Benefis pożegnalny Małgorzaty Insadowskiej
8 czerwca 2008 ; godzina 19.00
Państwowa Opera Bałtycka
Po ponad 25 latach pracy w Balecie Opery Bałtyckiej, pierwsza solistka – Małgorzata Insadowska, żegna się z gdańską sceną.
Artystka jest absolwentką Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. Trafiła do niej dzięki swojemu ojcu, który w gazecie przeczytał ogłoszenie o naborze do szkoły i pod opieką mamy przyjechała na egzamin spod Bydgoszczy. Początek nie był obiecujący, bo już na wstępie, w sekretariacie szkoły dowiedziała się, że jest za drobna i za mała. Ale udało się jej pomyślnie zdać egzaminy i jako dziesięciolatka rozpoczęła samodzielne życie - w bursie, z dala od rodziny. W szkole uczyła się pod kierunkiem: Anny Estemberg, Wiery Łowginy oraz Elżbiety Ałłabuszew. Na egzaminie dyplomowym zatańczyła Kitri z Don Kichota, którą do tej pory ma w swoim repertuarze.
Karierę sceniczną na deskach Opery Bałtyckiej rozpoczęła w 1981 roku partią Nuny w Gajane. Do dziś pozostała wierna tej scenie, choć podziwiali ją także wielbiciele sztuki baletowej w Wiedniu (w widowisku baletowym Requiem do muzyki Mozarta w wiedeńskiej Operze Kameralnej) i Berlinie. Występowała także w Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Egipcie, Holandii, Luksemburgu, Rosji, Rumunii, Słowacji, Szwajcarii oraz we Włoszech. W roku 2000 współpracowała z Teatrem Wielkim w Poznaniu, gdzie tańczyła partię Kitri w balecie Don Kichot Minkusa.
W Operze Bałtyckiej zatańczyła większość pierwszoplanowych partii, zarówno w dziełach klasycznych, jak i współczesnych: Aurorę w Śpiącej królewnie Czajkowskiego, Coppelię, Eginę w Spartakusie Chaczaturiana, Giselle, Śnieżkę w Królewnie Śnieżce Pawłowskiego oraz Rossiniego, Klarę w Dziadku do orzechów, Julię w Romeo i Julii Prokofiewa, Kitri w Don Kichocie, Gulnarę w Korsarzu, Biedronkę w Abalecadle oraz Edith Romantyczną w Edith.
Artystka bywa członkiem jury organizowanego w Gdańsku Ogólnopolskiego Konkursu Tańca im Wojciecha Wiesiołłowskiego. Za swoje kreacje i działalność artystyczną została uhonorowana licznymi nagrodami i wyróżnieniami, w tym: Medalem 50-cio lecia Szkoły Baletowej w Gdańsku, Brązowym Krzyżem Zasługi czy Nagrodą Prezydenta Miasta Gdańska.
W wywiadzie którego Małgorzata Insadowska udzieliła z okazji 25-lecia pracy artystycznej w roku 2006 artystka tak podsumowuje swoją karierę: „(...) gdybym miała podsumować moje sceniczne ćwierćwiecze, muszę powiedzieć, że jestem tancerką spełnioną, szczęśliwą, że udało mi się zatańczyć wiele wspaniałych, trudnych ról.”
Program Benefisu:
I część
Eurazja – Europa (chor. I. Weiss)
II część
- Walc (F. Lehar) zespół baletowy (chor. S. Gidel)
- Duet – M. Insadowska + G. Potockas (chor. R. Komassa)
- Korsarz (A. Adam) – wariacja męska Alego z Pas de deux – F. Michalak
- Step – M. Socha, F. Kierc, R. Palutkiewicz, M. Łabuś, M. Cierzniak
- Śpiąca królewna (P. Czajkowski) – Grand pas de deux z III aktu – A. Kipshidze, E. Bablidze
- Tango – M. Insadowski, I. Stencel, F. Michalak, B. Palutkiewicz, P. Borowy (chor. S. Gidel)
- Eurazja – solo Beata Giza (chor. I. Weiss)
- Esmeralda (C. Pugni ) Pas de deux Diany i Akteona – A. Liaszenko, V. Davidiuk
- Jarmark soroczyński (M. Musogorski-Hopak) F. Michalak
- Edith – K. Jastrzębska, R. Palutkiewicz (chor. S. Gidel)
- Pas de quatre (P. Czajkowski) – K. i B. Szymaniuk (chor. B. Szymaniuk, K. Drzewoszewski)
- Don Kichot (L. Minkus) – Grand pas de deux i wariacje przyjaciółek – M Insadowska, I. Stencel, Ż. Borówka, M. Borkowska, E. Czajkowska, A. Michalak, I. Sito, E. Wolińska
Realizacja - R. Komassa, B. Szymaniuk
Prowadzenie - J. Snakowski, B i K. Szymaniuk