JESIENNY CYKL WYKŁADÓW ART+SCIENCE MEETING*
12-13 października 2013
CSW Łaźnia, ul. Jaskółcza 1
Gdańsk – Dolne Miasto
![]()
W ramach październikowego cyklu spotkamy się z piątką badaczy. Duet dr Martha Blassnigg i prof. Michael Punt przedstawią nam wystąpienie dotyczące biologii, sztuki i wyobraźni. Dimitrij Bułatow – artysta, kurator i teoretyk zajmujący się od wielu lat zależnościami pomiędzy nauką i sztuką – swój wykład poświęca swojej najnowszej publikacji. Głównym tematem kolejnego spotkania będzie mózg, któremu kurator Marius Kwint poświęcił wystawę w londyńskim Wellcome Collection. Cykl ten zakończy wykład prof. Ryszarda W. Kluszczyńskiego dotyczący kreacji postludzkiej.
*Wykłady w języku angielskim będą tłumaczone symultanicznie na polski
12 października 2013, godz. 18.00 – 19.15
Darwin, Gosse i Bergson: biologia, sztuka i wyobraźnia
dr Martha Blassnigg i prof. Michael Punt
Autorzy przyglądają się postawie, jaką sztuka i humanistyka zajmuje wobec tendencji materialistycznych i deterministycznych w medialnym obrazie nauki - w szczególności biologii. Rzucają światło na to, jak XIX-wieczna kultura wizualna wpłynęła na produkcję wiedzy poprzez przedstawienie alternatywnej wizji świata w odpowiedzi na dyskurs determinizmu materialistycznego. Zadają pytanie, czy w XX wieku sztuka (albo wręcz humanistyka) nie zatraciła swojej funkcji krytycznej w odniesieniu do nauki. Odwołując się z perspektywy XXI wieku do prac Darwina, Gosse’a i Bergsona, dowodzą, że humanistyka i sztuka mogą odzyskać swój kreatywny potencjał, dzięki któremu możliwe będzie odróżnienie tego, co wiemy o świecie, tego, jak go sobie wyobrażamy i tego, jak ten świat mógłby wyglądać.
12 października 2013, godz. 19.30 – 21.30
Evolution Haute Couture: sztuka, nauka i wiek postbiologiczny
Dmitrij Bułatow
Wykład poświęcony będzie najnowszej publikacji Dmitrija Bułatowa – artysty, kuratora i teoretyka zajmującego się od wielu lat zależnościami pomiędzy nauką i sztuką. Publikacja stworzona została w oparciu o kolekcję dzieł należących do Narodowego Centrum Sztuk Współczesnych w Moskwie, które wykorzystują technologie XXI wieku – informatykę, robotykę i biomedycynę.
13 października 2013, godz. 15:00 – 16.15
Refleksje nad tworzeniem wystawy „Brains: the Mind as Matter” w londyńskiej Wellcome Collection
Marius Kwint
Głównym tematem wykładu będzie mózg, któremu kurator Marius Kwint poświęcił wystawę w londyńskim Wellcome Collection (we współpracy z galerią GV Art). Wystawa, którą obejrzało ponad 100 tysięcy widzów, obejmuje przeszło 150 obiektów – od zachowanych mózgów aż po dzieła sztuki, filmy i fotografie. Wystawa ukazuje długą drogę, którą postępuje nauka i kultura, by zrozumieć, odszyfrować i manipulować tym najbardziej tajemniczym z organów naszego ciała.
13 października 2013, godz.16.30 – 18:00
W stronę kreacji postludzkiej. Od sztuki kinetycznej do bio-robotycznej
Prof. Ryszard W. Kluszczyński
W latach 50. minionego wieku, za sprawą Nicolasa Schöffera wyłoniła się tendencja artystyczna koncepcyjnie osadzona w ideach cybernetyki. Rzeźby cybernetyczno-spacjodynamiczne Schöffera to dzieła, które cechuje pewien zakres autonomii, pozwalający im w granicach wyznaczanych przez ich konstrukcję, reagować na zachowania publiczności, czy też, szerzej to ujmując, na zmiany zachodzące w ich otoczeniu. Proces autonomizacji artefaktów rozwijał się dalej, za sprawą takich artystów, jak Edward Ihnatowicz czy Jean Tinguely, dając podstawy pod rozwój sztuki robotycznej. Wykład skupiony będzie na jednym z nurtów opisywanej tu tendencji. Omówione zostaną wybrane prace między innymi Akiry Kanayamy, Jeana Tinguely, Patricka Tresseta oraz grupy SymbioticA i Guy’a Ben-Ary, Prowadzący pokaże jak zmieniała się ta tendencja, w jakie konteksty wchodziła i do jakich konsekwencji d oprowadzała.
Projekt Art+Science Meeting dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego