PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Uwaga kierowcy - duże zmiany! Ruszyła Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania

Uwaga kierowcy - duże zmiany! Ruszyła Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania
Gdański Zarząd Dróg i Zieleni przygotował wskazówki, które mają pomóc kierowcom w nowej rzeczywistości parkingowej. Specjalne piktogramy i kolorowe oznakowanie pozwolą rozeznać się w jakim sektorze pozostawiamy auto. Warto zapamiętać co oznaczają trzy kolory - zielony, niebieski i czerwony, bo od tego zależy koszt parkowania.
Nowość na parkomatach - nalepki w kolorach, oznaczających jedną z trzech stref, jakie obowiązywać będą od poniedziałku, 29 czerwca. Nz. parkomat przy ul. Korzennej, naprzeciwko Ratusza Staromiejskiego - nalepki są czerwone, bowiem ulica należy do Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania
Nowość na parkomatach - nalepki w kolorach, oznaczających jedną z trzech stref, jakie obowiązywać będą od poniedziałku, 29 czerwca. Nz. parkomat przy ul. Korzennej, naprzeciwko Ratusza Staromiejskiego - nalepki są czerwone, bowiem ulica należy do Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania
www.gdansk.pl

 

Rewolucja parkingowa

W poniedziałek, 29 czerwca, weszły w życie zmiany w funkcjonowaniu Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku. Tego dnia w centrum miasta rusza bowiem Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która poszerzona została o rejon Długich Ogrodów. Do obsługi nowego sektora Długie Ogrody Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zakupił 23 nowe parkometry. 7 całkiem nowych urządzeń w lipcu i sierpniu ustawionych zostanie także w sektorze Jelitkowo obok 6 dotychczasowych zlokalizowanych tam parkometrów ze zmodernizowanym oprogramowaniem.

 

Z problemem braku miejsc parkingowych w centrum borykają się też inne polskie miasta. Nowa polityka parkingowa ma przynieść wymierne korzyści mieszkańcom.
Z problemem braku miejsc parkingowych w centrum borykają się też inne polskie miasta. Nowa polityka parkingowa ma przynieść wymierne korzyści mieszkańcom.
zdj. GZDiZ

 

Jaki dokładnie obszar obejmuje ŚSPP? Otóż jest to południowa część dotychczasowego sektora Stare Miasto, a także sektor Główne Miasto wraz z fragmentem ul. 3 Maja (okolice Dworca PKS). W jej obszar włączony został także wspomniany sektor Długie Ogrody, który obejmuje teren między ulicami: Długie Ogrody, Angielską Groblą, Szafarnią a Długą Groblą. Oprócz wspomnianych ulic opłaty w tym sektorze pobierane także będą na ulicach Spichrzowej, Żytniej, Pszennej, Chmielnej, Ołowianka, Dziewanowskiego, Motławskiej, Seredyńskiego, Św. Barbary, Szopy, Łąkowej do Podwala Przedmiejskiego i Sadowej.

W Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania do dyspozycji kierowców będzie 2735 miejsc postojowych. Łącznie w Strefie Płatnego Parkowania (w tym z miejscami sezonowymi w Jelitkowie) oraz w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania zlokalizowanych będzie 6841 miejsc postojowych.

 

 

Informacja dla kierowców

Na początku kierowcy mogą mieć problemy z przyzwyczajeniem się do nowych sektorów. Żeby im to ułatwić, GZDiZ umieścił specjalne piktogramy na słupach i tabliczkach pod znakami sektorowymi „Strefa Płatnego Parkowania”, na słupach znaków „Parking” i na parkometrach. Dzięki nim można zapoznać się z informacją, w jakim jesteśmy sektorze i ile kosztuje godzina postoju.

 

piktogr

 

Jaki jest cel zmian?

Ta parkingowa rewolucja to decyzja Rady Miasta Gdańska z lutego. Głównym efektem wprowadzenia Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania ma być poprawa dostępności miejsc postojowych w centrum miasta, a także - co równie ważne - zmniejszenie liczby samochodów, wjeżdżających w ten obszar. Oczekiwana jest też dzięki temu rozwiązaniu poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. To również zachęta do korzystania z publicznego transportu zbiorowego zamiast z samochodu.

 

W związku z uruchomieniem Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania zamontowano dodatkowe parkomaty
W związku z uruchomieniem Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania zamontowano dodatkowe parkomaty
zdj. GZDiZ

 

Gdańsk, podobnie jak inne duże polskie miasta, boryka się z narastającym problemem niewystarczającej liczby miejsc parkingowych w stosunku do potrzeb. Widoczne to jest szczególnie latem. Wzmożony ruch pojazdów w dużym stopniu generują osoby nie będące na co dzień mieszkańcami Śródmieścia. Tworzą się korki, co niekorzystnie wpływa na środowisko naturalne i zabytki.

Zmiany w polityce parkingowej Miasta dotyczą nie tylko obszaru, ale też cen za postój. Stawki jednorazowych opłat za postój i abonamentów od 29 czerwca będą wyższe.

 


Opłata za postój w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania

W ŚSPP obowiązywać będą wyższe stawki za postój pojazdu niż w pozostałych sektorach. Za pierwszą godzinę parkowania trzeba będzie zapłacić 5,50 zł, za drugą 6,60 zł, za trzecią 7,90 zł, a za czwartą i kolejne godziny 5,50 zł. W strefie śródmiejskiej za postój trzeba będzie płacić przez siedem dni w tygodniu, a więc także w soboty, niedziele i święta w godzinach od 9:00 do 20:00.

Nowe stawki za postój w pozostałych sektorach SPP

W pozostałych sektorach SPP, a więc we Wrzeszczu, Jelitkowie, Aniołkach, Oliwie, na Przymorzu, jak również w sektorze Młode Miasto, który stanowi północną część dawnego sektora Stare Miasto zmienią się stawki opłat jednorazowych. W czasie upływania pierwszej godziny kierowcy zapłacą za postój 3,90 zł, drugiej – 4,60 zł, trzeciej 5,50 zł, a czwartej i kolejnych 3,90 zł.

Abonamenty i karty opłat zryczałtowanych

Zmiany w opłatach za postój pojazdu w Strefie Płatnego Parkowania dotyczyć będą także abonamentów. Miesięczny abonament za możliwość parkowania w sektorach SPP wzrośnie o 50 zł i kosztować będzie 550 zł. Nie będzie on jednak uprawniać do parkowania w sektorach Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania.

Z kolei abonament za postój w ŚSPP wynosić będzie 800 zł miesięcznie i umożliwi korzystanie również z miejsc w sektorach SPP.
Nie zmieni się natomiast wysokość opłat dla posiadaczy kart opłaty zryczałtowanej mieszkańca (10 zł miesięcznie i 120 zł rocznie za pierwszy i drugi pojazd, 50 zł miesięcznie i 600 zł rocznie za trzeci i kolejny pojazd) i kart opłaty zryczałtowanej działalności gospodarczej (150 zł miesięcznie i 900 zł rocznie).

Bez zmian pozostanie także wysokość opłaty dodatkowej za nieopłacenie postoju, która wynosi 200 zł. W przypadku dokonania wpłaty w ciągu 7 dni kwota opłaty dodatkowej wynosi 130 zł.

 

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania od 29 czerwca. Nowe miejsca, nowe stawki za postój

Marek Wałuszkowww.gdansk.plmarek.waluszko@gdansk.pl
Marek Wałuszko - najnowsze
Marek Wałuszkowww.gdansk.plmarek.waluszko@gdansk.pl
Marek Wałuszko - najnowsze