W Brzeźnie tramwaje pojadą trawiastym dywanem. Projekt z Budżetu Obywatelskiego

Zielone, trawiaste torowisko powstanie w Brzeźnie. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozstrzygnął przetarg i podpisał umowę z wykonawcą zadania z Budżetu Obywatelskiego pod nazwą „Tramwajem po trawiastym dywanie”. Planowo prace na torowisku rozpoczną się w ostatnim tygodniu sierpnia i potrwają dwa miesiące.
19.08.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Zielony dywan ułożony zostanie na całej szerokości odcinka od pętli Brzeźno do ul. Południowej – zarówno między szynami, jak i w przestrzeni między torem, a krawężnikami
Zielony dywan ułożony zostanie na całej szerokości odcinka od pętli Brzeźno do ul. Południowej – zarówno między szynami, jak i w przestrzeni między torem, a krawężnikami
fot. GZDiZ

Plusy zielonego torowiska

Zielone torowisko powstanie na 100-metrowym odcinku trasy tramwajowej pomiędzy pętlą Brzeźno a ul. Południową. Jak argumentują pomysłodawcy projektu, który w 2021 roku zgłoszony został do Budżetu Obywatelskiego i zyskał przychylność mieszkańców, zielony dywan będzie komponować się ze skwerem powstałym przy zrewitalizowanym Domu Zdrojowym. Aspekty estetyczne to nie jedyne atuty trawiastego torowiska. Jak wskazują autorzy projektu zielone torowiska redukują drgania i hałas przejeżdżających tramwajów. Ponadto zatrzymują wodę i pozwalają na obniżenie temperatury w upalne dni.

Umowa na projekt Zielonego Bulwaru. Mieszkańcy zyskają nową linię tramwajową

Jak powstanie zielone torowisko?

Zielony dywan ułożony zostanie na całej szerokości odcinka od pętli Brzeźno do ul. Południowej – zarówno między szynami, jak i w przestrzeni między torem, a krawężnikami. Na torowisku ułożona zostanie trawa z rolki na przygotowanej geowłókninie oraz podłożu glebowym o specjalnym składzie. Z jednej strony umożliwi ono utrzymanie odpowiednich warunków powietrznych i wodnych dla warstwy wegetacyjnej trawy. Z drugiej pomoże w odprowadzeniu nadmiaru wody do istniejącego odwodnienia torowiska, co ograniczy ryzyko gnicia roślinności podczas długotrwałych opadów atmosferycznych.

W ramach przygotowania zielonego torowiska w strefie przyszynowej zamontowane zostaną wkładki komorowe, które stanowić będą izolację elektryczną szyn redukując ich korozję. Ponadto wraz z nasadzoną zielenią obniżą poziom hałasu przejeżdżających tramwajów. Ułożenie trawiastego „dywanu” nie będzie natomiast wiązało się z przebudową torowiska, nie będzie miało również wpływu na układ drogowy czy lokalizację przystanków.

Po ułożeniu trawy wykonawca przez 12 miesięcy odpowiedzialny będzie za pielęgnację zielonego torowiska – jego podlewanie, koszenie, nawożenie, usuwanie chwastów i grabienie oraz w razie potrzeby uzupełnianie ubytków roślinności.

 

TV

Po Wielkanocy zacznie jeździć autobus na wodór