Link do opisu wydarzenia: Mistrzowie przyszłości

Mistrzowie przyszłości

Data: 28 marca 2023 r.
Godzina: 18:00
Miejsce: Oliwski Ratusz Kultury ul. Opata Jacka Rybińskiego 25, Gdańsk
Wstęp: Bilety 15 zł - 20 zł.
Organizator: Fundacja Wspólnota Gdańska, Nadbałtyckie Centrum Kultury, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

Szczegóły wydarzenia

Fundacja Wspólnota Gdańska, Nadbałtyckie Centrum Kultury oraz Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zapraszają na kolejne muzyczne spotkanie z cyklu "Mistrzowie przyszłości - Młodzi muzycy w Oliwskim Ratuszu Kultury", które odbędzie się 28 marca 2023 r. o godz. 18:00.

baner promujący koncert: Mistrzowie przyszłości

 

Tym razem na koncercie królować będzie gitara. Instrument zostanie ukazany w różnych konfiguracjach - jako instrument solowy, w zespole jednorodnym oraz mieszanym. Organizatorzy zaprezentują również jego rolę w różnych stylach i gatunkach muzycznych. Tradycja gitary i instrumentów strunowych w jej typie sięga starożytności. To wtedy powstawały pierwsze prymitywne instrumenty zwane kitarą, które ubarwiały Grekom codzienność. Z kolei w starożytnym Egipcie królowała  3- strunowa lutnia - odmiana liry. Jednak to za sprawą Greków popularność kitary objęła pozostałe kraje śródziemnomorskie. W wielu obszarach świata tworzono swoje "gitary", często zbliżone wyglądem do dzisiejszych mandolin bądź ukulele. Różniły się kształtem pudła rezonansowego, długością gryfu, zdobieniami i budową główki.

Współczesny wygląd gitary ustalił się w Hiszpanii i we Włoszech w XVIII wieku. Instrument rozpoczął wówczas podbój Ameryki Północnej i Południowej, gdzie używano go we flamenco i bluesie. Z czasem gitara pojawiła się również w stylu country i muzyce jazzowej, powoli wypierając inny z instrumentów strunowych szarpanych - banjo. Dostęp do gitar stał się powszechny zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów.

Po II wojnie światowej pojawia się nowe pokolenie wirtuozów gitary klasycznej oraz stylu flamenco, a moda na gitarę zaczyna rozszerzać się na większość obszarów muzyki. Niegasnąca popularność gitary sprawia, że ta tendencja  utrzymuje się do dziś.

PROGRAM KONCERTU:
1. F. Horecki - 4 wariacje z introdukcją i codą
H. Villa-Lobos - Preludium 2
wyk. Jakub Zieliński - gitara klasyczna
2. B. Budzyński - Góreckiada
L. Brouwer - Cuban landscape with rain
wyk. Zespół gitarowy złożony z uczniów szkół muzycznych z Trójmiasta i studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku

Beniamin Baczewski - Delightful Quintet
Astor Piazzola - Milonga del Angel; Invierno Porteňo; Otoňo Porteňo wyk. Kwintet w składzie: Albert Woelke - akordeon Józefina Bałdyka - skrzypce Paweł Zylowski - gitara elektryczna, gitara akustyczna Jakub Kucharek - fortepian Jakub Kaczkowski - kontrabas Opiekunem merytorycznym koncertu jest dr Monika Dżuła-Radkiewicz.

PROWADZENIE KONCERTU:
Jerzy Szarafiński
Ukończył studia o specjalności dyrygentura chóralna w Gdańskiej Akademii Muzycznej. W 1983 roku założył chór parafialny przy kościele Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Gdańsku Wrzeszczu, który prowadził do 1986 roku. Jednocześnie w 1984 roku przejął obowiązki dyrygenta Chóru Archikatedralnego w Gdańsku Oliwie. W 1987 roku podczas wizyty Jana Pawła II na Zaspie poprowadził połączone chóry kościelne diecezji gdańskiej i chełmińskiej - w sumie 2000 śpiewaków. Od 1988 do 2018 roku Maestro Szarafiński był kierownikiem artystycznym i dyrygentem Chóru
Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Występował wraz z chórem w ponad 30 krajach na całym świecie, zdobywając prestiżowe Nagrody na najważniejszych festiwalach i konkursach chóralnych. Koncertował w 21 krajach - Austria, Belgia, Białoruś, Bośnia, Chiny, Chorwacja, Czechy, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Łotwa, Macedonia, Niemcy, Portugalia, Rosja, Szwecja, Ukraina, Węgry i Włochy. Wielokrotnie inspirował i organizował wymiany artystyczne między zespołami zagranicznymi z Düsseldorfu, Hilden, Kassel, Greven, Münster (Niemcy), EvansvilleIndiana (USA), Sopron (Węgry), Bostad (Szwecja). Współpracował z Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Bałtycką, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, czy też Cappellą Gedanensis. Za działalność w dziedzinie upowszechniania kultury amatorskiej odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi, uhonorowany odznaką Zasłużonego Działacza Kultury, Złotą Odznakę Honorową z Brylantem Polskiego Związku Chórów i Orkiestr, nagrodą specjalną Ministra Kultury i Sztuki, Prezydenta Miasta Gdańska oraz Rektora Akademii Medycznej, medalem Arcybiskupa "Bene Merito Dioecesi Gedanensi", medalem Wojewody Pomorskiego "Sint Sua Praemia Laudi", odznaczeniem Ministra Kultury "Zasłużony dla kultury polskiej", brązowym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis?. Nominowany do Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2006.

Tym razem na koncercie królować będzie gitara. Instrument zostanie ukazany w różnych
konfiguracjach - jako instrument solowy, w zespole jednorodnym oraz mieszanym. Zaprezentujemy
również jego rolę w różnych stylach i gatunkach muzycznych. Tradycja gitary i instrumentów
strunowych w jej typie sięga starożytności. To wtedy powstawały pierwsze prymitywne instrumenty
zwane kitarą, które ubarwiały Grekom codzienność. Z kolei w starożytnym Egipcie królowała  3-
strunowa lutnia - odmiana liry. Jednak to za sprawą Greków popularność kitary objęła pozostałe kraje
śródziemnomorskie. W wielu obszarach świata tworzono swoje "gitary", często zbliżone wyglądem
do dzisiejszych mandolin bądź ukulele. Różniły się kształtem pudła rezonansowego, długością gryfu,
zdobieniami i budową główki.
Współczesny wygląd gitary ustalił się w Hiszpanii i we Włoszech w XVIII wieku. Instrument rozpoczął
wówczas podbój Ameryki Północnej i Południowej, gdzie używano go we flamenco i bluesie. Z czasem
gitara pojawiła się również w stylu country i muzyce jazzowej, powoli wypierając inny z instrumentów
strunowych szarpanych - banjo. Dostęp do gitar stał się powszechny zarówno dla profesjonalistów,
jak i amatorów.
Po II wojnie światowej pojawia się nowe pokolenie wirtuozów gitary klasycznej oraz stylu flamenco, a
moda na gitarę zaczyna rozszerzać się na większość obszarów muzyki. Niegasnąca popularność gitary
sprawia, że ta tendencja  utrzymuje się do dziś.
PROGRAM KONCERTU:
1. F. Horecki - 4 wariacje z introdukcją i codą
H. Villa-Lobos - Preludium 2
wyk. Jakub Zieliński - gitara klasyczna
2. B. Budzyński - Góreckiada
L. Brouwer - Cuban landscape with rain
wyk. Zespół gitarowy złożony z uczniów szkół muzycznych z Trójmiasta i studentów Akademii
Muzycznej w Gdańsku

3. Beniamin Baczewski - Delightful Quintet
Astor Piazzola - Milonga del Angel; Invierno Porteňo; Otoňo Porteňo
wyk. Kwintet w składzie: Albert Woelke - akordeon Józefina Bałdyka - skrzypce Paweł Zylowski -
gitara elektryczna, gitara akustyczna Jakub Kucharek - fortepian Jakub Kaczkowski - kontrabas
Opiekunem merytorycznym koncertu jest dr Monika Dżuła-Radkiewicz.
PROWADZENIE KONCERTU:
Jerzy Szarafiński
Ukończył studia o specjalności dyrygentura chóralna w Gdańskiej Akademii Muzycznej. W 1983 roku
założył chór parafialny przy kościele Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Gdańsku Wrzeszczu, który
prowadził do 1986 roku. Jednocześnie w 1984 roku przejął obowiązki dyrygenta Chóru
Archikatedralnego w Gdańsku Oliwie. W 1987 roku podczas wizyty Jana Pawła II na Zaspie
poprowadził połączone chóry kościelne diecezji gdańskiej i chełmińskiej - w sumie 2000 śpiewaków.
Od 1988 do 2018 roku Maestro Szarafiński był kierownikiem artystycznym i dyrygentem Chóru
Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Występował wraz z chórem w ponad 30 krajach na całym
świecie, zdobywając prestiżowe Nagrody na najważniejszych festiwalach i konkursach chóralnych.
Koncertował w 21 krajach - Austria, Belgia, Białoruś, Bośnia, Chiny, Chorwacja, Czechy, Francja,
Grecja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Łotwa, Macedonia, Niemcy, Portugalia, Rosja, Szwecja, Ukraina,
Węgry i Włochy. Wielokrotnie inspirował i organizował wymiany artystyczne między zespołami
zagranicznymi z Düsseldorfu, Hilden, Kassel, Greven, Münster (Niemcy), EvansvilleIndiana (USA),
Sopron (Węgry), Bostad (Szwecja). Współpracował z Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Koszalińską,
Polską Filharmonią Bałtycką, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, czy też Cappellą Gedanensis. Za
działalność w dziedzinie upowszechniania kultury amatorskiej odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi,
uhonorowany odznaką Zasłużonego Działacza Kultury, Złotą Odznakę Honorową z Brylantem
Polskiego Związku Chórów i Orkiestr, nagrodą specjalną Ministra Kultury i Sztuki, Prezydenta Miasta
Gdańska oraz Rektora Akademii Medycznej, medalem Arcybiskupa "Bene Merito Dioecesi
Gedanensi", medalem Wojewody Pomorskiego "Sint Sua Praemia Laudi", odznaczeniem Ministra
Kultury "Zasłużony dla kultury polskiej", brązowym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis".
Nominowany do Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2006.

Tradycja gitary i instrumentów strunowych w jej typie sięga starożytności. To wtedy powstawały pierwsze prymitywne instrumenty zwane kitarą, które ubarwiały Grekom codzienność. Z kolei w starożytnym Egipcie królowała 3-strunowa lutnia - odmiana liry. Jednak to za sprawą Greków popularność kitary objęła pozostałe kraje śródziemnomorskie. W wielu obszarach świata tworzono swoje "gitary", często zbliżone wyglądem do dzisiejszych mandolin bądź ukulele. Różniły się kształtem pudła rezonansowego, długością gryfu, zdobieniami i budową główki. Współczesny wygląd gitary ustalił się w Hiszpanii i we Włoszech w XVIII wieku. Instrument rozpoczął wówczas podbój Ameryki Północnej i Południowej, gdzie używano go we flamenco i bluesie. Z czasem gitara pojawiła się również w stylu country i muzyce jazzowej, powoli wypierając inny z instrumentów strunowych szarpanych - banjo. Dostęp do gitar stał się powszechny zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów. Po II wojnie światowej pojawia się nowe pokolenie wirtuozów gitary klasycznej oraz stylu flamenco, a moda na gitarę zaczyna rozszerzać się na większość obszarów muzyki. Niegasnąca popularność gitary sprawia, że ta tendencja utrzymuje się do dziś. PROGRAM KONCERTU: 1. F. Horecki - 4 wariacje z introdukcją i codą H. Villa-Lobos - Preludium 2 wyk. Jakub Zieliński - gitara klasyczna 2. B. Budzyński - Góreckiada L. Brouwer - Cuban landscape with rain wyk. Zespół gitarowy złożony z uczniów szkół muzycznych z Trójmiasta i studentów Akademii Muzycznej w Gdańsku 3. Beniamin Baczewski - Delightful Quintet Astor Piazzola - Milonga del Angel; Invierno Porteňo; Otoňo Porteňo wyk. Kwintet w składzie: Albert Woelke - akordeon Józefina Bałdyka - skrzypce Paweł Zylowski - gitara elektryczna, gitara akustyczna Jakub Kucharek - fortepian Jakub Kaczkowski - kontrabas Opiekunem merytorycznym koncertu jest dr Monika Dżuła-Radkiewicz. PROWADZENIE KONCERTU: Jerzy Szarafiński Ukończył studia o specjalności dyrygentura chóralna w Gdańskiej Akademii Muzycznej. W 1983 roku założył chór parafialny przy kościele Matki Boskiej Nieustającej Pomocy w Gdańsku Wrzeszczu, który prowadził do 1986 roku. Jednocześnie w 1984 roku przejął obowiązki dyrygenta Chóru Archikatedralnego w Gdańsku Oliwie. W 1987 roku podczas wizyty Jana Pawła II na Zaspie poprowadził połączone chóry kościelne diecezji gdańskiej i chełmińskiej - w sumie 2000 śpiewaków. Od 1988 do 2018 roku Maestro Szarafiński był kierownikiem artystycznym i dyrygentem Chóru Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Występował wraz z chórem w ponad 30 krajach na całym świecie, zdobywając prestiżowe Nagrody na najważniejszych festiwalach i konkursach chóralnych. Koncertował w 21 krajach - Austria, Belgia, Białoruś, Bośnia, Chiny, Chorwacja, Czechy, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Łotwa, Macedonia, Niemcy, Portugalia, Rosja, Szwecja, Ukraina, Węgry i Włochy. Wielokrotnie inspirował i organizował wymiany artystyczne między zespołami zagranicznymi z Düsseldorfu, Hilden, Kassel, Greven, Münster (Niemcy), Evansville‑Indiana (USA), Sopron (Węgry), Bostad (Szwecja). Współpracował z Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Koszalińską, Polską Filharmonią Bałtycką, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, czy też Cappellą Gedanensis. Za działalność w dziedzinie upowszechniania kultury amatorskiej odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi, uhonorowany odznaką Zasłużonego Działacza Kultury, Złotą Odznakę Honorową z Brylantem Polskiego Związku Chórów i Orkiestr, nagrodą specjalną Ministra Kultury i Sztuki, Prezydenta Miasta Gdańska oraz Rektora Akademii Medycznej, medalem Arcybiskupa "Bene Merito Dioecesi Gedanensi", medalem Wojewody Pomorskiego "Sint Sua Praemia Laudi", odznaczeniem Ministra Kultury "Zasłużony dla kultury polskiej", brązowym Medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis". Nominowany do Pomorskiej Nagrody Artystycznej za rok 2006.

Czytaj więcej na: https://www.kupbilecik.pl/imprezy/93643/gdansk/mistrzowie.przyszlosci/