Uroczystości obchodów Święta Miasta Gdańska 2009 uświetni wjazdu carillonu mobilnego. Carillonowi akompaniować będzie Orkiestra Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku.
Program wjazdu carillonu 24go maja:
16.00 – formuje się orszak. Orkiestra z przodu, za nią carillon
Ok. 16.05 – orszak wyrusza. Gra orkiestra (ok. 2-3’, marszowo)
Ok. 16.08 – orszak staje w okolicach Ratusza, gra carillon (ok. 2-3’, Te Deum Charpentiera)
Ok. 16.11 – orszak rusza dalej, gra orkiestra (ok. 2-3’, marszowo)
Ok. 16.15 – orszak dochodzi na miejsce (okolice schodów Dworu Artusa), carillon wykręca, orkiestra zajmuje krzesła, w tym czasie konferansjer zapowiada koncert i mówi o instrumencie i o orkiestrze. Zapowiedź trzech pierwszych utworów (klasycznych).
Ok. 16.20 – zaczyna się koncert.
Program:
- Cesar Franck (1822-1890) – Panis Angelicus z Messe Solennelle op. 12 (opr. G. Moser)
CF był sławnym belgijskim kompozytorem i organistą okresu romantyzmu, żyjącym i tworzącym głównie we Francji. Jednym z jego najsłynniejszych utworów jest napisany w stylu motetowym Panis Angelicus (Chlebie anielski), napisany oryginalnie na tenor, organy i orkiestrę smyczkową, znany z najrozmaitszych aranżacji.
- Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Jesus bleibet meine Freude (opr. J. Rywalski)
Jest to chorał z kantaty Herz und Mund und Tat und Leben BWV 147, skomponowanej w 1723 roku. Oryginalnie został napisany na trąbkę, dwa oboje, obój d’amore, obój da caccia, fagot, dwoje skrzypiec, violę, basso continuo i czterogłosowy chór. Melodia chorału opiera się na chorale Johanna Schoppa o tytule Werde munter, mein Gemüthe. Autorem opracowania na orkiestrę dętą i carillon jest Jarosław Rywalski, kapelmistrz orkiestry.
- Johannes Brahms (1833-1897) – Wiegenlied (Kołysanka, op. 49 nr 4) (opr. J. Rywalski)
Słynny utwór niemieckiego romantycznego kompozytora z 1868 roku, oryginalnie napisany na głos i fortepian.
- Matthias Vanden Gheyn (1721-1785) - V Preludium
Klasyka carillonowa. Jeden z pierwszych oryginalnych utworów carillonowych. Preludia ma w swoim repertuarze niemal każdy carillonista. Pokazują niezwykłe (chociaż nie wszystkie) możliwości instrumentu.
Zapowiedź kolejnych dwóch utworów, bardziej w duchu rozrywkowym (przechodzimy do repertuaru lżejszego, itp.). Przy okazji kilka słów o carillonie jako instrumencie, skąd się wywodzi itp.
- George Gershwin (1898-1937) – Summertime z opery Porgy and Bess
Amerykański kompozytor pochodzenia żydowskiego, nazywany „królem jazzu”. Opera Porgy and Bess (1935) jest formą klasyczną, zawierającą elementy surowego jazzu, opowieść o południu USA. Summertime jest arią z pierwszego aktu opery. Stała się standardem jazzowym, w swoim repertuarze miało ją wielu wybitnych wykonawców, m.in. Bing Crossy, Billie Holiday, Janis Joplin, The Doors, John Coltrane…
- Jean-Patrick Capdevielle (1945) – Spente Le Stelle
Popularny francuski piosenkarz i kompozytor muzyki rozrywkowej. Spente… zostało napisane dla francuskiej sopranistki, Emmy Shapplin, wykonującej utwory z pogranicza klasyki i rozrywki.
Zapowiedź dwóch kolejnych utworów, tym razem z polskiej muzyki filmowej, autorstwa Jerzego Matuszkiewicza. Przy okazji kilka słów o dwóch gdańskich carillonach.
- Jerzy Matuszkiewicz (1928) – Róża i bez (piosenka z filmu „Jak rozpętałem drugą wojnę światową, 1969) (opr. J.Rywalski)
Saksofonista, muzyk jazzowy, autor muzyki do wielu polskich filmów (m.in. do Czterdziestolatka, Alternatywy 4, Wojna domowa, Stawka większa niż życie) i wielu innych. Jak rozpętałem… to 3-częściowa komedia opowiadająca o przygodach żołnierza Franka Dolasa (Marian Kociniak).
- Jerzy Matuszkiewicz (1928) – Temat z filmu Janosik (opr. J. Rywalski)
Serial TV z 1973 roku z Markiem Perepeczko w roli głównej.
Zapowiedź ostatniego utworu.
- Edwin Franko Goldman (1878-1956) – The Chimes of Liberty (1937)
Marsz napisany oryginalnie na orkiestrę dętą i dzwony rurowe, w tej aranżacji partię dzwonów wykona carillon. Goldman był jednym z bardziej znanych amerykańskich kompozytorów utworów dla orkiestr dętych, szczególnie wsławił się marszami.
Ostatnie kilka słów po koncercie, zachęta do słuchania regularnych koncertów carillonowych na dwóch pozostałych gdańskich carillonach i zaproszenie na Gdański Festiwal Carillonowy 1 i 2 sierpnia plus zaproszenie na następne koncerty carillonu mobilnego
Koncert kończy się ok. 17