Daniel Reuss dyrygent
Thomas Hobbs Ewangelista
Matthias Lutze Jezus
Cappella Amsterdam
Il Gardellino
J.S. Bach Pasja według św. Jana
Daniel Reuss studiował dyrygenturę chóralną w Konserwatorium w Rotterdamie pod kierunkiem Barenda Schuurmana. W 1990 roku objął kierownictwo artystyczne Cappelli Amsterdam, która od tego momentu stała się zespołem o międzynarodowym znaczeniu. Pełniąc cały czas funkcję szefa artystycznego Cappelli Amsterdam, Daniel Reuss był również, w latach 2003-2006, dyrygentem i dyrektorem artystycznym RIAS Kammerchor w Berlinie. Od 2008 roku pełni podobną funkcję w Estonii, prowadząc Chór Kameralny Estońskiej Filharmonii Narodowej. Artysta dyryguje wieloma kameralnymi zespołami i orkiestrami w całej Europie. Stale współpracuje z Akademie für Alte Musik Berlin, Musik Fabrik, Scharoun Ensemble, a także Radio Chamber Philharmonic.
Latem 2006, na zaproszenie Pierra Boulez’a, Daniel Reuss dyrygował i prowadził kurs mistrzowski na Lucerne Festival Academy. W lutym 2007 roku zadebiutował na deskach English National Opera Agrypiną Händla.
Oprócz działalności na polu dyrygentury Daniel Reuss działa aktywnie jako wykładowca dyrygentury chóralnej. W latach 1994-2000 prowadził własną klasę w Konserwatorium im. J.P. Sweelincka w Amsterdamie. Regularnie bierze udział w kursach i klasach mistrzowskich poza granicami Holandii.
Nagrania płytowe Reussa jak: Le Vin Herbé Martina, Solomon Händla oraz Stravinskiego Les Noces zdobyły wiele nagród takich jak: Preis der Deutsche Schallplattenkritik, Echo Award, Midem Classical Award, Diapason d’Or, Choc du Monde de la Musique, Gramophone’s Editor’s Choice.
Nagranie oratorium Golgotha Franka Martina zrealizowane z Cappellą Amsterdam i Chórem Kameralnym Estońskiej Filharmonii Narodowej zostało nominowane do nagrody Grammy 2010. Jego ostatnie nagranie utworów chóralnych Janáčka (harmonia mundi 2012) zostało entuzjastycznie przyjęte przez prasę międzynarodową.
Thomas Hobbs – tenor, studiował w Królewskim Konserwatorium i w Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie. Był stypendystą Royal Philharmonic Society, a w sezonie 2011-2012 londyńskiego Associate Artist of the Classical Opera.
Hobbs występował i realizował nagrania z wieloma uznanymi zespołami takimi jak: The Cardinall’s Musick, The Tallis Scholars, I Fagiolini, The Sixteen, Polyphony oraz the Dunedin Consort (Händel Acis et Galatea i Wielka Msza h-moll Bacha). Thomas regularnie współpracuje ze Stuttgart Kammerchor, Akademią Bachowską ze Stuttgartu, Philippem Herreweghe i jego Collegium Vocale Gent, z którymi to koncertował jako solista nie tylko w Europie, ale także w Stanach Zjednoczonych.
Role operowe Thomasa to między innymi rola tytułowa w Albercie Herringu Brittena, Acisa w Acis et Galatea, Ferrando w Così fan tutte, Ramiro w Kopciuszku i Conte w Cyruliku Sewilskim Rossiniego, Fileno w La fedelta premiata Haydna, w Sprawie Makropulos Janáčka i Telemachusa w Powrocie Ullissesa Monteverdiego (produkcja the English National Opera). Thomas Hobbs jest również cenionym interpretatorem pieśni. Jego repertuar zawiera między innymi: Zimowe Pieśni współczesnego kompozytora brytyjskiego Bretta Deana, On Wenlock Edge Vaughana Williamsa, Die schöne Müllerin Schuberta i Liederkreis op. 39 Schumanna oraz utwory Mozarta.
W najbliższej przyszłości Thomas Hobbs wystąpi z Collegium Vocale Gent, Akademią Bachowską ze Stuttgartu, Le Concert Lorrain, Akademie für Alte Musik Berlin i RIAS Kammerchor.
Cappella Amsterdam została założona w 1970 przez Jana Boeke. Od 1990 roku jej szefem artystycznym i dyrygentem jest Daniel Reuss, za którego kadencji chór stał się zespołem o światowej renomie. Repertuar Cappelli jest bardzo szeroki i obejmuje utwory od renesansu po muzykę współczesną. Cappella Amsterdam odnosi nie tylko sukcesy w ramach własnych podukcji, ale również współpracując ze znanymi chórami, zespołami instrumentalnymi i orkiestrami. Między innymi z Asko|Schönberg, Królewską Orkiestrą Concertgebouw, Orchestre de Paris, Ensemble Intercontemporain, Orkiestrą XVIII wieku Fransa Brüggena, Orchestra of the Age of Enlightenment, SWR Vokalensemble, musikFabrik, i z RIAS Kammerchor. Cappella Amsterdam często bierze udział w realizacji projektow operowych: w 2011 z Opera Kolońską w ramach produkcji Sonntag aus Licht Karlheinza Stockhausena i Narodową Operą Holenderską w Dionysosie Wolfganga Rihma. Harmonia mundi jest wydawcą ostatnich CD Cappelli Amsterdam, które są entuzjastycznie przyjmowane przez publiczność i prasę. Lux Aeterna zawierająca kompozycje György Ligetiego i Roberta Heppenera została nagrodzona prestiżową nagrodą francuską ‘Diapason d’Or de l’année 2009’. Nagranie oratorium Golgotha Franka Martina zrealizowane z Chórem Kameralnym Estońskiej Filharmonii Narodowej zostało nominowane do nagrody Grammy 2010. Ostatnie nagranie utworów chóralnych Janáčka (harmonia mundi 2012) zostało entuzjastycznie przyjęte przez prasę międzynarodową. Cappella Amsterdam jest jednym z założycieli Tenso: Europejskiego Stowarzyszenia Profesjonalnych Chórów Kameralnych, które ma między innymi na celu propagowanie współczesnego repertuaru chóralnego i dzielenie się ekspertyzą i wiedzą w tym zakresie.
