Festiwal ORGANy PLUS+ Wiosna 2017
09.06 godz. 19:00 + Chorał
Historia Resurrectionis Domini Nostri Iesu Christi
Tomasz Orlow organy
Robert Pożarski cantor precentor
Schola Gregoriana Gedanensis
Już po raz trzeci spotykamy się na festiwalu ORGANy PLUS+ we franciszkańskim kościele pw. Św. Trójcy na gdańskim Starym Przedmieściu z dawnymi brzmieniami organowymi mistrzów europejskich. Tylko w tym miejscu możemy podziwiać piękno muzyki wybrzmiewającej z jedynego w Polsce muzycznego Lectorium w niezmienionej od 500 lat gotyckiej akustyce w sposób nieosiągalny gdzie indziej. Tym razem będą to spotkania wiosenne i jesienne. Tematyka Festiwalu będzie bardzo zróżnicowana, podobnie jak instrumentarium. Przewodnikiem, który będzie nas zaskakiwał na wielu koncertach będzie gdański organista i kompozytor – Daniel Magnus Gronau (1699?-1747), którego 170. rocznicę śmierci obchodzimy w tym roku. Współcześni mówili o nim, że to „ najpiękniejszy duch muzyczny jaki kiedykolwiek zawitał nad Motławę”. Po raz pierwszy będziemy się mogli o tym przekonać słuchając kilku z ponad pięciuset fug, które staną się kanwą improwizacji zaproszonych artystów.
Muzyka Średniowiecza zdobywa sobie coraz większe rzesze miłośników. Okazuje się, że gdańska kultura w tamtym czasie była nie mniej ciekawa, niż śpiewy z innych regionów Europy.
Edycja wiosenna festiwalu rozpocznie się w piątek 9. czerwca najnowszym odkryciem muzycznym naszego regionu – monodią liturgiczną związaną z zakonem krzyżackim w wykonaniu młodego zespołu wokalnego z Pomorza – Schola Gregoriana Gendanensis pod kierunkiem Roberta Pożarskiego. Na organach towarzyszyć im będzie wybitny młody polski artysta – Tomasz Orlow, który wpisze się w stylistykę tej muzyki ze swoimi improwizacjami.
10.06 godz. 19:00 + Bach
Jesu, meine Freude
Andrzej Szadejko organy, dyrygent
Goldberg Vocal Ensemble
Alina Ratkowska basso continuo
Stanisław Smołka kontrabas
W sobotę 10. czerwca nawiążemy dyskurs z Reformacją i zmierzymy się z wielką tradycją wokalną kościoła protestanckiego. To właśnie w kościele Św. Trójcy pojawili się pierwsi protestanci na Pomorzu, i choć pod względem doktrynalnym ciągle jeszcze istnieją różnice, dziedzictwo muzyczne kościoła katolickiego przeniknęło do muzyki protestanckiej, a niektóre elementy muzyki napisanej przez Lutra funkcjonują obecnie również w kościele katolickim. My wsłuchamy się w niezmierzoną głębię twórczości Jana Sebastiana Bacha w jego motetach i bardzo rzadko wykonywanych opracowaniach chorałowych z Dritter Theil der Klavierübung – najwybitniejszego dzieła organowego epoki baroku w wykonaniu Goldberg Vocal Ensemble oraz wybitnego gdańskiego muzyka – Andrzeja Szadejko. Tylko w kościele Św. Trójcy możemy wysłuchać muzyki wielkiego mistrza z Lipska w taki sposób , w jaki wybrzmiewała ona pod jego batutą w czasach latach trzydziestych osiemnastego wieku, kiedy to Bach korespondował na temat ewentualnego przybycia do Gdańska i objęcia posady kapelmistrza . Muzykę genialnego kompozytora zaprezentujemy z jedynego w Polsce muzycznego Lectorium w niezmienionej od 500 lat gotyckiej akustyce w sposób nieosiągalny nigdzie indziej.
11.06 godz. 15:30 + Haendel
Kompozytor dwóch narodów
Julian Gembalski organy, basso continuo
Elżbieta Grodzka – Łopuszyńska sopran
Ostatni koncert wiosennej edycji festiwalu ORGANy PLUS+ odbędzie się w niedzielę 11. Czerwca i będzie obracał się w wokalnym kontekście śpiewu solowego jednej z najwybitniejszych sopranistek polskich – Elżbiety Grodzkiej- Łopuszyńskiej, którą do współpracy zaprosił niezrównany organista śląski - Julian Gembalski – doskonale znany gdańskiej publiczności ze swych zapierających dech w piersiach improwizacji. Oboje artyści wykonają dla nas kompozycje wokalne i organowe Jerzego Fryderyka Haendla. Tak zakończy się wiosenna edycja festiwalu naznaczona różnorodnym śpiewem, a wiadomo, że kto śpiewa, ten dwa razy się modli…
Festiwal ORGANy PLUS+ jest unikalną platformą realizacji i prezentacji muzyki spisanej do końca osiemnastego wieku w sposób jak najbardziej zbliżony do oryginału. Zarówno artyści jak i słuchacze będą mieli niepowtarzalną nigdzie indziej w Polsce możliwość kontaktu z muzyką dawnych mistrzów w takiej formie, w jakiej muzyka ta była prezentowana po raz pierwszy.