• Start
  • Wiadomości
  • Więcej pasażerów, więcej linii, łączony bilet. Gdańskie autobusy i tramwaje`2016

Więcej pasażerów, więcej linii, łączony bilet. Gdańskie autobusy i tramwaje`2016

175 416 269 - tyle osób skorzystało z komunikacji miejskiej w Gdańsku w 2016 roku. To prawie o milion pasażerów więcej niż rok wcześniej. Procentują inwestycje w komunikację miejską: nowe torowiska, modernizacja istniejących, zakup nowoczesnych i wygodnych autobusów i tramwajów.
01.02.2017
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Nowe torowisko na Przeróbce wyremontowane w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej (Etap IIIC). Nz. tzw. przystanek wiedeński

W ciągu ostatnich kilku lat w Gdańsku największy wzrost liczby pasażerów przypadł na 2015 rok. W ciągu tych 12 miesięcy, w porównaniu z 2014 rokiem, z gdańskich autobusów i tramwajów skorzystało o ponad 3,5 miliona więcej podróżnych. Niebagatelny wpływ na to miało uruchomienie linii tramwajowej na Pieckach – Migowie. Ale liczba pasażerów ciągle rośnie - między 1 stycznia a 31 grudnia 2015 roku przewieziono dokładnie 174 488 493 pasażerów. Rok później, w tym samym okresie, z gdańskiej komunikacji miejskiej skorzystało już 175 416 269 pasażerów, tj. o prawie milion więcej niż w 2015 r.
Nowe torowiska, wygodne tramwaje, więcej pasażerów 
Pierwszy mocno zauważalny wzrost liczby pasażerów nastąpił w 2009 roku, kiedy to z autobusów i tramwajów skorzystało 147 803 899 pasażerów. Potem było już tylko lepiej: 2010 rok - 154 936 795, 2011 rok - 157 077 625, 2012 rok - 162 258 991, 2013 rok - 168 000 399, 2014 rok - 170 864329 i 2015 rok - 174 488 493 pasażerów. 
Powodów stale rosnącej rocznej liczby pasażerów ZTM Gdańsk jest kilka.
- To na pewno zasługa inwestycji w infrastrukturę komunikacyjną, która jest efektem konsekwentnie realizowanej polityki komunikacyjnej Gdańska. Stawiamy na komunikację miejską, co znajduje odzwierciedlenie w inwestycjach w nowe torowiska, w modernizację istniejących czy też zakupy taborowe umożliwiające podróż nowoczesnymi, wygodnymi autobusami i tramwajami  – wylicza Piotr Grzelak zastępca prezydenta Gdańska. 
Mniej biletów papierowych, więcej okresowych  
Więcej pasażerów to więcej sprzedanych biletów. Coraz częściej gdańszczanie wybierają bilety okresowe. W 2014 roku dochód z ich sprzedaży zamknął się w kwocie 51 673 878 zł. W 2015 roku była to już kwota 53 972 821 zł, natomiast w 2016 - 55 386 650 zł. To ważny wskaźnik, pokazujący rosnącą liczbę stałych klientów, korzystających regularnie z usług przewozowych. 
Spadła liczba sprzedawanych biletów papierowych; o ile w 2014 roku przychód z tytułu ich sprzedaży wyniósł 55 112 369 zł, to już w 2016 roku biletów papierowych sprzedano za 53 433 229 zł. Łączna różnica między 2014 a 2016 r. wynosi ponad dwa miliony złotych.
Większe przychody ze sprzedaży są reinwestowane w komunikację, co oznacza wzrost pracy przewozowej, a więc m.in. możliwość uruchamiania kolejnych połączeń  (na przykład linia 268 na Kokoszkach, więcej kursów linii tramwajowych do południowych dzielnic Gdańska, częstsze kursy na popularnej linii autobusowej 227, uruchomienie linii 158 przez tunel w kierunku Stogów, nowa linia minibusowa 269 w Osowej czy wkrótce uruchomienie połączeń do Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego). Znaczenie mają też korekty tras już  istniejących, a także kolejne modernizacje torowisk, jak np. planowany remont na Stogach czy rozbudowa sieci tramwajowej (trasa GPW).
Komunikacja. Ma być atrakcyjnie i przyjaźnie  
Warto przypomnieć, że w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej wybudowano przed kilku laty m.in. linię tramwajową Chełm - Łostowice Świętokrzyska, która połączyła południe miasta z centrum i dzielnicami nadmorskimi. Zmodernizowano istniejące torowiska wraz z sieciami trakcyjnymi i infrastrukturą. W 2015 r. oddano do użytku inwestycję tramwajową na Pieckach-Migowie, wybudowano także m.in. dojazdy do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Prawie wszystkie składy tramwajowe poruszają się po torowiskach wydzielonych (to odcinki tras tramwajowych, których tory przebiegają po wydzielonym tylko dla nich terenie). To wpływa na ich punktualność i co za tym idzie wysoką jakość komunikacji tramwajowej. Aż 86 proc. tramwajów to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową, wszystkie kursujące w Gdańsku autobusy (ponad 270) to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową, większość autobusów i połowa tramwajów posiada klimatyzację.
 - Dokładamy starań, by komunikacja miejska w Gdańsku była atrakcyjna i przyjazna dla każdego pasażera - deklaruje wiceprezydent Piotr Grzelak. - Mieszkańców do komunikacji przekonują nie tylko inwestycje infrastrukturalne, ale też wysoka częstotliwość kursowania pojazdów i atrakcyjne siatki połączeń, umożliwiające przesiadki na węzłach integracyjnych. Od stycznia 2016 r. następuje w Trójmieście integracja taryfowa, która umożliwia mieszkańcom podróż liniami ZTM w Gdańsku, jak i liniami SKM oraz PKM na jednym, łączonym bilecie. 
 
 

TV

Światowa stolica bursztynu