• Start
  • Wiadomości
  • Nowe obiekty w zbiorach Narodowego Muzeum Morskiego. Zobaczmy je na “Sołdku” w maju

Nowe obiekty w zbiorach Narodowego Muzeum Morskiego. Zobaczmy je na “Sołdku” w maju

Do zbiorów Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku trafiło właśnie 36 modeli statków. Kolekcja składa się z pomniejszonych, wiernych kopii praktycznie wszystkich ważniejszych typów jednostek pływających, jakie budowano w latach 1963-2002 w Gdyni. Już w maju tego roku część modeli będzie można zobaczyć na tematycznej wystawie czasowej w ładowni nr 2 pod pokładem statku-muzeum „Sołdek”.
01.02.2022
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
36 modeli statków trafiło do zbiorów Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku
36 modeli statków trafiło do zbiorów Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku
mat. NMM

 

Kolekcja zakupiona przez Muzeum składa się z modeli jednostek zbudowanych w latach 1963-2002 w dawnej Stoczni im. Komuny Paryskiej, od 1991 r. Stoczni Gdynia S.A. Modele dokumentują dorobek produkcyjny polskiego przemysłu okrętowego drugiej połowy XX w.

Zbiór ma szczególnie istotne znaczenie dla dokumentacji najnowszej historii budownictwa statków w Polsce.

- Znajdują się w nim pomniejszone, wierne kopie praktycznie wszystkich ważniejszych typów jednostek pływających, jakie budowano we wspomnianym okresie w Gdyni. Są to przede wszystkim zbiornikowce przystosowane do transportu ropy naftowej, chemikaliów lub skroplonego gazu, drobnicowce, masowce, trawlery-przetwórnie, trawlery-zamrażalnie, a także samochodowce Ro-Ro, kontenerowce, czy też budowane już na początku XXI w. uniwersalne wielozadaniowce. – mówi dr Jan Tymiński z Działu Historii Budownictwa Okrętowego NMM.

Wykonano je z niezwykłą precyzją
Wykonano je z niezwykłą precyzją
mat. NMM

 

W kolekcji znajduje się między innymi model zbiornikowca typu B – 557. Statki te były budowane w latach 1983-1987, łącznie powstały cztery jednostki: „Eagle”, „Pernas Dulang”, „Beryl” i „Eliane”. Były przeznaczone do przewozu ropy naftowej oraz ropopochodnych produktów chemicznych. Innym typem statku reprezentowanym w zbiorze jest masowiec B – 541 „Rio Purus”. W 1986 r. zbudowano dwa statki tego rodzaju. Przystosowane do przewozu celulozy w pakietach, lub też kontenerów w ładowniach i na pokładzie, były wyposażone w dwie suwnice bramowe o udźwigu 25 ton i dwa elektrohydrauliczne żurawie. Oprócz nich kolekcja zawiera również model samochodowca „Hual Transporter” oraz wielozadaniowców „Finnfighter” i „Westwood Rainier”.

To modele jednostek zbudowanych w latach 1963-2002 w dawnej Stoczni im. Komuny Paryskiej (od 1991 r. Stocznia Gdynia S.A.)
To modele jednostek zbudowanych w latach 1963-2002 w dawnej Stoczni im. Komuny Paryskiej (od 1991 r. Stocznia Gdynia S.A.)
mat. NMM

 

- Pozyskane modele mają znaczne rozmiary, ich długości dochodzą do 2,5 m, a skala waha się od 1:100 do 1:200. Wykonano je w nieistniejącej już pracowni modelarskiej gdyńskiej stoczni. Są to formy redukcyjne, a więc szczególnie cenne dla celów wystawienniczych. - dodaje Jan Tymiński.

Już w maju tego roku część modeli będzie można zobaczyć na tematycznej wystawie czasowej w ładowni nr 2 pod pokładem statku-muzeum „Sołdek”. Zakup 36 sztuk modeli statków możliwy był dzięki dotacji z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pozyskana kwota to 120 tysięcy złotych. 

Detal modelu statku, który trafił do zbiorów Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku
Detal modelu statku, który trafił do zbiorów Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku
mat. NMM




TV

Obrona Westerplatte – pierwsze starcie II wojny. Rozmowa z dr. Janem Szkudlińskim