Najbliższe spotkanie z cyklu wykładów o rzeźbie współczesnej odbędzie się 17 marca o godz. 19.00 w sieni Instytutu Kultury Miejskiej, a jego bohaterami będzie dwójka wybitnych artystów współczesnych – Wanda Czełkowska i Witosław Czerwonka. Punktem wyjścia dyskusji będą odniesienia do problematyki zmiennych losów ludzkich oraz przypomnienie eseju Eliasa Canettiego „Masy i władza” analizującego korzenie i skutki systemów totalitarnych. Wstęp wolny.
We wstępie do spotkania kuratorka, Dorota Grubba-Thiede z Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata, opowie o twórczości Wandy Czełkowskiej i Witosława Czerwonki, która interpretowana jest jako progresywna, antycypacyjna, wzbogacająca przestrzeń kulturową w tym kontrkulturową. Porówna ją także z twórczością innych artystów wyraziście diagnozujących relację różnych społeczności i praw „odgórnie” na nie nakładanych. Wśród nich będą: Kimsoja, Shirin Neshat, Marek Sarełło, Jerzy Mizera, Waldemar Raniszewski i Wiktor Gutt, Magdalena Abakanowicz, Katarzyna Józefowic, Piotr Józefowicz, Zdzisław Pidek, Robert Kaja, Marek Targoński, Bernd i Hilla Becher, Wojciech Zamiara, Melanie Smith, i inni.
Prowadząca opowiada o Wandzie Czełkowskiej: - Artystka rozpoczęła studia w 1949 roku na ASP w Krakowie od początku odważnie i radykalnie eksperymentując z szeroko pojętą problematyką przestrzeni. Wspominała, iż w tych „czarnych” okolicznościach zewnętrznych wypracowała swoistą technikę „wchodzenia do środka” i nieulegania opresyjności mentalnej tamtego czasu. Jej prace eksponowane były m.in. na Biennale de Paris (1963), Edinbourgh Festival (1972), gdzie pokazano jej „Bezwzględne wyeliminowanie rzeźby jako pojęcie kształtu” (przestrzeń 66 czarnych i białych płyt betonowych oraz 66 punktów oświetleniowych) przekierowując uwagę odbiorców na to co ledwie przeczuwalne, delikatne i niewidoczne, na wystawie sztuki alternatywnej w Kolonii (1996), w CRP w Orońsku (2010), czy warszawskiej Galerii Nowych Mediów (2011).
- Witosław Czerwonka rozpoczynający studia na gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w 1967r wniósł na uczelnię postawę hermeneutyczno-konceptualną, otwartą na interdyscyplinarność, off, laboratorium. Jak podkreśliła historyczka sztuki Danuta Godycka, szybko stał się jednym z najciekawszych i najwybitniejszych artystów neoawangardy, a także inicjatorem międzynarodowych spotkań społeczności artystów, czego wynikiem były kolejne (współtworzone z Adamem Harasem, Leszkiem Brogowskim) niezależne galerie autorskie działające w latach 1978-1981: AUT i GN (Gdańsk) oraz OUT (Sopot) do których przyjeżdżali m.in. Andrzej Partum, Antoni Starczewski, Zbigniew Warpechowski, Natalia LL, Izabela Gustowska, Ivan Kafka – mówi kuratorka wykładów. - W 2000r Czerwonka, w ramach międzynarodowej wystawy „Konstrukcja w procesie” pod hasłem „Ta Ziemia jest kwiatem”, w bydgoskim hipermarkecie Media-Markt, wprowadził do odindywidualizowanej przestrzeni totalnej komercji tryptyk medytacyjnych wiedoautoportretów z obrazami bezwiednego snu artysty, widokami Ziemi uwolnionej z jakichkolwiek znaków, „zwykłe” górskie wschody i zachody słońca. Stanowiły antytezę narracji celowości i władzy pieniądza. W wyniku błędu pracownika technicznego hipermarketu medytacyjne „autoportrety” Witosława Czerwonki przedostały się (niejako uwolniły) do wszystkich aktywnych monitorów sklepu – kontynuuje Grubba - Thiede.
Dorota Grubba-Thiede — historyczka sztuki i rzeźbiarka, zajmuje się działaniami z zakresu badań oraz promocji historii rzeźby współczesnej oraz polskiej sztuki współczesnej, również m.in. projektami merytorycznymi wystaw i ich aranżacją przestrzenną. Doktor nauk humanistycznych z zakresu Nauk o Sztuce. Należy do Polskiego Instytutu Studiów Nad Sztuką Świata. Współpracowała m.in. z Państwową Galerią Sztuki w Sopocie, Muzeum Teatralnym w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Instytutem Adama Mickiewicza.
Harmonogram cyklu
„Masy i władza” - rzeźbiarze o kulturowej hegemonii w przestrzeniach publicznych (Kimsoja, Marek Sarełło, Jerzy Mizera, Magdalena Abakanowicz, Katarzyna Józefowicz i inn.) - 17.03.2015, godz. 19.00, sień IKM.
„Zmięta kartka papieru” Oskara Hansena – czyli o losach struktur przestrzennych międzynarodowego modernizmu – 14.04, godz. 19.00, sień IKM.
„NOT FOR YOU” i „Most westchnień” Artyści - denuncjatorzy wykluczeń oraz formy NA RZECZ ZACHOWANIA ŚWIATOWEGO POKOJU, (m.in. Wodiczko, Niki de Saint-Phalle, Jean Arp, Jarosław Kozakiewicz) – 12.05. godz. 19.00, sień IKM.
Organizator: Instytut Kultury Miejskiej
Koncepcja i koordynacja: dr Dorota Grubba – Thiede
.jpg)
