Portal Miasta Gdańska
PL | EN | DE

Grassomania 10: poznaj Gdańsk za pomocą zmysłów, wspomnień i oranżady w proszku

Instalacje, performanse, oprowadzanie kuratorskie po wystawie, nietypowe spacery tematyczne po Gdańsku jakiego nie znamy, koncerty, warsztaty - to wszystko czekać nas będzie podczas „Grassomanii 10: Z oranżadą w proszku na językach”. Wydarzenie odbędzie się w niedzielę, 2 września, m.in. w Gdańskiej Galerii Güntera Grassa i Parku Świętopełka. Wstęp wolny.

Grassomania 10: poznaj Gdańsk za pomocą zmysłów, wspomnień i oranżady w proszku
A
A
data publikacji: 01 września 2018 r.
Praca niemieckiej artystki Hildegard Skowasch Gott ist groß, Maria hilft . Napis wykonany z ceramicznych liter jest komentarzem do zatłoczonej wąskiej ulicy Mariackiej i przytłaczającej doniosłości znajdującego się tam kościoła Najświętszej Marii Panny. Mówi:  Bóg jest wielki (Gott ist  groß). Lecz nie dajmy się przytłoczyć wszechobejmującemu natężeniu. Maria pomoże (Maria hilft) zachować człowieczą skalę
Praca niemieckiej artystki Hildegard Skowasch "Gott ist groß, Maria hilft". Napis wykonany z ceramicznych liter jest komentarzem do zatłoczonej wąskiej ulicy Mariackiej i przytłaczającej doniosłości znajdującego się tam kościoła Najświętszej Marii Panny. Mówi: "Bóg jest wielki (Gott ist groß). Lecz nie dajmy się przytłoczyć wszechobejmującemu natężeniu. Maria pomoże (Maria hilft) zachować człowieczą skalę"

W niedzielę, 2 września, festiwal Grassomania już po raz dziesiąty zaprezentuje sztukę współczesną w rozmaitych przestrzeniach miasta. Punktem wyjścia dla tego wydarzenia od początku jego istnienia jest postać i twórczość noblisty i honorowego gdańszczanina Güntera Grassa - tak będzie i w tym roku, podczas jubileuszowej edycji, której motywem przewodnim będą zmysły.

- Częstokroć Günter Grass wspominał czas dzieciństwa w przedwojennym Danzigu i poszukiwał śladów swojej tożsamości w powojennym Gdańsku za pomocą zmysłów - opowiada kuratorka Marta Wróblewska. - Spacerując przez miasto z bohaterami Grassa, lub z nim samym, słyszymy krzyk nadlatujących mew, stukot przejeżdżającego tramwaju, religijny śpiew dobiegający zza grubych gotyckich murów kościelnych, kuranty z wieży ratusza, czujemy woń gdańskich podziemi i kanału Raduni, zapach świeżej pietruszki i kwiatów na hali targowej, czy ciepło starych wypalonych licznymi pożarami cegieł zabytkowej architektury.

Podczas ostatniego pobytu w Gdańsku, w październiku 2014 r., Günter Grass odsłonił rzeźbę swojego autorstwa „Turbot pochwycony”. Została umieszczona na przedprożu kamienicy przy ul. Szerokiej 37 - przed wejściem do Gdańskiej Galerii Güntera Grassa. Warto ją obejrzeć z bliska podczas tegorocznej Grassomanii
Podczas ostatniego pobytu w Gdańsku, w październiku 2014 r., Günter Grass odsłonił rzeźbę swojego autorstwa „Turbot pochwycony”. Została umieszczona na przedprożu kamienicy przy ul. Szerokiej 37 - przed wejściem do Gdańskiej Galerii Güntera Grassa. Warto ją obejrzeć z bliska podczas tegorocznej Grassomanii
Fot. Piotr Połoczański

Tytuł tegorocznej Grassomanii to „Z oranżadą w proszku na językach”. Jak tłumaczy kuratorka, został on wybrany nieprzypadkowo. - Smak oranżady w proszku na języku regularnie przywoływany był przez Grassa jako symbol dzieciństwa - zauważa Wróblewska. - Takie sytuacje, ale i miejsca, uruchamiają specyficzne wspomnienia, składające się na wielozmysłowe doświadczenie historii i teraźniejszości przestrzeni, w której żyjemy. Dlatego i my, z oranżadą w proszku na językach - którą przygotowaliśmy dla uczestników Grassomanii - wyruszamy w miasto, aby je poczuć, przyswoić, zrozumieć i zapamiętać na nowo.

Podczas 10. Grassomanii prace zaprezentuje ośmiu artystów sztuk wizualnych z Polski i z Niemiec: Anna Brudzińska, Grzegorz Kozera, Susanne Kutter, Thomas May, Agnieszka Piasecka, Hildegard Skowasch, Weronika Teplicka i Ania Witkowska. W instalacjach i performansach odwołują się do twórczości literackiej Grassa - znajdziemy odniesienia do książki „Kot i mysz” czy „Blaszanego bębenka”, a także do przeszłości Gdańska tak bliskiego sercu pisarza, do jego zabytków i uliczek - choćby pięknej ulicy Mariackiej.


PROGRAM

Wystawy:

- godz. 12.00 - 20.00 - „Z oranżadą w proszku na językach” - instalacje i performansy w przestrzeni publicznej. Lokalizacje w Śródmieściu Gdańska;
- godz. 12.00 - 20.00 (w godz. 12.00 - 15.00 - oprowadzania kuratorskie) - Polish Soundscapes. Gdańska Galeria Güntera Grassa - 4G (ul. Szeroka 37) .

Warsztaty dźwiękowe:

- godz. 12.30 - 14.00 - warsztat dla dzieci, prowadzenie: Asia Mina. Park Świętopełka;
- godz. 14.30 - 16.00 - warsztat dla dorosłych, prowadzenie: Asia Mina. Park Świętopełka.

Spacery:

- godz. 12.30 - 14.30 - architektoniczno-artystyczny, prowadzenie: Anna Perz;
- godz. 14.30 - 16.30 - literacki, prowadzenie: Barbara Piórkowska;
- godz. 16.30 - 18.30 - dźwiękowy, prowadzenie: Marcin Barski.

Muzyka:

- godz. 19.00 - 19.45 - Emiter soundscape set. Park Świętopełka;
- godz. 20.00 - 21.00 - Koncert Janek/Kisiel/Mackiewicz/Skolik plays Cole Porter Songbook.

Ponadto w godz. 12.00 - 21.00 w Parku Świętopełka będzie trwał piknik z atrakcjami. Wśród nich animacje: Ale Cyrk!, jedzenie: Muka Bar, napoje: Cafe Absinthe, Dj set: MNOW!

Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.

Mapa instalacji i performansów
Mapa instalacji i performansów
1. Agnieszka Piasecka „Smak dzieciństwa”.

2. Anna Brudzińska „Relikwiarz”.
3. Thomas May (Grasshalms Institue) „Ich klage an & Turning Grass”.
4. Hildegard Skowasch „Gott ist groß, Maria hilft”.
5. Ania Witkowska „Podróż”.
6. Grzegorz Kozera „Potrawki-Migawki”.
7. Susanne Kutter „Czekając na autobus”, „Samotny Baron”.
8. Weronika Teplicka „Smells Like War”.

Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora
Agata Olszewska (0)
www.gdansk.pl
agata.olszewska@gdansk.pl
więcej tekstów autora