PORTAL MIASTA GDAŃSKA
PL | EN | DE

Coraz bliżej PKM dla Gdańska Południe. Pierwszy przetarg jeszcze w grudniu

Coraz bliżej PKM dla Gdańska Południe. Pierwszy przetarg jeszcze w grudniu
Pod koniec roku ogłoszony zostanie przetarg na dokumentację wydłużenia linii SKM z Gdańska Śródmieścia do południowych dzielnic miasta. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, dokumentacja ma być gotowa w połowie 2023 roku.
Gdańsk Kiełpinek, tory kolejowe Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM), na nich szynobus Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM)
Gdańsk Kiełpinek, tory kolejowe Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM), na nich szynobus Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM)
fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl

 


- Coraz bliżej PKM dla Gdańska Południe! Po studium korytarzowym przygotowanym przez Biuro Rozwoju Gdańska, Pomorska Kolej Metropolitalna wraz z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego i we współpracy z Miastem Gdańsk ogłasza przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, które pozwoli na uzyskanie gotowości aplikacyjnej w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej - poinformował na Facebooku Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju, w czwartek, 17 grudnia.

O sprawie pisze Gazeta Wyborca, która przypomina także, że w lipcu marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk ogłosił, że spółka PKM przygotuje Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) dla tego projektu. Na potrzeby stworzenia dokumentacji Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego przekazał ponad 5 mln zł.

Studium służy do analizy wariantów zaproponowanych przez miasto Gdańsk uwzględniając aspekty techniczne, środowiskowe i finansowe, umożliwi wskazanie jednego korytarza transportowego oraz etapów, w jakich ma powstawać. Podstawą dla dokumentacji będzie przygotowane przez Biuro Rozbudowy Gdańska studium korytarzowe, które wskazało warianty przebiegu linii wraz z licznymi podwariantami.

Ich wspólnym elementem jest początkowy odcinek od linii kolejowej Gdańsk - Tczew do pętli Łostowice/Świętokrzyska (tutaj planiści narysowali cztery podwarianty wyjścia ze stacji Gdańsk Południe). Od pętli Łostowice/Świętokrzyska zaproponowali trzy możliwe przebiegi nowej linii, które umożliwiłyby połączenie z istniejącą siecią kolejową.

 

Wstępne warianty rozbudowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w kierunku południowych dzielnic Gdańska

 

- STEŚ ma dać możliwość aplikowania o środki unijne na realizację tej inwestycji w zbliżającej się perspektywie unijnej. Wydaje nam się, że PKM Południe będzie miała jeszcze większe znaczenie dla miasta niż istniejąca linia PKM - mówi zastępca prezydent Gdańska Piotr Grzelak. - Ale to też powiązania z ościennymi gminami, których mieszkańcy muszą dzisiaj stać w korkach, aby dojechać do centrum naszego miasta. Dlatego przygotowane przez Biuro Rozbudowy Gdańska studium korytarzowe daje gminom możliwość rezerwowania terenów w miejscowych planach pod przyszłą linię.

Przetarg na STEŚ ma zostać ogłoszony w ostatnim tygodniu grudnia. PKM chce, żeby dokumentacja była gotowa w połowie 2023 roku. Znane są już szacunkowe maksymalne kwoty inwestycji - wartość całego projektu może kosztować do 5 mld zł, a pierwszego etapu - ok. 1,7 mld. To górna granica kosztów obejmujących nie tylko budowy linii, ale także wywłaszczenia, odszkodowania czy budowy układów drogowych, dla najdłuższych i najbardziej kosztownych wariantów i podwariantów. Koszty dla pozostałych wariantów mają być znacznie niższe, zbliżone do kosztów budowy pierwszej linii PKM. To, ile będą kosztować poszczególne warianty i ich etapy, ma wskazać właśnie STEŚ. Nie wiadomo też jeszcze, kto będzie odpowiadał za budowę inwestycji.

 

oprac. AOwww.gdansk.plredakcja@gdansk.pl