Umowę podpisali Prezydent Gdańska Gdańska Paweł Adamowicz oraz prezes zarządu Gdańskich Autobusów i Tramwajów Maciej Lisicki, a ze strony EvoBus (producent) prezes zarządu Artur Konarski.
- Konsekwentnie odnawiamy tabor komunikacji miejskiej w Gdańsku. W ciągu 10 ostatnich lat miasto kupiło 140 nowych pojazdów. Nowoczesny tabor to nie tylko wygoda i bezpieczeństwo dla pasażerów, ale także komfort pracy kierowców, których dziś w Gdańsku nam brakuje – mówił Paweł Adamowicz, prezydent Miasta Gdańska.
Umowa dotyczy 46 nowych, niskopodłogowych autobusów Mercedes-Benz Citaro: 18 standardowych, 26 przegubowych i 2 midi. Pojazdy spełniające normy emisji spalin Euro VI będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, system głosowego zapowiadania przystanków, a także ładowarki USB. W wersji przegubowej będą mieć zamontowane wieszaki rowerowe.
Wartość kontraktu to 79, 4 mln zł. - To środki własne naszej firmy - powiedział Maciej Lisicki z GAiT. - To zamówienie było konsultowane ze środowiskiem kierowców i wnieśli oni uwagi dotyczące m.in. foteli i rozwiązań w kabinie.
Zgodnie z umową nowe autobusy pojawią się w Gdańsku wiosną 2019 roku. Będą to różne modele Mercedesa-Benz Citaro o długości 10,6 m (2 sztuki), 12 m (18 sztuk) oraz 18 m (26 sztuk).
EvoBus to firma produkująca i zajmująca się dystrybucją autobusów marki mercedes i setra na świecie. Jest częścią koncernu Daimler AG. Prezes EvoBus Polska Artur Konarski powiedział, że nowe mercedesy są ekologiczne, oszczędne, bezpieczne i wygodne. Do ich głównych cech innowacyjnych należą:
- Odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjny umieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznej redukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie na środowisko.
- Emisje spalin znacznie mniejsze od wartości granicznych normy Euro VI. Norma Euro VI wprowadza zmniejszenie emisji cząstek stałych o 66 % i tlenków azotu aż o 80 % w porównaniu do Euro V
- Spełnienie Regulaminu nr 66-02 EKG ONZ i nr 29 EKG ONZ wpływające na poprawę wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie kierowcy. Maksymalne bezpieczeństwo uzyskano stosując łączenia konstrukcyjne opierające się na nowych, laserowo wycinanych węzłach, co daje większą sztywność i wytrzymałość szkieletu.
Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz powiedział przy okazji, że zawód kierowcy (w tym autobusowego) jest jednym z najbardziej deficytowych i poszukiwanych w Gdańsku i województwie pomorskim.
Maciej Lisicki potwierdził, że rzeczywiście brakuje teraz w GAiT około 50 etatów. - Jeżdżą u nas Bułgar, Włoch i Ukrainiec - powiedział Lisicki.
Paweł Adamowicz: - Otworzyliśmy niedawno we Lwowie gdańskie biuro zatrudnienia. Może warto przez nie szukać kierowców dla Gdańska.
.