
Rusza kolejna edycja Festiwalu Akcept. W tym roku będziemy spotykać się po raz III. Tak jak w ubiegłych latach pragniemy by scena Teatru GAK była miejscem integracji różnych środowisk twórczych. Obok doświadczonych teatrów będą prezentować się teatry integracyjne i młodzieżowe.
Dwie poprzednie edycje udowodniły, że sztuka jest na wyciągnięcie ręki i każdy może być jej twórcą i uczestnikiem. Udało się stworzyć możliwości kontaktu z drugim człowiekiem bez podziału i barier, którego główną ideą jest wymiana doświadczeń oraz współuczestnictwo w szeroko pojętej kulturze.
Tegoroczny Festiwal Akcept organizowany jest wspólnie z Fundacją Rozwoju Integracji Społecznej Akces.
Festiwal Akcept jest objęty patronatem Prezydenta Miasta Gdańska Pawła Adamowicza.
Program Festiwalu
24.05. 2012 Czwartek
17.00 – Premiera spektaklu „Wieża Babel – tryptyk metropolitalny”, Teatrazem i Remont Pomp (Gdańsk), Teatr Ubogi Relacji (Sopot) oraz Teatr Biuro Rzeczy Osobistych (Gdynia)
17.45 – warsztaty z Teatrem BRO. Prowadzenie warsztatów Tomasz Macniak
18.00 – promocja książek: Doroty Krzemińskiej „Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną” oraz Doroty Krzemińskiej i Iwony Lindyberg „Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną” - spotkanie z autorkami.
19.00 – Impreza integracyjna dla uczestników festiwalu - Miasto Aniołów (wejście na identyfikatory)
25.05.2012 Piątek
10.00 – „Wizerunek osoby z niepełnosprawnością intelektualną: człowiek, aktor, obywatel”. Spotkanie poświęcone wymianie myśli teoretyków, praktyków oraz urzędników.
16.30 – spektakl „Stacja" Towarzystwo Wspierania Inicjatyw Społecznych „Alpi", (Białystok)
17.00 – wernisaż komiksu "Bartek i galaktyczni korsarze - wysysacze mózgów"– prace artystów z ŚDS Nowiny i ŚDS Wajdeloty – miejsce wystawy: Dom Sąsiedzki Gościnna Przystań, ul. Gościnna 14
18.00 – koncert muzyczny kończący międzynarodowy projekt „Lets Get Loud”
19.00 – spektakl „Anioły i kawałek ich życia”, Teatr Ubogi Relacji, Sopot
19.30 – spektakl pantomimiczny „Inny niż co dzień-dzień", Teatr Uśnickie Anioły, (Uśnice)
20.30 – spektakl "Pozor už nemôžem", Teatr Delikates, (Pisz)
26.05.2012 Sobota
14.00 – spektakl „Coś jest a czegoś nie ma” - monodram w duecie, Teatr Ubogi Relacji (Sopot)
14.30 – spektakl „Laf, laf, laf...” Teatr Mimo To Pan Tego Nima, Gdańsk
15.00 – Premiera spektaklu „Bajki dla niedorosłych” według"13 bajek z królestwa Lajlonii" L. Kołakowskiego, Teatr Studencki GWSH (wstęp wolny)
16.00 – Rozlosowanie nagród publiczności dla najlepszego wydarzenia artystycznego festiwalu w kategorii: teatr i plastyka oraz nagrody dla osoby z widowni biorącej udział w głosowaniu na najlepsze wydarzenie.
16.15 – Filmy o teatrach. Prezentowanie przez teatry swoich filmów ze spektakli, lub działań artystycznych - galeria GAK
19.00 – Koncert Premierowy Płyty Remont Pomp, Mikołaj Trzaska, Mike Majkowski pt: „Złota Platyna”.
20.00 – Zakończenie festiwalu
Partnerzy: Dom Sąsiedzki „Gościnna Przystań”, Stowarzyszenie Inicjatyw Lokalnych ORUNIA, ZTM Gdańsk, Miasto Aniołów.
Patron medialny: Gazeta Wyborcza, Radio Gdańsk, Trojmiasto.pl, Portal społecznościowy Moja Orunia.pl,
Sponsorzy: Promostras
Informacje o zespołach, artystach i wydarzeniach festiwalu:
Teatr Biuro Rzeczy Osobistych
Spektakl „Wieża Babel – tryptyk metropolitalny cz. I” – Premiera!
Występują:
Anna Kujawska, Tomasz Macniak, Marcin Wenta, Adam Siekierczyński
Reżyseria: Zbigniew Biegajło
Teatr Biuro Rzeczy Osobistych istnieje od 1998 roku przy Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Gdyni.
Kieruje się przekonaniem o wyjątkowości, dużym potencjale twórczym i wrażliwości osób niepełnosprawnych, łączy funkcję artystyczną i terapeutyczną.
Misją Teatru BRO jest realizowanie autorskich projektów o społeczno-artystycznym charakterze, poszukiwanie nowych miejsc i głęboka wiara w sens spotkania z drugim człowiekiem.
W roku 2012 teatr realizuje projekt Studio rozwijania twórczości teatru BRO finansowany przez Miasto Gdynia.
Wieża Babel – część tryptyku tworzonego niezależnie przez 3 trójmiejskie zespoły (Gdańsk, Sopot, Gdynia). Ta część powstała metodą zespołową, bez opracowywania scenariusza, tekstu itd. Jest wynikiem twórczych poszukiwań zespołu. Autorami są sami aktorzy, którzy w kameralny gronie nawiązują do biblijnego tematu pomieszania języków.
Otwarty warsztat teatralny – autorski improwizowany warsztaty teatru BRO realizowany od 2009 w ramach lekcji wychowania obywatelskiego. Jego celem jest rozwój umiejętności społecznych umożliwiających samodzielne prowadzenie przez osoby niepełnosprawne zajęć warsztatowych, rozwijanie kreatywności, umiejętności podejmowania decyzji oraz wywieranie zmian w odbiorze społecznym twórczości osób niepełnosprawnych.
Prowadzącym warsztaty jest aktor Teatru BRO Tomasz Macniak.
TeatRazem
Spektakl „Wieża Babel – tryptyk metropolitalny cz. II” – Premiera!
Reżyseria: Jarek Rebeliński
Muzyka: Jarek Marciszewski, Tomek Antonowicz oraz Remont Pomp/TeatRazem
Powstał w 2005 roku na bazie współpracy Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym (Koło w Gdańsku) z Integracyjnym Klubem Artystycznym "Winda". Teatr tworzą wolontariusze z Polski i z zagranicy
przyjeżdżający do stowarzyszenia na roczne projekty w ramach wolontariatu europejskiego (European Voluntary Service w ramach Programu "Młodzież w działaniu"). Integralna częścią grupy teatralnej jest zespół muzyczny Remont Pomp, pod dowództwem Jarka Marciszewskiego i Tomka Antonowicza. Każdego roku obie grupy podsumowują swoją działalność wspólnym występem w ramach festiwalu Lato Ludzi w Teatrze Leśnym w Gdańsku Wrzeszczu. Wystawione tam dotychczas spektakle to kolejno: Labirynt, Upadek Ikara, Ucieczka do... , Samotność oraz My. TeatRazem oraz Remont Pomp występował na Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Ulicznych FETA, Międzynarodowym Biennale „Terapia i Teatr” w Łodzi oraz Międzynarodowych Spotkaniach Artystycznych w Elblągu.
Najnowsza premiera, spektakl „Wieża Babel – tryptyk metropolitalny” to działanie połączonych sił trzech trójmiejskich teatrów: Teatru Biuro Rzeczy Osobistych z Gdyni, Teatru Ubogi Relacji z Sopotu oraz Teatru Razem oraz zespołu muzycznego Remont Pomp.
Punktem wyjścia do rozważań nad naszym projektem było nawiązanie do biblijnej przypowieści opowiadającej o istnieniu Wieży Babel. Zgodnie z chrześcijańskim przekazem Bóg pomieszał języki budowniczym, żeby nie osiągnęli celu jakim było wybudowanie wieży sięgającej niebu.
Nasze współczesne odniesienie do biblijnego przekazu to próba postawienia sobie pytania dlaczego bez względu na czas, tak ciężko stworzyć przestrzeń, w której ludzie potrafią się porozumiewać. Czym jest dzisiaj „Wieża Babel”, jakie bariery tworzy w kontakcie z drugim człowiekiem. Czy próbujemy temu przeciwdziałać, czy poddajemy się losowi nie biorąc odpowiedzialności za nasze czyny. Odwołujemy się w przedstawieniu do najprostszych sytuacji życiowych, przyjaźni wystawionej na próbę, wpływu mediów wchodzących w każdy nawet najbardziej intymny świat relacji między dwojgiem osób, otaczającego nas egoizmu i triumfu niezwykłości i indywidualności do jakiego za wszelką cenę musimy dążyć. Właśnie czy musimy?
Od trzech lat TeatRazem działa w strukturach Teatru Gdańskiego Archipelagu Kultury.
Teatr Ubogi Relacji
Spektakl „Wieża Babel – tryptyk metropolitalny cz. III” – Premiera!
Spektakl „Coś jest a czegoś nie ma” - monodram w duecie
Występują: Ona - Dorota Koczyk, On - Michał Pniewski
Autorski pomysł Michała Pniewskiego, aktora Teatru Ubogiego Relacji.
Opowieść o tym, że coś powstaje i się kończy, czyli o przemijaniu uczuć, ludzi, rzeczy.
Opieka artystyczna : Jacek Spica, Joanna Rymińska
Spektakl „Anioły i kawałek ich życia”
Występują: Michał Pniewski, Marek Horski, Marek Plenkiewicz, Wiesław Tym, Ryszard Czynszak, Anna Śniatecka, Beata Zięba, Małgorzata Abraham, Dorota Koczyk, Agata Nolberska
Reżyseria: Jacek Spica
Ruch sceniczny: Joanna Rymińska
Muzyka: Laibach
Przedstawienie „Anioły i kawałek ich życia”, to prosta opowieść o tym, że w życiu każdego człowieka zdarzają się złe chwile, lata, sytuacje. I wtedy pojawiają się też anioły, które próbują pomóc. Ważną informacją jest to że autorem pomysłu przedstawienia i można też powiedzieć, że scenariusza jest aktor teatru Michał Pniewski
Promocja książek: Doroty Krzemińskiej „Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną” oraz Doroty Krzemińskiej i Iwony Lindyberg „Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną”.
Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną” - Dorota Krzemińska (fragment recenzji)
Publikacja dr Doroty Krzemińskiej porusza zagadnienia, którym w literaturze pedagogiki
specjalnej poświęcono niewiele uwagi. Kwestia porozumiewania się osób z niepełnosprawnością intelektualną traktowana była dotychczas głównie w kontekście trudności i deficytów komunikacyjnych. [...] Praca Doroty Krzemińskiej odchodzi od jednostronnej oceny, nazwę to umownie „zdolności do dyskursu” osób z niepełnosprawnością intelektualną, a przybliża nas do poznania samej istoty tego dyskursu. Inaczej mówiąc, z normatywnego, dyscyplinującego, obnażającego deficyty, naznaczającego, itd. spojrzenia na język niepełnosprawnych, poszukuje w nim „normalności”, specyficznego kodu językowego podzielanych przez ludzi znaczeń, symboli, uczuć, emocji. W pewnym senesie praca ta jest zaprzeczeniem, a przynajmniej podaniem w wątpliwość jednoznacznej tezy o trudnościach
osób z niepełnosprawnością intelektualną do wyrażania swoich myśli i rozumienia innych.
[...] We wnioskach z badań Dorota Krzemińska podważa ugruntowane przekonanie, że
opóźnienie czy utrudnienie mowy osób głębiej upośledzonych uniemożliwia im komunikowanie się z innymi, w tym też współkonstruowanie dyskursu. W swoich badaniach krok po kroku wykazuje, że osoby te, pomimo ograniczonego kodu językowego, są w stanie przekazywać treści pozwalające odbudowywać wiedzę o rzeczywistości, w której żyją i którą
kreują. [...] Inaczej mówiąc, badania Doroty Krzemińskiej wychodzą nie tyle poza to, co
wypowiedziane, ile bardziej poza to, co usłyszane z perspektywy poprawności językowej.
Poza tą poprawnością, której ramy wyznacza pełnosprawność, jest bowiem inny świat
komunikacji osoby radzącej sobie z niepełnosprawnością. To dostrzeżenie owej zdolności
jest najlepszą rekomendacją wydawniczą dla tej książki.
Prof. zw. dr hab. Amadeusz Krause
„Wokół dorosłości z niepełnosprawnością intelektualną”- Dorota Krzemińska i Iwona Lindyberg (fragment recenzji)
Autorki recenzowanej pracy, koncentrując swoją uwagę na dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualną, zamykają koncept pracy w dwóch rozdziałach, w których – w odwołaniu do badań własnych ujawniających osobisty punkt widzenia osób z niepełnosprawnością intelektualną i osób z ich najbliższego otoczenia – poszerzają perspektywę naukowego opisu o osobach z niepełnosprawnością intelektualną, dopełniają naukowe spojrzenie na realizację ról kobiety i mężczyzny w dorosłości, zabierają głos w dyskusji o instytucjonalnej opiece dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Dorota Krzemińska i Iwona Lindyberg zaznaczają we wstępie, że teksty zaprezentowane w opracowaniu, choć z założenia są w pewnym rozproszeniu, to jednak scala je pewna przemyślana konstrukcja. Warto docenić tę konstrukcję – rozdziały napisane przez każdą z Autorek z osobna dopełniają się w nakreślonych powyżej wątkach, tworząc interesującą całość budzącą refleksję nad tytułową dorosłością osób z niepełnosprawnością intelektualną. [...] wyrażam przekonanie, że książka może budzić zainteresowanie czytelników. Intelektualne intencje, które odczytuję w jej treści, to upominanie się o zwrot w myśleniu o osobach z niepełnosprawnością intelektualną i relacje uwzględniające równość podmiotów, oparte na uważnym wsłuchiwaniu się w głos samych niepełnosprawnych.
Dr hab. Sławomira Sadowska, prof. UG
Dr Dorota Krzemińska pracuje na Uniwersytecie Gdańskim. Jest adiunktem w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej, kieruje Pracownią Badań nad Niepełnosprawnością w Dorosłości. Swoje zainteresowania naukowe i badawcze koncentruje wokół zjawiska niepełnosprawności, w szczególności zaś niepełnosprawności intelektualnej oraz podmiotów w różny sposób jej
doświadczających czy weń uwikłanych. We własnych eksploracjach przyjmuje jakościową orientację metodologiczną. Interesują ją niewielkie próby badawcze, a często nawet indywidualne biografie, w głąb których stara się wnikać, by odsłonić subiektywny ogląd świata człowieka z niepełnosprawnością intelektualną. Zmierza, by naszkicować fragment obrazu jego dorosłego życia, z uchwyceniem jego potoczności usytuowanej w społecznej przestrzeni. Prywatnie dr Dorota Krzemińska jest afirmującą życie mężatką i mamą osiemnastolatka. Jest miłośniczką kotów – ma dwa kocury i dwie kotki rasy egzotyk.
Dr Iwona Lindyberg jest adiunktem w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej
Uniwersytetu Gdańskiego. Współtworzyła Pracownię Badań nad Niepełnosprawnością
w Dorosłości, w której obecnie pracuje. Jest stałym ekspertem przy Gdańskiej Społecznej Radzie ds. Osób Niepełnosprawnych przy Prezydencie Miasta Gdańska na lata 2011–2015.
Równolegle z pracą akademicką zajmuje się pracą terapeutyczną, pracując z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością. Jej zainteresowania naukowe i badawcze ogniskują się wokół dorosłości osób niepełnosprawnych oraz wsparcia (instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego) dorosłego człowieka z niepełnosprawnością i jego rodziny. Od wielu lat wegetarianka, żywo zainteresowana prawami zwierząt, koegzystująca na co dzień z trzema psami. Jest mamą dwudziestoletniego syna, studenta UG.
„Wizerunek osoby z niepełnosprawnością intelektualną: człowiek, aktor, obywatel”.
Podczas trwania Festiwalu Akcept, odbędzie się dyskusja panelowa „Wizerunek osoby z niepełnosprawnością intelektualną: człowiek, aktor, obywatel.” Spotkanie poświęcone wymianie myśli teoretyków, praktyków oraz urzędników.
Podmiotem dyskusji będzie osoba niepełnosprawna intelektualnie i jej miejsce w otaczającej nas rzeczywistości, zarówno w obszarze kultury i sztuki, jak i w społeczeństwie obywatelskim.
Podejmiemy dyskusję w trzech częściach:
1. Komunikacja i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną.
2. Rola i miejsce osób z niepełnosprawnością intelektualną w teatrze.
3. Gdzie poszukiwać środków na działania teatralne z osobami z niepełnosprawnością intelektualną?
Od lat w Polsce toczy się dyskusja na temat, czy działania teatralne prowadzone z osobami z niepełnosprawnością intelektualną są bardziej teatrem, czy bardziej terapią, czy mają wymiar estetyczny czy tylko (aż?) etyczny i terapeutyczny? Profesor Lech Śliwonik określił teatr z osobami niepełnosprawnymi, mianem „teatru dla życia”, wytyczając dla niego konkretne miejsce na mapie polskiego teatru. W myśl tej definicji teatr ten powinien koncentrować się głównie na aspektach innych niż artystyczne, czyli na aspektach społecznych, psychologicznych, resocjalizacyjnych... Czy rzeczywiście? Czy osoba niepełnosprawna intelektualnie w teatrze to kreatywny aktor? Kiedy staje się aktorem? Kto decyduje o wartości prezentowanego spektaklu i o doborze odpowiedniego repertuaru? Kim jest reżyser? Jaka jest kondycja współczesnego teatru osób niepełnosprawnych? Gdzie szukać środków na działania teatralne?
Na takie pytania postaramy się odpowiedzieć podczas trwającego panelu dyskusyjnego. W dyskusji wezmą udział praktycy i teoretycy związani z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie w różnym wymiarze pracy terapeutycznej.
Towarzystwo Wspierania Inicjatyw Społecznych „Alpi", (Białystok)
Spektakl „Stacja"
Występują: Wojciech Kosior, Katarzyna Kupińska, Katarzyna Zdrojkowska, Urszula Matys, Krzysztof Boniszewski, Urszula Zielińska, Paweł Mrowiec, Joanna Pieńkowska, Jerzy Kiersnowski
Reżyseria i scenariusz: Paulina Karczewska i Karol Smaczny
Grupę tworzą dorosłe osoby niepełnosprawne intelektualnie, uczęszczające do świetlicy integracyjnej TWIS Alpi w Białymstoku.
Przedstawienie „Stacja” powstało w ramach projektu „Tożsamość Miasta – bez wykluczenia”, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
„Stacja” to przedstawienie o marzeniach, samotności, zapomnianym człowieku i nieczynnym dworcu kolejowym.
Wernisaż komiksu
Komiks zatytułowany "Bartek i galaktyczni korsarze - wysysacze mózgów" jest wspólną realizacją uczestników zajęć z Środowiskowego Domu Samopomocy NOWINY z Oruni oraz Środowiskowego Domu Samopomocy mieszczącego się we Wrzeszczu.
Podstawą projektu było swobodne tworzenie opowiadania rysunkowego przez kilka osób, które nie uzgadniały z sobą treści historii i nie znały wszystkich narysowanych części powstającego komiksu. Fantastyczna historia o Bartku (postaci autentycznej), rozwijała się więc w dość przypadkowy sposób i na każdym etapie było zagadką, co się w niej wydarzy i jak się zakończy.
Autorzy komiksu: Michał Szkurłat, Grzegorz Wieczorek, Stefan Szypulski
facebook.com/NowiArt
Koordynatorzy projektu: Maja Norko, Hubert Wiosna
Koncert muzyczny kończący międzynarodowy projekt „Lets Get Loud”
Projekt „Lets get Loud” jest działaniem realizowanym w ramach „Life Long Learning Program” Grundtvig. Jest wspólnym działaniem trzech organizacji wspierających osoby z niepełnosprawnością intelektualną w Niemczech, Irlandii Północnej i Polsce. Założeniem projektu jest prowadzenie warsztatów muzycznych dla osób niepełnosprawnych z tych trzech krajów. Wspólne muzykowanie ma na celu podniesienie kompetencji społecznych i artystycznych oraz prezentację pozytywnego wizerunku osób niepełnosprawnych.
W dniach 21 -25 maja w Gdańsku odbędą się takie właśnie warsztaty. Ich założeniem będzie tworzenie muzyki poszukującej granej na przedmiotach, które na co dzień nie są instrumentami (puszki, plastkowe butelki, rury, dzbany, beczki itd.). Celem takich warsztatów jest wydobywanie nowych brzmień ale i wspomaganie kreatywności uczestników. Spotkania zostaną zwieńczone koncertem, na który zaprosiliśmy trójmiejskich muzyków elektronicznych z duetu Tundra. Muzyka elektroniczno ambientowej Tundry i międzynarodowego kolektywu grającego muzykę poszukującą zapowiada się na interesująco.
Teatr Uśnickie Anioły
Spektakl pantomimiczny „Inny niż co dzień-dzień"
Uśnickie Anioły mają już osiem lat.
Przez te wszystkie lata My jako twórcy staraliśmy się aby nasze przedstawienia niosły ze sobą pewien przekaz, abyście Wy – jako odbiorcy, zastanowili się nad nim. Nie tylko przez ten krótki moment trwania spektaklu, ale także zabrali go ze sobą do swoich domów i obowiązków. Aby towarzyszył Wam dając wiarę w to, że wszystko ma swój sens; zarówno zło jak i dobro, tak samo strach jak i spokój, nienawiść tak samo potrzebna jak i miłość, biali ludzie i czarni, niezbędni na świecie. Życie i śmierć nieodłączne na ludzkim padole, pośpiech i chwile wytchnienia, radość i smutek…
W naszych przedstawieniach pokazujemy, że w życiu potrzebna jest równowaga, wtedy z większą mocą doceniamy to co dobre i nie boimy się tego co nieuchronne.
Przez tych osiem lat dorobiliśmy się następujących spektakli, które przedstawiane były zarówno na Kwidzyńskim Forum Teatralnym jak również na Międzynarodowych Spotkaniach Artystycznych w Elblągu: 2005 - „Szewczyk Dratewka”, 2006 - „Człowiek człowiekowi wilkiem”, 2007 - „Robin Schudł”, 2008 - „Barwy świata”, 2009 - „Podaruj mi”, 2010- ,,Krąg stworzenia", 2011-,,Inny niż co dzień -dzień". Tegoroczne przedstawienie nosi tytuł ,,Inny świat?"…z wiele mówiącym znakiem zapytania. Opiekunami i animatorami zespołu teatralnego są : Agnieszka Doering, Jolanta Masny oraz Jarosław Pacanek.
Teatr Delikates
Spektakl "Pozor už nemôžem"
Muzyka - Maciek Kierzkowski
Monidło - Piotr Jahołkowski
Zdjęcia - Barbara Songin, Roland Okoń,
Polak mieszkający w Niemczech
Tekst – Riho Kiruagas
Scenariusz, reżyseria i występ - Wiktor Malinowski
Piosenki, wiersz, żywe słowo, improwizacja oraz wszystko to czego jeszcze nie było. Ten spektakl to bardzo ;-) poważny temat. Istnienie św. Graala. Czy istnieje Graal? Jeśli tak, to gdzie się on znajduje? Przy tak rozwiniętej świadomości jaką dziś obserwujemy i możliwościach technologicznych, znalezienie Graala nie powinno być trudnym zadaniem. Jednak do tej pory Graal pozostaje legendą i mitem. Zadając sobie całą masę pytań dotyczących Graala dochodzimy do wniosku, że może on być wszystkim i wszędzie. Jedni go bagatelizują, inni zatracają się w poszukiwaniach. Jest zagadnieniem intrygującym, jak również zabawnym, bo ile można bić pianę na ten temat. Pozor už nemôžem - zapraszam na odsłonę poszukiwań tajemnicy którą diabeł przykrył ogonem ;-)
Teatr Mimo To Pan Tego Nima
Spektakl „Laf laf laf' ”
Występują: Lektor - Reader komputerowy: Głos Jacek, Eromo - Daniel Fabrycy, Despedida - Anna Żukiewicz, Luija - Monika Wiszniewska, inni - Monika Łapińska, Eugeniusz Sztrejan, Gabriela Kwiecińska, Magdalena Berger.
Reżyseria: Barbara Ziemkiewicz, Adam Stawicki
Muzyka:
Grupa teatralna „Mimo To Pan Tego Nima” powstała w roku 2007 w Środowiskowym Domu Samopomocy „Nowiny” na gdańskiej Oruni. W swoim dorobku ma dwa całkowicie autorskie przedstawienia teatralne: Nocebo oraz Garnitur i krem do golenia. Spektakle te zdobyły nagrody Festiwalu Pozapozy, a w roku 2009 Grand Prix festiwalu. Na początku roku 2009 aktorzy przygotowali również słuchowisko radiowe pt. To-To szczęście. Kolejnymi spektaklami teatru jest „Futuro” i prezentowany na Festiwalu Akcept „Laf, laf, laf”.
Potrzeba afiliacji - przyjaźni, akceptacji, przywiązania, a przede wszystkim miłości znajduje się na wysokim miejscu w hierarchii potrzeb człowieka. Zaspokojenie potrzeby przynależności pozwala na przejście do dalszych etapów rozwoju, jakimi są szacunek, uznanie, samorealizacja. Człowiek dostrzegający wszystkie te potrzeby stara się je zaspokajać, staje się człowiekiem świadomym własnej wartości. MIŁOŚĆ jest swego rodzaju przepustką do spełnienia.
Spektakl 'Laf laf laf' ukazuje człowieka poszukującego miłości. Główny bohater (Eromo) znajduje się w punkcie odczuwania jej braku, pustki po minionym uczuciu, rozczarowania, poczucia porażki. Przeznaczenie (Despedida) kieruje go w stronę podjęcia nowego wyzwania, kolejnej próby zdobycia miłości. Decyzja ta wydaje się być pochopna i nieprzemyślana, to tylko swoisty „wypełniacz” poczucia pustki. Związek ten (z Luiją) okazuje się pomyłką, nie jest oparty na miłości, nie tworzy więzi emocjonalnej. Bohater znajduje się w punkcie wyjścia, w którym dalej skazany jest na poszukiwanie...”
Teatr Studencki GWSH
Spektakl „Bajki dla niedorosłych” według "13 bajek z królestwa Lajlonii" L. Kołakowskiego, Premiera!
Teatr powstał w październiku 2006 przy Gdańskiej Wyższej Szkole Humanistycznej. Tworzą go studenci uczelni. Zespół debiutował na FAMIE w Gdyni, gdzie pokazał kolaż tekstów Daniela Charmsa pod tytułem „Jak łatwo człowiek może się pogubić”. Kolejny projekt oparty jest na tekście Umberta Eco „Trzy opowieści” nosił nazwę „Generał i bomba”. Następny spektakl „Pif, paf i jesteś trup” to historia opowiadająca o ciemnej stronie młodzieńczego kryzysu tożsamości i dramatycznych konsekwencjach jego bagatelizowania. Potem teatr zrealizował spektakl na podstawie prozy Aglaji Veternyi „Dlaczego dziecko gotuje się w mamałydze” pt. „Agla-ja”.
Aktualnie Teatr pracuje nad spektaklem „Bajki dla niedorosłych” według "13 bajek z królestwa Lajlonii" L. Kołakowskiego. Podczas Festiwalu Akcept odbędzie się jego premiera.
Reżyserem spektakli jest Jarek Rebeliński.
Koncert Premierowy Płyty Remont Pomp, Mikołaj Trzaska, Mike Majkowski pt: „Złota Platyna”.
Zespół Remont Pomp powstał w 2004 roku w Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Gdańsku.
W zespole tym grają osoby z niepełnosprawnością intelektualną , wolontariusze europejskiego programu EVS oraz muzycy współpracujący ze stowarzyszeniem. Jedną z inspiracji dla grupy jest muzyka etniczna z naciskiem na bogactwo muzyki afrykańskiej. Od jakiegoś czasu jednak, zespół poszukuje zupełnie nowych brzmień grając na przedmiotach na co dzień nie kojarzonych z muzyką.
Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym Koło w Gdańsku co dwa lata organizuje także Spotkania z Twórczym Życiem Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną „Świat Mało Znany”. Mają one na celu prezentację artystycznych dokonań osób upośledzonych w takich dziedzinach sztuki jak: teatr, malarstwo czy muzyka. Jednym z działań „Świata Mało Znanego” w roku 2011 były warsztaty oraz wspólny koncert zespołu Remont Pomp z Mikołajem Trzaską i Wojtkiem Mazolewskim.
Wspólne warsztaty oraz koncert zagrany w Teatrze Leśnym były dla nas owocnym i artystycznie ekscytującym spotkaniem. Mikołaj Trzaska swoją obecnością otworzył nowe przestrzenie i wzmocnił cały zespół Remont Pomp. Wspólny koncert przekonał nas, że razem tworzymy muzykę bardzo intymną i ekspresyjną zarazem. Utwierdziło nas to w przekonaniu, iż powinniśmy wspólnie stworzyć album, na którym zostanie zarejestrowana nasza muzyka.
Tak powstała płyta pod tytułem „Złota Platyna”, nagrana przez Remont Pomp, Mikołaja Trzaskę i australijskiego kontrabasistę o polskich korzeniach Majka Majkowskiego. Artyści poruszają się w kilku przestrzeniach stylistycznych. Pierwszą z nich jest muzyka etniczna wykonywana na instrumentach etnicznych (jambe, bębny basowe, tam tamy, kalimby, koubele, marakasy, grzechotki, gitara elektroakustyczna). Kolejnym muzycznym wcieleniem są utwory zainspirowane ideą „trash music”. Idea polega na wykorzystaniu instrumentów na co dzień nie kojarzonych z muzyką: w przypadku naszego zespołu są to: beczki, drewniane pałki, rury PCV. Podstawą tworzenia muzyki na tych „instrumentach” jest rytm oraz ich brzmienie i barwa. Ponadto Remont Pomp korzysta także z innych przedmiotów nie kojarzonych z muzyką, takich jak: stół, talerze, szklanki, kieliszki, chińskie pałeczki, misy, garnki, dzbany, tarki, butelki. Za pomocą tych „instrumentów” zespół tworzy muzykę awangardową nawiązującą do idei muzyki teksturalnej gdzie to brzmienie i barwa jest najważniejszym budulcem. Co jest bardzo istotne nasz repertuar jest w pełni autorski.
Wszystkie utwory wykonywane na wyżej wymienionych instrumentach zostały zarejestrowane z Mikołajem Trzaską i Majkiem Majkowskim. Dzięki czemu zyskały nowy bardziej etniczny lub awangardowo jazzowy charakter. Saksofon i kontrabas są idealnym połączeniem z rytmicznym Remontem Pomp. Dzięki Mikołajowi i Majkowi muzyka zyskała więcej temperamentu i eksperymentalnej wolności. Warto też podkreślić, iż podczas nagrywania płyty odbyliśmy kilka wspólnych improwizacji przy każdym „wcieleniu” zespołu Remont Pomp. Niektóre z tych improwizacji znajdą się na płycie.
Płyta zostanie wydana przez trójmiejskie free jazzowo awangardowe wydawnictwo Kilogram Records. Projekt został dofinansowany przez Fundację im. Franciszka Stelczyka i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.
Koncert na festiwalu Akcept jest jednocześnie premierą płyty Remont Pomp, Mikołaj Trzaska, Mike Majkowski pt: „Złota Platyna”.


