• Start
  • Wiadomości
  • Ruch samochodowy jeszcze nie wrócił do normy. Mniej aut w Trójmieście, Madrycie, Wuhan

Ruch samochodowy jeszcze nie wrócił do normy. Mniej aut w Trójmieście, Madrycie, Wuhan

Robi się gęściej na ulicach zarówno w Gdańsku, Sopocie i Gdyni, jak i innych miastach w Polsce i Europie, czy chińskim Wuhan, gdzie wszystko się zaczęło, ale jeszcze nie jest tak, jak przed pandemią. Jak wygląda ruch samochodowy po częściowym odmrożeniu?
18.05.2020
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Pandemia koronawirusa nas nie opuszcza, ale ruch na ulicach polskich miast powoli wraca do normalności. W Trójmieście coraz więcej turystów i odwiedzających. Takie widoki to tylko kwestia czasu? Nz. korek na al. Zwycięstwa
Pandemia koronawirusa nas nie opuszcza, ale ruch na ulicach polskich miast powoli wraca do normalności. W Trójmieście coraz więcej turystów i odwiedzających. Takie widoki to tylko kwestia czasu? Nz. korek na al. Zwycięstwa
fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

 

Tak było na początku: Koronawirus. Gdańszczanie zdyscyplinowani - statystyki potwierdzają znacznie mniejszy ruch na ulicach

 

Koronawirus jeszcze nas nie opuszcza, ale mimo to chętniej wychodzimy z domów, a ruch samochodowy w niektóre dni jest zbliżony do analogicznego okresu z ubiegłego roku. W marcu i w kwietniu, kiedy rząd wprowadził ograniczenia w poruszaniu i zarządził tymczasowe zamrożenie gospodarcze, na ulicach polskich miast dało się dostrzec wyraźnie mniej samochodów, co potwierdzały dane z systemów lokalizacji GPS. Zmniejszony ruch można było zaobserwować także w innych miastach w Europie i na świecie - między innymi w najbardziej dotkniętej pandemii Hiszpanii czy we Włoszech, i w chińskim mieście Wuhan, gdzie wirus miał swój początek.

Po dwóch miesiącach lockdownu powoli wracamy do normalności - choć jest i będzie to inna normalność niż ta sprzed pandemii. Niemniej, 4 maja nastąpił w Polsce drugi etap znoszenia ograniczeń związanych z koronawirusem - otwarte zostały sklepy w centrach handlowych, hotele i miejsca noclegowe. Od poniedziałku 18 maja ruszyły natomiast punkty gastronomiczne, fryzjerskie i kosmetyczne, choć nadal obowiązują w tych miejscach obostrzenia.

Odzwierciedlające natężenie ruchu na ulicach dane, zebrane przez firmę TomTom, zajmującą się dostarczaniem systemów nawigacji i monitorującą ruch uliczny, pokazały, że już w pierwszy weekend po częściowym odmrożeniu gospodarki natężenie ruchu samochodowego było zwiększone, choć jeszcze nie do stopnia z czasów sprzed pandemii. Także w tygodniu coraz więcej aut zaczęło pojawiać się na ulicach. Co ciekawe, intensywniejszy niż w ubiegłym roku ruch samochodowy występuje nocami - od północy do 4 rano.

TRÓJMIASTO (kliknij w grafikę, aby powiększyć)

Trójmiasto. Czerwona linia pokazuje ruch aktualny, a niebieska średnie natężenie w roku ubiegłym
Trójmiasto. Czerwona linia pokazuje ruch aktualny, a niebieska średnie natężenie w roku ubiegłym
źródło: TOMTOM TRAFFIC INDEX

 

Jak w pierwszy dzień po zniesieniu kolejnych obostrzeń, i w dni poprzedzające, zmienił się ruch samochodowy w Gdańsku, Gdyni i Sopocie? Zgodnie z danymi zebranymi przez firmę TomTom, w poniedziałek, 18 maja, o godz. 13:00 ruch wynosił 23%, a więc tylko o 12% mniej niż przeciętny ruch w analogicznym okresie w roku ubiegłym. W poprzedzających dniach o tej samej porze było podobnie. Najmniej aut na ulicach było w sobotę i niedzielę, 16-17 maja - o 16% mniej pierwszego dnia, i 10% mniej drugiego dnia (dane z godz. 13:00).

KRAKÓW (kliknij w grafikę, aby powiększyć)

Dane dla Krakowa i Wrocławia wyglądają podobnie - tu ruch nadal jest sporo mniejszy niż w ubiegłym roku
Dane dla Krakowa i Poznania wyglądają podobnie - tu ruch nadal jest sporo mniejszy niż w ubiegłym roku
źródło: TOMTOM TRAFFIC INDEX

 

Dane z innych miast w Polsce wyglądają nieco lepiej. W Poznaniu ruch samochodowy zmniejszył się do 28%, a więc o 19% niż wcześniej w tym okresie (dane na godzinę 13:00). Niemal identycznie wypada Kraków, który z ruchem wynoszącym 27% osiąga wynik mniejszy aż o 19%.

We Wrocławiu natomiast ruch samochodowy w okolicach godziny 13:00 utrzymuje się na poziomie 32% - to spadek jedynie o 7% w stosunku do statystyk z ubiegłego roku.

WROCŁAW (kliknij w grafikę, aby powiększyć)

We Wrocławiu ruch samochodowy jest zaledwie o kilka procent niższy niż w ubiegłym roku o tej samej porze
We Wrocławiu ruch samochodowy jest zaledwie o kilka procent niższy niż w ubiegłym roku o tej samej porze
źródło: TOMTOM TRAFFIC INDEX

 

Trójmiasto, Warszawa, Kraków, Mediolan, Wuhan... O kilkadziesiąt procent mniejszy ruch po wprowadzeniu obostrzeń


Zebrane przez firmę TomTom monitorują sytuację we wszystkich dużych miastach w Polsce, można zobaczyć również statystyki z kilkuset miast na świecie. Dla porównania w Mediolanie (Włochy) ruch samochodowy wynosił w tym samym czasie 11% - to zaledwie 8% mniejszy ruch niż zwykle, a w Madrycie (Hiszpania) 7% - co daje wynik o 8% mniejszy niż średni wynik w ubiegłym roku.

WUHAN (kliknij w grafikę, aby powiększyć)

To właśnie w liczącym 11 milionów mieszkańców Wuhan wybuchła epidemia. Dziś, kilka miesięcy później, ruch samochodowy zdaje się tam wracać do normy
To właśnie w liczącym 11 milionów mieszkańców Wuhan wybuchła epidemia. Dziś, kilka miesięcy później, ruch samochodowy zdaje się tam wracać do normy
źródło: TOMTOM TRAFFIC INDEX

 

W Wuhan (Chiny), skąd wirus w koronie ruszył na podbój świata, ale i gdzie udało się już nad nim zapanować, w godzinach szczytu natężenie ruchu wróciło do tego z czasów sprzed pandemii. Jednak już o godzinie 13:00 tamtego czasu o wystąpił tam o 15% mniejszy ruch niż w roku ubiegłym - wyniósł 4%.

 

Tutaj można prześledzić dane dla kilkuset miast na świecie, w tym wielu miast polskich

 

TV

Warzywa od rolników przy pętli Łostowice - Świętokrzyska