Link do opisu wydarzenia: Wystawa fotograficzna "Sycylia. Od Dantyszka do Mitoraja"

Wystawa fotograficzna "Sycylia. Od Dantyszka do Mitoraja"

Data: 14 czerwca 2013 r.
Godzina: 18.00
Miejsce: Instytut Kultury Miejskiej ul. Długi Targ 39/40 Gdańsk
Wstęp: Wstęp wolny
Organizator: Studio Dokumentacji Podróżniczej EGC, Klub Hortensja

Szczegóły wydarzenia

Wystawa fotograficzna „Sycylia. Od Dantyszka do Mitoraja”.

14 czerwca o godz. 18.00 w Sieni Instytutu Kultury Miejskiej przy ul. Długi Targ 39/40 odbędzie się wernisaż wystawy fotografii Ewy Cichockiej i Magdy Pennert. Spotkanie z autorkami połączone jest z prezentacją multimedialna przybliżającą Wyspę kwiatu pomarańczowego oraz związaną nią twórczość m.in Iwaszkiewicza, Szymanowskiego, Herberta czy Ursyna Niemcewicza. Zdjęcia powstały podczas pleneru zorganizowanego na Sycylii jesienią 2011 r. i są częścią projektu „Polak tu był – Sycylia śladami polskich artystów”, który miał na celu dokumentację miejsc inspiracji polskich twórców na Sycylii od XVI (Dantyszka) do XXI (Mitoraja) wieku.

Tematem pleneru w Agrigento stały się rzeźby Igora Mitoraja prezentowane w niezwykłym otoczeniu – wśród doryckich ruin Doliny Świątyń. Ta wyjątkowa wystawa była trzecią, a zarazem największą ekspozycją prac wybitnego rzeźbiarza na Sycylii. Sesje zdjęciowe o różnych porach dnia i nocy zaowocowały powstaniem serii fotografii.


 

W ramach projektu „Polak tu był – Sycylia śladami polskich artystów” odbyło się już wiele wystaw i spotkań z publicznością, m.in. w Muzeum Iwaszkiewiczów w Stawisku. Zebrana dokumentacja była prezentowana także podczas konferencji naukowych. Ewa Cichocka przygotowuje również publikację poświęconą Sycylii i jej związkom z polską literaturą i sztuką od XVI do XXI w.

Dzięki Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego oraz Kołu Naukowemu Ars Antica, fotografie stały się częścią wystawy i oprawą sesji naukowej pt. Między Polską, Sycylią a antykiem w Starej Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego, w kwietniu 2012 r. Wystawa została także pokazana w 2012 r. w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Te właśnie prace będzie można oglądać 14 czerwca 2013 r. w Sieni Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku. Wystawie pt. Sycylia. Od Dantyszka do Mitoraja towarzyszy spotkanie z autorkami i prezentacja multimedialna.


Organizatorzy:
Studio Dokumentacji Podróżniczej EGC
Klub Hortensja
Partnerzy:
Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku
Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego
Opracowanie wystawy:
Anna Bińkowska, Ewa Cichocka, Helena Kuczyńska
Patroni:
Prof. Danuta Hubner, poseł Europarlamentu,
Gazzetta Italia, Stowarzyszenie Italiani in Polonia,
Club Italiano di Danzica - Klub Włoski w Gdańsku.

POWRÓT DO DOMU CZYLI KILKA SŁÓW O RZEŹBACH MITORAJA W AGRIGENTO HELENY KUCZYŃSKIEJ, HISTORYKA SZTUKI Z SYCYLII:
Wystawa w Agrygencie to nie pierwsze spotkanie Mitoraja z Sycylią. W 1996 roku pokazał swoje rzeźby w Syrakuzach, a w 2007 w Palermo. Wreszcie przyszedł czas na Agrygent. Na tej wyjątkowej wystawie w Parku Archeologicznym Doliny Świątyń pokazano 17 dzieł Igora Mitoraja. Oprócz jednej wykonanej w trawertynie, wszystkie to prace z brązu. Kontekst, w którym osadzono te znane nam już tak dobrze rzeźby niesamowicie zmienia ich odbiór! Sam Mitoraj jest doskonale tego świadom.

Jak mówił w wywiadach - to najważniejsza z dotychczasowych jego wystaw. Także najdłuższa w czasie (8 miesięcy) i w przestrzeni (rzeźby ustawiono wzdłuż 1,5 km trasy).
Chciałem wyrazić mój podziw i respekt dla Południa, gdzie rodziła się wielka kultura, cywilizacja, i sztuka. Od starożytności greckiej po nasze dni Sycylia wiele mnie nauczyła. Ta cześć świata ma wielki, przyprawiający o zawrót głowy urok (z katalogu “Igor Mitoraj, Parco Archeologico Valle dei Templi di Agrigento”).

Mitoraj przyznał, że obawiał się wystawy w miejscu, gdzie jego dzieła spotkają się bezpośrednio z korzeniami naszej cywilizacji; jest to swego rodzaju powrót do domu. Świadom innej niż dotąd siły oddziaływania swoich prac, był bardzo ostrożny w wyborze miejsc ich eksponowania, tak aby nie naruszały przestrzeni świątyń; pozostawia spory dystans pomiędzy ruinami a rzeźbami. Powstaje w ten sposób lepsza perspektywa do dialogu pomiędzy rzeźbą, a antyczną ruiną.
---
SYCYLIA. OD DANTYSZKA DO MITORAJA CZYLI PARĘ SŁÓW EWY CICHOCKIEJ O ARTYSTYCZNYCH KONTAKTACH POLSKO-SYCYLIJSKICH:
Pierwsza udokumentowana podróż literata na Sycylię to wyprawa na początku XVI w. Jana Dantyszka, co dla mnie istotne – także gdańszczanina. Później trafiają tu także Jan Andrzej Morsztyn, który doskonale poznaje i opisuje… miejscowe trunki. Julian Ursyn Niemcewicz na szczycie Etny, jako drugi Polak – pisze wiersze. A za nim trafiają w poszukiwaniu ruin i Południa romantycy – Mickiewicz i Krasiński. Ten ostatni kontempluje dziką naturę, marzy i tęskni do Delfiny. XIX i XX w. to wiele wypraw uwiecznionych w pamiętnikach, listach i wspomnieniach. Wśród nich najcenniejsze okazują się powstałe tu liczne utwory Iwaszkiewicza i muzyka Szymanowskiego, których zainspirowały tu szczególnie czasy Wielkiej Grecji i epoka Normanów. Współcześnie na wyspie pojawiają się literaci tacy jak: Herbert, Herling Grudziński, Brandsteatter, Zagajewski czy Szymborska.

Każda z tych opisanych podróży niesie ze sobą nieco odmienny obraz. Współczesne odkrywanie wyspy z takiej perspektywy staje się dla mnie kolejną podróżą nie tylko w przestrzeni, ale i w czasie.