• Start
  • Wiadomości
  • Na początek trzy elektryczne minibusy. GAiT czeka na oferty od dostawców

Na początek trzy elektryczne minibusy. GAiT czeka na oferty od dostawców

Gdańskie Autobusy i Tramwaje ogłaszają przetarg na dostawę trzech fabrycznie nowych autobusów miejskich typu mini zasilanych energią elektryczną. Nowe elektryczne pojazdy przeznaczone będą do obsługi komunikacyjnej obszarów Starego i Głównego Miasta.
03.06.2021
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Autobusy spalinowe mają być sukcesywnie zastępowane przez elektryczne
Autobusy spalinowe mają być sukcesywnie zastępowane przez elektryczne
zdj. Grzegorz Mehring/gdansk.pl


Budowanie nowoczesnej floty miejskiej
Bezemisyjne nowe minibusy elektryczne, wyposażone mają być w silnik elektryczny o minimalnej mocy 180 KM. Minimalna pojemność baterii akumulatorów trakcyjnych wynosić ma 85 kWh. Zużycie energii nie może być większe niż 32 kWh/100 km. Pojazdy wyposażone mają być w system odzyskiwania energii elektrycznej podczas hamowania.

- Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to bezdyskusyjnie ważny element wysokiej jakości życia w mieście. Dlatego od wielu lat naszą flotę budujemy w oparciu o nowoczesne i ekologiczne autobusy, w tym od kilku lat - o najbardziej restrykcyjnej normie emisji spalin Euro VI. Co ważne, ponad połowa pasażerów przemieszcza się po Gdańsku korzystając z tramwajów, czyli pojazdów zeroemisyjnych  -  zaznacza prezes GAiT Maciej Lisicki. -  Cały czas śledzimy trendy na rynku elektromobilności, testujemy autobusy elektryczne i zaczynamy sukcesywnie wprowadzać zeroemisyjne pojazdy do naszej floty autobusowej.

Wraz z nowymi autobusami dostarczone mają zostać trzy ładowarki elektryczne do zasilania w prąd akumulatorów trakcyjnych. Pojazdy ładowane będą na terenie zajezdni autobusowej. Ich ładowanie odbywało się będzie w godzinach nocnych. Długość pojazdów wynosić ma od 5,8 do 6,5 m, szerokość od 2,05 do 2,2 m, natomiast maksymalna wysokość - 2, 9 m. Trzy fabrycznie nowe autobusy elektrycznych typu mini będą obsługiwały obszar Starego i Głównego Miasta.

Komfortowe i bezpieczne
Zgodnie z wymogami spółki GAiT, pojazdy przystosowane mają być do potrzeb osób niepełnosprawnych i osób podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach znajdować ma się wydzielona oznaczona strefa do bezpiecznego przewozu osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim. Autobusy wyposażone mają być także w platformy umożliwiające wjazd wózka oraz - w umieszczone na wysokości umożliwiającej naciśnięcie przez osobę znajdującą się na wózku - przyciski sygnalizujące konieczność użycia rampy. Pojazdy posiadać mają również poręcze ułatwiające wejście do pojazdu osobom o ograniczonej sprawności ruchowej - ich rozmieszczenie i konstrukcja umożliwiać ma swobodny wjazd do autobusu wózkiem inwalidzkim lub dziecięcym.

Do dyspozycji pasażerów mają być wygodne ergonomiczne fotele, wykonane z materiałów o podwyższonej odporności na akty wandalizmu,  w tym utrudniające m.in. rozcięcia, czy nanoszenie napisów typu graffiti. Łączna liczba miejsc w pojeździe to minimalnie 21 osób, w tym minimalnie 10  pełnowymiarowych miejsc siedzących.

Pojazdy wyposażone mają być w systemy monitoringu i klimatyzacji, o wydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni z uwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częstego otwierania drzwi. Tablice informacyjne dla podróżujących wykonane mają być w  technologii LED - wysokiej jakości i dużej gęstości pikseli z automatyczną regulacją jasności świecenia. W pojazdach zamontowane mają zostać także gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED. Pojazdy wyposażone mają być również w system liczenia pasażerów.

Co istotne, ponieważ pojazdy te poruszać będą się w centrum miasta, chcemy by wyposażone zostały w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, tj. ochrony przed ewentualną kolizją z innymi użytkownikami ruchu drogowego - zarówno pojazdami, jak i pieszymi. Pojazdy wyposażone mają być w rozbudowany system tzw. asystenta martwego pola, który informował i ostrzegał będzie kierowcę o obecności przeszkody w martwym polu, w tym o przeszkodach za pojazdem, w przypadku załączenia biegu wstecznego – mówi prezes GAiT Maciej Lisicki.

Na oferty spółka GAiT czeka do 1 lipca 2021 roku. Natomiast realizacja zamówienia nie może być dłuższa niż 9 miesięcy od terminu podpisania umowy.

Kiedy kolejne zeroemisyjne pojazdy?
Zakup elektrycznych minibusów rozpoczyna proces wprowadzania do gdańskiej floty autobusowej pojazdów zeroemisyjnych. Kolejny etap nastąpi już niebawem.
- W jesiennej edycji naboru programu “Zielony Transport Publiczny” NFOŚiGW, będziemy aplikować o dofinansowanie zakupu 45 autobusów elektrycznych -  standardowych i przegubowych - informuje zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu, Piotr Borawski.  - Gdańską flotę zeroemisyjną chcemy budować w oparciu o pojazdy spełniające -  podobnie jak dotychczas - jak najwyższe standardy, przekładające się na wysoki komfort jazdy naszych pasażerów  - podkreśla zastępca prezydenta. 

oprac. MW

TV

MEVO rozkręca wiosnę. Wsiadaj i jedź: do pracy, na uczelnię, na plażę