PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE
.
Pierwsze rowery MEVO na Długim Targu. Na razie dla ekspertów MAPKA STACJI
Pierwsze rowery MEVO na Długim Targu. Na razie dla ekspertów MAPKA STACJI
Na Długim Targu w Gdańsku można już zobaczyć pierwsze egzemplarze roweru metropolitalnego MEVO. Pojazdy przetestują najpierw eksperci, ale już niebawem będą dostępne dla każdego użytkownika systemu.
Trwa odliczanie godzin do startu systemu roweru metropolitalnego MEVO
Są już na Długim Targu - na razie dla ekspertów. Trwa odliczanie godzin do startu systemu roweru metropolitalnego MEVO
zdj. Maciej Kosycarz/KFP


"Komu w drogę temu MEVO!" - to reklamowe hasło można już przeczytać na zaparkowanych na Długim Targu w Gdańsku rowerach metropolitalnych. Wzbudzają one zaciekawienie, ale na razie pojeżdżą na nich eksperci. Trzeba jeszcze uzbroić się w odrobinę cierpliwości - dosłownie za kilka dni MEVO będą dostępne dla każdego. Pojazdy testują "oficerowie rowerowi", przedstawiciele stowarzyszeń miłośników jazdy na dwóch kółkach i środowisk opiniotwórczych. Testom poddawane są wszystkie elementy systemu: stacje postoju, centrum kontaktu, strona internetowa, aplikacja czy nadzór.

Rower metropolitalny miał ruszyć 18 listopada 2018 r. Najpierw do dyspozycji użytkowników miało być oddanych 30% rowerów (na wiosnę pozostałe 70%). Z powodu problemów z przygotowaniem infrastruktury, inauguracja opóźniła się, ale wykonawca właśnie zgłosił gotowość uruchomienia systemu.

Docelowo takich rowerów jeździć będzie w 14 pomorskich gminach ponad 4 tys.
Docelowo takich rowerów jeździć będzie w 14 pomorskich gminach ponad 4 tys.
zdj. Maciej Kosycarz/KFP


System roweru metropolitalnego działać będzie w 14 pomorskich gminach. Oprócz Gdańska przystąpiły do niego: Gdynia, Sopot, Tczew, Puck, Reda, Kartuzy, Sierakowice, Somonino, Stężyca, Władysławowo, Żukowo, Pruszcz Gdański i Rumia. W gminach tych działać ma 660 stacji postojowych. Liczba rowerów w systemie wynosi 4080. Pojazdy należą do tzw. 4 generacji, mają elektrycznie wspomagany napęd i wyposażone są w moduły GPS i GSM.

Rower MEVO będzie systemem całorocznym uzupełniającym ofertę transportową komunikacji publicznej. 30 proc. floty funkcjonować będzie również każdej zimy. W ramach miesięcznego abonamentu, za 10 zł, będzie można korzystać z publicznego roweru przez 90 minut dziennie (w wersji rocznej za taki abonament zapłacić trzeba będzie 100 zł). Operator szykuje jeszcze inne propozycje taryfowe - z opcją korzystania z MEVO przez 120 minut dziennie i krótkoterminowe, pod kątem turystów.


Długi Targ w Gdańsku. Jedna ze stacji 660 roweru MEVO
Długi Targ w Gdańsku. Jedna ze stacji 660 roweru MEVO
zdj. Maciej Kosycarz/gdansk.pl


Wybrany wykonawca - firma NB Tricity (Nextbike) - za realizację przedmiotu zamówienia otrzyma kwotę 40.272.906,00 zł (w tym 4,7 mln zł na zarządzanie oraz 35,5 mln zł na dostawę elementów systemu). Projekt wspierany jest finansowo z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Dofinansowanie unijne to 17.218.259 zł.

Zobacz lokalizację stacji MEVO:




Czytaj też:

Wykonawca gotowy do uruchomienia MEVO. Kiedy pojedziemy rowerami z elektrycznym wspomaganiem?



oprac. MWwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl