Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Festiwal ORGANy PLUS+ JESIEŃ 2021

A
A

Orkiertra muzyków stojąca w białej saliTradycyjnie festiwal ORGANy PLUS+® rozpocznie się we franciszkańskim kościele Św. Trójcy. Dzięki współpracy z Konsul Generalną Republiki Federalnej Niemiec, panią Cornelią Pieper, wraz z młodymi muzykami zespołu Europäisches Hanse-Ensemble pod wodzą niezrównanego chórmistrza Manfreda Cordesa z Niemiec w czwartek 30 września o godz. 19.00 odbędziemy niezwykłą podróż do siedemnastowiecznych miast Hanzy i posłuchamy muzyki, która uświetniała nad Bałtykiem uroczystości publiczne i święta kościelne…co NB. często było jednym i tym samym.

Dzień później w piątek 1 października o godz. 19.00 po raz pierwszy nasz festiwal zawita do rokokowego Pałacu Opatów w Oliwie, gdzie w Sali Muzycznej dokładnie w taki sam sposób jak robiono to w osiemnastym wieku przedstawimy Państwu muzykę w stylu galant w wykonaniu francuskiego zespołu Les Chantres de Saint-Hilaire pod kierunkiem François-Xaviera Lacroux. Dzięki współpracy z Instytutem Francuskim w Polsce oraz Muzeum Narodowym o/ Gdańsk będziemy mieli możliwość posłuchać frankofońskiej muzyki, która rozbrzmiewała nie tylko we francuskich pałacach, ale również w salonach Nowego Świata. W prezentowanym programie zawarte zostały bowiem utwory pochodzące ze zbioru skompletowanego przez Kawalera de Chavoye, namiestnika Ludwika XV w Nowej Francji (czyli na terenach dzisiejszej Ameryki Północnej) i wielkiego miłośnika kantat.

W sobotę 2 października o godzinie 19.00 w kościele Św. Jana w Gdańsku na zakończenie międzynarodowej konferencji organologicznej „ św. Jan Od-Nowa – 260 lat organów bocznych Johanna Friedricha Rhodego” posłuchamy kolejnego monograficznego koncertu z cyklu Bach in Gdańsk w wykonaniu Andrzeja Szadejko na organach i fantastycznej sopranistki – Anny Fabrello. Tym razem dowiemy się jakie muzyczne nowinki Jan Sebastian poznał w Lüneburgu i jak to wpłynęło na kompozycje szesnastoletniego wówczas kompozytora.

Dokładnie 110 lat temu w salezjańskim kościele Św. Jana Bosko na Oruni elbląski organmistrz Eduard Wittek zbudował nowy pneumatyczny instrument w zabytkowej barokowej szafie organowej Andreasa Hildebrandta z 1749 roku. W tym samym czasie Berlin był jednym z najważniejszych centrów muzyki organowej. W czasie koncertu w poniedziałek 4 października o godz. 19.30 w salezjańskim kościele św. Jana Bosko na Oruni obie neoromantyczne tradycje – gdańska i berlińska – spotkają się pod palcami wybitnego organisty z Berlina – Andreasa Sieliga który, wraz z Christiną Elbe - sopran przeniosą nas ponad sto lat wstecz do czasów fin de ciecle’u.

Po kilku dniach przerwy ponownie spotkamy się w kościele franciszkanów. Dwa ostatnie koncerty będzie łączyć jedna przestrzeń, ale muzycznie będą to dwa odrębne światy. Najpierw w sobotę 9 października o godz. 19.00 posłuchamy zrekonstruowanych kantat Friedricha Christiana Samuela Mohrheima - gdańskiego kapelmistrza, jedynego ucznia Bacha, który przez większość swojego zawodowego życia działał na terenie pierwszej Rzeczypospolitej. Ta porywająca muzyka będąca połączeniem bachowskiej polifonii, gdańskiej tradycji i eleganckiego stylu galant zabrzmi w wykonaniu nezrównanego gdańskiego zespołu Goldberg Baroque Ensemble oraz renomowanych solistów z całej Europy – Siri Karoline Thornhill z Norwegii, Franziski Gottwald z Niemiec, Virgila Hartingera z Austrii i Stephana Macleoda ze Szwajcarii. Gwiazdorska muzyka i obsada pomoże poczuć się nam jak gdańscy mieszczanie w drugiej połowie osiemnastego wieku.

Po wielkich emocjach na zakończenie organizatorzy proponują chwile medytacji i zadumy. Ostatni concert, który odbędzie się również we franciszkańskim kościele Św. Trójcy w Gdańsku w niedzielę 10 października wyjątkowo o godz. 15.00 będzie hołdem złożonym przez czeski zespół wokalny Cappella Mariana pod kierunkiem Vojtěcha Semeráda jednemu z najwybitniejszych i najważniejszych kompozytorów europejskich - Josquinowi Desprez. Ten gigant muzyki wyznaczył kierunek rozwoju europejskiej muzyki wielogłosowej. W tym roku wspominamy pięćsetną rocznicę jego śmierci. W trakcie koncertu posłuchamy Miserere mei Deus wielkiego francuza, cały festiwal zakończymy przepięknym Requiem in memoriam Josquin Desprez jego najwybitniejszego ucznia Jeana Richaforta.

We franciszkańskim kościele Św. Anny rozpoczął się właśnie długo wyczekiwany remont jedynych zachowanych organów gdańskiego organmistrza Otto Heinrichsdorffa z 1911 roku, które ukryte są za przepięknym zabytkowym prospektem Andreasa Hildebrandta z 1710 roku. Od tej edycji festiwalu ORGANy PLUS+® przez następne cztery będzie nam towarzyszyła idea wsparcia tego procesu. Każdy z nas może się przyczynić do szybkiego powrotu tego zabytku do pełnej sprawności i oryginalnego wyglądu i brzmienia. Wystarczy tylko zostać patronem piszczałki…

Światowej sławy wykonawcy, oryginalne dawne instrumenty, dawne techniki wykonawcze, nie zmieniona od stuleci akustyka gotyckiego kościoła Św. Trójcy, rokokowego Pałacu Opatów oraz neogotyckiego kościoła Św. Jana Bosko, unikatowe wnętrze kościoła Św. Jana, oryginalne umiejscowienie muzyków na jedynym w Polsce Lektorium, wreszcie muzyka nie słyszana nigdzie indziej w Polsce sprawią, że wejdziemy w sytuację uczestnika wydarzeń muzycznych z przed wieków.

Więcej informacji na stronie festiwalu