mat. org
Kryzys – słowo, które na dobre zagościło w naszym codziennym języku i paraliżuje wszelkie działania, nie tylko społeczne. Na kryzysowym albumie opowiadamy o różnych jego odsłonach: gospodarczej, politycznej, moralnej, osobistej. I choć wydaje się, że kryzysy przychodzą i odchodzą, to czytając teksty poetów sprzed niemal stu lat, coraz trudniej uwierzyć, że opuszczą nas całkowicie. Ukojenie przynoszą jedynie sztuka i muzyka, które możemy przeżywać wspólnie. Kryzys to niedobory, zatem ascetyczna w środki są piosenki, które zarejestrowaliśmy na ostatnim albumie. Każda z nich zawiera współbrzmienie tylko 4 instrumentów oraz głosów. Wszystko po to, by jeszcze lepiej usłyszeć słowa i poczuć rozwibrowanie dźwięków – dokładnie tak, jak wykoncypowaliśmy to sobie na jednym z krakowskich podwórek pewnego przedwiośnia 1933 roku.
Zbuntowana Orkiestra Podwórkowa 'Hańba!' powstała jako fikcyjna muzyczna opowieść, której bohaterowie piętnowali zło otaczającego ich świata lat 30. i 40.: nienawiść, nierówności społeczne, militaryzm, szowinizm, antysemityzm przy wsparciu poetów (zarówno dobrze – Tuwim, Broniewski, jak i mniej – Szymański, Szenwald, Ginczanka, Wittlin – znanych) oraz podwórkowego instrumentarium.
W 10. roku działalności zespołu nie sposób już jednak odróżnić, gdzie kończy się fikcja i historyczny anturaż, a gdzie rozpoczyna opowieść o smutnym obliczu lat. 20 XXI wieku. W 2018 roku zespół został uhonorowany Paszportem Polityki „za muzyczno-literacko polityczną rekonstrukcję, która daje efekt zaskakujący: twórczo odświeża formułę folku i punka, a przy tym celnie opisuje dzisiejsze polskie konflikty i zagrożenia”. Hańba! jest również laureatem nagrody im. Grzegorza Ciechowskiego (2017) oraz nagrody im. Czesława Niemena (Nowa Tradycja 2014).
Hańba! gra w składzie:
Andrzej Zamenhof – bandżo, basbandżo, śpiew
Tadeusz Król - akordeon, klarnet, saksofon tenorowy
Antoni Skwarło – bęben, akordeon
Ignacy Woland - tuba, sakshorn, śpiew