• Start
  • Wiadomości
  • Podwyżki opłat na lotniskach? Branża lotnicza i biura podróży piszą do rządu alarmujący list 

Podwyżki opłat na lotniskach? Branża lotnicza i biura podróży piszą do rządu alarmujący list 

Ponad 20 krajowych podmiotów - porty lotnicze, przewoźnicy i organizacje biur podróży - napisało do rządu apel, w którym protestują przeciwko przygotowywanym drastycznym podwyżkom opłat na lotniskach. Ich zdaniem, będą one miały katastrofalny wpływ na polski rynek lotniczy, ograniczą liczbę połączeń samolotowych i uderzą po kieszeni pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Wśród podpisanych jest Tomasz Kloskowski, prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk.
23.08.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Na zdjęciu widać samolot pasażerski, który stoi na płycie lotniska. Samolot widać od tyłu. Z lewej strony maszyny stoi trap, po którym schodzą pasażerowie. Obok widać bus do przewozu pasażerów. W tle znajdują się zielone łąki, które oddzielają na lotnisku pasy ruchu dla samolotów, dalej widać ogrodzenie lotniska, drzewa i pojedyncze domy
Podwyżki, zdaniem sygnatariuszy listu otwartego do rządu, uderzą we wszystkie polskie porty lotnicze, ale najwięcej stracą lotniska regionalne - w tym Port Lotniczy Gdańsk
Jerzy Pinkas/www.gdansk.pl

 

Adresatami listu są premier Mateusz Morawiecki i Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. 

To reakcja na zrewidowany „Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”, jaki zarządcom portów lotniczych przekazał Urząd Lotnictwa Cywilnego. “Zapisy tego dokumentu są dla wszystkich interesariuszy biznesu lotniczego ogromnym zaskoczeniem i stoją w jawnej sprzeczności z deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego w Polsce na skutek pandemii COVID-19 i wsparcia dla polskich lotnisk regionalnych” - czytamy.

Jak piszą sygnatariusze listu otwartego, w przedłożonej propozycji w sposób drastyczny, nierównomierny i niekonkurencyjny zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 r. kluczowych opłat dla funkcjonowania rynku lotniczego. 

  • opłata terminalowa dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł - wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 %) 
  • opłata terminalowa Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1.347,76 zł - wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70%)
  • opłata trasowa - z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł - wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26%)

 

Według autorów listu, takie podwyżki pozbawią polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, a także zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego. Dalszym następstwem tej sytuacji będzie ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, a ponadto podwyżka “najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych”. 



LIST OTWARTY BRANŻY LOTNICZEJ

W SPRAWIE DRASTYCZNEJ PODWYŻKI 

OPŁAT ZWIĄZANYCH Z ZAPEWNIENIEM SŁUŻB ŻEGLUGI POWIETRZNEJ

W POLSCE, A W SZCZEGÓLNOŚCI W POLSKICH LOTNISKACH REGIONALNYCH

 

Szanowny Panie Premierze!

Szanowny Panie Ministrze!

 

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do zarządzających portami lotniczymi w Polsce oraz do przewoźników lotniczych operujących w Polsce zrewidowany „Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”.

 

Zapisy tego dokumentu są dla wszystkich interesariuszy biznesu lotniczego ogromnym zaskoczeniem i stoją w jawnej sprzeczności z deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego w Polsce na skutek pandemii COVID-19 i wsparcia dla polskich lotnisk regionalnych. Niszczą również podstawowe zasady polityki spójności Unii Europejskiej, której celem jest wyrównywanie warunków ekonomicznych i społecznych w regionach Wspólnoty.

 

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges) czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku. 

 Oraz opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

 

W Polsce od kilku lat obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: 

  1. pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego – PL im. F. Chopina w Warszawie;
  2. druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

 

W przedłożonej propozycji w sposób drastyczny, nierównomierny i niekonkurencyjny zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 r. opłat:

  1. terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej):
  1. dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł – wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 %); 
  2. dla Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1.347,76 zł – wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70%);
  1. trasowej – z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł – wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26%).

 

Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych. To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19.

 

Już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały polskie
Porty Lotnicze Regionalne, gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 EUR, gdy dla Portu Lotniczego im. F. Chopina opłata wynosiła 90 EUR, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 EUR.

 

Zwracamy również uwagę, że dominującym w Europie jest system JEDNEJ STREFY poboru opłaty terminalowej dla wszystkich lotnisk w danym kraju (83% państw), co zwiększa konkurencyjność krajowego rynku lotniczego w stosunku do innych (przede wszystkim ościennych – Niemcy, Czechy, kraje bałtyckie) systemów krajowych. Porównanie sprzed pandemii COVID-19 trzech (z 5) krajów, w których obowiązywała więcej niż jedna strefa poboru opłat terminalowych wskazuje, że:

  1. we Włoszech różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła ok. 7 EUR;
  2. we Francji różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła 40 EUR;
  3. w Polsce różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła 91 EUR 

 

Zgodnie z nową propozycją różnica w opłacie między strefami wyniesie 823,18 zł, czyli 185 EUR i będzie najwyższą w Europie! 

 

Nie tylko pozbawi to polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego.

 

Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. 

 

Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo „opodatkować” pasażerów polskich portów regionalnych?

 

Podpisane poniżej linie lotnicze, porty lotnicze, touroperatorzy i inni interesariusze polskiego rynku lotniczego, reprezentując również miliony naszych pasażerów, PROTESTUJEMY przeciwko przerzucaniu na nas po raz kolejny kosztów pandemii COVID-19 i dyskryminowanie w szczególny sposób polskich portów regionalnych.

 

Licząc na wsparcie odbudowy branży lotniczej w Polsce i zrozumienie specyfiki prowadzonej przez interesariuszy rynku lotniczego działalności, deklarujemy wolę ścisłej współpracy przy przygotowaniu nowych, zmienionych zasad, które będą stanowiły czynnik rozwojowy nie tylko o znaczeniu regionalnym, ale przede wszystkim ogólnopolskim.

 

Sygnatariusze Apelu:

  1. Tomasz Kloskowski - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk
  2. Leszek Chorzewski - p.o. Prezesa Zarządu Portu Lotniczego Modlin
  3. Anna Midera - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Łódź
  4. Dariusz Kuś - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Wrocław
  5. Tomasz Moraczewski - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz
  6. Maciej Dziadosz - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów
  7. Tomasz Kądziołka - Prezes Zarządu Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
  8. József Váradi - Prezes Zarządu Wizzair Group
  9. Michał Kaczmarzyk - Prezes Zarządu Ryanair Sun S.A. (Ryanair Group) 
  10. Andrzej Kobielski - Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy Enter Air
  11. Ton Jochems - Senior Manager Groundservices KLM Cityhopper
  12. Grzegorz Polaniecki - Członek Zarządu, Dyrektor Generalny Enter Air 
  13. Jan Szczepkowski - Prezes Zarządu SprintAir
  14. Jarosław Chłopecki - Wiceprezes Zarządu SprintAir
  15. Piotr Henicz - Wiceprezes Zarządu Biura Podróży ITAKA
  16. Maciej Nykiel - Prezes Zarządu Biura Podróży Nekera Sp. z o.o.
  17. Grzegorz Baszczyński - Prezes Zarządu Biura Podróży Rainbow Tours
  18. Piotr Henicz - Wiceprezes Zarządu Polskiej Izby Turystyki
  19. Wojciech Piotr Skwirowski - Prezes Zarządu Fundacji Polskie Niebo
  20. Tomasz Buraś - Prezes Zarządu DHL Express (Poland)
  21. Jan Szczepkowski - Prezes Zarządu SprintAir Cargo
  22. Jarosław Chłopecki - Wiceprezes Zarządu SprintAir Cargo
  23. Piotr Henicz - Wiceprezes Zarządu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki

TV

Alia - nowa żyrafa w gdańskim zoo