• Start
  • Wiadomości
  • Umowa na nowe Mevo podpisana. Na rowery metropolitalne wsiądziemy w czerwcu 2023

Umowa na nowe Mevo podpisana. Na metropolitalne rowery wsiądziemy w czerwcu 2023

Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot i firma CityBike Global S.A. z Barcelony zawarły umowę w sprawie realizacji nowego Mevo. System roweru publicznego złożony z 4,1 tys. jednośladów dostępny będzie w 16 gminach metropolii w całości najpóźniej od czerwca 2023 r. Gdańskowi przypadnie 54 proc. całej floty, czyli dokładnie 2226 rowerów. Zobacz filmy i galerię zdjęć z wydarzenia.
08.02.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Podpisanie umowy na nowe Mevo odbyło się 8 lutego 2022 w Europejskim Centrum Solidarności
Jeden z nowych rowerów elektrycznych firmy Vaimoo, które zasilą flotę Mevo 2.0
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Umowa zawarta została 8 lutego 2022 roku w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku. OMGGS występujący w imieniu 16 gmin, w których realizowany będzie system roweru publicznego Mevo, wyłonił nowego operatora podczas trwającego półtora roku dialogu konkurencyjnego. Spółka CityBike Global z Hiszpanii złożyła najkorzystniejszą ofertę za 159 mln zł. Jej podwykonawcą w realizacji zawartej na sześć lat umowy na prowadzenie Mevo jest szczecińska firmą GeoVelo.

CityBike Global planuje wykorzystywać 1000 rowerów z pierwszego systemu Mevo oraz 3099 nowych jednośladów - wszystkie z z napędem elektrycznym. Nowe pojazdy wyprodukuje firma Vaimoo z Włoch. 

 

Michał Glaser prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot
Michał Glaser prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

- Cieszę się, że w końcu możemy być uczestnikami tego wydarzenia, jakim jest dzisiejsze podpisanie umowy z nowym operatorem - powiedział Michał Glaser prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot: - Mevo było dla nas wielką radością, a później w wielkim smutku doświadczyliśmy zakończenia jego pierwszego etapu. Za nami dwa lata ciężkiego zmagania się z procedurami polskiego prawa zamówień publicznych. Dziś podpisujemy umowę z konsorcjum hiszpańsko - polsko - włoskim. Dokładnie takie same rowery po raz pierwszy wkrótce wprowadzone zostaną w Sztokholmie, a już teraz jednoślady Vaimoo wykorzystywane są w kilku innych dużych europejskich miastach. To rokuje dobrą współpracę i że mieszkańcy metropolii w 2023 roku będą mogli cieszyć się tymi rowerami, gorąco w to wierzymy.

- Metropolia Gdańsk-Gdynia-Sopot to czwarta największa metropolia w Polsce, przyjazna ekologicznemu transportowi, ludziom i przedsiębiorcom, dlatego zainteresowaliśmy się tym rynkiem - powiedział Jorge Cabañas Faura, dyrektor zarządzający CityBike Global. - Jako globalna firma jesteśmy dumni, że możemy oferować nasze usługi nie tylko w nowym mieście, ale także ponieważ jest to nasz pierwszy projekt w Polsce. To bardzo motywujące w kontekście naszych planów rozwoju na polskim rynku (CBG uczestniczy obecnie w postępowaniu na rower metropolitalny w Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej - red.). Zrobimy wszystko, by spełnić państwa wymagania. Dziękuję wszystkim władzom samorządowym, a zwłaszcza całemu teamowi Mevo w Obszarze Metropolitalnym.

Jordi Cabanas, dyrektor zarządzający CityBike Global

Jorge Cabañas Faura, dyrektor zarządzający CityBike Global

Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Prototyp nowego modelu roweru elektrycznego został zaprezentowany samorządowcom i innym uczestnikom spotkania w ECS zaraz po zawarciu umowy między OMGGS a CBG.

 



Na pełne uruchomienie systemu w 16 gminach wykonawca będzie miał czas do czerwca 2023 roku. Do 14 samorządów, które pierwotnie brały udział w projekcie (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo) dołączyły także Kolbudy i Kosakowo. Stąd także zwiększenie liczby stacji, w których pobiera i zwraca się rowery - z 660 do 717.

Co najważniejsze - w przeciwieństwie do pierwszej wersji Mevo, tym razem OMGGS zamawia usługę, a nie zakup rowerów i stacji. Oznacza to, że operator otrzymywać będzie zapłatę za usługę w równych ratach za każdy miesiąc prawidłowego działania systemu. Również w odróżnieniu od Mevo 1.0, przychody z reklam i abonamentów będą trafiać do OMGGS, który będzie też współadministratorem danych osobowych użytkowników i będzie ponosił odpowiedzialność za wpłacane przez nich pieniądze na poczet abonamentów.

 

Sygnatariusze umowy OMGGS z nowym operatorem Mevo
Sygnatariusze umowy OMGGS z nowym operatorem Mevo
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

Rozkład rowerów systemu Mevo w Trójmieście:

  • Gdańsk - 2226 sztuk (54 proc. ogółu floty),
  • Gdynia - 1137 (28 proc. ogółu)
  • Sopot - 170  (4,1 proc. ogółu).

Najmniej jednośladów dostępnych będzie w gminach Somonino i Stężyca - po 10 sztuk (odpowiednio - 0,2 proc.).

Uwaga! Wartości procentowe są przybliżone.

FILM O NOWYM "ELEKTRYKU" DLA MEVO

 

 

O ROWERACH i SYSTEMIE

  • Rowery będą miały 7-biegową przekładnię (tradycyjne) lub 3-biegową (rowery ze wspomaganiem elektrycznym). Zwykły rower waży 22 kg, elektryczny niecałe 33. Niezależnie od rodzaju napędu, pojazdy będą wyposażone w zintegrowane hamulce tarczowe na przednim kole, koła o średnicy 26 cali będą miały opony z wkładką antyprzebiciową. Na kierownicy zamocowane zostaną koszyki o pojemności min. 10 litrów z zabezpieczeniem przewożonego bagażu z pięciu stron.
  • Bateria w nowym modelu “elektryka” znajduje się w ramie (poprzednio w bagażniku nad tylnym kołem). Panel z diodami informującymi o stopniu jej wyczerpania umieszczono na kierownicy. Przy pełnym naładowaniu bateria pozwoli na pokonanie 100 km (poprzednio rowery miały zasięg 60 km). W modelu ze wspomaganiem elektrycznym napęd zamiast poprzez klasyczny łańcuch przenoszony jest przez pasek. Nowoczesne rozwiązanie przedłużyć ma żywotność systemu  (pasek nie rdzewieje, nie wymaga smarowania i nie wyciąga się tak szybko jak łańcuch).
  • Punkty ładowania baterii powstaną w każdej gminie. Przyszły operator zapewni 51 takich punktów.
  • Nowe Mevo będzie działało w systemie 9+3: od marca do listopada (przez 9 miesięcy) dostępne będzie 100 proc. floty, a od grudnia do końca lutego (przez 3 miesiące) - 50 proc.
  • Sposób używania systemu się nie zmieni. Rowery IV generacji będzie można wypożyczać za pomocą aplikacji mobilnej (skanowanie kodu QR), urządzeń wyposażonych w technologię NFC lub kart zbliżeniowych, a także przez centrum kontaktu z użytkownikami.
  • Do obsługi systemu wykonawca będzie wykorzystywał wyłącznie pojazdy zeroemisyjne lub rowery cargo. Operator będzie również zobowiązany do regularnej dezynfekcji rowerów, jeżeli będzie tego wymagać sytuacja pandemiczna.
  • Nowe Mevo - decyzja już w grudniu? We wtorek na ulicach Gdańska testowano rowery

Od lewej: Grzegorz Bargielski współwłaściciel firmy GeoVelo oraz Jorge Cabañas Faura, dyrektor zarządzający City Bike Global opowiadają o funkcjonalnościach nowego roweru
Od lewej: Grzegorz Bargielski współwłaściciel firmy GeoVelo oraz Jorge Cabañas Faura, dyrektor zarządzający CityBike Global opowiadają o funkcjonalnościach nowego roweru
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

 

O OPŁATACH

  • Do wyboru będą 2 rodzaje abonamentów: miesięczny za 29,99 zł oraz roczny za 259 zł. W ramach obydwu, użytkownik każdego dnia będzie mógł przejechać 120 minut na rowerze tradycyjnym lub 60 minut na rowerze elektrycznym. Po wyczerpaniu minut z abonamentu, każda minuta na rowerze elektrycznym będzie kosztować 0,2 zł, na tradycyjnym 0,1 zł.
  • Jeżeli użytkownik nie zdecyduje się na zakup abonamentu - wypożyczy rower w taryfie minutowej (0,15 zł za minutę na rowerze tradycyjnym i 0,30 zł za minutę na rowerze elektrycznym), a także w taryfie na 48 h za 59 zł (do wykorzystania dziennie 480 minut jazdy na rowerze tradycyjnym i 240 minut na elektrycznym).
  • Nowością będzie możliwość wypożyczenia i jazdy na rowerze elektrycznym z rozładowaną baterią (stawki będą liczone jak za rower tradycyjny). 
  • W ramach jednego konta będzie można wypożyczyć jeden rower.
  • Mevo zostanie zintegrowane z systemem Fala - czyli wspólną dla całego województwa pomorskiego platformą łączącą komunikację publiczną z siecią kolejową. Użytkownicy Fali w ramach jednej aplikacji będą mogli korzystać również z rowerów Mevo.

O NOWYM OPERATORZE I JEGO PARTNERACH

Spółka CityBike Global ma siedzibę w Barcelonie, jest częścią międzynarodowego koncernu Moventia (równoległa oficjalna nazwa to Marfina), który produkuje autobusy i specjalizuje się w obsłudze usług komunikacji miejskiej. Firma operuje flotą ponad 30 tysięcy rowerów na świecie. Zarządza zarówno systemami rowerów elektrycznych, jak i tradycyjnych i mieszanych. Firma świadczy usługi m.in. w Rotterdamie (Holandia), Cambridge, Kettering i Peterborough (Wielka Brytania), Clermont-Ferrand (Francja), w Finlandii (Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere), Peru (Lima) oraz Szwecji (w Sztokholmie w marcu br. uruchomi 5100 rowerów elektrycznych). 

Podwykonawca - szczecińska spółka GeoVelo, od lat zarządza systemami roweru publicznego w kilku miastach w Polsce. 

Z kolei firma Vaimoo z Włoch, która wykona nowe jednoślady dla Mevo, oprócz rowerów produkuje także specjalistyczne pociągi techniczne, części do satelit kosmicznych oraz systemy łączności. 

 

Mevo reaktywacja

Podpisanie umowy z CityBike Global kończy trwające półtora roku postępowanie na wybór operatora systemu Mevo, którego pierwsza edycja funkcjonowała od marca do października 2019 roku. Władze OMGGS zmuszone były wówczas wypowiedzieć umowę pierwszemu operatorowi. Powodem tej decyzji było wielokrotne niedotrzymywanie terminów dostaw pełnej floty i pogarszająca się sytuacja finansowa ówczesnego operatora.

- Było to dla nas olbrzymie rozczarowanie. Tak długo pracowaliśmy nad systemem, który mieszkańcy od razu pokochali. Odpowiedzialność za finanse publiczne wzięła jednak górę - podkreśla Michał Glaser prezes zarządu OMGGS. - Płacenie operatorowi kolejnej transzy pieniędzy oznaczałoby wyrzucenie pieniędzy w błoto. Analiza sytuacji finansowej, którą wtedy zleciliśmy nie pozostawiała nam w tym zakresie złudzeń.

Upadek systemu wzbudził wątpliwości, czy innowacyjny system rowerów z napędem elektrycznym nie jest zbyt ryzykowny. Debata na ten temat trwała kilka miesięcy. Ostatecznie w wyniku rozmów z mieszkańcami w grudniu 2019 i styczniu 2020 roku podjęto decyzję, aby 3/4 systemu wciąż składało się z rowerów elektrycznych. 

Dlaczego tak długo trzeba czekać na wznowienie systemu?

Jako podmiot publiczny, metropolia nie mogła po prostu wybrać sobie firmy i uzgodnić z nią ceny za usługę. Stowarzyszenie ściśle podlega procedurom prawa zamówień publicznych, które dają potencjalnym wykonawcom możliwość odwołania się do Krajowej Izby Odwoławczej na różnych etapach postępowania. Jedna z firm aż czterokrotnie korzystała z tego prawa.

Drugim powodem opóźnień jest pandemia covid-19, która zakłóciła międzynarodowe łańcuchy dostaw, także części rowerowych. Zamówienie dużej ilości sprzętu trwa obecnie trzykrotnie dłużej (i drożej) niż kilka lat temu. To właśnie pandemia spowodowała, że w już w trakcie postępowania OMGGS zgodził się na wydłużenie (do 14 miesięcy) czasu, jaki zwycięska firma będzie miała na uruchomienie pierwszego etapu systemu.

ZAPIS FILMOWY WYDARZENIA

 

 

 

 

TV

To przedszkole jest wzorem