PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Czytanie performatywne i taneczna komedia Moliera na zakończenie Tygodnia Chorwackiego

Czytanie performatywne i taneczna komedia Moliera na zakończenie Tygodnia Chorwackiego
W środę, 15 września, będzie ostatnia okazja, by zapoznać się z kulturalnymi tradycjami jednego z ulubionych krajów Polaków - Chorwacji. Na zakończenie Tygodnia Chorwackiego, organizowanego przez Gdański Teatr Szekspirowski, Fundację Theatrum Gedanense i Ministerstwo Kultury Chorwacji w partnerstwie z Ambasadą Chorwacji w Polsce, zobaczymy przedstawienie teatru tańca w wykonaniu Zagreb Dance Company. Poprzedzi je czytanie performatywne w reżyserii Macieja Konopińskiego.
Zachwycający pracą z ciałem i elementami wizualnymi Zagreb Dance Company zakończy w środę, 15 września, Tydzień Chorwacki w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim
Zachwycający choreograficznymi rozwiązaniami i ciekawymi artystycznie elementami wizualnymi występ Zagreb Dance Company zakończy w środę, 15 września, Tydzień Chorwacki w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim
mat. prasowe

 

Bogaty program rozpoczętego 9 września Tygodnia Chorwackiego, obejmującego koncerty, spektakle dramatyczne, spotkania z literaturą i filmem, a także wydarzenia poświęcone kulinariom i turystyce, zakończy w środę, 15 września,przedstawienie teatru tańca w wykonaniu słynnego Zagreb Dance Company - zespołu tańca współczesnego założonego w 1970 roku przez tancerkę Lelę Gluhak Bunetę (od 2014 roku jest prowadzony przez producentkę Petrę Glad Mažarę). Przez wiele lat swojego istnienia, pod przewodnictwem różnych dyrektorów artystycznych, zespół wsławił się wystawianiem oryginalnych dzieł oraz wysokim poziomem artystycznym i technicznym swoich produkcji.

Na scenie Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego (ul. Bogusławskiego 1) chorwaccy tancerze zaprezentują swoją wariację na temat „Świętoszka”: „Tartuffe. Staging a Play” z choreografią Matiji Ferlina. Klasyczna komedia Moliera jest już drugą, po „Szklanej Menażerii” Tennessee Williamsa, inscenizacją tego twórcy, ze stworzonego przez niego cyklu „Staging a Play”, będącego ciekawą próbą zmierzenia się z wielkimi dziełami literackimi za pomocą eksperymentu - polegającego na przełożeniu interpretacji tekstu na język choreografii, gdzie słowo mówione zastępowane jest fizyczną ekspresją w określonym kontekście znaczeniowym.

„Tartuffe” („Świętoszek”) Ferlina jest wnikliwą, na wskroś współczesną interpretacją, wysoko ocenioną przez chorwacką krytykę teatralną. Nic dziwnego, ten twórca ukończył prestiżową School for New Dance Development w Amsterdamie, kilka lat mieszkał w Berlinie, gdzie podchwytywał tamtejsze trendy w teatrze tańca, aż powrócił do rodzinnej miejscowości Pula w Chorwacji, gdzie zajął się przeformułowywaniem koncepcji prezentacji scenicznych z wykorzystaniem multimediów i prezentacji wizualnych, łącząc w swoich projektach zdobywane przez lata w Europie doświadczenie.

Spektakl zobaczymy na deskach GTS o godzinie 19:00. Reżyseria i choreografia: Matija Ferlin, dramaturgia: Jasna Žmak, scenografia: Mauricio Ferlin, muzyka: Luka Prinčić i Matjaž Predanič, kostiumy: Matija Ferlin i Desanka Janković. Współpraca choreograficzna i obsada: Petra Chelfi, Andreja Jandrić, Domagoj Janković, Darko Japelj, Sintija Kučić, Marin Lemić, Roberta Milevoj, Petra Valentić i Eva Kocić. Bilety: 50 zł.

 

Maciej Konopiński od 1998 roku jest związany z Teatrem Wybrzeże, występował także w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie i gdańskiej Miniaturze. Znany jest również z produkcji filmowych, takich jak „Układ zamknięty”, „Wałęsa. Człowiek z nadziei” czy „Czarny Czwartek”, realizuje się ponadto jako reżyser. Nz. Maciej Konopiński podczas próby medialnej spektaklu „Randka z feministą”, w reż. Michała Derlatki
Maciej Konopiński od 1998 roku jest związany z Teatrem Wybrzeże, występował także w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Lublinie i gdańskiej Miniaturze. Znany jest również z produkcji filmowych, takich jak „Układ zamknięty”, „Wałęsa. Człowiek z nadziei” czy „Czarny Czwartek”, realizuje się ponadto jako reżyser. Nz. Maciej Konopiński podczas próby medialnej spektaklu „Randka z feministą”, w reż. Michała Derlatki
fot. Mateusz Ochocki / KFP

 

Wielki finał Tygodnia Chorwackiego poprzedzi ciekawy projekt czytania performatywnego, łączącego Chorwację i... Gdańsk. Aktor i reżyser związany z Teatrem Wybrzeże, Maciej Konopiński, zrealizuje tekst Niny Mitrović - chorwackiej dramaturg i reżyser teatralnej, cenionej autorki wielu sztuk teatralnych, a także scenariuszy radiowych oraz filmów dokumentalnych.

W sztuce zatytułowanej „Spotkanie” (polskiego przekładu dokonał Janusz Szablewski), którą usłyszymy w środę, poznamy bohaterów podczas odwiedzin. Pewnego wieczoru, w małym, skromnie urządzonym mieszkaniu, ludzie zachowują się normalnie, rozmawiając, pijąc i paląc, patrząc na siebie, przechadzając się, siadając i wstając. W tych najzwyczajniejszych czynnościach, tak dobrze nam znanych, czai się jednak napięcie, a głęboko ukryte emocje aż kipią, trzymając bohaterów i widzów gdzieś na krawędzi, tuż przed wybuchem. Co z tego wyniknie? Czy komunikacja i dojście do porozumienia jest między nimi możliwe? I ile w nich jest nas samych, i co to o nas mówi?

Na te i inne pytania odpowiedzi pod okiem Macieja Konopińskiego poszukają aktorzy Maciej Sykała i Michał Zacharek. Wizualizacje do czytania przygotował Filip Ignatowicz - malarz, artysta interdycyplinarny i reżyser, który otrzymał Nagrodę Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury za filmową opowieść o dorastaniu w Nowym Porcie. Za muzykę, którą usłyszymy na żywo podczas czytania odpowiedzialny będzie Tymon Tymański. Czytanie się rozpocznie o godzinie 17:30, w Teatrze w Oknie (ul. Długa 50/51). Bilety: 15 zł. Wydarzenie będzie także transmitowane na Facebooku Teatru w Oknie.

 

Agata Olszewskawww.gdansk.plagata.olszewska@gdansk.pl
Agata Olszewska - najnowsze
Agata Olszewskawww.gdansk.plagata.olszewska@gdansk.pl
Agata Olszewska - najnowsze