtórnie śpiewał na festiwalu Karyntische Sommer w Villach w Austrii wykonując partie tytułową w operze W.A. Mozarta „Idomeneo”. Kolejny raz gościł na tym festiwalu w 1995 roku /W.A.Mozart „Zaide” oraz „Wesele Figara”/.
W 1995 roku brał udział w pierwszym historycznym wykonaniu wszystkich dzieł operowych W.A. Mozarta na scenie Theater an der Wien w Wiedniu /tytułowe role w 8 przedstawieniach/. Siedmiokrotnie uczestniczył w corocznym festiwalu mozartowskim w Madrycie. W styczniu 1996 roku kolejny raz gościł w Filharmonii Berlińskiej /C. Orff „Carmina Burana”/.
W 1994 roku wziął udział w pierwszym nagraniu płyty CD L. van Beethovena wraz z zespołami Filharmonii Narodowej pod dyrekcja Kazimierza Korda. Również z tymi zespołami uczestniczył w kompletnym nagraniu dzieł Karola Szymanowskiego /”Harnasie” – rok 1997/. W 1996 uczestniczył w wykonaniu VIII Symfonii G. Mahlera w Teatrze Narodowym w Warszawie pod dyrekcja Grzegorza Nowaka. W 1999 wziął udział w tournee operowym w Japonii /W.A.Mozart ‘Wesele Figara”/. W 2000 uczestniczył w jubileuszom tournee chóru i orkiestry Filharmonii Narodowej /100-lecie Filharmonii/ wykonując pod dyrekcja Kazimierza Korda 3-krotnie „Requiem” G. Verdiego.
W 1991 rozpoczął prace dydaktyczną w Warszawskiej Akademii Muzycznej, gdzie prowadzi klasę śpiewu solowego. Obecnie pełni funkcję kierownika Katedry Wokalistyki. W 1998 roku obronił przewód habilitacyjny, obecnie posiada tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polski. Jego studenci są laureatami wielu nagród na krajowych i zagranicznych konkursach wokalnych. Od 1996 roku uczy śpiewu w PSM II stopnia w Warszawie posiadając tytuł nauczyciela dyplomowanego. Obecnie pełni tam funkcję kierownika Wydziału Wokalnego. Corocznie realizuje siłami uczniów pełnospektaklowe inscenizacje wokalne. Od 2002 roku organizuje cykliczne Konferencje Naukowe poświęcone kształceniu piosenkarzy. W 2002 roku otrzymał nagrodę „Fryderyka” za nagranie CD duetów rosyjskich kompozytorów wraz z Jadwiągą Rappe, Urszulą Kryger i Tomaszem Herbutem.
W kwietniu 2002 roku został uhonorowany nagrodą rektorską I stopnia za zasługi na polu dydaktyki wokalnej oraz odznaczony przez Prezydenta RP złotym krzyżem zasługi.
Od października bieżącego roku pełni funkcję dziekana Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
JAROSŁAW BRĘK
Urodził się w 1977 roku w Poznaniu. W latach 1984-1996 śpiewał w Poznańskich Słowikach prof. Stefana Stuligrosza. Ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza. Na zakończenie studiów został wyróżniony medalem Magna Cum Laude dla najwybitniejszego absolwenta. Jest laureatem wielu nagród na konkursach wokalnych w Dusznikach-Zdroju(1998), Barcelonie (1999), Vercelli (1999) i Lizbonie (2000). W roku 1999 i 2000 był nominowany przez Politykę do Paszportu w dziedzinie muzyki.
Do ważniejszych jego osiągnięć zaliczyć należy: wykonanie Stabat Mater K. Szymanowskiego w Oviedo, Gijón, Düsseldorfie oraz Katedrze Notre Dame w Paryżu, udział w IX Symfonii L. van Beethovena pod dyr. Jacka Kaspszyka, występ podczas koncertu Requiem dla Dzieci Ulicy w Berlinie, a także Gali Moniuszkowskiej w Operze Lwowskiej, udział w Des Knaben Wunderhorn G. Mahlera, po raz pierwszy wykonywanym w całości w Filharmonii Narodowej w Warszawie, wykonanie IX Symfonii L. van Beethovena na krakowskim Rynku Głównym pod batutą Jerzego Maksymiuka, występ z Teresą Żylis-Garą podczas koncertu dla Czerwonego Krzyża w Monte-Carlo, wykonanie Pasji wg św. Jana J.S. Bacha w Amsterdamie, udział w Requiem G. Fauré na krakowskich Błoniach pod dyr. Thomasa Sanderlinga, prawykonanie Sinfonii de motu W. Kilara pod dyr. Antoniego Wita na inaugurację XV Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina w Warszawie, udział w Ein Deutsches Requiem J. Brahmsa w Tonhalle w Zurichu oraz Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyr. Antonio Ros-Marby, udział w koncercie jubileuszowym z okazji 70-lecia urodzin Jerzego Maksymiuka, nagranie Dies irae K. Pendereckiego oraz Stabat Mater K. Szymanowskiego pod dyr. Antoniego Wita dla firmy NAXOS.
Jarosław Bręk śpiewał na scenach i estradach Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Rumunii, Wysp Kanaryjskich, Japonii, Libanu, Ukrainy, Rosji, Francji, Monaco i Szwajcarii. Jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej (m. in. Don Giovanni w operze W. A. Mozarta, Hrabia Almaviva w Weselu Figara w. A. Mozarta, partia tytułowa w Jephtè M. Monteclaira, Plutone w Euridice J. Periego i inne). Współpracuje z Operą Narodową w Warszawie (Don Profondo w Podróży do Reims G. Rossiniego pod dyr. Alberto Zeddy, Abbot w Curlew River B. Brittena) i Teatrem Wielkim w Poznaniu. Występował w takich salach, jak Palau de la Música de Valencia, Tokyo Bunka Kaikan, Kyoto Concert Hall, Muzeul National George Enescu w Bukareszcie. Często zapraszany jest do udziału w prawykonaniach dzieł współczesnych (m. in. Msza warszawska A. Kurylewicza pod dyr. Antoniego Wita, Męka Pańska K. Knittla pod dyr. Agnieszki Duczmal), a także w recitalach pieśniarskich (Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Studio Koncertowe im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Zamek Królewski w Warszawie, Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy, Sala Chełmońskiego w krakowskich Sukiennicach).
AKADEMICKI CHÓR UNIWERSYTETU GDAŃSKIEGO
Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego został założony w 1971 roku. Do tej pory zespół wystąpił z kilkuset koncertami w Polsce i za granicą. Śpiewał w wielu krajach europejskich (m.in. w Austrii, Belgii, na Białorusi, w Bułgarii, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Luksemburgu, na Łotwie, Ukrainie, w Niemczech, w San Marino, Szwajcarii, Szwecji, na Węgrzech, we Włoszech) oraz w USA, Korei Południowej i Chinach. Chór kilkakrotnie występował także dla papieża Jana Pawła II - np. w 1997 r. uczestniczył w oprawie muzycznej mszy noworocznej w Watykanie inaugurującej obchody Tysiąclecia Gdańska. W latach 1994 - 2000 współpracował z koordynowaną przez Collegium Musicum Uniwersytetu Jana Gutenberga w Moguncji Europejską Akademią Chóralną. To właśnie dzięki tej współpracy chórzyści Uniwersytetu Gdańskiego przygotowali nagrania płyt kompaktowych dla EMI-Classics oraz występowali między innymi wraz z Sudwestdeutschen Rundfunk Sinfonieorchester (Baden-Baden/Freiburg) w takich miejscach jak bremeńska Glocke Saal (1995,1997,1998), Brucknerhaus w Linz (1997), Strasburg - na 58 Światowym Festiwalu Muzyki (1996), Brahmsaal w Karlsruhe (1997), wiedeńska Złota Sala Towarzystwa Muzycznego (1998), nowojorska Carnegie Hall (1999) czy Targi EXPO 2000 w Hanoverze. Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego w sierpniu 2005 roku wystąpił podczas koncertu Jeana Michela Jarre’a. Koncert, który obejrzało na żywo 100 tys. osób, został zorganizowany z okazji rocznicy 25 - lecia Powstania Solidarności i Podpisania Porozumień Sierpniowych. Zespół zaśpiewał także w czasie koncertu „Drogi do wolności”, kiedy to publiczności po raz pierwszy została zaprezentowana „Kantata o wolności”, utwór skomponowany specjalnie z okazji 25 - lecia Powstania Solidarności przez znanego kompozytora, Jana Karczmarka.
Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego wielokrotnie nagrywał dla radia i telewizji. W swoim dorobku ma szereg nagród zdobytych na wielu konkursach i festiwalach polskich i zagranicznych. Ostatnie z nich to: Złoty Dyplom na IV Międzynarodowym Konkursie Chórów w Riva del Garda (Włochy, 1996), I nagroda i wyróżnienie na II Międzynarodowym Konkursie Pieśni Chóralnej Hora Cantavi w Suwałkach (1999), I nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej w Rumi (2000) , I nagroda i Nagroda Specjalna Miasta Wiednia za największą liczbę zdobytych punktów na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej im. F. Schuberta w Wiedniu (2000); I Nagroda w kategorii chórów studenckich na Ogólnopolskim Turnieju Chórów LEGNICA CANTAT 32 (2001), Złoty Dyplom na Międzynarodowym Konkursie Chórów w Riva del Garda (Włochy, 2001); 2 Złote Medale w kategoriach musica sacra i mieszanych zespołów kameralnych, a także Srebrny Medal w kategorii folklorystycznej na II Olimpiadzie Chóralnej w Busan (Korea Pd, 2002); I miejsce na Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym na Malcie (2003); Grand Prix oraz nagrodę za najlepsze wykonanie utworu obowiązkowego na XVIII Ogólnopolskim Festiwalu Pieśni o Morzu Wejherowo 200; Złota Nagroda, nagroda specjalna za dobór repertuaru oraz wyróżnienie dla dyrygenta za znakomite prowadzenie zespołu na XV Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Adwentowej i Bożonarodzeniowej w Pradze (Czechy, 2005), dwa srebrne medale na IV Olimpiadzie Chóralnej w Xiamen (Chiny 2006).
W 2006 roku Chór UG świętował 35 lecie działalności. W trakcie koncertu 16 września doszło do prawykonania „Mszy” na chór i trio jazzowe, która napisana została specjalnie z okazji jubileuszu zespołu. Za swą działalność chór został wyróżniony min. Medalem Wojewody Pomorskiego – Sint Sua Premia Laudi, Gryfem Pomorski - wyróżnienie przyznawane przez Marszałka województwa pomorskiego, Złotą Odznaką Polskiego Związku Chórów i Orkiestr oraz Medalem Uniwersytetu Gdańskiego.
Chór Uniwersytetu Gdańskiego oprócz utworów a cappella polskich i zagranicznych kompozytorów reprezentujących różne style muzyczne i epoki posiada w swoim repertuarze również muzykę oratoryjną między innymi J. S. Bacha, L. van Beethovena, L. Bernsteina, J. Brahmsa, A. Brucknera, M. Duruflego, G. Faurego, H. M. Góreckiego, J. Haydna, G. F. Handla, S. Moniuszki, G. Mahlera, W.A. Mozarta, C. Orffa, G. Pucciniego, A. Ramireza, G. Rossiniego, J. Sibeliusa, G. Verdiego, B.A. Zimmermanna. Zespół w swoim dorobku ma także prawykonania utworów współczesnych kompozytorów polskich m.in.: W.H. Czaji, H.Czyżewskiego, E. Głowskiego, K. Guzowskiego, Z. Kozuba, T. Krezymona, S. Kwiatkowskiego, H. Łopaszyńskiej, E. Popławskiego, A. Blocha, M.Bembinowa.
W ciągu całego okresu działalności Chórem Uniwersytetu Gdańskiego dyrygowali: Henryk Czyżewski (założyciel zespołu), Grzegorz Rubin, Waldemar Czaja. Od 1992 roku dyrygentem i dyrektorem artystycznym Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego jest Marcin Tomczak.
www.filharmonia.gda.pl
Cena biletu w ramach karnetu na cały cykl: Normalny. - 25 zł Ulgowy. - 15 zł
więcej informacji: kasy biletowe: 58/320-62-62 mail: bilety@filharmonia.gda.pl