Link do opisu wydarzenia: Animation Now! Festival

Animation Now! Festival

Data: 07-11 grudnia 2011 r.
Miejsce: Kino Kameralne w Gdańsku / Klub Filmowy w Gdyni
Organizator: Stowarzyszenie A KuKu Sztuki

Szczegóły wydarzenia

Animation Now! Festival już po raz trzeci zaprasza wszystkich fanów filmów animowanych i miłośników dobrego kina na animowaną ucztę! Przez pięć dni (7-11 grudnia 2011) będziemy serwować animację w Gdańsku, Gdyni i Sopocie w postaci przeglądów filmowych, warsztatów, spotkań z artystami i pokazów audiowizualnych.

Projekcje odbywać się będą w Kinie Kameralnym w Gdańsku i Klubie Filmowym w Gdyni i na większość pokazów wstęp jest wolny. W tegorocznym festiwalowym menu odnajdziemy bogatą paletę pomysłów i technik, najświeższe filmy z całego świata oraz interaktywne wykorzystanie animacji. Animation Now! zapewni liczne wizualne odkrycia, przedstawi frapujące historie, w tym również tylko dla widzów 18+ i przekaże mnóstwo rysunkowej pozytywnej energii.

Festiwal Aktualnej Animacji zaprezentuje starannie opracowany program filmów długo- i krótkometrażowych nagrodzonych na międzynarodowych festiwalach. Dla ceniących żywiołową muzykę z Hawany i Nowego Jorku przygotowaliśmy hiszpański animowany romans „Chico i Rita”. Wśród filmów z niedościgłych w poszukiwaniach technologicznych Stanów Zjednoczonych znajdziecie futurystyczny świat sympatycznego robota „WALL-E” oraz mroczną i oniryczną opowieść „Koralina i tajemnicze drzwi”. Dla fanów Hayao Miyazakiego przygotowaliśmy pięknie zrealizowaną historię „Ponyo”; nie zapomnieliśmy również o niezależnej japońskiej animacji reprezentowanej przez wyrafinowane i oszczędne w formie filmy Atsushi Wada oraz ornamentalne i rozbuchane formalnie wizje Mirai Mizue. W tym roku specjalna sekcja programowa poświęcona zostanie animacji środkowoeuropejskiej, dzięki czemu poznamy lepiej aktualną kinematografię naszych południowych sąsiadów Czechów i Słowaków oraz Węgrów. Dorosłych widzów zapraszamy na kompilację Sex and Desire, która z humorem, prowokacją i nieskrępowaną wyobraźnią wizualną dotyka sfery seksualności jak i pragnienia zjednoczenia z drugą osobą.

Festiwalowa publiczność będzie mogła zapoznać się tajnikami współczesnej animacji lalkowej (warsztat prowadzony przez Czeszkę Lenkę Krizovą), unikatowymi filmami tworzonymi na szkle (warsztat Czeszki - Lucie Sunkovej) oraz wykorzystaniem animacji w videoklipach (warsztaty animacji błyskawicznej Yacha Paszkiewicza), a także osobiście porozmawiać z twórcami animacji podczas spotkań Welcome Animation! (m.in. z Martinem Vandasem, producentem czeskiego filmu Fimfarum 3).

W tym roku przygotowaliśmy specjalną atrakcję dla miłośników animacji – dwupłytową kolekcję DVD „Uwaga! Świeżo Animowane” promującą młodą polską i czeską animację, której premiera odbędzie się podczas otwarcia Animation Now! Festival w grudniu 2011.

Nie zabraknie także dobrej zabawy z animation now! karaoke, czyli improwizacjami dubbingowymi do kultowych produkcji (forma konkursu z atrakcyjnymi nagrodami!) oraz inspirujących spotkań współczesnych brzmień muzycznych z interaktywnym użyciem animacji (performance duetu z Czech Mateřídouška + interaktywna instalacja „Cast a shadow” Szymona Kabały).

KOMPONENTY PROGRAMOWE:
Animation Now! Review: projekcje filmowe
Warsztaty: animacja lalkowa, animacja na szkle
Welcome Animation!: spotkania z twórcami animacji
Sound&Vision: performance + instalacja audiowizualna
Akcje specjalne: animation now! karaoke + DVD „Uwaga! Świeżo Animowane” + noc z muzyczną animacją

MIEJSCA FESTIWALOWE:
Kino Kameralne | Gdańsk | ul. Długa 57
Klub Filmowy | Gdynia | ul. Waszyngtona 1
Pomorski Park Naukowo-Technologiczny | Gdynia | ul. Al. Zwycięstwa 96/98
Zabytkowy Bank Polski | Gdynia | róg ul. 10 Lutego i 3 Maja
Gdańsk 2016 | Gdańsk | ul. Długi Targ 39/40
Lalala | Sopot | ul. Rzemieślnicza 42

więcej na: www.animationnow.pl

OPIS PROGRAMU

Filmy pełnometrażowe
WALL-E
Chico i Rita
Crulic. Droga na drugą stronę + spotkanie producentem filmu
Koralina i tajemnicze drzwi
Trzej zbójcy
Ponyo
W środku Europy | Animacja z Czech, Węgier i Słowacji
Fimfarum 3 + spotkanie z producentem filmu
Auto-Historie
Festiwal Filmów Animowanych Kecskemét
Fest Anča Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych
Od roku zero | From Year Zero
MOME Uniwersytet im. Moholy-Nagy
Pokazy specjalne
Świat Latającej Maszyny
Niezależna japońska animacja
Atsushi Wada
Mirai Mizue
Seks i pożądanie
Uwaga! Świeżo animowane
Młoda polska animacja
Inne Wizje Czeskiej Animacji
Welcome Animation!
Spotkanie z Martinem Vandasem, producentem filmu Fimfarum3
Spotkanie z Arkadiuszem Wojnarowskim, producentem filmu Crulic. Droga na drugą stronę
Warsztaty
Animacja malarska na szkle
Animacja lalkowa
Sound & Vision
Mateřídouška
Instalacja Audiowizualna Cast a Shadow
Akcje specjalne
animation now! karaoke
Noc z Muzyczną Animacją

FILMY PEŁNOMETRAŻOWE

Chico i Rita
Javier Mariscal, Fernando Trueba
Hiszpania, Wielka Brytania, 2010, 94'
Wersja językowa: angielska, polskie napisy
TRAILER: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bskgNOXbdiE

Kuba, 1948 rok. Chico jest młodym, utalentowanym pianistą. Rita to piękna wokalistka o znakomitym głosie. Połączy ich miłość i muzyka, a podróż, w którą wyruszą, będzie jak w dawnej romantycznej balladzie, co obok uniesień przynosi ból i cierpienie. Włócząc się od Hawany, przez Nowy Jork, Paryż, Hollywood i Las Vegas kochankowie pokonają wiele przeszkód, by zatracić się w uczuciach, pożądaniu i muzyce. A wszystko to w rytmie jazzu, cubopu, mambo oraz samby.

Crulic. Droga na drugą stronę
Anca Damian
Rumunia, Polska, 2011, 73'
Wersja językowa: polska
TRAILER: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=1env0oPeGPs

Pełnometrażowy, częściowo animowany film dokumentalny o człowieku, który próbując zwrócić uwagę na swoją krzywdę rozpoczyna strajk głodowy i umiera w polskim areszcie, na oczach społeczeństwa. Fabuła filmu jest inspirowana autentycznymi wydarzeniami z lat 2007 – 2008. Twórcy postanowili opowiedzieć historię Claudiu Crulica – rumuńskiego więźnia, oskarżonego o kradzież i protestującego przeciwko zatrzymaniu bez wyraźnego dowodu winy. Przypomnienie bulwersującej historii z pierwszych stron gazet to punkt wyjścia do opowieści o buncie, straceńczej walce jednostki z systemem i niemożliwej do zaspokojenia żądzy wolności. Niezwykłość historii Crulica znalazła swoje odzwierciedlenie w nowatorskiej formie filmu. „Droga na drugą stronę” jest połączeniem animacji wycinankowej (cut-out) i poklatkowej z ręcznie malowanymi, tworzonymi metodą kolażu tłami, oraz dokumentem i fikcją. Ironiczna narracja zza grobu przywołująca na myśl „Kasyno” łączy się z bezkompromisową wizją świata charakterystyczną dla „Walca z Baszirem”.

WALL-E
Andrew Stanton
USA, 2008, 98'
Wersja językowa: polska
TRAILER: http://www.youtube.com/watch?v=ZisWjdjs-gM&feature=player_embedded

Obraz zdobywcy Oskara, Andrew Stantona („Gdzie jest Nemo”) oraz genialnych twórców animacji 3D ze Studia Pixar zabiera nas w odległą – ale nie aż tak bardzo – galaktykę w animowanej komediowej historii o bardzo zdeterminowanym robocie zwanym WALL-E. Spędziwszy parę setek lat samotnie oczyszczając Ziemię z odpadów pozostawionych przez ludzi, robocik WALL-E (skrót od: Wysypiskowy Automat Likwidująco Lewarujący. E-klasa ziemska) nieoczekiwanie odnajduje w życiu nowy cel. A to dzięki spotkaniu eleganckiej i nowoczesnej maszyny EVE. Przybysz z innego świata, EVE natychmiast zdaje sobie sprawę, że WALL-E niechcący znalazł klucz do przyszłości planety Ziemi, więc spieszy poinformować o znalezisku ludzi, którzy gdzieś w kosmosie niecierpliwie oczekują sygnału, że można już wracać bezpiecznie do domu, na zanieczyszczoną Ziemię. Zafascynowany nową przyjaciółką WALL-E rusza w pościg za EVE poprzez całą galaktykę, inicjując ekscytującą, pełną przygód a zarazem wzruszającą historię.

Koralina i tajemnicze drzwi
Henry Selick
USA, 2009, 100'
Wersja językowa: angielska, polskie napisy

Przez trzy lata animatorzy i twórcy lalek z amerykańskiego studia Laika, pod kierunkiem Henry'ego Selicka, reżysera „Miasteczka Halloween”, przy pomocy własnych rąk tworzyli swój pierwszy film pełnometrażowy i pierwszy film animowany poklatkowo w stereoskopowym 3D. Zrealizowana na podstawie bestselleru Neila Gaimana „Koralina” to baśń na granicy koszmaru, łącząca tradycję klasycznej opowieści, znakomite rękodzieło twórców lalek oraz magię stylizowanego na retro filmu. Główną bohaterką jest dziewczynka, tytułowa Koralina, która przechodzi przez tajemnicze drzwi swojego nowego domu i odkrywa za nimi alternatywną wersję swojego życia, lepszą od tej prawdziwej. Jednak zwariowana, fantastyczna przygoda okazuje się być w rzeczywistości bardzo niebezpieczna. „Drudzy” rodzice chcą zatrzymać Koralinę na zawsze za tajemniczymi drzwiami. Dziewczynka musi więc postawić na swoją pomysłowość, determinację i odwagę, żeby wrócić do domu i ocalić swoich bliskich.

Trzej Zbójcy
Hayo Freitag
Niemcy, 2007, 75'
Wersja językowa: polska (dubbing)
Zajawka: http://www.youtube.com/watch?v=dUGIL9ZKLqM

W ciemne zimowe noce trzy zamaskowane postacie uzbrojone w strzelbę, rozpylacz pieprzu i wielką czerwoną siekierę, napadają na powozy i okradają podróżnych. Jednak pewnej nocy zatrzymują karetę, w której siedzi tylko jedna pasażerka – Tiffany, dziewczynka, którą mimo gorących protestów wysłano do sierocińca. I tu zaczyna się przygoda trzech zbójców o wielkich sercach, które całkowicie podbija pomysłowa i zaradna sierotka. Film oparty na powieści dla dzieci Tomiego Ungerera, “Trzej Zbójcy”, zdobył nagrodę publiczności podczas Festiwalu w Annecy w 2009 roku. Widzowie docenili komizm i urodę graficzną obrazu Hayo Freitaga.

Ponyo
Hayao Miyazaki
Japonia, 2008, 101'
Wersja językowa: japońska, polskie napisy
Trailer: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bskgNOXbdiE

Zdobywca Oskara za „Spirited Away”, reżyser Hayao Miyazaki i John Lasseter, legendarny twórca filmów, razem ze Studiem Ghibli przenoszą na ekran wzruszającą, fantastyczną historię, inspirowaną klasyczną baśnią Hansa Christiana Andersena, „Mała syrenka”. Chłopiec imieniem Sosuke ratuje życie złotej rybce Ponyo, by razem z nią wyruszyć w pełną przygód podróż. Jednak ojciec Ponyo, potężny czarownik nakłania ją do powrotu do morskiego królestwa. Rybka tak bardzo pragnie stać się człowiekiem, że narusza delikatną harmonię natury, co powoduje straszliwą burzę. Tylko matka Ponyo, piękna morska bogini może przywrócić równowagę w przyrodzie i spełnić marzenia córki. Film Miyazakiego olśniewa świetną animacją i ponadczasowym przesłaniem. Witajcie w świecie, gdzie wszystko jest możliwe.


W ŚRODKU EUROPY
ANIMACJA Z CZECH, WĘGIER I SŁOWACJI

FIMFARUM 3
Kristina Dufková, Vlasta Pospíšilová, David Súkup
Czechy, 2011, 75'
Wersja językowa: czeska, polskie napisy

„Fimfarum” składa się z trzech opowieści. W baśni pod tytułem „Jak ogry wymarły w górach” ekipa filmowa rusza do lasów Szumawy w Czechach, żeby się przekonać, czy nadal w górach mieszkają ogry, i jeśli tak, to czy grają w starożytną grę „kto większy”. W kolejnej historii, „Kapelusz z sójczym piórkiem”, poznajemy Króla i jego trzech synów, chociaż Król oficjalnie uznaje tylko dwóch, bowiem najmłodszego, Honzy nikt nie traktuje poważnie. Dowiemy się, że władca, kiedy był jeszcze młody, zostawił gdzieś w wysokich górach swój ukochany kapelusz zdobiony sójczym piórkiem i teraz, pod koniec życia, straszliwie mu go brakuje, więc wysyła synów na poszukiwania. Drogi prowadzące w góry są trudne do przemierzenia. Kto dotrze pierwszy na szczyt: czy będzie to najstarszy, czy też średni syn? A może Honza na swoim motorowerze? Trzecia i najdłuższa baśń zatytułowana jest „Rozum i szczęście” i roztrząsa zasadnicze pytanie – czy można żyć bez rozumu albo bez szczęścia? Poważny pan Rozum i wyluzowany koleś Szczęście przyjmują zakład. Odpowiedzi udzieli im świniopas Ludwik.
Pokazowi filmu będzie towarzyszyć spotkanie z Martinem Vandasem, producentem filmu Fimfarum 3, który opowie o kulisach powstawania animacji lalkowej.

Auto-Historie
Jakub Kohák, Břetislav Pojar, Michal Žabka, František Váša, Libor Pixa
Czechy, 2011, 83'
Wersja językowa: czeska, polskie napisy

Animowane bajki o autach powstały w oparciu o książkę Jiři'ego Marka. Pełnometrażowy film obejmuje pięć 14-minutowych opowieści, które łączy sposób prowadzenia narracji i obsada aktorska. Inni dla każdego odcinka są artyści graficy oraz reżyser – w projekcie uczestinczyli zarówno młodzi reżyserzy (włączając jeden debiut) oraz uznani twórcy filmowi. Wspólnym elementem wszystkich bajek jest głos wokalisty popularnego czeskiego zespołu Chinaski oraz musicalowe piosenki dla dzieci w ścieżce dźwiękowej. Bardzo różnorodne graficznie i stylistycznie części, z których składa się film, odkrywają dzieło zapalonego pisarza, poszukującego dusz w maszynach.

Festiwal Filmów Animowanych Kecskemét

Pierwszy przegląd węgierskich filmów animowanych w mieście Kecskemét został zorganizowany w 1985 roku. W 1993 roku przegląd przekształcił się w festiwal nie ograniczony jedynie do prezentacji najnowszej węgierskiej animacji, ale również zawierający program międzynarodowy. W 2011 roku najważniejsi węgierscy i europejscy artyści zebrali się po raz 10-ty pomiędzy 15 a 19 czerwca, żeby celebrować film animowany z Węgier i Europy.
Zapraszamy na specjalny pokaz znakomitych animacji węgierskich nagrodzonych na festiwalu KAFF w 2011 roku.
www.kaff.hu

Track32
István Illés
Węgry 2010, 3'40''

Ten krótkometrażowy film to fabularyzowany teledysk, symboliczna interpretacja związku mężczyzny i kobiety skupiona w jednym miejscu – jak grecka tragedia umiejscowiona w nowoczesnym świecie. Miejscem akcji jest zatłoczona autostrada z bohaterami po przeciwnych stronach drogi. Ich jedynym celem jest zbliżenie się do siebie po pokonaniu trudności w postaci szybkiego ruchu w przeciwnych kierunkach.

Zenit
Éva M Tóth
Węgry, 2010, 5'54''

Powiew wojny jest opowiedziany za pomocą animacji pocztówek z przełomu wieków.

The Kolin – Jimmy
Danila Kostil
Węgry, 2009, 3'41''

Teledysk ten został stworzony dla węgierskiego zespołu The Kolin. Nakręcono go za pomocą aparatu fotograficznego Canon 1D Mark II, z którego fotografie o wysokiej rozdzielczości ułożono w sekwencje i powiększano w trakcie post-produkcji. Efekt „uszkodzenia” został wykonany z użyciem starej kamery Hi8.

I am Simon
Tünde Molnár
Węgry, 2009, 11'16''

Simon spędza cały swój czas z przyjaciółmi, z którymi często ucieka, ale pewnego razu jeden z nich ma wypadek…

Szofita Land
Attila Pacsay (Reżyser: Zsófia Tari)
Węgry, 2010, 5'12''

Ten krótki film muzyczny przenosi nas do świata fantazji, w którym powstaje pierścień wraz z jego unikatową zawartością. Na ekranie pojawiają się dziwne postacie, które śpiewają o swojej pracy w Szofita Land. Akcja toczy się jednocześnie w pomieszczeniach wyimaginowanej fabryki, w której wytwarzane są pierścienie oraz wewnątrz samych pierścieni.

Thoughts from the Cellar
Roland Tóth
Węgry, 2010, 4'10''

Mamy tu dziewczynkę z drewnianą nogą, starego i obrzydliwego szczura oraz nieporozumienie. Film jest adaptacją jednominutowej historyjki Istvána Örkény'ego.

Ursula
Judit Czakó (Reżyser: Bella Szederkényi)
Węgry, 2009, 5'00''

Pewnego dnia Ursula odkrywa nagłą zmianę w swoim ciele, która wywraca jej świat do góry nogami. Jak poradzi sobie z tą sytuacją? Jak się przystosuje?

Tram
Rozi Békés
Węgry, 2010, 5'45''

Żywe i zatłoczone miasto przemyka w oczach pasażera tramwaju. Oprócz narracji wizualnej widzimy też serię przypadkowych spotkań i sytuacji międzyludzkich. Bohater jest abstrakcyjną kompozycją kresek.

Ticket
Ferenc Rofusz
Węgry, 2011, 9'05''

„Czym jest życie?” Nowy film Ferenca Rofusza podejmuje tę odwieczną kwestię. Śledzimy życie człowieka z jego własnej perspektywy, od narodzin do śmierci. Punkty zwrotne jego życia stanowią esencję tego, co towarzyszy istnieniu naszego bohatera. Sens życia? Żyć z sensem!

Change
Virág Kiss
Węgry, 2010, 9'20''

Film jest adaptacją szkicownika będącego dziennikiem reżysera. Jest to autoironiczny monolog o poszukiwaniu własnej drogi, samorozwoju i chęci zmiany.

Fest Anča 2011
Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych | Słowacja

Nagroda Anča Music Video
Międzynarodowa selekcja animowanych videoclipów stworzonych w ciągu ostatnich dwóch lat, w tym najlepsze animowane teledysky ze Słowacji.
Nagroda Anča Music Video została przyznana po raz pierwszy w 2011 roku. W konkursie wzięło udział 36 videoclipów z 13 krajów. Filmy oceniało międzynarodowe jury w składzie Pip Chodorov (USA) i Tamás Liszka (Węgry.

Amsterdam | White Hinterland
Michaela Čopíková
Słowacja, 2010, 03’05’’

Baby I'm yours | Breakbot
Irina Dakeva © WIZZdesign°
Francja, 2010, 2’30’’

Lion in a Coma | Animal Collective
Ori Toor © The Shenkar School of Engineering and Design
Izrael, 2010, 4’44’’

On a String /Na povrázku | Zdenka Predná
Veronika Obertová © Vertexcreation
Słowacja | Slovakia, 2010, 3’57’’

Stare Into The Sun | Graffiti 6
Ian Stevenson & Luke Seomore
Wielka Brytania, 2009, 04’01’’

TODOR & PETRU | The Thunderclaps
CRCR © WIZZdesign°
Francja, 2010, 2’40’’

Android Porn | Kraddy, Mochipet
T. Knipf & A. Kronbeck © MUSCLEBEAVER
Niemcy, 2010, 4’39’’

Baltimore Clap | Benga
Kristofer Ström © Ljudbilden & Piloten AB / Blinkink
Szwecja, 2010, 03’40’’

Caffeine | Brandt Brauer Frick
Patricia Luna, Danae Díaz
Niemcy, 2011, 5’02’’

Free To Be Me | Haroula Rose
Veronika Obertová, Michaela Čopíková © Ové Pictures
Słowacja, 2011, 3’59’’

Reloaded | Baskerville
Marieke Verbiesen © Marieke Motion Design
Norwegia, 2010, 03’42’’

Bells
Alica Gurínová
Słowacja 2010, 3'36

From Year Zero | Od roku zero

Selekcja krótkometrażowych czeskich filmów animowanych nie ogranicza się do najnowszych produkcji, ale śledzi całą dekadę 2000-2010, żeby podzielić się głębszą refleksją i pokazać kilka niesłusznie zapomnianych tytułów. Ostatnia dekada obfitowała głównie w filmy autorskie będące pracami dyplomowymi studentów szkół filmowych. „From Year Zero” („Od roku zero”) zawiera prace studentów z wyższych uczelni artystycznych w Zlinie oraz Pradze.

Tradycję filmów lalkowych reprezentują szorty Davida Súkupa „Světlo” („Światło”) i Jana Bubeníčka „Pirát”. Film Jana Cechla także można zaliczyć do animacji lalkowej, chociaż różni się bardzo od pozostałych filmów. „Bloody Merry Christmas” jest jednym z niewielu filmów tej dekady, które należą do gatunku horroru. Z kolei technika użyta w filmach Lucie Košutová „5 nesmyslů” („5 nonsensów”) i Matyáša Trnka „Absurp” przypomina transformacje tworzone w glinie przez Mergla i Svankmajera.

„Kukačka” („Kukułka”) Pavla Kouta reprezentuje klasyczną poklatkową animację, podczas gdy „Gloss” Markéty Plachy łączy technikę animacji rysowanej i wycinankowej. Rzadkiej dzisiaj techniki wycinanek z papieru używają Martin Krkošek i Štěpán Batoušek w swoich baśniach, „Sen žebrákův” („Sen żebraka”) i „Divotvorný pidisvět”. Jeszcze bardziej unikatowa na tle współczesnych animowanych produkcji jest technika malowania na szkle, wykorzystana przez Kristinę Dufkovą w filmie „Ze života matek” („Z żywotów matek”). Pomysłowo wystylizowane i ożywione komputerowo rysunki pojawiły się w filmach „Naus” Lukáša Glasera, „Žrouti” („Pożeracze”) Pavla Soukupa i „Graffitiger” Libora Pixy, gdzie dodatkowo wykorzystane są prawdziwe rysunki.

„Od roku zero” nie jest prezentacją dziesięciu najlepszych czeskich filmów ostatnich dziesięciu lat, lecz raczej odkrywa ponownie niektóre tytuły przed szerszą publicznością i zwraca uwagę na szerokie spektrum technik i gatunków, po które sięgają twórcy, a także, jako mapa tej gałęzi animacji, przygotowuje kolejnych odbiorców na spotkanie z czeską animacją.
Pavel Horáček, Malvína Toupalová


Uniwersytet Sztuki i Designu im. Moholy-Nagy w Budapeszcie (MOME)

Filmy dyplomowe:

Orsolya
Bella Szederkenyi | 2009, 8'

Pewnego dnia Orsolya odkrywa w swoim ciele nieoczekiwaną zmianę, dzięki której zaczyna oglądać świat do góry nogami.

Life line | Linia życia
Tomek Ducki | 2007, 6'50

Bliskie spojrzenie na świat, gdzie zasady są niezmienne, możliwości ograniczone, a pomyłki przynoszą śmierć zamiast możliwości ich poprawienia.

Szofitaland
Zsófia Tari | 2011, 5'

Opowieść o tym, w jaki sposób powstał pierścień, w fantastycznym świecie i muzycznej wyimaginowanej fabryce Szofita Land.

Eső | Rain | Deszcz
Viktória Traub | 2008, 5'00

Wizja wyjątkowego świata zawartego w każdej kropli deszczu, którego mieszkańcy są całkowicie podporządkowani ulewie.

Fin | The End | Koniec
Kati Glaser | 2008, 9'30

Flm nie opowiada jednej zwartej historii, jest garścią drobnych scen, następujących jedna za drugą.


Simon Vagyok | I am Simon | Jestem Simon
Tünde Molnár | 2009, 12'

Simon spędza cały swój czas z przyjaciółmi, z którymi wspólnie oddaje się dziwacznym biegom – do czasu, aż jeden z nich zostaje ranny...

All that cats | Wszystkie te koty
Mátyás Lanczinger | 2009, 5'00

Zabawna animowana mini-seria o beatboxujących kotach.

Spiss
József Sándor | 2007, 3'33

Teledysk zrealizowany dla pewnego MC, który przebiera się za królika i jest ścigany przez niedźwiedzia.

Filmy studenckie:

Whales paradise | Wielorybi raj
Barbara Bakos | 2007, 2'

Nocna przejażdżka z płynnie przekształcającymi się animacjami.

Büdöske | Bed | Łóżko
Hermán Arpád | 2007, 2'21

Para staruszków pracuje w polu. Nagle, dziadek zauważa spadający z nieba obiekt.

Pig slaughter | Świniobicie
Bukta Zsolt | 2007, 1'38

Krwawe świniobicie w pewnej wiosce. Gospodarz próbuje świeżego mięsa, a wieczorem sam przemienia się w prosiaka.

Mézes-Mázos | Honey-Glazed | W miodowej polewie
Kristóf Jurik, Luca Tóth | 2009, 2'51

Pączek jest nieustannie zazdrosny i rozdrażniony, złości się z powodu spokoju emanującego z Ciasta.

Mime Appetite | Apetyt mima
Réka Bucsi, Petra Varga | 2009, 2'

Łakomczuch Louis próbuje ukraść jedzenie zawsze opanowanego Jean Pierre'a, używając całej swej kreatywności, talentu i znajomości profesjonalnej pantomimy.

Patakiskola
Péter Vácz | 2010, 1'54

Dziewczynka wyrusza w podróż po wodzie, pokonując drogę od małego strumyka aż do morza. Film oparty na węgierskim wierszu i wykorzystujący poezję tkaniny i plastiku, żeby wykreować efekt wody.

Esti Mese | Bedtime Story | Opowieść na dobranoc
Panna Horváth-Molnar | 2007, 1'08

Realne przedmioty, takie jak klub nocny czy jezioro, w którym odbija się księżyc przeplatają się z groteskowymi figurami.

Határvonalak | Borders | Granice
Ervin B. Nagy | 2007, 1‘16

Szalony trójkąt i rozważny kwadrat spotykają się w podzielonym świecie.


Szent Péter Daciája | St. Peter's Dacia | Dacia świętego Piotra
Zsuzsanna Kreif | 2010, 5'18

Anna Badar przywołuje wczesne wspomnienia o swoim ojcu i opowiada historię o najbardziej traumatycznej rodzinnej wycieczce.


POKAZY SPECJALNE

Świat Latającej Maszyny

Magiczny fortepian
Martin Clapp
2011 | 30’15”
Muzyka: Etiudy Chopina w wykonaniu klasycznego pianisty Lang Lang

Mała dziewczynka wyrusza w podróż do Londynu, gdzie mieszka jej ukochany ojciec. Środkiem transportu staje się stary fortepian, znaleziony gdzieś na wysypisku śmieci, który zmienia się w zaczarowaną latającą maszynę. Po drodze bohaterka i jej towarzysz przeżywają niezwykłe przygody, a widzowie mogą cieszyć oczy animowaną ucztą przygotowaną przez mistrzów animacji lalkowej, w której liczy się każdy detal.

Mały Listonosz
Dorota Kobiela
2011 | 3’22”
Etiuda Rewolucyjna

Etiuda Rewolucyjna zainspirowała reżyserkę do stworzenia scenariusza filmu. To malarska opowieść o Zawiszaku z Harcerskiej Poczty Polowej, który w czasie II Wojny Światowej ludziom w ogarniętym pożogą mieście razem z listami niesie nadzieję. Chłopiec wyrusza w swoją misję w naiwnym, dziecięcym zapale, jednak wkrótce musi zmierzyć się z grozą, na którą nie był gotów. Jego wędrówce towarzyszy przejmująca muzyka Chopina.

Szkice Chopina
Dorota Kobiela
2011 | 1’58”
etiuda op. 25. nr 2

Opowieść o parze dzieci, które znikają we wnętrzu fortepianu, gdzie spotykają młodego Fryderyka Chopina. W animacji 2D reżyserka wykorzystała autentyczne rysunki młodego Chopina, które ułożyła w poetycko-muzyczną podróż.

Nocna wyspa
Salvador Maldonado
2010 | 5’30”
etiuda op. 25 nr 10

Statek kupiecki zmaga się z burzą na morzu. Na jego pokładzie dziewczynka próbuje uratować swego kota przed nawałnicą. Niestety, fala rzuca obojga bohaterów do morza. Dziewczynka budzi się na opustoszałej plaży, gdzie spotyka dziwne istoty, które namawiają ją, by pozostała na tajemniczej wyspie.

Chomiczy Raj
Paul Bolger
2010 | 3’10”
etiuda op. 10 nr. 11

Tradycyjna animacja 2D o parze chomików, które nie mogą bez siebie żyć. Dla młodej widowni i miłośników klasycznej animacji.

Synek tatusia
Leevi Lemmetty
2011 | 3’29”
etiuda op. 25 nr 9

Film animowany w 3D. W samym środku cichego sklepu z zabawkami stoi stary fortepian. W nodze tego fortepianu mieszka Tiny, mała mysz i rodzina chłopca. Tiny marzy o byciu tancerzem, ale ambitny tato chciałby, żeby syn poszedł w jego ślady i został bokserem. Pewnego dnia, kiedy Tata Mysz opuszcza dom, zostaje zaatakowany przez wielkiego tłustego kota. W obliczu niebespieczeństwa, czy większą skuteczność mają silne pięści czy piruety?

Papierowe Pianino
Marianela Maldonado
2011 | 6’15”
etiuda op. 25 nr 7

Prawdziwa historia młodej Wenezuelki, która co tydzień przemierza niebezpieczne dzielnice Caracas, aby dotrzeć na próbę orkiestry "El Sistema", gdzie dzieci z biednych rodzin uczą się grać na papierowych instrumentach, wierząc że miłość do muzyki przyniesie lepsze jutro.

Lexdysia
Marc Reisbig
2011 | 3’05”
etiuda op. 25 nr 6

Chłopiec uczy się czytać, walcząc z książkowymi potworami własnej dysleksji. Etiuda łącząca różne metody animacji.

Chopin do nieskończoności
Kevan O’Brien
2011 | 1’45”
etiuda op. 10 nr 8

Latająca Maszyna niespodziewanie pojawia się nad zatoką San Francisco. W etiudzie wykorzystano różnorodne formy animacji.

Fantazja Duo Suo
Skin 3
2011 | 2’35”
etiuda op. 10 nr 10

Historia chłopca, który rodzi się z genetyczną chorobą układu nerowego, ale przez całe życie stara się znaleźć swoje miejsce w trudnym świecie Chin lat 80-tych XX wieku. Film jednego z najbardziej znanych chińskich twórców animacji. Stworzona przez niego seria animacji z postacią Kuang Kuang była sensacją w Chinach.

Państwo Chomikowie
Adam Wyrwas
2011 | 2’55”
etiuda op. 25 nr 8

Animacja poklatkowa 3D to krótka historia z życia pary wyjątkowo uroczych chomików. Pan chomik myśli tylko o jedzeniu, nie zważając na to, że jest coraz grubszy. Niestety jego towarzyszka ma inne zdanie... Ma to swoje komiczne konsekwencje.

Strach na wróble
Przemek Anusiewicz
2011 | 4’12”
etiuda op. 10 nr 6

Piękna animowana opowieść z historią Polski w tle, inspirowana obrazami Jerzego Dudy-Gracza z jego kolekcji Chopinowskiej. Niesamowita metafora zmienności losów, przechodzenie ze świata realnego w metafizykę, a potem podróż z powrotem do okrutnej rzeczywistości.


Pl!nk
Anne-Kristin Berge
2010 | 3’04”
etiuda op. 10 nr 4

Historia malarza, kóry w wyimaginowanym atramentowym świecie ratuje malca z rąk potworów dzięki pomocy latającej maszyny. Przykłuwająca uwagę animacja dla młodszych i starszych fanów gatunku.

Skrzaty fortepianu
Magda Osińska
2011 | 2”30
etiuda op. 25 nr 4

Animacja lalkowa w 3D. Dziwne, niesamowite stworzenia przywracają do życia latająca maszynę, która rozbiła się o skały. Magiczna opowieść dla miłośników animacji i science-fiction.


Niezależna japońska animacja

Wielu niezależnych twórców filmowych z Japonii odgrywa aktywną rolę na festiwalach na całym świecie, ale większość ich filmów jest trudno osiągalna na DVD. CALF, nowo założona niezależna wytwórnia, jest próbą przezwyciężenia tej sytuacji poprzez udostępnienie mistrzowskich filmów nie tylko w Japonii, ale także na arenie międzynarodowej.
Pierwszym wydawnictwem CALF jest kolekcja filmów powszechnie cenionych niezależnych japońskich animatorów.

ATSUSHI WADA PRACE 2002-2010
Filmy Atsushi Wady przyciągają uwagę delikatnie rysowaną kreską, szeptającymi dźwiękami oraz unikalnym rytmem i ruchem. Jego dziwny i absurdalny świat jest pełen humoru i smutku, które połaskoczą twój umysł.

Atsushi Wada urodził się w 1980 roku w Kobe w Japonii. Karierę rozpoczynał jako animator-samouk już w swoich latach licealnych. Od tamtej pory używa mechanicznego ołówka do wszystkich swoich rysunków, co dodaje wyrazu jego cienkiej i subtelnej kresce.
Obsesją wczesnych filmów Wady była “Ma” czyli tradycyjny japoński koncept energii lub napięcia powstającego w przerwach pomiędzy ruchami ciała, nadający im płynności. Ta idea znakomicie służy animacji, co widać w jego filmach.
Tworząc i studiując animację w szkołach takich jak Image Forum czy Akademia Sztuki w Tokio, Wada zaangażował się w krytykę społeczeństwa. Bohaterami swoich filmów uczynił ludzi, którzy nigdy nie zastanawiają się nad tym, co robią, nawet kiedy wykonywane przez nich czynności są zwyczajnie dziwaczne. Nie rozumieją oni, ani nie starają się zrozumieć, co myślą inni. Ten konflikt prowadzi do zawiązania sytuacji komediowej. Poczucie humoru Wady jest surrealistyczne, ale wiernie oddaje naturę ludzką, której daleko do doskonałości. Autor nie krytykuje jednak człowieka. Raczej rozpoznaje i akceptuje jego błędy. Takie podejście sprawia, że jego filmy są jednocześnie zabawne i pełne ciepła.

Trudno opowiedzieć w kilku słowach, o czym są filmy Wady. Abstrakcyjny sposób myślenia i specyficzne poczucie humoru wyróżniają jego twórczość i styl.
Czasem autor podziwia piękno natury. W filmie Gentle Whistle, Bird and Stone” przekonuje z przymrużeniem oka, że mimo całego zła, które dzieje się wokół nas, przynajmniej trzy są nam przyjazne – to tytułowe gwizdanie, ptak i kamień. Inny film, “The Mechanism of Spring”, pokazuje ekscytację świata kiedy zbliża się wiosna.
W swojej krytyce społeczeństwa Wada ogłasza „Dzień Nosa” (“Day of Nose”), gdzie nosy służą jako specjalny środek komunikacji. „A Clerk in Charge” mówi o tym, co jest najważniejsze w życiu urzędnika – praca i obowiązki, oczywiście.
Wada wielokrotnie inspirował się poezją: tak jest w przypadku filmu „Dancer of Vermicular” na podstawie wiersza Kenji Miyazawy z małym lśniącym robaczkiem oraz filmu „A Whistle” na podstawie Sakutaro Hagiwary, gdzie mówi się o tym, że dziecko i dorosły mają zgoła odmienne problemy. Dziwny związek dziecka i dorosłych stał się tematem kolejnego filmu, „The Thing of Rotation of Child” (dlaczego ta dziewczynka nie przestaje się obracać?).
Z kolei zapytany o przedmiot, Wada odpowiada w swoim filmie: „Well, That’s Glasses” (czyli jaki jest koń, każdy widzi), wyrażając tym samym wszystko: materiał, źródło pochodzenia, znaczenie czy wartość.
W filmie „In a Pig's Eye”, Wada opowiada historię ogromnej świni, która wyleguje się nieprzerwanie naprzeciwko domu zamieszkiwanego przez pewną rodzinę. Pokazuje, że punkt widzenia zmienia się w zależności od tego, po której stronie muru się znajdujesz. Film został nagrodzony podczas festiwalu Fantoche w Szwajcarii, Etiuda i Anima w Polsce, Media Arts Festival w Japonii i innych.

Filmografia:
Dancer of Vermicular, 6'30", 2004
A clerk in charge, 6'00", 2004
Day of Nose, 10'00", 2005
Gentle whistle, bird, and stone, 3'00", 2005
A manipulated man, 5'00", 2006
Well, that’s glasses, 6'00", 2007
In a pig's eye, 10'00", 2010
The mechanism of spring, 4'20", 2010

MIRAI MIZUE PRACE 2003-2010
Mirai Mizue jest wschodzącą gwiazdą abstrakcyjnej animacji w Japonii. Artysta zadebiutował w 2002 roku i odtąd kontynuuje tworzenie nienarracyjnych filmów w zaskakujących ilościach. Dzięki tej kolekcji DVD możesz pochłonąć każdą komórkę filmów Mizue!

Mirai Mizue urodził się w Tokio w 1981 roku. Swoje pierwsze filmy animowane zaczął tworzyć podczas studiów na wydziale grafiki na Uniwersytecie Sztuki w Tama, pod kierunkiem nieżyjącego już profesora Masahiro Katayamy, który był mentorem wielu świetnych niezależnych animatorów japońskich, min. Kunio Kato.
Mizue jest dzisiaj jednym z najbardziej obiecujących młodych animatorów w Japonii, konsekwentnie budującym swój własny styl animacji pozbawionej narracji i opartej na motywie komórki. Dziwaczne postacie zbudowane z komórek poruszają się i tańczą w rytm muzyki w większości jego filmów. Twórczość Mizuego uznaje się często za wkład do historii teledysku, sam autor zaś uważa muzykę za istotny składnik jego filmów. Co ważniejsze jednak, Mizue chce, żeby jego filmy stanowiły rozrywkę dla odbiorców. Mają unosić – jak przejażdżka kolejką górską.
Komórka według Mizuego jest kluczowa dla wszelkiego istnienia. Nie tylko nasze ciała są zbudowane z komórek, ale także kiedy spoglądamy na świat, odkrywamy, że jesteśmy komórkami w systemach, takich jak pokolenie czy społeczeństwo. Ten pogląd stał się początkiem nowego kierunku w jego filmach. W serii „MODERN ” (Część 2 miała swoją premierę na festiwalu w Wenecji tego roku) obserwujemy tylko ruchy trójkątów. Są one odbiciem krajobrazu nowoczesnego miasta.

Lost Utopia (Utracona utopia) | 5' | 2007

Tematem filmu jest grzech pierworodny – motyw Adama i Ewy. Intencją artysty było odbudować fantastyczny świat rajskiego ogrodu... ze zgeometryzowanych komórek. Film znalazł się w selekcji wielu festiwali, między innymi w Ottawie (2008), Stuttgarcie (2008) oraz na rosyjskim festiwalu KROK (2008).

Devour Dinner (Kolacja do pożarcia) | 10' | 2008

Film powstał z fragmentów animacji stworzonych na zlecenie internetowego portalu NeoM rePublic, prezentującego filmy video w systemie streaming. Kompilacja tych animacji, “Kolacja do pożarcia”, zdaniem Mizue'go stanowiła kompromis pod względem jakości z uwagi na konieczność pracy pod presją czasu. Nie przeszkodziło to jednak filmowi zdobyć drugiej nagrody Festiwalu Animadrid w 2009 roku oraz nagrody na festiwalu Japan Media Arts w 2008 roku.

Jam | 2'46'' | 2009

Film opiera się na prostym pomyśle: w miarę jak wzrasta kakofonia dźwięków, wzrasta też liczba stworzeń, które zasypują ekran w układzie chaotycznych ruchów. Film nagrodzony podczas Animanima 2009, nominowany podczas festiwali w Zagrzebiu i Hiroszimie 2010.

Metropolis | 4'45'' | 2009

Film pokazuje czynności życiowe istniejące w zrównoważonym świecie, miasto samo w sobie stanowiące żywy organizm.

Playground (Plac zabaw) | 3'50'' | 2010

Metamorficzna improwizacja inspirowana obrazami Joan Milo, połączona z muzyką emitowaną przez ruchome kształty. Nominacja w Annecy 2010.

Modern (Nowoczesny) | 6'40'' | 2010

Film inspirowany przez optyczne iluzje w klimacie obrazów Eschera wykorzystuje rysunki w rzutach izometrycznych. Pomysł zakłada tylko wykorzystanie transformacji prostopadłościanów na podstawie kwadratu.

Pragnienie i seksualność: animacja nieświadomego, część 3

Animacji udaje się sięgnąć po znacznie więcej wolności niż filmowi aktorskiemu. Pozwala na to nieskrępowana wyobraźnia wizualna, możliwość eksplorowania i obrazowania najróżniejszych pragnień, seksualnych fantazji i zdarzeń, a także nieświadomego i subiektywnego doświadczenia. Od humoru do prowokacji, od realizmu do surrealizmu, od intymnego wyznania po współczesny społeczny dialog, poprzez formę baśni, metafory, mitu, humorystycznej obserwacji, filmy zgromadzone w kompilacji “Sex&Desire” („Seks i pragnienie”) prezentują szeroko rozumianą seksualność w relacjach międzyludzkich. Animacja uruchamia specyficzną formę narracji, która nie jest ani linearna ani też racjonalna (bo przecież pragnienie rzadko kieruje się rozumem), ale wywołuje piorunujący efekt.

Każdy film stanowi odrębną całość, ale także pozwala się odczytywać poprzez pryzmat pozostałych w sugestywny i interesujący sposób. Wszystkie filmy odwołują się, czasem wprost, czasem pośrednio, do seksualności i natury pragnienia: do pragnienia bycia z kimś, natury związków, szarpania się z popędem dążącym do całkowitego zjednoczenia z drugim człowiekiem, by zachować poczucie własnej tożsamości.

Tale about the Cat and the Moon | Baśń o kocie i księżycu
Pedro Serrazina
Portugalia, 1995, 5’30

Światło i cienie, czar nocy, księżyc wyrażający namiętność... Film Serraziny to baśń o kimś, kto próbował spełnić swoje marzenie: o kocie i księżycu.

Wanda
Ruth Hayes
USA, 1981, 4’

Film w formie wycinka z kobiecego pamiętnika, łączący różne media (animację, fotografię, wideo). To wyznanie erotycznej zazdrości o pewnego kocura.

Naked Youth | Naga młodość
Kojiro Shishido
Japonia, 2006, 10’

Uczeń ogólniaka, przyłapany w sidłach zauroczenia, przypomina sobie spojrzenia, jakie wymieniał z obiektem swoich westchnień. Struktura filmu oddaje obsesyjne przywoływanie momentów o ogromnym ładuknu emocjonalnym i wzrastającą w chłopcu świadomość tego, czym jest jego pożądanie.

Wheel of Life | Koło życia
Vera Neubauer
Wielka Brytania, 1996, 16’

Łączący wideo i animację film korzysta z tekstów starotestamentowych, żeby opowiedzieć historię grzechu pierworodnego oraz dalszych losów ludzkich, ograniczanych siłami natury i człowieka.

Guy 101
Ian Gouldstone
Wielka Brytania, 2005, 8’

Narrator opowiada o swoim tajemniczym internetowym przyjacielu geju i jego erotycznych przygodach. Film animowany naśladujący kompozycję patchworku poprzez łączenie różnorodnych elementów w szeroko zakrojonym obrazie internetu – wyskakujących okienek czy pól tekstowych czatu.

Black Dog | Czarny pies
Alison de Vere
Wielka Brytania, 1987, 18’30

„Odkrywanie kobiecej tożsamości, artystyczna kreacja i odtwarzanie samej siebie poprzez fantazję, która czerpie z Biblii i mitologii. Duchowa integralność bohaterki jest zagrożona przez jej pierwotną skłonność do zaspokajania apetytów ciała (pożądania i głodu) i poddaniu się sabotażowi duszy (chciwości i próżności)”. Sandra Law

Penisy | Penises
Mario Addis
Włochy, 2007, 5’

Film stworzony na podstawie serii rysunków wykonanych dla galerii sztuki, a później rozwiniętych w bardzo krótki, zgryźliwy komentarz o mężczyznach, właściwych im „dodatkach” i o tym, jak postrzegają samice gatunku. Selekcja z oryginalnego 10-minutowego filmu.

Pink Komkommer | Różowy Ogórek
Marv Newland
Kanada, 1980, 11’30

Film na podstawie pomysłu Marva Newlanda, który poprosił kilku animatorów o zinterpretowanie tej samej ścieżki dźwiękowej i zanimowanie na jej podstawie osobnej wizualizacji sennego marzenia. W projekcie wzięli udział Craig Bartlett, Janet Perlman, Stoyan Dukov, Sara Petty, Alison Snowden i David Fine, Paul Driessen, Marv Newland oraz Chris Hinton, który zanimował śniącą postać.


UNKLE: Eye for an Eye | UNKLE: Oko za oko
Shynola/Ruth Lingford
Wielka Brytania, 2002, 6’30

Planeta Fantazji – odpowiednik Raju – zostaje napadnięta przez okrągłe obiekty z sutkami, które wysysają miłującą pokój populację, a potem przekształcają ją w mlaskającą uskrzydloną armię.

To Have and to Hold | Mieć i trzymać
Emily Mantell
Wielka Brytania, 2003, 4’

Film przedstawia fantastyczny, alternatywny świat, w którym kobiety przejęły władzę.


UWAGA! ŚWIEŻO ANIMOWANE!

UWAGA! ŚWIEŻO ANIMOWANE to wspólny projekt Festiwalu Animation Now! z Trójmiasta i Festiwalu Filmów Animowanych PAF z Ołomuńca promujący młodych artystów i artystki z Polski i Czech posługujących/-e się różnymi technikami animacji.

Młoda polska animacja

Płyta Młoda Polska Animacja prezentuje filmy wybrane w ogólnopolskim konkursie na najciekawsze realizacje z ostatnich kilku lat. Wyselekcjonowane animacje wyróżniają się oryginalną formą i narracją, świeżym powiązaniem obrazu z muzyką oraz innowacyjnym wykorzystaniem i łączeniem tradycyjnych i współczesnych technik – od animacji komputerowej 2D, plastelinowej, rysunkowej i lalkowej po techniki mieszane, a nawet ożywioną wełnę i animację sypaną cukrem.
Każdy z wybranych filmów jest wyjątkowy, odnajdziemy w tym zestawie sporo znamiennego dla animacji absurdalnego humoru wyrażonego w zabawach językowych i skrótach formalnych („Drżące trąby", „Miasto płynie", „Ballada o smoku i bohaterze"). Są filmy, w których obraz i muzyka świetnie podążają za sobą („Life line", „Galeria", „Przygoda pszczoły"). Odnajdziemy przykłady ciekawego videoclipu opowiadającego historię i abstrakcyjnego wizualnie („Sponge Ideas”, „Grand Central”). Nie zabraknie świata widzianego oczami dziecka i refleksji o tym, co w życiu najważniejsze („Radostki”, „Dwa kroki za..”). Kompilacja Młoda Polska Animacja świadczy o dobrej kondycji i dużej pomysłowości młodej generacji polskich animatorów i animatorek, których/-e z przyjemnością prezentujemy szerokiemu gronu widzów.
Jury konkursu: Wojtek Wawszczyk, Mariusz Frukacz, Robert Turło.

Galeria
Robert Proch
Polska, 2010, 4'44'

Groteskowy obraz dnia wolnego, który nieoczekiwanie staje się dniem pracującym.

Linia życia
Tomek Ducki
Polska, Węgry, 2007, 6'35

Bliskie spotkanie ze światem, w którym reguły są twarde, ścieżki wąskie, błędy fatalne w skutkach, a do tego od niczego nie ma odwrotu. Brzmi znajomo?

Radostki
Magdalena Osińska
Polska, 2007/2008, 12'

„Radostki” to wielka pochwała dzieciństwa, opowiada o radości płynącej z bycia dzieckiem. To, w jaki sposób dziecko przeżywa świat, intensywnie i „stuprocentowo”, przekłada się na treść i formę filmu. Fabuła to nieprawdopodobna przygoda, podróż w nieznany i fantastyczny świat. Obok niczym nieskrępowanej zabawy film stara się również przemycić odpowiedź na najważniejsze pytanie: „Czym jest miłość?”

Drżące trąby
Natalia Brożyńska
Polska, 2010, 3'39

Niezadowolony ze swojej fizjonomii Pafnucy - futrzana niezdara z lateksową trąbą - z zazdrością ogląda zdjęcia Kalasantego, który jawi mu się jako tryskający zdrowiem i pogodą ducha wzór do naśladowania. Tymczasem samotny Kalasanty przeżywa podobne rozterki.

Miasto Płynie
Balbina Bruszewska
Polska, 2007, 17'26

„Miasto Płynie” to animowany film muzyczno-dokumentalny o tematyce społeczno-politycznej. W zabawny sposób ukazuje obraz współczesnej Polski i Miasta Łodzi widziany oczami dziecka, kompozytora-samouka, sprzedawcy sklepowego i wielu innych napotkanych postaci. To podróż przez łódzkie zakamarki i zakamarki ludzkich serc. Film wielowątkowy, bardzo różnorodny, obfituje w zmiany akcji, konwencji plastycznych oraz śmieszne piosenki.

Dwa kroki za..
Paulina Majda
Polska, 2010, 8'23

„Tak się zaczyna to, co nie wiem, to, czego dalsze losy mi nie znane, bo jak mogę wiedzieć?? …Tak jak nie widać końca wielkiej wody, kiedy się stoi na jej brzegu..”.
Edward Stachura („Cała jaskrawość”)
„Dwa kroki za..” to historia chłopca, który pewnego dnia opuszcza swój wiejski dom i wyrusza w podróż do dziwnego miasta...

Sponge Ideas
Katarzyna Nalewajka/Paulina Szewczyk
Polska, 2011, 5'03

Teledysk do utworu zespołu Paristetris przedstawia historię dwójki przyjaciół – wiewiórki i ośmiornicy. Wiewiórka wszystkiego się boi i często popada w tarapaty. W takich sytuacjach zawsze może liczyć na pomoc swojego zielonego przyjaciela. Nieoczekiwanie sytuacja się zmienia. Tym razem to ośmiornica jest opałach. Przyjaźń zostaje wystawiona na próbę.

Ballada o smoku i bohaterze
Aga Jarząbowa
Polska, 2009, 12'30

Film jest adaptacją tekstu autorstwa wrocławskiego artysty Pawła Wojasa. Stanowi pierwszą z dwóch części cyklu „Bajki o smokach i nie tylko” na podstawie tekstów tego autora. Jest to czteroczęściowa opowieść ze wstępem. Występują w niej Borsuk, Smok, Dżin, Bohater-Intelektualista oraz oczywiście Księżniczka. Losy postaci przeplatają się ze sobą w poszczególnych częściach, obfitując w nic nie znaczące wydarzenia i nagłe zwroty akcji. Smok przechodzi dwukrotną przemianę charakteru, by w finale zakochać się w Księżniczce.

Pszczoły przygoda
Marta Papierowska
Polska, 2010, 1'

Głównym bohaterem jest pszczoła, której losy śledzimy od pierwszych sekund filmu. Owad zmaga się z przeciwnościami losu: hulającym wiatrem, rzęsistym deszczem i stadem wygłodniałych żab. Wykończona pszczoła z nadzieją siada na kwiacie, który po chwili ją połyka. Wszystko to przy akompaniamencie bardzo dynamicznego utworu Nikołaja Rimskiego – Korsakowa pt. „Lot trzmiela”. Film został wykonany techniką poklatkową- sypany cukrem.

Grand Central
Przemek Adamki / Katarzyna Kijek
Polska, 2010, 2'

Oficjalny teledysk do utworu Tomasza Stańki wykonany przy użyciu kilometra włóczki, czterech latarek i lampy Living Colors. Nitki były wprawiane w ruch i oświetlane. Całość zrealizowana przy użyciu aparatów fotograficznych.


INNE WIZJE CZESKIEJ ANIMACJI

Inne Wizje Czeskiej Animacji przedstawiają dzieła sztuki częściej widziane na wystawach, niż w kinach. Ich autorzy zwykle nie mają akademickiego wykształcenia filmowego, ale w większości wywodzą się ze środowisk artystycznych. Dzięki temu świetnie orientują się w historii rozwoju sztuki XX wieku, zdominowanej przez media i fotografię, film i technologię wideo oraz wiele stylów i ruchów artystycznych. Dla tych autorów, ruchomy obraz jest jednym z wielu możliwych środków wyrazu w tworzeniu filmów pozbawionych filmowej narracji i ścisłej struktury opowieści. Wybrana grupa wpisuje się w najbardziej widoczne nurty – odmienne wizje animacji stworzone w Czechach od 2007 roku. Kuratorzy PAF szeroko pojmują animację; jako obejmującą nie tylko kategorię techniczną i strukturę narracji, ale również obejmującą filmy prawdziwie konceptualne, które w ogóle nie przypominają widzowi animacji. Tak ekstremalne formy, pozornie niezgodne z pojęciem animacji, są mimo to włączone do prezentowanych produkcji, ponieważ prezentują wpływ animacji na różne alternatywne techniki.
Kurator programu: Alexandr Jančík, dyrektor PAF (Festiwal Filmów Animowanych, Ołomuniec).

Moonwalk
Martin Kohout
Czechy, 2008, 2'20

Medytacyjna wariacja na temat tła graficznego interfejsu internetowego i muzyki pop. „Youtube zmienił niedawno wygląd i zyskał nowy przycisk na konsoli odtwarzania, który właściwie wszystko zepsuł”. W 2010 roku Muzeum Guggenheima uznało Moonwalk za jedno z najbardziej nowatorskich nagrań na Youtube.

MONOSKOP no.3 (legenda małpiego króla)
Martin Búřil
Czechy, 2011, 6'52

Programy do animacji i postprodukcji symulujące ruch danego obiektu graficznego od niedawna są podstawą w tworzeniu animacji. W przypadku Monoskopu, za źródło posłużyły ilustracje z książki Małpi Król autorstwa słynnego czeskiego ilustratora i malarza Zdenka Sklenářa. Źródłowe warstwy animacji zostały wydobyte z cyfrowego filmu animowanego (oryginał planowano pokazać na EXPO 2010).

Serowy Śnieg | Cheesy Snow
Pavel Ryška
Czechy, 2007, 3'55

Od końca lat 20., psotnym i wesołym myszom we wczesnych animacjach powierzano rozpowszechnianie różnych przesłań wśród widzów; później wchodziły one nawet w role wrażliwych i żądnych przygód nastolatków. Ich staranność pozwalała publiczności zrozumieć przekaz, ale każdy sukces zmuszał je do kolejnych wyczerpujących prób. Zbawienie nadchodziło tylko wraz z budzącym strach zapomnieniem... Serowy Śnieg jest krótkim komentarzem na temat losu tych mitycznych stworzeń.

Bez Tytułu (1. zwiastun; 2. obraz, który sam jest swoim odbiciem) | Untitled (1. trailer; 2. selfreflecting image)
Jiří Havlíček & Filip Cenek
Czechy, 2005–2007, 3'06

Wszystkie zdjęcia i strzępy leżące wokół stołu nagle stały się filmem ze swoim własnym zwiastunem. Ustrukturyzowanymi fragmentami czekającymi, aż publiczność je ułoży. W pierwszej części tej wideoanimacji Cenek i Havlíček łączą koliste ujęcie stadionu widzianego z góry z animacją o archetypicznej symbolice. Kolejne fragmenty wykonane są za pomocą różnych technik, jak niepokojące rysunki, zwizualizowana dekompozycja tekstu oraz nieciągła sekwencja nieoznaczonych zdjęć.

Bez Tytułu | Untitled
Jan Šrámek/Vojtěch Vaněk
Czechy, 2010, 4'29

Produkcja oparta na fuzji podstawowych zasad animacji (manipulacja grafiką wektorową i fotografią), wspólnych dla prac obu autorów. Jest ona transformacją ich wcześniejszych dokonań, które zwykle obejmowały instalacje i obiekty. Tym razem zdecydowali się wspólnie wykorzystać środki wyrazu bliższe temu, co jest istotą ich prac indywidualnych.

- twierdzisz, że przyszłość ma ciąg dalszy w przeszłości? | - are you telling me, the future continues in the past?
Viktor Takáč
Czechy, 2008, 3'31

Obrót wokół wewnętrznej osi fotografii determinuje przestrzeń, odległość i wyobrażoną objętość, które mają być przekazane przez obraz. Po przyspieszeniu rotacji zdjęć wideo, ciągłość płynnego obrazu z fotografii opisowej rozpada się na serię pojedynczych pól wizualnych. To dosłowna ilustracja samej zasady projekcji ruchomego obrazu, jego pól wizualnych i „przerw” między nimi.

Zaginiony Architekt | The Lost Architect
Daniel Pitín
Czechy, 2008, 1'41

Daniel Pitín korzysta z odnalezionych fotografii archiwalnych, które potem modyfikuje. Zdjęcia poruszają się w losowym ciągu. Zmieniając je, wstawiając rzeczy nienależące do danego zdjęcia lub przeciwnie – zubażając je, zaburza on naszą koncepcję wyglądu i kontekstu fotografii oraz ogólnego wrażenia, jakie wywierają. Używając różnych obrazów, najczęściej skupiających się na architekturze, Pitín tworzy niejako fikcyjną historię życia i pracy nieznanego architekta.

W Kilku Słowach | In a Nutshell
Pavel Švec
Czechy, 2008, 11'29

Dalszy ciąg luźnej trylogii kosmicznej autorstwa Pavla Šveca jest międzygalaktyczną odyseją. Tym razem mamy do czynienia z naukowcem, statkiem kosmicznym, planetą i tragedią. Nawiązania do kulturowych i naukowych archetypów towarzyszą w tej historii pesymistycznym wizjom kosmologa-marionetki Stephena Hawkinga (włączając jego komputerowy głos), który jest jedynym smutnym bohaterem w bezkresnym wszechświecie.

Umęczony Zachwyt | Weary Delight
Matěj Smetana
Czechy, 2011, 7'58

Surowa i minimalistyczna animacja plastelinowa pt. Umęczony Zachwyt bezlitośnie oddaje kilka banalnych scen z życia samotnego człowieka, jedynego bohatera opowieści. Jest to wysublimowane wizualnie, a jednocześnie bezpośrednie przedstawienie zwykłego, nieważnego dnia, który równie dobrze może reprezentować całe życie. Poczucie wyniszczenia i umęczenia ma tragiczny wydźwięk, ale jest łamane wesołymi momentami, jak fontanna uryny utrzymująca w górze piłeczkę pingpongową.

Moving out, moving in
Pavla Sceranková
Czechy | Czech Republic, 2007, 1'01

Pavla Sceranková tworzy za pomocą ruchu krzesła i stołu. Składane krzesło staje się marionetką, samodzielnie opierającą się przejściu przez bramę. W przypadku rzeźby Scerankovej, sama koncepcja animacji staje się gestem symbolicznym.


WELCOME ANIMATION!

Spotkanie z Martinem Vandasem (CZ)
Producent pełnometrażowego filmu Fimfarum 3 opowie o kulisach produkcji oraz procesie tworzenia animacji lalkowej. Kilka szczegółów z tworzenia filmu: zdjęcia do animacji zajęły około 24 miesiące, pierwsze ujęcie zostało zrobione w lutym 2008, następne zajęły 450 dni produkcyjnych. Łącznie z postprodukcją tworzenie filmu zajęło prawie 3 lata. Wykonano ponad 70 lalek do filmu, włączając w to świnie, konia, kota, wiewiórkę, sójkę, sowę i...kata. Do nakręcenia najliczniejszej sceny zbiorowej wykorzystano 29 lalek. Ponadto zaprojektowano tysiące rekwizytów oraz kilkanaście scenografii.

Spotkanie z Arkadiuszem Wojnarowskim
Producent kreatywny polsko-rumuńskiego filmu Crulic. Na drugą stronę opowie o wywołującym liczne emocje dokumencie animowanym w reżyserii Anci Damian. Film Crulic poprzez pryzmat współczesnego społeczeństwa analizuje naszą postawę wobec bliźnich, wobec osób żyjących blisko nas. Crulic jest przypadkiem skrajnym: dlatego został tak medialnie nagłośniony. Dzięki nagłośnieniu tej sprawy, tragedia Crulica, jej wspomnienie, żyje jeszcze w pamięci wielu osób interesujących się i biorących aktywny udział w życiu społeczno-politycznym. Polski akcent w filmie stanowi muzyka skomponowana do filmu przez Piotra Dziubka, a także postprodukcja dźwięku wykonana w nowoczesnej, podkrakowskiej wytwórni filmowej Alvernia Studios. W polskiej wersji językowej głos za Claudiu Crulica podkłada Maciej Stuhr.


WARSZTATY ANIMACJI


Malarstwo olejne na szkle animowane pod kamerą
Program warsztatów:
- prezentacja prac Lucie Sunkovej
- informacje na temat techniki animacji za pomocą malarstwa olejnego pod kamerą
- wybór właściwego tematu na etiudę
- tworzenie storyboardu
- konsultacje wizualne
- tworzenie krótkiego filmu animowanego

Lucie Sunková (CZ)
Lucie Sunková (Šimková) urodziła się w 1974 roku w Pradze. Po zdaniu egzaminów w szkole średniej została przyjęta do Szkoły Artystycznej Václava Hollara, gdzie ukończyła kierunek „Ilustracja Książkowa i Grafika“ oraz „Grafika reklamowa i Projektowanie“. Od 1996 studiowała na Akademii Filmowej (FAMU) na wydziale Animacji, który ukończyła w 2002 roku. Wykładała na uczelni FAMU (wydział Cinema Studies). Pracuje jako reżyserka, animatorka i ilustratorka książek.

Warsztaty animacji lalkowej
Warsztaty z doświadczoną artystką posługującą się animacją lalkową i plastelinową. Uczestnicy zajęć poznają tajniki warsztatu animacji lalkowej, będą mogli pracować z własnymi modelami i wykonać krótką sekwencję animacji poklatkowej z profesjonalnym oświetleniem, aparatem i lalkami oraz programem komputerowym do animacji stop-motion.

Lenka Křížová (CZ)
Lenka Křížová urodziła się w 1980 roku w Rakovnik. W 2001 roku ukończyła Szkołę Filmową w Pisek, wydział animacji. Od tego czasu pracuje jako animatorka, używając głównie tradycyjnej technologii lalkowej i plastelinowej. Wzięła udział w kilku projektach filmowych m.in. Fimfárum 3, animacja plastelinowa w kampanii reklamowej Vodafone, Autopohádky itd.

SOUND & VISION

Mateřídouška
Audiowizualny świat dla „intelektualnych traperów”

Mateřídouška to audiowizualny projekt łączący niezwykły dziewczęcy głos, zagadkowe animacje i kostiumy z współczesną muzyką elektroniczną gdzieś na pograniczu clicks'n'cuts, trip-hopu i morawskiego folkloru. Występy duetu Mateřídouška opierają się mocno na elementach wizualnych. Na warstwę video składają się komputerowo animowane rysunki oraz nagrania różnych happeningów zmieszane z oryginalną dekoracją sceny. Występy połączone z performancem samych artystów wciągają publiczność w urzekający świat magicznych stworzeń i ich ludzkich awatarów.
www.materidouska.muteme.cz

Instalacja Audiowizualna „CAST A SHADOW”
Szymon Kabała, Mateusz Marchwicki

Jest to interaktywny videomapping przygotowany specjalnie przez pod przestrzeń zabytkowego Banku Polskiego w centrum Gdyni. Umożliwia publiczności sterowanie animacją z dźwiękiem poprzez rzucanie cienia na określone pole. Każde pole uruchamia część wizualizacji, które widz aranżuje w niepowtarzalną kompozycję.

Szymon Kabała
W 2010 roku ukończył studia na Wydziale Komunikacji Multimedialnej, Kierunek Film Animowany na ASP w Poznaniu. Swoje poszukiwania ukierunkowuje w bezpośrednie związki między obrazem i dźwiękiem. Dwustopniowa edukacja muzyczna pozwala mu na dogłębne badanie natury dźwięku i syntezowanie audiowizualnych utworów. Jego filmy charakteryzują się niestandardowym łączeniem różnych technik animacji i częstym wykorzystaniem materiału wideo. Film dyplomowy „Reset” (2010) wykonany został klasyczną techniką animacji lalkowej i został doceniony na arenie międzynarodowej.

Mateusz Marchwicki
Absolwent informatyki, zajmuje się przede wszystkim programowaniem. Tworzy aplikacje opierające się o analizę obrazu w czasie rzeczywistym oraz aplikacje związane z dźwiękiem i szeroko pojętą elektroniką. Mateusz konstruuje między innymi instrumenty MIDI, ale też modyfikuje zabawki, czyli uprawia tak zwany „circuit bending". Współpracując z artystami stara się sprostać stawianym sobie technologicznym wyzwaniom.

AKCJE SPECJALNE

animation now! karaoke vol. 2
Ponownie zapraszamy do udziału w akcji specjalnej – zabawy karaoke do filmów animowanych! Podczas festiwalu Animation Now! odbędzie się konkurs na dowolną improwizację dubbingową, dźwiękową lub graficzną do wybranych fragmentów kultowych czeskich i słowackich animacji. Dla najlepszych improwizatorów karaoke do wygrania atrakcyjne upominki (ubrania, gadżety) od firmy CROPP.

Noc z Muzyczną Animacją vol.3
Po Nocy z Teledyskiem, Nocy z Animacją i Nocy z Video podczas ostatnich edycji festiwalu Transvizualia i Animation Now! ponownie zapraszamy na niezwykłą nocną przygodę z muzyczną animacją. Tym razem obejrzymy specjalną selekcję najlepszych polskich i zagranicznych animowanych videoclipów.
Filmy zostaną ciekawie zaaranżowane w niesamowitych pokojach w Arthotelu Lalala w Sopocie, możecie wybrać dowolną formę oglądania, czekają na was jak zwykle wygodne łóżka i fotele hotelowe.