PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Media bez wyboru. Ogólnopolski protest przeciwko wprowadzeniu nowego podatku

Media bez wyboru. Ogólnopolski protest przeciwko wprowadzeniu nowego podatku
W wielu serwisach informacyjnych - m.in. TVN, Polsat, rozgłośniach radiowych, portalach internetowych - nie było w środę (10 lutego) żadnych nowych treści, a jedynie ujednolicony komunikat o proteście "Media bez wyboru" i jego przyczynach. W całości zamieszczamy go na końcu tej publikacji. Prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz poparła protest.
protest

 
Akcja ogólnopolskich mediów to reakcja na zapowiedź wprowadzenia nowego podatku od reklam zamieszczanych w mediach. Jego wysokość ma zależeć od skali obrotów i rodzaju mediów. Radio, telewizja, kino i outdoor mają być objęte najwyższą stawką: jeśli nie przekroczą limitu 50 mln zł wpływów reklamowych rocznie, zapłacą 7,5 proc.; powyżej tego progu - będzie to aż 10 proc. W prasie drukowanej podatek jest niższy: wynosi 2 proc. od przychodów 30 mln zł i 6 proc. po przekroczeniu tego limitu. Kwota wolna od podatku to 15 mln zł. Z podatku zupełnie zwolnione miałyby być te media, które pozyskują z rynku reklamowego mniej niż 1 mln zł rocznie. 

Osobna taryfa podatkowa szykowana jest dla portali internetowych: nie ma kwoty wolnej, ale też progów - stawka wynosi 5 proc. 


Nasz portal, gdansk.pl jest stroną internetową Miasta Gdańska i nie zamieszcza płatnych reklam - dlatego ta regulacja nas bezpośrednio nie dotyczy. Świadczymy szeroki zakres usług publicznych. Na naszej stronie przede wszystkim zamieszczamy informacje o charakterze urzędowym, pomagamy załatwiać sprawy ważne dla mieszkańców - w tym umawiać wizyty w instytucjach miejskich. Informujemy o obowiązujących procedurach, prowadzimy Biuletyn Informacji Publicznej, udostępniamy formularze urzędowe, zamieszczamy transmisje z przebiegu konsultacji społecznych, sesji rady Miasta Gdańska itp. Tego typu działalność nie może być przerwana. 

Dlatego choć nie możemy uczestniczyć w tym proteście, solidaryzujemy się z jego uczestnikami oraz podzielamy obawy wyrażone przez liczne redakcje. Wprowadzenie nowego podatku wiele z nich osłabi lub wręcz doprowadzi na skraj bankructwa. Obawy przed powtórzeniem się scenariusza węgierskiego, gdzie w wyniku podobnych regulacji kierowana przez Victora Orbana partia Fidesz w praktyce wyeliminowała niezależnie media - są uzasadnione.

Swoją solidarność z protestującymi mediami wyraziła w mediach społecznościowych Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. Pani prezydent pisze, że "po sądach, praworządności, wykluczaniu mniejszości przyszła kolej na wolne media. Dziś każdy dobrze życzący Polsce, każdy patriota powinien być solidarny z wolnymi mediami!"


 

LIST OTWARTY DO WŁADZ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ I LIDERÓW UGRUPOWAŃ POLITYCZNYCH

Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego "składką", wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.


Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media.


Wprowadzenie go będzie oznaczać:

1. osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,

2. ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,

3. pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,

4. faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako "globalni cyfrowi giganci" zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.


Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.


Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.


Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19.


Sygnatariusze listu:

Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura
Agora S.A.
AMS S.A.
Bonnier Business
Burda Media Polska
CANAL+
Dziennik Trybuna
Dziennik Wschodni
Edipresse Polska
Eleven Sports Network sp. z o.o.
Gazeta Radomszczańska
Gazeta Żoliborza
Green Content sp. z o.o.
Gremi Media S.A.
Grupa Eurozet
Grupa Interia.pl sp. z. o.o.
Grupa Radiowa Agory sp. z o.o.
Grupa RMF
Grupa Wirtualna Polska
Grupa ZPR
Helios S.A.
Infor Biznes
Kino Polska TV S.A.
Lemon Records sp. z o.o.
Marshal Academy
Music TV sp. z o.o.
Muzo.fm sp. z o.o.
naTemat.pl
OKO.press
Polityka
Polska Press Grupa
Ringier Axel Springer Polska
STAVKA sp. z o.o.
Superstacja sp. z o.o.
Telewizja Polsat sp. z o.o.
Telewizja Puls sp. z o.o.
Telewizja Regionalna TVT
TIME S.A.
TV Spektrum sp. z o.o.
TVN S.A.
Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin
Tygodnik Powszechny
Wydawnictwo Bauer
Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan
Wydawnictwo Magraf
Wydawnictwo Nowiny
Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański

 

Roman Daszczyńskiwww.gdansk.plroman.daszczynski@gdansk.pl
Roman Daszczyński - najnowsze
Roman Daszczyńskiwww.gdansk.plroman.daszczynski@gdansk.pl
Roman Daszczyński - najnowsze