PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
.
Teatr Wybrzeże wystawia dzieło Moniuszki. Premiera “Karmanioli, czyli od Sasa do Lasa” 12 października
Teatr Wybrzeże wystawia dzieło Moniuszki. Premiera “Karmanioli, czyli od Sasa do Lasa” 12 października
„Karmaniola” to mało znane dzieło Stanisława Moniuszki, które po latach odkrywa dla Teatru Wybrzeże i reżyser Paweł Aigner. - Tę operetkę komiczną z elementami historii, polityki i licznymi odniesieniami do chwili obecnej realizujemy w ramach obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki - mówią realizatorzy. Premiera w sobotę, 12 października 2019 roku. 
 Karmaniola czyli od Sasa do Lasa  operetta wielce narodowa w 2 aktach. Premiera 12 października 2019 r.
"Karmaniola" czyli od Sasa do Lasa" operetta wielce narodowa w 2 aktach. Premiera 12 października 2019 r.
fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Oryginalna wersja tej operetki Stanisława Moniuszki nosiła tytuł „Karmaniol, czyli Francuzi lubią żartować", a jej premiera odbyła się w Wilnie ok. roku 1840. Oskar Milewski, autor libretta, bohaterem sztuki uczynił Karmaniola, młodzieńca, który pragnął zaciągnąć się do armii francuskiej. Intrygę zaczerpnął z jednej ze sztuk francuskich. Spektakl jednak nie spodobał się publiczności i szybko zszedł z afisza. Dzieło popadło w zapomnienie.

Po “Karmaniola” sięgnęła po latach poetka Joanna Kulmowa. Napisała nowy tekst libretta - bohaterami uczyniła Polaków, którzy wikłają się w rewolucję francuską, ale nie rezygnują z typowo polskich swar, a kompozytor Jerzy Dobrzański opracował na nowo partyturę włączając do dzieła również inne utwory Stanisława Moniuszki. Premiera tej wersji operetki, już pod tytułem “Karmaniola, czyli od Sasa do Lasa” odbyła się w Warszawskiej Operze Kameralnej w 1972. 

Skąd “Karmaniola” w gdańskim teatrze? 

- To Cezary Niedziółka [red.: zastępca dyrektora i kierownik literacki Teatru Wybrzeże] ma zdolność do wynajdowania różnych scenariuszy i bardzo fajnie, że mi o nim przypomniał - mówi reżyser Paweł Aigner. - Wiedziałem o istnieniu tej sztuki i znam też tło - oburzenie muzykologów w latach 70., którzy uważali, że zamordowano Moniuszkę [red.: mowa o ingerencjach, jakich dokonali Kulmowa i Dobrzański]. A mnie się wydaje, że - zwłaszcza w świecie muzyki - jeśli jakiś utwór jest niegrany, to z jakiegoś powodu. Joanna Kulmowa dała mu drugie życie. 

Pomimo udanych zmian, operetkę wystawiono w Polsce ostatnio w Teatrze Powszechnym w Warszawie w 1991 roku. Gdańsk przypomni więc sztukę po kilkudziesięciu latach. 

- Myślę, że po naszym wykonaniu, inne teatry też przypomną sobie, że te nuty przetrwały - mówi Aigner. - Prof. Dobrzański włączył do przedstawiania bardzo piękne pieśni Moniuszki i powstało 16 utworów śpiewanych plus dwa wejścia orkiestrowe, uwertura i wejście do drugiej części. To już tworzy zamkniętą całość. Jeszcze przed jego śmiercią, rozmawiałem z Janem Kulmą, który mówił, że za każdym razem trzeba robić tę sztukę na nowo, stawiać nowe akcenty. Cała rekonstrukcja scenariusza byłaby zbędna. Kumowa przystosowała go do dnia dzisiejszego - znalazła podobną treść do oryginału, akcja dzieje się też we Francji, ale nowe libretto jest inaczej napisane, o czymś innym.

Reżyser Paweł Aigner
Reżyser Paweł Aigner
fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

 

Paweł Aigner, który wyreżyseruje sztukę, z zespołem Teatru Wybrzeże już od kilku lat realizuje udane i nagradzane spektakle: w 2012 roku wyreżyserował “Arabellę” Maliny Prześlugi, trzy lata później na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego brawurowo “Wesołe Kumoszki z Windsoru”, a w 2017 roku - równiez udanie “Zakochanego Szekspira” Lee Halla.

W obsadzie zobaczymy aktorów Teatru Wybrzeże, od których dzieło wymagać będzie umiejętności wokalnych. W głównych rolach wystąpią m .in. Ewa Jendrzejewska, Agata Bykowska, Marzena Nieczuja-Urbańska, Grzegorz Gzyl, Cezary Rybiński i Marek Tynda.

- Wystąpią aktorzy, którzy śpiewają - mówi reżyser. - Na przykład Agata Bykowska, która ma walor śpiewaczki operowej nauczyła się śpiewać nieco innym głosem.

Czy to będzie zabawna opowieść o naszych przywarach?

- Miejscami jest zabawnie - zapewnia Aigner. - W treści obecne są nasze “wojenki”: nienawiść, “szlachciurstwo”, “zabijactwo”, chęć, żeby drugiemu dokopać. Polacy tacy są i nie bardzo się zmieniają.

 

Stanisław Moniuszko

KARMANIOLA czyli OD SASA DO LASA

operetta wielce narodowa w 2 aktach z przypisami historycznymi

Libretto: Joanna Kulmowa

Reżyseria: Paweł Aigner

Kierownictwo muzyczne: Tomasz Lewandowski

Scenografia: Magdalena Gajewska

Kostiumy: Zofia de Ines

 

W spektaklu występują:

Ewa Jendrzejewska - Maciejowa, Agata Bykowska - Marynia, Marzena Nieczuja Urbańska - Niania, Grzegorz Gzyl - Maciej, Cezary Rybiński - Hrabia Pociej, Marek Tynda - Książę Puzyna, Mirosław Krawczyk - Ksiądz Robak, Piotr Witkowski - Syn Macieja I, Zbigniew Olszewski - Syn Macieja II, Adam Turczyk - Syn Macieja III, Gillotin, Maciej Szemiel - Arystokrata I, II, III, IV, V, VI, Gillotin oraz Antonina Gzyl - Krakowianka

Orkiestra Operetty Narodowej: Ewelina Radwańska (I skrzypce), Aleksandra Ostrowska (altówka), Agnieszka Zaborowska (II skrzypce), Beniamin Baczewski (instrumenty dęte), Tomasz Jocz (fortepian), Karol Sokołowski (wiolonczela).

Premiera: 12 października 2019 roku na Dużej Scenie Teatru Wybrzeże

Kolejne spektakle: 13, 15, 16 października i 21, 22, 23 i 24 listopada na Dużej Scenie.

 

Anna Umięckawww.gdansk.planna.umiecka@gdansk.pl
Anna Umięcka - najnowsze
Anna Umięckawww.gdansk.planna.umiecka@gdansk.pl
Anna Umięcka - najnowsze