Muzyczny pomost między Jazz Jantarem a Dniami Muzyki Nowej. Na początek P / E - z samplerów, mikserów, kaset, sampli i analogowych syntezatorów. Potem Food & Fennesz, czyli jazzowe improwizacje, elektroniczne beaty i magiczna gitara. Wszyscy, którzy kochają przestrzeń i wielobarwny muzyczny klimat, na pewno nie będą zawiedzeni.
Food & Fennesz
Iain Ballamy – saksofony, elektronika / Thomas Strønen ¬– bębny, perkusja, elektronika / Christian Fennesz – gitara, elektronika
Pod nazwą Food ukrywa się supergrupa złożona z czterech doskonale już na światowych scenach zadomowionych muzyków. Tworzą ją: Thomas Stronen – norweski perkusista, posługujący się także live electronics, specjalista od balijskiego gamelanu; brytyjski saksofonista Iain Ballamy, norweski trębacz, a także operator rozmaitych elektronikaliów Nils Petter Molvaer i wreszcie austriacki mag elektroniki oraz elektronicznie przetworzonej gitary Christian Fennesz.
Co mogło powstać ze spotkania takich osobowości? No cóż, odnoszę wrażenie, że duch skandynawski w tym wypadku zdominował cały ten projekt. „Quiet Inlet” brzmi jak jakaś futurystyczna, zatopiona w elektronicznych brzmieniach wersja którejś z płyt Jana Garbarka. Oryginalne, transowe partie perkusyjne Stronena mają swój odpowiednik w grze Manu Katché, z którego usług korzystał niegdyś norweski saksofonista. Trąbka Molvaera bezpośredniego odpowiednika może nie ma, ale długie, przestrzenne smugi jego instrumentu doskonale się w ten melancholijny skandynawski krajobraz dźwiękowy wpisują. Ballamy chwilami (zwłaszcza na sopranie) brzmi łudząco podobnie do Garbarka.
Przed tymi porównaniami usiłuje uciec tajemniczymi, mrocznymi brzmieniami Fennesz, ale i jego partie (być może niechcący) doskonale do przyjętej konwencji pasują.
Nie znaczy to, że „Quiet Inlet” jest złą, czy wtórną płytą. Po prostu taka jest chyba skandynawska dusza i nic dziwnego, że jej owocem jest taka a nie inna muzyka. Znakomicie się jej słucha, zwłaszcza wieczorem, w półmroku. Przestrzeń, precyzyjna realizacja, spójność klimatu mogą usatysfakcjonować miłośników ECM-owego brzmienia.
Autor recenzji: Marek Romański / Jazz Forum
Food tworzą Thomas Stronen i Iain Ballamy, których ideą jest zapraszanie do swojego projektu twórców mających podobne spojrzenie na muzykę. Razem starają się komponować muzykę pełną warstw i przestrzeni, ale również kontrastów, po to, żeby tworzyć nastrój dla prawdziwej i niczym nieskrępowanej improwizacji.
Od pierwszego koncertu w Molde w 1998 roku, ta nowatorska grupa, występowała i nagrywała
w międzynarodowym składzie. Ich muzyka to wielowarstwowa, refleksyjna improwizacja połączona z głębią i pięknem. Kombinacja elementów akustycznych, takich jak dzwonki, gongi czy liryczny saksofon i elementów elektronicznych, sprawia, że muzyka staje się wielobarwna – od minimalistycznej po bardzo burzliwą. A to wszystko Fennesz doprawia dźwiękowymi warstwami różnych odgłosów i harmonijki, budując magiczny klimat.
9 listopada 2012 światło dzienne ujrzy nowa płyta Food’a nagrana wraz z Fenneszem. Na płycie wystąpi również hinduski piosenkarz i gitarzysta Prakash Sontakke, norweski trębacz Nils Petter Molvaer i gitarzysta Eivind Aarset.
P / E
Robert Piernikowski / Przemysław Etamski
P / E to duet Roberta Piernikowskiego oraz Przemysława Etamskiego. Robert Piernikowski - jest założycielem zespołu Napszykłat, muzykiem, producentem oraz autorem tekstów. W tym roku wydał swój pierwszy solowy album „Się Żegnaj” (2012 FQP). Przemysław Etamski - muzyk, producent, znany głównie z twórczości solowej jak i ze współpracy z Kristen oraz Peve Letym (Indigo Tree, SWNY, Boar Sleeping). W tym roku ukazała się jego trzecia płyta „Lovely Interstellar Trip” (2012 Qulturap). Początki obu artystów tkwią głęboko w hiphopie, który fascynuje ich do dziś, jak mówią - jest to prosta forma, która zarówno odnosi się do ludowego
rytuału jak i posiada ogromny potencjał do eksperymentu. Muzycy próbują przemycić zarówno
jedno jak i drugie - przy pomocy samplerów, mikserów, kaset, sampli i analogowych syntezatorów skrupulatnie budują proste formy, które ewoluują podczas wolnej improwizacji osiągając swój szczyt na niesamowitych koncertach, które są niezwykle istotnym elementem w rozwoju ich muzyki. Ta metoda powstała z naturalnego połączenia fascynacji free jazzem (Etamski) oraz analogową syntezą (Piernikowski) i tworzy ona zupełnie nową jakość na polskiej - jeśli nie światowej - scenie muzycznej. Do tej pory P/E zagrali na festiwalach Multiplace w Brnie, Transvizualia w Gdyni oraz Unsound w Krakowie, jedyne dotychczasowe
wydawnictwo to „Live at Kisielice”, czyli zbiór szkiców z pierwszego wspólnego koncertu.
Duet pracuje właśnie nad pierwszą pełną, studyjną płytą, którą planuje wydać w przyszłym roku. Jesienna trasa koncertowa P/E zaczyna się siedemnastego listopada w Gdańsku koncertem z Fenneszem oraz Foodem, występ będzie jednocześnie Trójmiejską premierą płyty „Lovely Interstellar Trip” Etamskiego.
Do zobaczenia na trasie.
BILETY
• 10 zł przedsprzedaż / 20 zł - super zniżka* na KARTĘ DO KULTURY i KARTĘ DUŻEJ RODZINY
(limitowana ilość biletów)
• 15 zł przedsprzedaż / 25 zł - zniżka dla studentów*
• 30 zł przedsprzedaż / 40 zł - normalne
* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji (zaświadczenia o przyjęciu na studia) i KARTY przy zakupie biletów (1 bilet na 1 legitymację/ 1 KARTĘ)
Ostatni dzień przedsprzedaży: 14.11.2012
Sprzedaż biletów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15.00 do 21.00 (w sb i nd od g.16.00). Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117 / Liczba biletów zniżkowych na Kartę do Kultury limitowana. / Miejsca nie są numerowane, liczba miejsc siedzących ograniczona, w przypadku dużego zainteresowania koncertem wszystkie miejsca stojące. / Na koncercie obowiązuje zakaz fotografowania i rejestrowania.

