PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Port Gdańsk. Paliwa, drobnica, węgiel - rok 2019 z rekordem przeładunków

Port Gdańsk. Paliwa, drobnica, węgiel - rok 2019 z rekordem przeładunków
Ponad 52 mln ton to wynik przeładunków w 2019 r. w Porcie Gdańsk. Władze Portu przedstawił wyniki firmy za ubiegły rok. Największy udział w przeładunkach mają paliwa płynne, drobnica i węgiel.
Władze Portu Gdańsk prezentują wyniki firmy za 2019 r.
Władze Portu Gdańsk prezentują wyniki firmy za 2019 r.
źródło: Port Gdańsk


Wyniki finansowe Portu Gdańsk

Wyniki ekonomiczne za 2019 r. władze Portu Gdańsk przedstawiły mediom podczas konferencji 11 lutego. Wzrost przeładunków w stosunku do 2018 r. wzrósł o 6,4% i wyniósł 52 154 098 ton. Przychód zarządu Morskiego Portu Gdańsk wyniósł 257 mln zł (60,2 mln zł netto).

- Największy udział w przeładunkach portu w Gdańsku mają paliwa płynne, drobnica oraz węgiel. To powoduje, że Port Gdańsk posiada cały czas trzy stabilne nogi, dzięki którym jesteśmy też portem bardzo uniwersalnym i nie wpływają na nas tak bardzo zawirowania na poszczególnych grupach ładunkowych, jak chociażby w ostatnim okresie miało to miejsce w zbożach, gdzie rynek zbóż praktycznie się zawalił - poinformowała Łukasz Greinke, prezes zarządu i
dyrektor naczelny Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Zobacz zawinięcie największego kontenerowca świata do DCT:


Z kolei dyrektor departamentu handlowego ZMPG Adam Kłos podkreślił, że w ostatniej dekadzie gdański port potroił swoje przeładunki.
- Wielkość przeładunków w 2019 r. spowodowała, że weszliśmy do "wagi ciężkiej" portów przeładowujących ponad 50 mln ton. To nam pozwoliło umocnić czwartą pozycję na Bałtyku. Trzy pierwsze miejsca zajmują rosyjskie porty: Ust Ługa, Primorsk i Sankt Petersburg. A jeszcze 2-3 lata temu byliśmy na miejscu szóstym, wyprzedzała nas Kłajpeda (Litwa) i Göteborg (Szwecja) - mówił Adam Kłos.

Spadki i wzrosty przeładunków

Do portu w Gdańsku zawija coraz więcej statków handlowych. W 2019 r. było ich 3036, co oznacza przyrost o 112 zawinięć w stosunku do roku 2018. Port odnotował w odniesieniu do ubiegłego roku wzrost przeładunków prawie wszystkich grupach towarów. Oto niektóre dane:

- przeładunek gazu - o 38%
- paliwa płynne - o prawie 13%
- inne masowe – o 5,1%
- ładunki z grupy Ro-Ro - o 2%

Na większą ilość dostaw paliw drogą morską wpłynęło czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń". Do portu w Gdańsku zawinęły 33 statki z paliwami płynnymi więcej niż w 2018 r.

Spadek w 2019 r. Port Gdańsk odnotował m.in. w przeładunku drewna o 40,4 proc. Jak podali przedstawiciele władz Portu, do tak znaczących różnic na przestrzeni lat 2018-2019 przyczyniła się między innymi klęska żywiołowa w 2017 r. Łączna masa drewna po huraganie stulecia wyniosła 8,6 mln metrów sześciennych. Ponadto, drewno obecnie przeładowywane jest głównie w kontenerach i jest zaliczane do drobnicowego ładunku skonteneryzowanego.

 

Terminal DCT
Terminal DCT w Gdańsku
zdj. Jerzy Pinkas/gdansk.pl


Udział poszczególnych grup towarów w przeładunkach


W przeładunku w 2019 r. zdecydowanie dominowała drobnica (44% udziału w całkowitych przeładunkach), drugą grupą były paliwa płynne (34%), a na trzecim miejscu był węgiel.


Podczas konferencji przedstawiono też plany. W najbliższych trzech latach ZMPG ma zamiar wydać na inwestycje blisko 1,3 mld zł. W 2019 r. przeznaczył na nie blisko 390 mln zł, z czego 51 mln zł pochodziło z budżetu Unii Europejskiej.

 

/na podst. portgdansk.pl/

oprac. MWwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl