“Archiwum nie leży w uśpieniu niczym ogromna, nieruchoma przeszłość, czekająca na reaktywację przez zewnętrzną analizę. W rzeczywistości archiwum jest równe ruchowi, który je otwiera. Osoba, która wchodzi do archiwum, by tam pracować, tak naprawdę je aktualizuje, ożywia i sprawia, że staje się ono tym, czym powinno być. Rzeczy dosłownie pragną zostać wydobyte, ujawnione i przekształcone w wypowiedzi tego, kto wchodzi do archiwum z ich powodu.”
— Christina Thurner, “Leaving and Pursuing Traces. Archive and Archiving in a Dance Context” (2014)
Salvage Lab to program edukacyjno-badawczy dla osób artystycznych, skoncentrowany na odkrywaniu i ocalaniu tego, co zapomniane, odrzucone, zaniechane lub zepchnięte na margines. Laboratorium tworzy przestrzeń do powrotu do osobistych archiwów: dawnych prac, niezrealizowanych pomysłów, partytur, praktyk, obiektów, tekstów, obrazów, artefaktów oraz produktów ubocznych wcześniejszych procesów twórczych. Celem jest poszukiwanie nowych sposobów wykorzystania tych materiałów – poprzez ich wyobrażenie na nowo, reaktywację, reinterpretację i przekształcenie.
Zakotwiczone w praktykach upcyklingu, recyklingu i remediacji, Salvage Lab traktuje archiwum jako pole pełne potencjału. W trakcie programu osoby uczestniczące będą mapować swoje archiwa, identyfikować materiały domagające się wydobycia i dalszej eksploracji, a także pracować zarówno z zaproponowanymi strategiami, jak i rozwijać własne. Dzielenie się nimi z grupą stanie się elementem budowania kolektywnej bazy wiedzy i praktyki.
W obliczu nadprodukcji i presji nieustannego generowania treści, Salvage Lab zachęca do zwrotu ku temu, co już istnieje — traktując zgromadzone zasoby jako aktywne źródła, z których mogą wyłaniać się nowe formy, znaczenia i kierunki działań artystycznych. Takie podejście sprzyja bardziej zrównoważonemu modelowi pracy, wspiera troskę o energię twórczą i pomaga przeciwdziałać wypaleniu.
Przemek Kamiński – ukończył studia choreograficzne w HZT lnter-University Centre for Dance na Uniwersytecie Sztuki w Berlinie oraz magisterium z antropologii wizualnej Media University of Applied Sciences w Berlinie. W swoich obecnych badaniach eksploruje poszerzoną choreografię jako praktykę projektowania doświadczeń edukacyjnych.
bilet na 3 dni – 150 zł
bilet środowiskowy dla osób z gdańskiego środowiska tanecznego – 90 zł
bilet jednodniowy - 60zł
Bilety
Program Przestrzenie Sztuki – Taniec jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Operatorem Przestrzeni Sztuki Taniec w Gdańsku w roku 2025 jest Instytut Kultury Miejskiej.
|