PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Gdańska Szkoła Szyldu. Pomoże przedsiębiorcom wypełniać zasady Uchwały Krajobrazowej

Gdańska Szkoła Szyldu. Pomoże przedsiębiorcom wypełniać zasady Uchwały Krajobrazowej
Jak sprawić, by reklamy w przestrzeni publicznej w Gdańsku były estetyczne i niebanalne? Nowo powstała Gdańska Szkoła Szyldu i związani z nią artyści plastycy będą służyć radą i pomysłami restauratorom i przedsiębiorcom w ich staraniach na rzecz ujednolicenia przestrzeni miejskiej.
Projekt Gdańska Szkoła Szyldu realizują - Fundacja Palma, której założycielami są Jakub Knera i Natalia Koralewska (na zdj.) oraz Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
Za projekt Gdańska Szkoła Szyldu odpowiadają: Fundacja Palma, której założycielami są Jakub Knera i Natalia Koralewska (na zdj.) oraz Gdański Zarząd Dróg i Zieleni
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl

 

Z początkiem kwietnia 2020 roku mija okres przejściowy na dostosowanie szyldów i informacji reklamowych znajdujących na terenie Gdańska, zgodnie z zasadami wchodzącej w życie Uchwały Krajobrazowej. Miasto prowadzi intensywną kampanię informacyjną i dokłada starań, aby wspomóc przedsiębiorców.

 

Uchwała Krajobrazowa Gdańska. Co to takiego?

Uchwała Krajobrazowa Gdańska to dokument, w którym znajdują się przepisy i regulacje dotyczące usytuowania w przestrzeni miasta takich elementów, jak reklamy czy szyldy, ale i elementy małej architektury, np. ławki i ogrodzenia. 

Uchwała jest odpowiedzią na pogłębiający się w ostatnich latach problem zaśmiecania miasta chaotycznie rozmieszczonymi elementami bez zwracania uwagi na jakość krajobrazu. 

Prace projektowe, ustalenia m.in. z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, ankiety, a finalnie konsultacje samego projektu Uchwały Krajobrazowej trwały do września 2017 roku. Ostatecznie, uchwała weszła w życie 2 kwietnia 2018 roku. 

- Prace nad Uchwałą Krajobrazową Gdańska rozpoczęły się niemal natychmiast po wejściu w życie przepisów uchwalonej przez Sejm Ustawy Krajobrazowej. Wprowadzona w życie 2 kwietnia 2018 roku uchwała zawiera jasne, przejrzyste i szczegółowe zasady, jak może wyglądać reklama znajdująca się w przestrzeni publicznej i gdzie można ją umieszczać – tłumaczy Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.


Założenia Uchwały Krajobrazowej i związanym z nią powstaniem Gdańskiej Szkoły Szyldu na wtorkowej konferencji przybliżał m.in. Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju
Założenia Uchwały Krajobrazowej i powstania Gdańskiej Szkoły Szyldu na wtorkowej konferencji przybliżał m.in. Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl


Uchwałą objęto teren całego Gdańska. Miasto podzielono na osiem obszarów historyczno-funkcjonalnych, dla których obowiązują odrębne zasady. Każdy z nich ma własne, dokładne wytyczne dotyczące wielkości, lokalizacji, ilości, czy formy reklamy. Innymi słowy, inne rodzaje reklam można sytuować na obszarze historycznego centrum Gdańska, inne w dzielnicach mieszkaniowych, a jeszcze inne na terenach przemysłowych.

 - Kończy się dwuletni etap przejściowy, który zakładał, że wszystkie reklamy i szyldy, istniejące przed wejściem w życie ustawy muszą być wymienione zgodnie z nowymi wytycznymi w ciągu dwóch lat – dodaje prezydent Grzelak. - Dziś widzimy już, jak zmienia się przestrzeń publiczna w Gdańsku, jak ujednolicane są elewacje, szyldy sklepowe. Chcemy, aby ten proces przebiegał sprawnie.

 

Gdańska Szkoła Szyldu - pomoże przedsiębiorcom

Aby wspomóc restauratorów i przedsiębiorców w działaniach na rzecz ujednolicania przestrzeni miejskiej rozpoczyna swoją działalność Gdańska Szkoła Szyldu.

Tworzący ją artyści plastycy mają za zadanie wspierać pomysłami i radami przedsiębiorców. GSS tworzy, póki co, grupa piętnaściorga projektantek i projektantów, których łączy wspólna platforma artystyczna. Jest nią strona internetowa www.gdanskaszkolaszyldu.pl

Tam gromadzone będą ich najciekawsze, a zarazem zgodne z Uchwałą Krajobrazową Gdańska projekty, związane z reklamą i identyfikacją wizualną kilkunastu gdańskich lokali. Z tej bazy wiedzy i pomysłów będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy mają w planach stworzyć własne szyldy, reklamujące ich działalność czy lokal.

Do projektu zostali zaproszeni twórcy związani z gdańską Akademią Sztuk Pięknych. Wśród nich znaleźli się: Ania Gawron i Dariusz Ogrodowczyk (duet Psowron), Anita Wasik, Hanna Kmieć i Katarzyna Cichosz (Studio Kmicic), Adam Kamiński, Piotr Paluch, Tomek Pawluczuk (Nylon Studio), Michał Pecko, Ania Tatar, Ania Witkowska, Zuza Zamorska i Mikołaj Sałek (Studio Workshop 91), Kasia Zwierzyńska (Bang Bang Design) i Stefan Stefaniszyn.

Zaprojektowali oni nowe szyldy dla kilkunastu obiektów w całym Gdańsku: w części Metamorfozy znalazło się 10 szyldów dla 10 różnych lokali, a w części 5x1 stworzono pięć różnych projektów dla tego samego lokalu. W projekcie znalazły się lokale ze Starego i Głównego Miasta, Wrzeszcza, Przymorza, Oliwy, Siedlec, Nowego Portu i Strzyży.

- Celem Gdańskiej Szkoły Szyldu jest stworzenie narzędzia, które ułatwi przedsiębiorcom, właścicielom lokali i restauratorom tworzenie nowych szyldów, zgodnych z Uchwałą Krajobrazową Gdańska. Pierwszym etapem jest zaprezentowanie stworzonych projektów w wirtualnej odsłonie, aby pokazać jak gdańscy twórcy zapatrują się na przestrzeń miasta, ale też jak w ciekawy i estetycznie spójny sposób podejść do projektowania informacji na elewacjach – tłumaczy Dariusz Słodkowski, kierownik Działu Użytkowania Przestrzeni Publicznej w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. - Pod koniec 2019 r. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni wydał poradnik „Gdański szyld”, z którego przedsiębiorcy dowiedzą się także jak w estetyczny i zgodny z prawem sposób umieścić szyld i reklamę na lokalu. 

Projekt Gdańskiej Szkoły Szyldu realizuje Fundacja Palma (jej założycielami są Jakub Knera i Natalia Koralewska) we współpracy z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni.

- Poradnik dostępny jest na stronie www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl, ale co ważniejsze dystrybuowany bezpośrednio do restauratorów i przedsiębiorców w Gdańsku - dodaje Słodkowski.

Natalia Koralewska, prezeska Fundacji Palma, prezentuje zasady działania platformy www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl i znajdującego się na niej bezpłatnego poradnika „Szyld Gdański”
Natalia Koralewska, prezeska Fundacji Palma, prezentuje Gdańską Szkołę Szyldu
fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl


Inauguracja działalności projektu to pierwszy krok do uwrażliwienia właścicielek i właścicieli lokali na tworzenie prawidłowej identyfikacji anonsującej ich działalność. Niebanalne szyldy, które powstały w ramach Gdańskiej Szkoły Szyldu stanowią kompromis pomiędzy artystycznym podejściem projektantów a potrzebą użytkową właścicieli lokali.

- Takie działanie ma na celu pokazanie, jak w zróżnicowany sposób podejść do projektowania szyldów i jak wiele projektów może powstać nawet dla jednego miejsca - wyjaśnia Natalia Koralewska, prezeska Fundacji Palma, która zarządza projektem. - Wybierając lokale, kierowaliśmy się różnymi lokalizacjami, branżami, które reprezentują, ale też zakresem tematycznym ich działalności. Chcieliśmy jak najlepiej ukazać zróżnicowanie profesji, a także różnorodne sposoby przygotowania szyldów.

Dla przedsiębiorców czy właścicieli lokali, którzy chcą reklamować swoją działalność pomocna będzie na pewno strona internetowa www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl oraz profil na Facebooku. Można tam znaleźć przydatne informacje - jak przygotować i gdzie można umieścić reklamę zgodnie z przepisami. 

Miasto przygotowało również bezpłatny poradnik „Szyld Gdański”, który jest bardzo pomocny przy projektowaniu reklam i szyldów dla lokali.

 

oprac. AUwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl