opera buffa w dwóch aktach z prologiem i epilogiem
libretto wg sztuki Alfreda Jarry'ego Ubu Roi:
Jerzy Jarocki, Krzysztof Penderecki
kierownictwo muzyczne Wojciech Michniewski
przygotowanie Chóru Anna Michalak
współpraca muzyczna Damian Borowicz, Jakub Kontz
przygotowanie solistów - pianiści korepetytorzy Tetyana Dranchuk, Michał Gozdek
inscenizacja i reżyseria Janusz Wiśniewski
choreografia Emil Wesołowski
kostiumy Hanna Szymczak, Janusz Wiśniewski
asystent reżysera Magdalena Szczygielska, Magdalena Szlawska
asystent realizatorów Maksym Kohyt
charakteryzacja Klaudia Ostrowska, Dorota Sabak
premiera 27 września 2013
niemiecka wersja językowa / tłumaczenie wyświetlane nad sceną
obsada:
| Ojciec Ubu | Jacek Laszczkowski |
| Matka Ubu | Karolina Sikora |
| Wczesna wersja Ojca Ubu | Andrzej Stanaszek |
| Wczesna wersja Matki Ubu | Iwo Pawłowski |
| RODZINA KRÓLEWSKA: | |
| Król Wacław | Daniel Borowski |
| Królowa Rozamunda | Anna Mikołajczyk |
| Bolesława, ich córka | Karolina Karcz |
| Władysław, ich syn | Tomasz Raczkiewicz |
| Byczysław, ich drugi syn | Hubert Walawski |
| SZLACHETNI PRZYJACIELE | |
| Belle au Bois | Anna Fabrello |
| Kotys | Ryszard Minkiewicz |
| Mme Żyron | Ryszard Morka |
| Murzyn | Piotr Nowacki |
| Szlachcianka | Tomasz Rak |
| Żołnierz | Aleksander Kunach |
| DWA OBLICZA CARA | |
| Pierwsze Oblicze | Marian Kępczyński |
| Inne Oblicze | Damian Konieczek |
| Generał Lascy | Paweł Konik |
| Posłaniec | Maksym Kohyt |
| SZLACHTA | |
| Hrabia Witebski | Jacek Jasman |
| Książę Kurlandii | Leszek Kruk |
| Książę Podolski | Waldemar Sadowski |
| Margrabia Toruński | Rafał Sambor |
| TRZECH SĘDZIÓW SĄDU NAJWYŻSZEGO | |
| "Piętnaście lat" | Wojciech Lewandowski |
| "Dwadzieścia pięć lat" | Wojciech Dowgiałło |
| "Dożywocie" | Paweł Faust |
| CZŁONKOWIE RADY FINANSOWEJ | |
| Dwa Ruble | Adam Siebiera |
| Mme Rubel | Izabela Plath |
| Pół Rubla | Andrzej Kosecki |
| CHŁOPI | |
| Stanisław Leszczyński | Jacek Batarowski |
| Zadek | Marcin Miloch |
| Tyłek | Krzysztof Brzozowski |
| Kulas | Tomasz Potkowski |
| STRONA ŚMIERCI: | |
| KELNERZY | |
| Ober Kelner | Krzysztof Rzeszutek |
| Starszy Kelner | Krzysztof Mendyk |
| Kelner Aspirant | Witalij Wydra |
| Mme Muting | Marzena Ostryńska |
| Kucharz | Wojciech Jurga |
| Rudy Marynarz | Jan Kurek |
| Umrzyk | Bartosz Żołubak |
| Śmierć Zielona | Paweł Klemens |
| Śmierć Żółta | Wojciech Winnicki |
| ŚWITA CARA: | |
| Agata Hoppe | |
| Danuta Surowiec | |
| Zuzanna Kassak | |
| Marta Szamal | |
| Joanna Wesołowska | |
| Alina Robak | |
| Lilianna Kamińska | |
| Katarzyna Grajewska |
oraz
Orkiestra Opery Bałtyckiej
dyrygent Wojciech Michniewski
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Opera Bałtycka po latach przygotowań i prób zaprezentowania dzieła Krzysztofa Pendereckiego doczekała się możliwości zmierzenia się z jednym z najważniejszych tytułów w światowej muzyce współczesnej. To dzieło ma już bogatą tradycję realizacji na polskich scenach operowych. Znakomita premiera Krzysztofa Nazara w Krakowie za dyrekcji Ewy Michnik, pełna rozmachu realizacja Krzysztofa Warlikowskiego i Jacka Kaspszyka w Operze Narodowej - to tylko dwa najważniejsze przykłady.
My powierzyliśmy kierownictwo muzyczne Wojciechowi Michniewskiemu, który jest niekoronowanym królem wykonań muzyki współczesnej w Polsce, a jednocześnie sprawdzonym przyjacielem i doradcą naszej Opery Bałtyckiej. Autorem inscenizacji i scenografii będzie jeden z najwybitniejszych ludzi teatru europejskiego Janusz Wiśniewski. Ten tajemniczy i konsekwentny artysta przez wiele lat kierował Teatrem Nowym w Poznaniu, gdzie powstała większość jego autorskich spektakli. Realizował je również na wielu scenach Europy, a ostatnia jego mistrzowska premiera w Teatrze Polskim w Warszawie pokazała, że wciąż należy do ścisłej czołówki twórców, którzy przemawiają w teatrze nie tylko wstrząsającymi obrazami, ale również wielką siłą moralizatorską dającą nam nadzieję, że w chaosie wartości dzisiejszego świata wciąż istnieje jasna wykładnia odwiecznej walki dobra ze złem, a to przecież najważniejszy temat sztuki od początku świata aż po jego kres.
Doniosła, jak się spodziewam, realizacja opery Krzysztofa Pendereckiego Ubu Rextych znakomitych twórców i najlepszych, na jakich nas stać, wykonawców wspieranych przez nasze cudowne zespoły Chóru i Orkiestry, niech będzie hołdem złożonym wielkiemu kompozytorowi przez Operę Bałtycką w roku jego imponującego jubileuszu. Będziemy go obchodzili w całym kraju, bo to prawdziwe święto polskiej kultury i światowej muzyki.
Marek Weiss

