Link do opisu wydarzenia: Kompozytorzy w hołdzie Chopinowi

Kompozytorzy w hołdzie Chopinowi

Data: 4 i 6 listopada 2010
Godzina: 19.00
Miejsce: Ratusz Staromiejski,
Wstęp: Bilety: 10/15 zł
Organizator: Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku

Szczegóły wydarzenia

Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku zaprasza na ostatnią już odsłonę Roku Chopinowskiego 2010 - dwa koncerty muzyki współczesnej, które odbędą się 4 i 6 listopada 2010 r.

Nadbałtyckie Centrum Kultury w Gdańsku zaprasza na ostatnią już odsłonę Roku Chopinowskiego 2010 -  dwa koncerty muzyki współczesnej, które odbędą się 4 i 6 listopada 2010 r.

Począwszy od wczesnych lat Chopin olśniewał słuchaczy wybitną techniką pianistyczną eksponując ją zarówno w swoich kompozycjach jak i sztuce improwizacji. To właśnie Chopinowi – kompozytorowi i improwizatorowi dedykowane są oba koncerty. W programie pierwszego  koncertu znajdą się m.in. dzieła specjalnie zamówione i stworzone na tę okazję.

Swoje nowe kompozycje zaprezentują: wybitny kompozytor i akordeonista - Krzysztof Olczak oraz obdarowany szeregiem nagród kompozytor młodego pokolenia -  Wojciech Blecharz. Gośćmi wieczoru będą także Ignacy Jan Wiśniewski oraz Włoch - Gianluca Imperator, którzy tworzą duet fortepianowy od  z powodzeniem  oddając się współczesnej sztuce improwizacji. Drugi z koncertów zdominuje twórczość  młodej kompozytorki – Agnieszki Stulgińskiej, która jest  stypendystką Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego (na lata 2007-2011).

Bierze ona udział w ogólnopolskim projekcie promującym najbardziej uzdolnionych młodych twórców -  Młodzi kompozytorzy w hołdzie Chopinowi


4 listopada, godz. 19.00, Ratusz Staromiejski w Gdańsku

PROGRAM

 

4 Improwizowane Preludia i Fugi (2010)
Ignacy Jan Wiśniewski/ Gianluca Imperato
obsada:
Wiśniewski Imperato Piano Duo
Ignacy Jan Wiśniewski - fortepian
Gianluca Imperato - fortepian

 


 

Engrave yourself erase na wiolonczelę, akordeon, perkusję i fortepian (2010)
Wojciech Blecharz

obsada:
Tadeusz Samerek - wiolonczela
Paweł Zagańczyk - akordeon
Ignacy Jan Wiśniewski - fortepian
Jarosław Drozd - instrumenty perkusyjne


Excito mortem na oczy, taśmę i instrumenty (2010)
Jarosław Drozd

obsada:
Sylwia Romaniecka - trąbka amplifikowana
Jarosław Drozd - instrumenty perkusyjne
Wiesław Teofilak - grafika multimedialna


Utwór na trio z taśmą (2010)
Krzysztof Olczak

obsada:
Paweł Zagańczyk - akordeon
Jarosław Drozd - instrumenty perkusyjne
Ignacy Jan Wiśniewski - fortepian
 


6 listopada 2010r., godz. 19.00. Ratusz Staromiejski w Gdańsku

Koncert jest próbą podsumowania pewnego etapu poszukiwań twórczych kompozytorki. Od minimalizmu, w którym powtarzanie jednego dźwięku na fortepianie wprowadzało w wielogodzinny trans i tworzyło dialog z Bogiem - Modlitwa i impresjonizmu - Piene do dokumentacji muzycznej – Impresje na kwartet smyczkowy i taśmę. Dokumentacje muzyczną kompozytorka kształtuje przez wycinanie drobnych fragmentów rzeczywistości dźwiękowej i wierne odzwierciedlenie tego w kwartecie smyczkowym. Inspiracją dla niej są miejsca publiczne, np: dworce, hale sportowe, centra handlowe, place budowy, kościoły, szkoły, ulice. Ogromna masa dźwięków i szumów, w różnej akustyce, jest tak spójna, że tworzy jednolitą barwę i określoną wysokość.

Kolejną fazą poszukiwań jest studium relacji międzyludzkich oraz procesów chemicznych i mentalnych zachodzących w jednostce ludzkiej pod wpływem czynników genetycznych i środowiskowych, pozbawiających człowieka wyboru - Sententia. Można tu zauważyć zabawę słowem, głoskami i naśladowanie mowy oraz niepodważalny odgórny głos sędziowski w trąbce a w taśmie m.in. przetwarzane teksty z różnych rozpraw sądowych.

PROGRAM:

Piene (łac. Skrzydła) cykl na klarnet i live electronic (2004)
cz. 1) Vanessa atalanta (gatunek motyla)
cz. 3) Vespertilio (łac. nietoperz)

live electronic: Agnieszka Stulginska
Klarnet: Andrzej Wojciechowski
Interpretacja ruchowa: Beata Oryl

*Utwór dedykowany wykonawcom

Modlitwa (Orationis) na taśmę (1999 i 2007)
Film: Anna Jadowska

Sententia (z łac. Werdykt) na trąbkę i taśmę 2008
Trąbka: Kamil Kruczkowski

Utwór poświęcony jest wszystkim, którzy w jakikolwiek sposób w życiu zostali osądzeni i skazani.

*Napisany na zamówienie festiwalu music@venture w Antwerpii
** Prawykonanie w Polsce


Impressions for string quartet and tape ( Impresje na kwartet smyczkowy i taśmę) (2006)

1) Take the city (Pokonując miasto)
2) Touching the fog (Dotykając mgłę)
3) Labyrinth (Labirynty)
4) Essence (Istota)

Kwartet smyczkowy: Neoquartet
Film: Anna Jadowska i Sylwester Jakimow

*utwór dedykowany wykonawcom
 


KOMPOZYTORZY

WOJCIECH BLECHARZ
Blecharz jest laureatem I Nagrody Konkursu Młodych Kompozytorów im Tadeusza Bairda (2007). Stypendysta Ministra Kultury, Académie Musicale de Villecroze (Francja), ZAIKS-u, Centrum Kultury w Gdyni. W roku 2007 wziął udział w Kursach Stockhausena w Kürten. Obecnie odbywa kompozytorskie studia doktoranckie na Uniwersytecie Kali-fornijskim w San Diego.
W dorobku kompozytorskim posiada m. in. utwory orkiestrowe, kameralne, solowe, chóralne, a także muzykę do sztuk teatralnych oraz teatru tańca.
W zakresie ostatniego z wymienionych gatunków współpracuje od kilku lat z Jackiem Łumińskim i Śląskim Teatrem Tańca w Bytomiu, komponował także muzykę do spektakli teatrów tańca z Vancouver, Waszyngtonu, Philadelphii, Columbus i in.

KRZYSZTOF OLCZAK
Ukończył studia na Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie akordeonu, następnie w Akademii Muzycznej w Gdańsku (kompozycja), gdzie obecnie jest zatrudniony jako profesor.
Jest laureatem konkursów akordeonowych i kompozytorskich, m.in. Między-narodowy Konkurs Akordeonowy w Auckland, Nowa Zelandia-1980, brązowy Medal; Konkurs Kompozytorski Premio Citta di Castelfidardo, Włochy, I i II nagroda-1984 oraz II nagroda - 1988 i inne.
Za działalność artystyczną otrzymał szereg nagród i wyróżnień, jak np. Nagroda Artystyczna Młodych im. S. Wyspiańskiego -1989, Nagroda Ministra Kultury i Sztuki-1993, Nagroda Indywidualna Centrum Edukacji Artystycznej-1992 i 1998.
Krzysztof Olczak występuje również jako akordeonista, solista i kameralista (Classical Accordion Duo), koncertując w Polsce i wielu krajach Europy (Austria, Finlandia, Niemcy, Norwegia, Rosja, Szwecja, Słowacja, Włochy). Jego kompozycje wykonywane były na szeregu festiwali muzyki współczesnej, jak: Musik Biennale - Berlin, Internationale Studienwoche-Bonn, Musica Polonica Nova-Wrocław, Poznańska Wiosna, Warszawska Jesień i in. Dokonał również wielu nagrań.

IGNACY JAN WIŚNIEWSKI
W latach 1992 – 2004 uczęszczał do Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku, w klasie fortepianu mgr Mariusza Trzebniaka. Jest absolwentem klasy fortepianu prof. Katarzyny Popowej-Zydroń w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku. W 2007 roku dwukrotnie został stypendystą Akademii Muzycznej w Villecroze we Francji, gdzie studiował w klasie prof. Emmanuela Ax’a oraz prof. Dominiqu'a Merlet. W latach 2007-2008 studiował w Akademii Muzycznej w Hanowerze, współpracując z prof. B. Berthold, prof. C. Oakden, prof. Z. Meniker oraz prof. M. Raekallio. Podczas studiów koncertował zarówno solo, z zespołami jak i z orkiestrą w Anglii, Austrii, Francji, Kanadzie, Niemczech, Polsce, USA i Włoszech.
Ignacy Wiśniewski od 2006 roku studiuje również fortepian jazzowy w klasie dr Włodzimierza Nahornego. Współpracował z wieloma wybitnymi muzykami jazzowymi m.in. klarnecistą śp. Emilem Kowalskim oraz kontrabasistą Piotrem Lemańczykiem. Komponuje muzykę do przedstawień teatralnych, współpracuje z wieloma muzykami współtworząc projekty muzyki jazzowej oraz soulowej.
Obecnie Ignacy Wiśniewski jest pracownikiem Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej w Gdańsku.

JAREK DROZD - perkusja
Urodzony w 1985 roku w Przemyślu. Studiował  grę na instrumentach perkusyjnych u prof. Mirosława Adrjanczyka w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Od 2006 roku na tej uczelni, podjął również studia kompozycji w klasie prof. Andrzeja Dziadka.

Jako stypendysta programu Sokrates/Erasmus w latach 2007/08 studiował  w Hochschule fur Musik und Theater w Hanowerze u  Andreasa Boettger’a perkusje, Ericha Trog’a  (pierwszego kotlisty Deutsches Symphonie Orchester Berlin) kotły a Johannesa Schollhorn’a Neue Musik. Od tego okresu aktywnie współpracuje z zespołem muzyki współczesnej prowadzonego przez Schollhorn’a, specjalizując się w wykonawstwie utworów drugiej awangardy oraz najnowszej muzyki z wykorzystaniem technologii komputerowych.

Z zespołem perkusyjnym Rhythm Song nagrał siedem płyt z klasyką perkusyjną, oprócz tego jako wykonawca i kompozytor brał udział w produkcji programów dla TVP. Współpracował z orkiestrami i zespołami kameralnymi, dokonując prawykonań utworów.  Uczestniczy w konferen-cjach naukowych, prowadzi nowatorskie badania z wykorzystaniem technik neuroobrazowania dotyczące muzyki stochastycznej w świetle psychofizjologicznej teorii poznania. 

Laureat wielu konkursów, w tym ostatnio IV Konkursu Kompozytorskiego Śląskiej Trybuny Kompozytorów. Jego utwory były wykonywane i nagrywane dla PR2 m.in. przez muzyków Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia, Radiową Grupę Perkusyjną NOSPR, czy Camerate Silesia, na koncertach i festiwalach w Polsce i zagranicą. Od 2010 roku jest członkiem zarządu Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich.

AGNIESZKA STULGIŃSKA
Agnieszka Stulgińska jest absolwentką w klasie kompozycji prof. Krzysztofa Olczaka w Akademii Muzycznej im, Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Studiowała też w Hoge-school voor Wetenschap & Kunst Lemmensinstituut w Leuven, oraz jako stypendystka Rządu Belgijskiego u prof. Luc’a van Hove w Królewskim Konserwatorium w Antwerpii.
Jest laureatką 46 Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Bairda, konkursu na utwór multimedialny dla festiwalu music@venture, oraz konkursu na utwór dla zespołu Prometheus ensamble. Od 2007r jest uczestniczką 4-letniego programu promocji 13 kompozytorów wybranych przez Radę Programowa Europejskiego Centrum muzyki Krzysztofa Pendereckiego. W 2009 roku płyta: „Młodzi kompozytorzy w hołdzie Fry-derykowi Chopinowi” na której znajdowały się utwory kompozytorki otrzymała nominacje do Fryderyków 2009.
Jej utwory wykonywane są na wielu festiwalach w kraju i zagranicą m. in. na festiwalach Musica Moderna w Łodzi, Muzyka Naszych czasów w filharmonii Śląskiej, Gdańskim Festiwalu Muzycznym, Nowe Brzmienia Gdańskie, music@venture w Antwerpii, w centrach sztuki współczesnej Stuk w Leuven i Łaźni w Gdańsku, imprezach towarzyszących Warszawskiej Jesieni. Przez takie zesoły jak: Lutosławski Piano Duo, Neoquartet, Kwartludium, Prometheus ensamble, I Solisti del Vento, Elise Artoisenet & Marie-Noelle Betce Piano Duo, Śląska Orkiestra Kameralna.

Twórczość Agnieszki Stulgińskiej to w ścisłym znaczeniu muzyka naszych czasów. Jej utwory spowija dźwiękowa aura miejskich przestrzeni, uliczny gwar, odgłosy dziwnie znajome każdemu mieszkańcowi metropolii. Kompozytorka nadaje im ton liryczny, doprawia szczyptą nostalgii. Muzyka ta nie stroni od inspiracji innymi dziedzinami sztuki, w tym szeroko pojętą sztuką multimedialną. Artystka chętnie współpracuje z reżyserami, fotografami, designerami, wizualistami i choreografami. Jako pedagog Agnieszka podejmuje się pracy twórczej, między innymi w tak interesujących przedsięwzięciach jak warsztaty tworzenia muzyki do baśni i legend skandynawskich, kaszubskich czy kurpiowskich.

Marcin Strzelecki

Ważniejsze kompozycje:
Cykl Studium dźwięku na fortepian (1999r.)
Strach przed snem na fortepian (1999r.)
Cykl Tworzywo na skrzypce i flet
Cykl Dwoje na fortepian (2001r.)
KŻŚ na skrzypce klarnet i fortepian (2001r.)
Bajka o chrabąszczu na klarnet wiolonczele i fortepian (2001r.)
Piene cykl na klarnet i live electronic (2003 )
Spojrzenie światła na skrzypce, klarnet, wibrafon i fortepian (2004)
Muzyka do filmu Waldemara Żuchowskiego: „Ave decydujący moment”
Legenda ze starej baśni na trąbkę, puzon, tubę, marimbę, perkusję, fortepian i taśmę (2005-)
Zaczarowane Pudełeczko - na skrzypce, klarnet, wibrafon, fortepian oraz taśmę (2005)
Impresje na kwartet smyczkowy (2006)
Tryptyk na 8 osobowy amplifikowany zespół wokalny i orkiestrę symfoniczną
Lets meet na 2 fortepiany (2007)
4’clock na carillon (2008)
Credo na perkusje i orkiestrę smyczkową (2009)

Nowe utwory:
Pradolina na orkiestrę kameralną (2010)
Lustrzane neurony na cztery instrumenty (2010)

Ważniejsze wykonania w 2009/2010:
1) na imprezach towarzyszących Warszawskiej Jesieni:
- na Koncercie zespołu Kwadrofonik (wrzesień 2009)
- na koncercie z okazji jubileuszu 60-cio lecia Koła Młodych ZKP (wrzesień 2009)
2) na festiwalu Musica Moderna w Łodzi (kwiecień 2010)
3) „ Koncert muzyki Nowej” w Gdańsku (kwiecień 2010)
4) w Auditorium Cesare Chiti dell'Istituto Musicale Mascagni a Livorno / Italy (maj 2010)
5) na koncercie w ramach Międzynarodowego Kursu Carillonowego w Gdańsku (maj 2010

WYKONAWCY

TADEUSZ SAMEREK - wiolonczela
W roku 1996 ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. S. Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Krzysztofa Sperskiego. Za wyjątkowe osiągnięcia artystyczne otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki stypendium Medyceuszy Gdańskich.
Swoje umiejętności w grze na wiolonczeli rozwijał na wielu międzynarodowych kursach muzycznych pod kierunkiem tak znakomitych pedagogów jak: S. Firlej, R. Jabłoński, P. Leisegang, W. Boettcher, A. Noras, M. Czajkowska, M. Strauss.
W roku 2001 wraz ze skrzypaczką – Karoliną Piątkowską i pianistką Izabelą Paszkiewicz-Posańską utworzył trio fortepianowe, które otrzymało w Krakowie pierwszą nagrodę na V Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej im. K. Pende-reckiego.
W roku 1995 Tadeusz Samerek rozpoczął pracę w Akademii Muzycznej na sta-nowisku asystenta pod opieką prof. Romana Sucheckiego. Od roku akademickiego 1996 1997 kontynuował pracę w Akademii Muzycznej w Gdańsku jako asystent w klasie wiolonczeli prof. Krzysztofa Sperskiego, prof. Romana Sucheckiego oraz w klasie kame-ralistyki prof. Anny Prabuckiej – Firlej. Od 2002 zatrudniony jest w Akademii Muzycznej w Gdań-sku na stanowisku adiunkta w klasie wiolonczeli oraz kameralistyki.

WIESŁAW TEOFILAK
Urodzony w Pile w 1985 r. Student Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, ze specjalnością grafika multimedialna i animacja. Bierze aktywny udział w projektach artystycznych na macierzystej uczelni. Jego prace można było ostatnio zobaczyć na Plenerowej Wystawie ASP. Laureat konkursów m.in.: "Studencka Grafika roku 2009", "Złoty Pendzel" na podsumowaniu warsztatów prowadzonych przez wybitnych artystów, wśród którchych była Lucyna Pach. Obecnie pracuje nad pionierskimi projektami audio-wizualnymi przy współpracy z kompozytorem Jarosławem Drozd. 

SYLWIA ROMANIECKA
Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie u jednego z najlepszych muzyków grających na trąbce klasycznej prof. Romana Grynia. Uczestniczy w seminariach oraz kursach mistrzowskich. Obecnie pracuje jako pedagog w Zespole Szkół Muzycznych w Gdańsku - Wrzeszczu oraz muzykoterapeuta dla osób niepełnosprawnych. Stosując autorską metodę rehabilitacyjną  odnosi znaczące sukcesy w tej dziedzinie.
Współzałożycielka Młodzieżowej Orkiestry Dętej we Władysławowie, z którą zdobywała liczne nagrody na konkursach. Nagrała z nią dwie płyty oraz czynnie koncertuje.

WIŚNIEWSKI – IMPERATO PIANO DUO
Ignacy Jan Wiśniewski – fortepian
Gianluca Imperato – fortepiano
Urodził się w Palermo. Studiował fortepian w Konserwatorium Belliniego w Palermo, kontynuował edukację w Rzymie w klasie Giuseppe La Licata, a w 2006 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem kończąc studia w Konserwatorium S. Pietro a Maiella w Neapolu. Ukończył również studia humanistyczne w Palermo.
Brał udział w warsztatach współpracując z takimi profesorami jak Balzani, Sollima, Kammerling, Goetzke czy Gililov, uznany przez tego ostatniego za najlepiej zapowiada-jącego się młodego pianistę na kursach mistrzowskich w Bonn.
Od 2007 roku studiuje w Akademii Muzycznej w Hanowerze w klasie fortepianu prof. Matti Raekallio oraz uczęszcza na lekcje klasy prof. Sonha Pahor oraz prof. Borisa Petrushanskiego. Publiczność oraz krytycy cenią go za wielką wrażliwość oraz błyskotliwe interpretacje.

PAWEŁ ZAGAŃCZYK - akordeon
Obecnie pełni funkcje asystenta w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie akordeonu prof. Krzysztofa Olczaka. Swoje umiejętności doskonalił także na pod okiem takich artystów jak Mika Vayrynen, Fridrich Lips, Klaudiusz Baran, Teodoro Anzellotti, Mikko Luoma.
Współpracuje z Orkiestrą Filharmonii Bałtyckiej i Teatrem Wybrzeże. Występował pod batutą takich dyrygentów, jak Michał Nesterowicz, Jerzy Maksymiuk, Bohdan Jarmoło-wicz, Maja Metelska oraz Janusz Przybylski.
Publiczność oklaskiwała go również za granicami kraju: na Litwie, Słowacji, Estonii, Niemczech i Szwajcarii.
Paweł Zagańczyk był wielokrotnie nagradzany na ogólnopolskich i międzynarodo-wych konkursach m.in. w Mławie, Piotrkowie Trybunalskim, Przemyślu, Giżycku, Chełmie, Sanoku, Szczecinie, Czechowicach Dziedzicach, Popradzie (Słowacja).
Jest pomysłodawcą autorskiego projektu Gdańska Sztuka Interpetacji i Wykonaw-stwa Muzyki Akordeonwej XX i XXI wieku..Na jesieni 2010 roku odbędzie się III edycja projektu na, którą Paweł Zagańczyk otrzymał stypendium twórcze Marszałka Wojewódz-twa Pomorskiego oraz Nagrodę Kulturalną Miasta Gdańska.