Żartobliwy i ironiczny komentarz zachowań społeczeństwa przełomu XVIII i XIX wieku. Młoda wdowa, tytułowa Hrabina, pragnie zdobyć przystojnego oficera Kazimierza. Jego uczucia z kolei obudziła Bronia, dziewczyna pochodząca ze szlacheckiej rodziny. Akcja, wypełniona perypetiami bohaterów, dąży do szczęśliwego finału, w którym Bronia wychodzi za Kazimierza, a zmanierowana Hrabina odchodzi pokonana.
W ten sposób Moniuszko i jego librecista, Włodzimierz Wolski, zaznaczają kilka płaszczyzn operowej opowieści. Z jednej jest to oczywiście historia zakochania i konkurowania dwóch kobiet o względy mężczyzny. Z drugiej strony Hrabina jest uroczym dokumentem ukazującym ówczesne życie wyższych sfer i zubożałej szlachty. Z trzeciej natomiast opera ta prezentuje poglądy samych twórców, którzy w dość wyraźny sposób okazują sympatię tej drugiej grupie społecznej. Nie kryją się też w całym dziele ze swoimi patriotycznymi poglądami. Wszystko to uwydatnione jest w warstwie muzycznej, która oddaje charakter nie tylko kolejnych scen, ale także poszczególnych grup społecznych, a niekiedy i postaci.
W gdańskiej realizacji wątek patriotyczny zostaje zepchnięty na dalszy tor, zaś na pierwszy plan wychodzą problemy współczesności – pałacem Hrabiny staje się centrum handlowe, które w dzisiejszym świecie konsumpcjonizmu urasta do rangi najważniejszej przestrzeni publicznej.
OBSADA:
Hrabina: Anna Patrys / Monika Świostek / Ewa Tracz
Kazimierz: Rafał Bartmiński / Łukasz Załęski / Dionizy Wincenty Płaczkowski
Bronia: Katarzyna Nowosad / Hanna Sosnowska
Panna Ewa: Joanna Moskowicz / Julia Iwaszkiewicz
Chorąży: Marek Kępczyński / Robert Ulatowski
Podczaszyc: Dominik Kujawa / Leszek Holec
Dzidzi: Rafał Żurek / Przemysław Baiński
grafika na plakacie: Marta Frej