• Start
  • Wiadomości
  • Pasażerowie wracają do latania. Wyniki za pół roku 2021 w Porcie Lotniczym Gdańsk

Pasażerowie wracają do latania. Wyniki za pół roku 2021 w Porcie Lotniczym Gdańsk

Z miesiąca na miesiąc Port Lotniczy Gdańsk obsługuje coraz większą liczbę pasażerów. Przewozy cargo mają się dobrze. Straty finansowe spowodowane pandemią zostały zatrzymane.
19.07.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Port Lotniczy Gdańsk odrabia starty związane z pandemią Covid-19
Port Lotniczy Gdańsk odrabia starty związane z pandemią Covid-19
źródło: Facebook/Port Lotniczy Gdańsk


W ciągu sześciu miesięcy 2021 roku gdańskie lotnisku przyjęło 388 846 pasażerów. W porównaniu do pierwszego półrocza roku 2020, kiedy ruch do pierwszej połowy marca był duży i niezakłócony, a od czerwca zaczął się na nowo odradzać, w 2021 roku jest o 57,2% mniej pasażerów. Ale
z miesiąca na miesiąc następuje wzrost zainteresowania lataniem.

W I kwartale 2021 było w Gdańsku 105 095 podróżujących, a w II kwartale już 283 751. W samym tylko czerwcu 2021 Port Lotniczy Gdańsk obsłużył 155 290 osób, podczas gdy w maju było ich 82 937 (mniej o 72 353), a w kwietniu 45 524 (w porównaniu do czerwca mniej o 109 766).

- Dane o liczbie pasażerów, którzy odwiedzili nasze lotnisko w ciągu pół roku 2021 są niższe niż za taki sam okres roku ubiegłego, a dużo niższe niż w rekordowym roku 2019, ale najważniejsza jest widoczna tendencja wzrostowa. Pasażerowie do nas wracają, chcą latać i latają za granicę, a także na trasach krajowych. Latają do pracy, znajomych i do rodziny, a ostatnio przede wszystkim na wakacje. Wierzymy, że pasażerów będzie coraz więcej. Podróżowanie nadal nie jest łatwe, mimo wprowadzonego Unijnego Certyfikatu Covid. Tym bardziej cieszy fakt, że coraz więcej osób decyduje się na podróże” – mówi Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Pasażerowie powoli wracają do podróżowania samolotami
Pasażerowie powoli wracają do podróżowania samolotami. Powiększa się też siatka połączeń lotniczych.
zdj. Jerzy Pinkas/gdansk.pl

 

Procedury Covid, w tym kontrola paszportowa i weryfikacja związana z kwarantanną i testami, powoduje wydłużenie czasu obsługi pasażerów na wielu lotniskach, w tym także na lotnisku w Gdańsku.

- Zdajemy sobie sprawę z tych utrudnień. Jesteśmy także w trakcie realizowanej inwestycji rozbudowy i przebudowy terminalu pasażerskiego. Dla poprawy komfortu obsługi pasażerów, jeszcze wiele miesięcy przed zakończeniem rozbudowy, w miniony weekend oddaliśmy do użytku dwie nowe karuzele bagażowe w hali przylotów, znajdujące się na styku startej i nowej części budynku. To usprawni ruch bagażowy, znacząco rozładuje zatory i skróci czas oczekiwania na bagaż po przylocie do Gdańska, co jest bardzo ważne przy wzrastającym ruchu lotniczym, szczególnie turystycznym i wakacyjnym” – zapewnia prezes Tomasz Kloskowski.

PLG_statystyki_1100x560_07_2021_PL


Za zwiększającą się liczbą pasażerów rośnie w Gdańsku liczba operacji lotniczych. W pierwszej połowie 2021 roku było ich w sumie 8 858, tylko
o 23,8 % mniej niż rok wcześniej. W pierwszym kwartale 2021 było 3 314 startów i lądowań, a w drugim już 5 544. Cieszą wyniki w obsłudze towarów. O ile przychody z cargo stanowią tylko 1,5% przychodów spółki, to jednak w ciągu sześciu miesięcy tego roku obsłużyliśmy 4 367 ton przesyłek, o 37,6% więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

Po sześciu miesiącach 2021 roku Port Lotniczy Gdańsk zanotował niewiele ponad 12 milionów złotych strat netto (12 004 000). O ile sama strata nie jest dobrą wiadomością dla przedsiębiorstwa, to warto podkreślić, że w II kwartale się ona nie powiększyła. Za I kwartał 2021 strata wynosiła 12 221 000 złotych. W tegorocznej siatce jest 91 połączeń z Gdańska, na 77 lotnisk, do 22 państw (w tym także do polskich miast). W pierwszej połowie 2021 pojawiły się nowe połączenia: do Heraklionu i Chanii oraz na Santorini w Grecji, do Splitu i Zadaru w Chorwacji, do Burgas w Bułgarii i do Lublina.

Na lotniskach wciąż obowiązują obostrzenia sanitarne, a pasażerowie w ruchu międzynarodowym muszą mieć aktualne testy na Covid-19 lub zaświadczenie o zaszczepieniu
Na lotniskach wciąż obowiązują obostrzenia sanitarne, a pasażerowie w ruchu międzynarodowym muszą mieć aktualne testy na Covid-19 lub zaświadczenie o zaszczepieniu
zdj. Grzegorz Mehring/gdansk.pl


Szczegółowe dane o pasażerach w 2021:

- styczeń 43 654, spadek o 88,3% w porównaniu do stycznia 2020,
- luty 26 477, spadek o 92,8% w porównaniu do lutego 2020,
- marzec 34 964, spadek o 75,9% w porównaniu do lutego 2020,
- kwiecień 45 524, spadek o 89,4% w porównaniu do kwietnia 2019,
  a wzrost o 3946,6% w porównaniu do kwietnia 2020,
- maj 82 937, spadek o 83,2% w porównaniu do maja 2019, a wzrost
  o 6498% w porównaniu do maja 2020,
- czerwiec 155 290, spadek o 71,1% w porównaniu do czerwca 2019,
  a wzrost o 752% w porównaniu do czerwca 2020.


Cała siatka połączeń 2021:


Ryanair: Aarhus, Alicante, Barcelona-Reus, Belfast, Billund, Birmingham, Bristol, Burgas, Chania/Kreta, Dublin, Edynburg, Goteborg, Hamburg, Kopenhaga, Korfu, Kijów-Boryspol, Kraków, Leeds-Bradford, Londyn-Stansted, Malta, Manchester, Mediolan-Bergamo, Newcastle, Odessa, Oslo-Torp, Pafos, Piza, Santorini, Sztokholm-Skavsta, Vaxjo, Walencja, Wrocław, Zadar;


Wizz Air: Aberdeen, Alesund, Baracelona El-Prat, Bergen, Billund, Bodo, Burgas, Charków, Doncaster-Sheffield, Dortmund, Heraklion/Kreta, Goteborg, Edynburg, Eindhoven, Hamburg, Haugesung, Kolonia-Bonn, Kijów-Żulany, Kristiansand, Kutaisi, Larnaka, Liverpool, Londyn-Gatwick, Londyn-Luton, Lwów, Malaga, Malmo, Mediolan-Bergamo, Molde, Mykonos, Narwik, Odessa, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Paryż-Beauvais, Rejkiawik-Keflavik, Santorini, Split, Stavanger, Skelleftea, Sztokholm-Skavsta, Tromso, Trondheim, Turku;

LOT: Burgas, Kraków, Lublin, Rzeszów, Tirana, Warszawa;

Londyn-Heathrow British Airways; Amsterdam KLM; Kopenhaga SAS; Frankfurt, Monachium Lufthansa; Dusseldorf Eurowings; Zurych SWISS; Helsinki Finnair.

 

TV

Kaszubi – tożsamość obroniona. Rozmowa z prof. Cezarym Obrachtem-Prondzyńskim