Link do opisu wydarzenia: Eurazja - balet w Operze Bałtyckiej

Eurazja - balet w Operze Bałtyckiej

Data: 9, 10, 11maja
Godzina: 19.00
Państwowa Opera Bałtycka
Miejsce: al. Zwycięstwa 15
Organizator: Państwowa Opera Bałtycka,

Szczegóły wydarzenia

Druga w tym sezonie premiera baletowa w Operze Bałtyckiej:

Eurazja

9 maja 19.00 premiera / 10 maja 19.00 premiera dla studentów / 11 maja 19.00 spektakl

Państwowa Opera Bałtycka, al. Zwycięstwa 15

 

Libretto i choreografia- Izadora Weiss
Scenografia - Ewa Kochańska
Obsada premierowa - Żanetta Borówka, Elżbieta Czajkowska, Beata Giza, Karolina Jastrzębska, Franciszka Kierc Sylwia Kowalska–Borowy, Aleksadra Michalak, Aleksandra Osowicz,  Marzena Socha, Leszek Alaburdziński, Piotr Borowy, Maciej Cierzniak, Michał Łabuś, Filip Michalak, Radosław Palutkiewicz, Łukasz Przetarski, Ireneusz Stencel

Muzyka - Nigel Kennedy, Jan Sebastian Bach, Dead Can Dance, Bruno Coulais, Alberto Iglesias, Michał Lorenc, Lisa Gerrard, Craig Pruess, Olivier Shanti, Yamato

Eurazja to druga z zapowiadanych w tym sezonie autorskich premier baletowych Izadory Weiss. 15 marca za sprawą baletu 4&4 byliśmy świadkami narodzin nowego zespołu baletu tańca współczesnego w Operze Bałtyckiej. 
- Eurazja to nie wycieczka krajoznawcza, tylko poszukiwanie inności kulturowych poprzez emocje – mówi Izadora Weiss autorka spektaklu - to poezja ruchu i muzyki. To droga do oswajania piękna, którego coraz mniej w sztuce i wokół nas. Dzięki tak wspaniałemu zespołowi baletowemu, w którym udało nam się zebrać same indywidualności, ta poezja jest możliwa.
Weiss w spektaklu autorka porusza tak ważne dla niej kwestie jak nietolerancja, zamknięcia się starego pokolenia przed nowym, samotność i niezrozumienie, alienacja jednostki. Izadora Weiss podobnie jak w swoich poprzednich spektaklach, tak i  teraz tworzy balet „o czymś” i z pozytywnym przesłaniem. Odcina się od wszechobecnego kultu zła, destrukcji i brzydoty. Szuka piękna i pozytywów.
- Tworzę to co kocham i w co wierzę – mówi - niezależnie od aktualnych tendencji. Więc pomimo, że piękno nie jest medialne i szokujące, a jednocześnie łatwo z niego drwić, będę starała się go bronić na scenie.
Eurazja jest kolejnym spotkaniem autorki z twórczością jej muzycznego „guru” Nigela Kennedy’ego, ale również z Lisą Gerrard, Yamato (4&4) i Michałem Lorencem ( … z nieba). Izadora Weiss w swojej twórczości kieruje się zasadą stałości: ma swój własny czytelny język ruchu, „wizytówki”, po których bez trudu rozpoznajemy jej choreografię, swoich stałych tancerzy, z którymi zaczęła pracować jeszcze we Wrocławiu, a którzy przyjechali z nią do Gdańska i swoją ukochaną muzykę.

Biogramy:
Izadora Weiss  - choreograf 
Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Po ukończeniu szkoły pracowała w Teatrze Wielkim w Warszawie i jednocześnie studiowała na wydziale pedagogiki baletu. Jako choreograf debiutowała w 1996r. w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Spektakl nosił tytuł Sny nocy letniej i składał się z trzech części do muzyki kompozytorów filmowych (Serra, Horner, Jenkins). Jego owacyjne przyjęcie przez publiczność zbiegło się ze znakomitymi recenzjami prasowymi. Stale współpracuje z czołowymi polskimi reżyserami operowymi. Do tej pory zrealizowała choreografię do takich spektakli jak: Turandot, Straszny dwór, Galina, Salome, Czarodziejski flet, Don Giovanni, Aida, Carmen, Wolny strzelec, Nabucco, Eugeniusz OnieginFaust oraz Halka. Spektakle te były prezentowane na najważniejszych scenach krajowych oraz w USA, Francji, Niemczech, Luxemburgu, Holandii i Finlandii. Na festiwalu w Wexford w Irlandii zrealizowała choreografię do Strasznego dworu, Opery za trzy grosze i Syberii. Przełomowym spektaklem w jej dorobku stał się I Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego zrealizowany w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Po tej realizacji Jiri Kylian zaprosił ją do Nederlands Dance Theater, by odbyła u niego staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w zespole jednego z największych choreografów naszych czasów dał jej szansę doskonalenia swojego warsztatu u jego boku oraz takich twórców, jak Hans van Manen, Ohad Naharin, Paul Lightfoot, Sol Leon i Saburo Teshigawara. W ramach festiwalu Malta 2000 przygotowała spektakl Cztery pory roku Vivaldiego w nagraniu Nigela Kennedy’ego, który po obejrzeniu tej choreografii zaproponował jej współpracę nad nowym projektem. W 2005 zrealizowała w Operze Bałtyckiej balet ...z nieba do muzyki Michała Lorenca z jej własnym librettem. Ponownie znakomite recenzje zbiegły się ze stojącymi owacjami  widowni. Następna realizacja pełnospektaklowego baletu Eurazja, do którego napisała libretto i dobrała muzykę reprezentującą odrębność kulturową Wschodu i Zachodu miała swoją  premierę we wrocławskim teatrze „Capitol” i stała się wydarzeniem otwierającym drogę do zrealizowania marzeń o własnym zespole. Rozpoczęła pracę nad projektem Warszawskiego Teatru Tańca przy Centrum Sztuki „Montownia”. Zawiesiła ten projekt po otrzymaniu propozycji z Opery Bałtyckiej, gdzie zrealizowała spektakl „4&4” do muzyki Lisy Gerrard, Alessandra Marcello oraz Vivaldiego i Bacha w nagraniach Nigela Kennedy’ego. Jej choreografie pozwoliły na powstanie w Operze Bałtyckiej znakomitego zespołu współczesnego tańca, z którym zrealizowała powtórnie spektakl  Eurazja.   // parent.ShowOnTop(7); parent.HideLoaded();

Ewa Kochańska
Scenograf
W 1997 roku rozpoczęła naukę na w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych,  studiując między innymi w pracowniach Grafiki Warsztatowej prof. Ewy Walewskiej i Ilustracji prof. Janusza Stannego. W 1999 roku kontynuowała studia w Międzywydziałowej Katedrze Scenografii u prof. Andrzeja Sadowskiego. W czasie nauki  tworzyła scenografię do licznych etiud studenckich realizowanych w szkołach filmowych w Łodzi i Katowicach. Za bardzo ważną uważa współpracę z Lechem Majewskim przy Operze za trzy grosze w Operze w Heilbornn. W 2003 roku obroniła dwie prace magisterskie – scenograficzną ( z wyróżnieniem) do dyplomowego spektaklu Biesy w reżyserii Jarosława Gajewskiego w Teatrze Collegium Nobilium w Warszawie oraz humanistyczną w Katedrze Filozofii.
Zaprojektowała między innymi scenografie i kostiumy do filmu Na Jelenie w reżyserii Renaty Borowczak oraz spektakli Lady M. Natalii Babińskiej, Mała księżniczka w Teatrze Capitol we Wrocławiu. W Operze Wrocławskiej współpracowała z Markiem Weiss-Grzesińskim przy operze Czarodziejski flet Mozarta.
Bardzo ważna dla Kochańskiej okazał się współpraca z Izadorą Weiss przy balecie … z nieba w Operze Bałtyckiej w 2005, zaowocowała bowiem kolejnymi wspólnymi projektami. Dwa lata później swoją prapremierę w Teatrze Capitol miał balet Izadory Weiss Eurazja ze scenografią i kostiumami Kochańskiej. Eurazja wystawiana w Operze Bałtyckiej Kochańska jest kolejnym wspólnym przedsięwzięciem artystek.

Tancerze:

Maciej Cierzniak

 Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Bytomiu. Do 2001 pracował jako wędrowny muzyk, a następnie tańczył w Operze Śląskiej w Bytomiu, Teatrze Rozrywki w Chorzowie oraz we wrocławskim Teatrze Capitol. W Capitolu artystę można oglądać w spektaklu Swing! oraz w projekcie Ciało, którego jest współautorem. Od stycznia 2008 jest solistą Baletu Państwowej Opery Bałtyckiej. Tańczy w spektaklu 4&4.

Elżbieta Czajkowska

Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. Po ukończeniu nauki wyjechała na stypendium do Francji, gdzie doskonaliła umiejętności w Ballet des Jeunes d'Europe u Jeana Charlesa Gila. Od 8 lat pracuje w Operze Bałtyckiej, od stycznia 2008 jest solistką baletu. Na scenie Opery występowała w spektaklach: ...z nieba, Edith, Giselle, Fantazja polska, Piotruś i Wilk, Abalecadło oraz 4&4.

Beata Giza

Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Warszawie. Stypendystka Fundacji Balet. Brała udział w Ogólnopolskim Konkursie Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku. Pracowała w Operze Wrocławskiej,  Theater Görlitz i Operze Nova w Bydgoszczy. Współpracowała także z Teatrem Muzycznym w Gliwicach oraz TVP, występując w programach Jaka to melodia oraz Na całe życie. Tańczyła między innymi w Dziadku do orzechów, Jeziorze łabędzim, Śpiącej królewnie, Kocie w butach oraz tytułową rolę w Królewnie Śnieżce. Artystka sprawdza się także repertuarze współczesnym. Balet Eurazja jest jej pierwszą premierą baletową w Opery Bałtyckiej.

Franciszka Kierc

Edukację taneczną zaczęła od treningów gimnastyki artystycznej. Uczęszczała do Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Poznaniu oraz do Szkoły Baletowej przy Teatrze Muzycznym Capitol we Wrocławiu. Uczestniczyła w wielu konkursach tańca, zdobywając liczne nagrody i wyróżnienia. Do najważniejszych zalicza Tanzolymp w Berlinie, Jugend Tanzt we Freiburgu (finalistka), Dance Word Cup oraz I Ogólnopolski Konkurs Baletowy we Wrocławiu. Od stycznia 2008 roku jest solistką Baletu Opery Bałtyckiej. Aktualnie można oglądać ją w balecie 4&4.

Sylwia Kowalska–Borowy

Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. Zdobyła wyróżnienie w Ogólnopolskim Konkursie Tańca im. Wojciecha Wiesiołłowskiego w Gdańsku.
W 1998 rozpoczęła pracę w Operze Bałtyckiej. W sezonie 2006/07 po raz pierwszy zatańczyła jako solistka baletu. Na scenie Opery Bałtyckiej występowała i występuje w Królewnie Śnieżce i siedmiu krasnoludkach, Korsarzu, Don Kichocie, Giselle, ...z niebaEdith oraz 4&4.

Michał Łabuś 

Tancerz wywodzący się z ruchu offowego. Swoje umiejętności doskonalił podczas warsztatów tańca w Polsce i za granicą (Paryż, Londyn). Był dwukrotnym mistrzem Polski hip hop solo oraz laureatem programu „The Carefree Dance Academy” VIVA Selections. W latach 2003-2007 występował na deskach wrocławskiego teatru Capitol. Prezentował się
w wielu produkcjach teatralnych oraz telewizyjnych. Aktualnie jest solistą Baletu Opery Bałtyckiej. Tańczy w spektaklu 4&4.

Radosław Palutkiewicz

Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Łodzi. Po ukończeniu nauki tańczył jako koryfej w Operze Wrocławskiej. W latach 2000 – 2002 współpracował z Gastspiel Theaterdirektion Gerhartz. Rok później uczestniczył w projekcie Opentaniec w Teatrze Muzycznym w Gdyni. W latach 2005 - 2007 był tancerzem w Teatrze Capitol we Wrocławiu. Od stycznia 2008 roku jest solistą Baletu Opery Bałtyckiej, gdzie występuje m.in. w 4&4.

Marzena Socha

Absolwenta Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. Współpracowała z Gdańskim Teatrem Tańca Melissy Monteros, Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiuro, grupą Dada von Bzdülöw, Teatrem Muzycznym w Gdyni oraz Teatrem Capitol we Wrocławiu. Występowała w wielu głośnych produkcjach, takich jak: Szachy, Chicago, Hair i Sen nocy letniej w Teatrze Muzycznym w Gdyni, a także w Opera za trzy grosze, West Side Story, Śmierdź w górach, Swing! i Eurazja w Capitolu. W 2008 została solistką Baletu Opery Bałtyckiej. Tańczy w balecie w balecie 4&4, kreując m.in. czołową postać Śmierci.

Żanetta Borówka

Absolwentka gdańskiej Szkoły Baletowej. Od 1987 związana z Operą Bałtycką. Już rok po angażu została solistką zespołu baletowego. Jako solistka występowała w Dziadku do orzechów, Korsarzu, Giselle, Abalecadle oraz Edith.

Aleksandra Osowicz

Studentka ASP we Wrocławiu. Wielokrotna wicemistrzyni Polski w tańcu nowoczesnym, reprezentowała kraj na międzynarodowych mistrzostwach. Pedagog we wrocławskiej Akademii Ruchu oraz Domu Tańca Pałacyk. Występowała między innymi na deskach wrocławskiego Capitolu, Opery Śląskiej, scenie off podczas XIV Międzynarodowej Konferencji Tańca Współczesnego w Bytomiu. W 2008 została wyróżniona w konkursie stypendialnym „Dolina Kreatywna”.

Filip Michalak
Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. Po ukończeniu nauki rozpoczął pracę w Operze Nova w Bydgoszczy, a w roku 1999 przeniósł się do Opery Bałtyckiej, gdzie debiutował partią  Merkucja w balecie Romeo i Julia Prokofiewa. Od roku 2006 jest solistą Baletu Opery Bałtyckiej. Poza repertuarem klasycznym, znakomicie sprawdza się we współczesnych realizacjach - brał udział w widowiskach tanecznych: Opentaniec oraz Vichry w choreografii Jarosława Stańka. 
Ireneusz Stencel

Wychowanek gdańskiej Szkoły Baletowej, którą ukończył w 1995. Debiutował jeszcze w tym samym roku odpowiedzialną partią Romea w balecie Prokofiewa na scenie Opery Bałtyckiej. W sezonie 1997/98 występował w Teatrze Wielkim w Łodzi, po czym wrócił do gdańskiego zespołu. Jest jego solistą od sezonu 1999/2000. Współpracuje także z Ballet School Kozlova w Osace, gdzie uczy japońską młodzież tańca klasycznego oraz partnerowania.
Piotr Borowy
Absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. Po ukończeniu szkoły związał się z zespołem Baletu Opery Bałtyckiej, początkowo jako tancerz zespołowy, a od 1998 rok jako koryfej. Tańczył także w zespole baletu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.

Karolina Jastrzębska 

Wychowanka Szkoły Baletowej w Gdańsku, stypendystka m.in. Akademii Tańca Klasycznego księżnej Grace w Monako. Brała udział w wielu prestiżowych konkursach baletowych (Warna, Warszawa, Moskwa). W sezonie 1990/91 była solistką Teatru Wielkiego w Warszawie, następnie związała się z Operą Bałtycką. Próbowała swych sił także w lżejszym repertuarze: w latach 1995-97 występowała z powodzeniem w słynnym paryskim Moulin Rouge. W roku 1998 powróciła na scenę Opery Bałtyckiej, kreując główne partie m.in. w Korsarzu, Giselle i Dziadku do orzechów.

Aleksadra Michalak
Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. Od początku kariery zawodowej tańczy jako koryfej Baletu Opery Bałtyckiej.
Łukasz Przetarski
Tegoroczny maturzysta. Debiutant; do zespołu baletowego Opery Bałtyckiej dołączył w marcu 2008. Wcześniej tańczył w gdyńskim Teatrze Junior przy Teatrze Muzycznym w Gdyni.
Leszek Alabrudziński 


Ukończył Szkołę Baletową w Gdańsku. Ze sceną Opery Bałtyckiej związany jest od swojego debiutu do dziś. Za osiągnięcia artystyczne został uhonorowany Nagrodą Wojewody Gdańskiego. Występował w większości przedstawień baletowych Opery Bałtyckiej, w rolach głównych można było go zobaczyć w Dziadku do orzechów, Giselle, Korsarzu, Don Kichocie, czy Abalecadle.