Patronat Honorowy Metropolita Gdański Sławoj Leszek Głódź
- Kai Bumann dyrygent
- Cappella Gedanensis soliści i chór
- Orkiestra PFB
program
- STANISŁAW SYLWESTER SZARZYŃSKI Completorium
- PAUL SIEFERT Canzona á 8
- MACIEJ MIELCZEWSKI Missa triumpfalis
- JOHANN VALENTIN MEDER Wuentschet Jerusalem Glueck * gdańska prapremiera
- GRZEGORZ GERWAZY GORCZYCKI Completorium
Johann Valentin Meder podarował gdańskiej Radzie Miasta dwie kompozycje „Wüntschet Jerusalem Glück” oraz „Lauda Preise Jerusalem”. Oba utwory znalazły się w rękopisie opatrzonym stosowną dedykacją. Na kartach rękopisu widnieją daty 1687, 1688 oraz 1692. Meder ofiarował Radzie Miasta swoją muzykę licząc na finansowe wsparcie, o co zabiegał w odrębnym liście.
Rękopis z utworami Medera przechowywany był początkowo w Archiwum Miejskim w Gdańsku, a potem w zbiorach gdańskiej Biblioteki Miejskiej. Podczas II wojny światowej wraz z setkami innych muzykaliów gdańskich zaginął. Ujawniono go w latach 90-tych ubiegłego wieku w grupie kilkudziesięciu rękopisów w berlińskiej Staatsbibliothek, gdzie znajduje się obecnie.
Wykonanie utworu J.V. Medera „Wüntchet Jerusalem Glück” przez Cappellę Gedanensis i orkiestrę Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod dyrekcją Kai Bumanna będzie gdańską prapremierą.
Również ze zbiorów PAN w Gdańsku pochodzi „Missa trumphalis” Marcina Mielczewskiego zarejestrowana na płycie CD w 1991 r. przez Cappellę Gedanensis.
o wykonawcach
CAPPELLA GEDANENSIS
Twórcą i założycielem Cappelli Gedanensis jest prof. dr Alina Kowalska Pińczak, pedagog wokalista i dziekan Wydziału Toerii i Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku. Laureatka nagród: Ministra Kultury i Sztuki, Prezydenta Miasta Gdańska, odznaczona odznaką Zasłużony Działacz Kultury oraz doroczną nagrodą w dziedzinie muzyki Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki. Za całokształt twórczości uzyskała Pomorską Nagrodę Artystyczną. Jest zdobywcą platynowej płyty. Autorka licznych publikacji naukowych z dziedziny Kształcenia słuchu, Pedagogiki specjalnej i Wokalistyki. Cappella Gedanensis liczy 25 lat. Jest zespołem wokalno-instrumentalnym, specjalizującym się w interpretacji muzyki dawnej. Początki zespołu sięgają 1981 roku, kiedy grupa muzyków z Aliną Kowalską Pińczak, zainspirowana bogatym zbiorem dzieł kompozytorów gdańskich z XVI XVIII wieku znajdujących się w Bibliotece PAN w Gdańsku, zadecydowała o konieczności przywrócenia świetności tej zapomnianej przez kilka pokoleń muzyce.
Kontynuując tradycję Kapeli Rajców Miejskich założonej w XVI wieku, Cappella Gedanensis nawiazała do spuścizny muzycznej Gdańska, znajdując cel w opracowywaniu i wydawaniu drukiem arcydzieł muzyki gdańskiej. Muzyka gdańska wykonywana przez Cappellę stale gości w programach radiowych i telewizyjnych realizowanych przez stacje polskie i zagraniczne. Bogaty dorobek gdańskiej spuŚcizny reprezentowany jest przez następujących kompozytorów Franciscus de Rivulo, P. Siefert, C. Förster, C. Büthner, Ch. Werner, N. Zangius, J.V. Meder, F.A. Volckmar, M.D. Freislich, J.S.Ch. Freislich. Poza repertuarem gdańskim zespół wykonuje równie ż wielkie dzieła oratoryjno kantatowe G.F. Händla, J.S. Bacha, A. Vivaldiego, B. Pergolesiego, W.A. Mozarta, F. Schuberta, C. Saint Saens'a. Część tego bogatego dorobku została wydana na kasetach, płytach analogowych, kompaktowych (15 CD). Znaczący repertuar przygotowywany jest do kolejnych nagrań.
Kolędy nagrane przez Cappellę „Nowy Rok u Ojca Świętego” zdobyły Platynową Płytę. Ta działalność została uwieńczona udziałem w festiwalach i koncertach niemal na całym Świecie: USA, Chinach, Izraelu oraz w większoŚci państw europejskich, m.in. Festiwal Radiowy WDR w Herne i Schwabisch Gmünd (Spalt, Niemcy), Festiwal Muzyki Sakralnej w Abu Gosh (Izrael) Wratislavia Cantans,Festiwal Muzyki Dawnej (Bruksela), Festiwal Muzyki Barokowej (Niemcy, Litwa, Polska), Royal Music Festiwal (Sztokholm), Zespół występował także przed Ojcem Świętym Janem Pawłem II oraz brał udział w znaczących wydarzeniach historycznych z udziałem prezydentów i monarchów Europy Ks. Karola, Karola Gustawa XVI, Małgorzaty II, Króla Norwegii Haralda, prezydenta Havla i Lecha Wałęsy oraz Margaret Thatcher. W 1992 roku, po jedenastu latach działalnoEci, Cappella Gedanensis otrzymała status instytucji kultury zatwierdzony przez Radę Miasta Gdańska. Stworzenie instytucji umożliwiło poszerzenie działalności.
Obok muzyki gdańskiej, baroku polskiego i europejskiego pojawiły się nowe pozycje repertuarowe spełniajace oczekiwania i potrzeby publiczności. Cappella jako instytucja stworzyła system promocji młodych muzyków, program edukacji młodzieży szkolnej, cykl „wielkie dzieła sławni wykonawcy”, w którym wystapiły gwiazdy tej wielkości co Gail Gilmore, Capilla Flamenca, Mirel Iancovici, Kwartet Filharmoników Berlińskich, trio Sigiswalda Kuijkena, Wanda Wiłkomirska. Zespół wspłpracował z Musica Antiqua Köln pod dyrekcją Reinharda Goebela. Cappella Gedanensis jest także organizatorem Festiwalu Gdańska Wiosna, największej imprezy muzycznej na Wybrzeżu.
KAI BUMANN dyrygent
Od września 2008 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku.
Dyrygent niemiecki, przez wiele lat blisko związany z polską sceną muzyczną.
Urodził się w Berlinie. Jest absolwentem wydziału dyrygentury tamtejszej Hochschule der Künste. W latach 1986 - 1992 roku współpracował na stałe jako dyrygent z wieloma teatrami operowymi w Niemczech, gdzie kierował muzycznymi premierami m.in. takich oper, jak: „Lady Macbeth mceńskiego powiatu” Szostakowicza, „Salome” Straussa i „Lulu” Berga, jak również operami od Mozarta po Verdiego.
Po zdobyciu II nagrody na Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim w Genewie w roku 1994 rozpoczął trwającą do dziś współpracę z najważniejszymi ośrodkami muzycznymi w Polsce. W 1996 r. został pierwszym gościnnym dyrygentem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku (cykl koncertów Beethovena, „Pasja wg św. Łukasza” Pendereckiego), a także pierwszym dyrygentem w Staatstheater w Wiesbaden, gdzie prowadził m.in. opery taki jak „Czarodziejski flet” Mozarta, „Cyrulik sewilski” Rossiniego, „Tosca” Pucciniego i „Aida” Verdiego.
W 1997 r. objął dyrekcję artystyczną Opery Krakowskiej, stając się również jej pierwszym dyrygentem. Z zespołem operowym przygotował premiery m.in. „Czarodziejskiego fletu” i „Don Giovanniego” Mozarta, „Balu maskowego” Verdiego oraz „Czarnej maski” Pendereckiego.
W tym samym roku objął stanowisko głównego dyrygenta Swiss Youth Symphony Orchestra. W latach 1998-2003 gościł regularnie na scenie berlińskiej Deutsche Oper.
Od początku roku 2004 jest stałym dyrygentem Warszawskiej Opery Kameralnej. Współpracę z tą sceną rozpoczął przygotowując muzycznie premierę „Falstaffa” Verdiego (2003). Z zespołem odbył podróże do Francji, Hiszpanii i dwukrotnie do Japonii (2004, 2006). W Teatrze Wielkim-Operze Narodowej zadebiutował w lutym 2007 roku dyrygując operę Mozarta „Don Giovanni".
Bilety w cenie:
Kategoria 1. - 30/25 zł
Kategoria 2. - 25/15 zł
Kategoria 3. - 15/10 zł
Kategoria 4. - 8 zł
Filharmonia Bałtycka proponuje system sprzedaży i rezerwacji biletów bezpośrednio przez internet.
Bilet na dowolny koncert można zarezerwować i wykupić w internecie.
Bilet można wydrukować na dowolnej drukarce. Po zakończeniu transakcji, bilet zostanie przesłany na wcześniej wskazany adres e-mail.
Aby skorzystać z nowoczesnego i dogodnego systemu zapraszamy do działu bilety.
więcej informacji: kasy biletowe: 58/320-62-62 mail: bilety@filharmonia.gda.pl