Actus Humanus Resurrectio 2023 w Wielki Tydzień w pięciu różnych lokalizacjach

Pięć dni Wielkiego Tygodnia, dziesięć koncertów, największe światowe gwiazdy wykonawstwa historycznego i przodujący w tej dziedzinie artyści polscy. Od 5 do 9 kwietnia po raz piąty w historii festiwalu Actus Humanus odbędzie się jego edycja wiosenna. Koncerty odbędą się w pięciu gdańskich lokalizacjach.
03.04.2023
Więcej artykułów poświęconych Gdańskowi znajdziesz na stronie głównej gdansk.pl
Po lewej kobieta odwrócona tyłem, po prawej mężczyzna w blond włosach patrzy w górę, palec wskazujący lewej dłoni skierowany ku górze. Ciemne pomieszczenie, palą się grube świece
W poprzedniej edycji festiwalu na inaugurację wystąpił Vincent Dumestre z zespołem Le Poème Harmonique
fot. Grzegorz Mehring / www.gdansk.pl

Pięć lokalizacji Actus Humanus

Nadrzędną ideą festiwalu jest prezentacja najbardziej wartościowych zjawisk światowej muzyki renesansu i baroku. Koncepcja Actus Humanus opiera się na ukazaniu utworów organicznie związanych z okresem świąt Bożego Narodzenia i Wielkiej Nocy, wykonywanych przez mistrzów i interpretatorów muzyki dawnej. W tym roku koncerty odbędą się w Centrum Św. Jana, Dworze Artusa, Kościele Św. Katarzyny, Ratuszu Głównego Miasta i Ratuszu Staromiejskim.

Odbiorcami festiwalu są zarówno mieszkańcy Gdańska, jak i melomani z całej Polski i Europy. Projekt ma na celu przyciągnąć zarówno pasjonatów muzyki dawnej, jak i osoby, dla których ważna jest możliwość uczestnictwa w niezwykłym wydarzeniu, święcie muzyki barokowej. W ten sposób festiwal umożliwia wymianę myśli, idei, praktyk wykonawczych, w której uczestniczą wiodące zespoły muzyczne, wybitni soliści, krytycy, managerowie kultury, przedstawiciele środowisk twórczych i publiczność.

Inauguracja w Wielką Środę

Serię wieczornych koncertów zainauguruje w Wielką Środę (5 kwietnia) Ensemble Correspondances pod kierownictwem Sébastiena Daucé. Artyści przywiozą do Gdańska pasyjny cykl siedmiu kantat „Membra Jesu nostri” BuxWV 75 skomponowany przez Dietricha Buxtehudego oraz kantatę „Actus Tragicus” BWV 106 Johanna Sebastiana Bacha. W Wielki Czwartek (6 kwietnia) włoski ansambl La Compagnia del Madrigale wykona jedno z największych dzieł Tomása Luisa de Victorii: „Officium defunctorum”. W kolejnych dniach zanurzymy się w świat Ciemnych Jutrzni, modlitw odmawianych tradycyjnie przed świtem w czasie Triduum Paschalnego, których nazwa wiąże się ze starym zwyczajem zapalania, a następnie gaszenia świec – aż do zapadnięcia zupełnej ciemności.

Finałowy koncert w Niedzielę Wielkanocną

Podczas gdańskiego festiwalu będziemy mieli niepowtarzalną okazję poczuć atmosferę tych ciemnych dni Wielkiego Tygodnia i porównać „Leçons de Ténèbres” Marca-Antoine’a Charpentiera – w interpretacji legendarnego Williama Christie i jego formacji Les Arts Florissants (7 kwietnia) – i „Lamentacji proroka Jeremiasza” Emilio de’ Cavalierego w wykonaniu Concerto Italiano pod dyrekcją Rinalda Alessandriniego (8 kwietnia). Zupełnie odmienny charakter będzie miał finałowy koncert zaplanowany na Niedzielę Wielkanocną (9 kwietnia). Sophie Karthäuser i Café Zimmermann pod kierownictwem Pabla Valettiego i Céline Frisch ponownie sięgną po twórczość Johanna Sebastiana Bacha i zaprezentują program złożony z jego kantat „Weichet nur, betrübte Schatten” BWV 202 i „Oholder Tag, erwünschte Zeit” BWV 210 oraz koncertów instrumentalnych BWV 1052 i 1060R.

Recitale polskich artystów

Introdukcjami do wieczornej zadumy będą recitale artystów polskich. W Wielką Środę (5 kwietnia) zabrzmi drugi recital z prezentacją suit klawesynowych George’a Friderica Handla w ujęciu niezrównanego Marcina Świątkiewicza. W Wielki Czwartek (6 kwietnia) Krzysztof Firlus wykona premierowo kompozycje ze zbioru „Drexel Manuscript” Carla Friedricha Abla. Wielkopiątkowe popołudnie (7 kwietnia) należeć będzie do Marii Pomianowskiej, która wraz z Mingjie Yu przedstawi program „Stwórco łaskawy” złożony z kompozycji ludowych oraz takich twórców, jak m.in. Piotr z Grudziądza. W Wielką Sobotę (8 kwietnia), zanim zapadnie ciemność, nad dachami miasta będą niosły się dźwięki sonat klawiszowych Domenica Scarlattiego w transkrypcji na carillon i w wykonaniu znakomitej Małgorzaty Fiebig. Z kolei Niedzielę Wielkanocną (17 kwietnia) zdominuje klawesynowa muzyka Louis Marchanda w interpretacji debiutującej na festiwalu Actus Humanus Ewy Mrowcy.

Program koncertów

MARCIN ŚWIĄTKIEWICZ

George Frideric Handel: Suites de Pièces pour le Clavecin HWV 430-433
George Frideric Handel
Suites de Pièces pour le Clavecin HWV 430-433
Suite V E-dur HWV 430
Suite VI fis-moll HWV 431
Suite VII g-moll HWV 432
Suite VIII f-moll HWV 433
Marcin Świątkiewicz – klawesyn

Marcin Świątkiewicz - jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich klawesynistów. Gra na różnych typach klawesynów i klawikordów oraz na historycznych fortepianach i organach; szczególną pasją darzy improwizacje. Jako solista, dyrygent i kameralista regularnie współpracuje z czołówką międzynarodowych oraz polskich orkiestr i zespołów, w tym z Brecon Baroque, Capella Cracoviensis, Arte dei Suonatori, {oh!} Orkiestrą i AUKSO. W 2015 roku nagrał solowy album z późnobarokowymi koncertami klawesynowymi Müthela, nagrodzony „Diapason d’Or”, a dwa lata później wielokrotnie nagrodzony solowy album „Cromatica”. Za „Sonaty różańcowe” Bibera, zarejestrowane wspólnie z Rachel Podger, Davidem Millerem i Jonathanem Mansonem, otrzymał „Gramophone Award”. W 2016 roku został nagrodzony Paszportem „Polityki”. Do ostatnich dokonań klawesynisty należą album koncertami klawesynowymi Bacha (2018) oraz album z kultowymi „Wariacjami Goldbergowskimi” (2020). Artysta wykłada w Akademii Muzycznej w Katowicach. Szczególną uwagę poświęca nauczaniu gry solowej oraz kursom improwizacji w oparciu o metodę partimento.

Wielka Środa, 5 kwietnia 2023, godz. 17:30
Ratusz Głównego Miasta, ul. Długa 46, Gdańsk

ENSEMBLE CORRESPONDANCES / SÉBASTIEN DAUCÉ

Dietrich Buxtehude: Membra Jesu Nostri BuxWV 75 / Johann Sebastian Bach: Actus
Tragicus BWV 106
Dietrich Buxtehude
Membra Jesu Nostri BuxWV 75
Mit Fried und Freud BuxWV 76
Johann Sebastian Bach
Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (Actus Tragicus) BWV 106
Ensemble Correspondances
Sébastien Daucé – dyrygent

Sébastien Daucé - organista, klawesynista, założyciel i szef Ensemble Correspondances, którym dyryguje od instrumentu. Wraz ze swym zespołem, założonym w 2008 roku po ukończeniu studiów w Conservatoire national supérieur de musique et de danse w Lyonie, eksploruje repertuar francuski czasów Grand Siècle (XVII wiek), występując we Francji, w Europie, Azji i obu Amerykach oraz nagrywając płyty dla Harmonii Mundi. Równolegle zajmuje się dydaktyką: od 2012 roku w Le Pôle supérieur de Paris, a także prowadzi prace badawcze: współpracuje z czołowymi badaczami muzyki siedemnastowiecznej, regularnie publikując artykuły i biorąc udział w ważnych projektach dotyczących praktyki wykonawczej. Ma też tytuł „artysty stowarzyszonego” Fundacji Royaumont.
Ensemble Correspondances Zespół wokalistów i instrumentalistów prowadzony przez klawesynistę i organistę Sébastiena Daucé. Swą nazwę czerpie z poezji Baudelaire’a, łącząc także muzykę z innymi sztukami pięknymi. Ansambl sięga po twórczość kompozytorów cieszących się zasłużoną sławą, jak Charpentier, ale też ożywia utwory mniej dzisiaj znane, choć wykonywane i doceniane w swoich czasach – jak dzieła Antoine’a Boësseta czy Etienne’a Moulinié’a – podkreślając wciąż aktualną nowoczesność ich brzmienia. Zespół ma na swoim koncie kilka płyt, z których każda spotkała się z entuzjastyczną reakcją krytyki, a wybrane zdobywały najbardziej prestiżowe nagrody fonograficzne. Występuje na najważniejszych festiwalach we Francji oraz w innych krajach europejskich czy Japonii; pojawia się w programach wiodących radiofonii europejskich.

Wielka Środa, 5 kwietnia 2023, godz. 20:00
Centrum św. Jana, ul. Świętojańska 50, Gdańsk

KRZYSZTOF FIRLUS

Carl Friedrich Abel: Drexel Manuscript
Carl Friedrich Abel
Drexel Manuscript
Krzysztof Firlus – viola da gamba

Krzysztof Firlus - kontrabasista i gambista. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, a także Universität Mozarteum w Salzburgu. Laureat stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska” oraz ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kontrabasowych. Jako solista, kameralista oraz muzyk orkiestrowy koncertuje w kraju i za granicą. Związany z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, członek wielu zespołów kameralnych oraz ansambli wykonawstwa muzyki dawnej, m.in. {oh!} Orkiestry, Extempore, Gambasada, Ensemble Reversio; założyciel zespołu Ensemble Chimérique. Współpracował także z Kwartetem Śląskim, Capellą Cracoviensis, AUKSO. Prowadzi klasę violi da gamba w Akademii Muzycznej w Katowicach oraz klasę kontrabasu w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Wielki Czwartek, 6 kwietnia 2023, godz. 17:30
Ratusz Głównego Miasta, ul. Długa 46, Gdańsk

LA COMPAGNIA DEL MADRIGALE / GIUSEPPE MALETTO

Tomás Luis de Victoria: Officium defunctorum
Tomás Luis de Victoria
Officium defunctorum
Claudio Monteverdi
Stabat Virgo Maria (kontrafaktura Era l'anima mia)
Adoramus
Iam moriar mi fili (Pianto della Madonna)
La Compagnia del Madrigale
Giuseppe Maletto – kierownictwo artystyczne

Giuseppe Maletto - włoski tenor, dyrygent i kierownik artystyczny. W swojej działalności angażuje się przede wszystkim w wykonania muzyki doby średniowiecza i renesansu, w szczególności polifonicznej muzyki dawnej i twórczości Monteverdiego. Jego profesjonalna kariera śpiewacza łączy się z najlepszymi zespołami wykonawstwa historycznego. Współpracował z La Venexiana, La Petite Bande, Hespèrion XXI, Ensemble Gilles Binchois, Concerto Italiano, Mala Punica i in., wykonując w krajach Europy, obu Ameryk, Bliskiego Wschodu i Azji. W swoim dorobku ma kilkadziesiąt nagrań płytowych, z czego wiele z nich zostało wyróżnione nagrodami „Preis der deutschen Schallplattenkritik”, „Diapason d’Or”, „Gramophone Award”. W 1995 roku z inicjatywy Maletto powstał zespół muzyki dawnej Cantica Symphonia, skupiający się na wykonawstwie muzyki średniowiecza i renesansu. W 2008 roku objął stery nowopowstałej formacji La Compagnia del Madrigale. Z grupą tą zajmuje się prezentacją twórczości madrygałowej, w szczególności Gesualda, Marenzia i Monteverdiego.

La Compagnia del Madrigale - grupa powstała w 2008 roku, gdy kilkoro śpiewaków doświadczonych w repertuarze madrygałowym postanowiło rozpocząć działalność na własną rękę, bez dyrygenta. Samodzielny debiut dyskograficzny zespołu miał miejsce w 2011 roku (antologia madrygałów do tekstów z „Orlando furioso” Ariosta, wyd. Arcana). W 2013 roku ansambl rozpoczął współpracę z wytwórnią Glossa, publikując madrygały i responsoria Gesualda, Marenzia, Monteverdiego i in., oraz zdobywając za kolejne nagrania szereg najważniejszych międzynarodowych nagród fonograficznych. Zespół występuje na najważniejszych festiwalach, m.in. MITO Settembremusica, Unione Musicale w Turynie, Schwetzinger SWR Festspiele, RheinVokal, a także w prestiżowych salach koncertowych, jak Kölner Philharmonie, Victoria Hall w Genewie, Musée d’Orsay w Paryżu, Sala Accademica del Pontificio Istituto di Musica Sacra w Rzymie czy Wigmore Hall w Londynie.

Wielki Czwartek, 6 kwietnia 2023, godz. 20:00
Dwór Artusa, ul. Długi Targ 43–44, Gdańsk

MARIA POMIANOWSKA

Stwórco łaskawy
Lament Matki Bolesnej (melodia ludowa z Suraża)
Służyłem ja Tobie (Anonim, XVII w.)
Rozmyślajmy dziś wierni chrześcijanie (melodia ludowa z Zambrowa)
Presulis eminenciam (Piotr z Grudziądza)
Stała Matka boleściwa (Jacopone da Todi, XIII w.)
Wysłuchaj Stwórco łaskawy (melodia ludowa z Łomży)
Płacz, płacz kto żyw (melodia ludowa z płockiego)
Zawitaj ukrzyżowany (melodia ludowa z radomskiego)
Lamento (Anonim włoski, XIV w.)

Po koncercie warsztaty wokalne z publicznością:
Płacz, płacz kto żyw (melodia ludowa z płockiego)
Wysłuchaj Stwórco łaskawy (melodia ludowa z Łomży)
Maria Pomianowska– śpiew, staropolskie fidele kolanowe
Mingjie Yu – cytra chińska

Maria Pomianowska - multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Jedna z czołowych polskich artystek, wykonujących muzykę ludową, etniczną, world music. Od początku swojej działalności muzyczno-badawczej koncentruje się na unikalnych technikach wykonawczych kultur Europy, Azji i Bliskiego Wschodu. Jako solistka aktywnie koncertuje na całym świecie. Współpracuje z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi. Ambasadorka polskiej muzyki klasycznej i ludowej w Japonii podczas jej pobytu w latach 1997–2002. Uczestniczyła w rekonstrukcjach zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej i fideli płockiej, a także suki mieleckiej. Jest inicjatorką powstania takich zespołów jak Zespół Polski, San-Nin Trio, Arcus Poloniae; powołała do życia pierwszy w Polsce zespół muzyki indyjskiej – Raga Sangit. Doktor habilitowana sztuk muzycznych, związana z Akademią Muzyczną w Krakowie.

Wielki Piątek, 7 kwietnia 2023, godz. 17:30
Ratusz Staromiejski, ul. Korzenna 33/35, Gdańsk

LES ARTS FLORISSANTS / WILLIAM CHRISTIE

Marc-Antoine Charpentier: Leçons de Ténèbres
Marc-Antoine Charpentier
Leçons de Ténèbres
Troisième leçon de ténèbres du Jeudi H 124
Deuxième répons après la deuxième leçon du deuxième nocturne du Jeudi Saint H 129
Troisième leçon de ténèbres du Vendredi Saint H 137
Méditations pour le Carême H 380–389
Les Arts Florissants
William Christie – dyrygent

William Christie - dyrygent i klawesynista, twórca zespołu Les Arts Florissants, najważniejszy propagator i interpretator muzyki francuskiego baroku, wybitny wykonawca repertuaru od XVI do XVIII wieku. Urodził się w Stanach Zjednoczonych; po studiach na Harvardzie i Yale w 1971 roku opuścił Amerykę przenosząc się do Paryża, gdzie wstąpił do Konserwatorium. Na czele założonego w 1979 roku Les Arts Florissants wywarł bardzo głęboki i osobisty wpływ na przywracanie i odkrywanie repertuaru pozostającego do tego czasu w zapomnieniu – przede wszystkim praktycznie całej muzyki francuskiego baroku. Stał się postacią emblematyczną dla odrodzenia zainteresowania takimi gatunkami, jak tragedie lyrique i opéra-ballet, czy francuski motet. Dokonał też wielu wybitnych kreacji i nagrań utworów włoskich i angielskich z tego samego okresu, poczynając od madrygałów Gesualda i Monteverdiego, po opery Purcella i Handla.

Les Arts Florissants - zespół, którego nazwa wywodzi się z tytułu krótkiej opery Marc-Antoine’a Charpentiera, założony został w 1979 roku przez francusko-amerykańskiego klawesynistę i dyrygenta Williama Christie w celu wykonywania muzyki barokowej na instrumentach z epoki. Ansambl odegrał pionierską rolę w rozbudzeniu zainteresowania repertuarem francuskiego baroku. W ciągu ostatnich ponad 40 lat uczestniczył w przywróceniu publiczności niezliczonych skarbów ze zbiorów Bibliothèque nationale de France, zwłaszcza z siedemnastowiecznego repertuaru francuskiego oraz europejskiej muzyki XVII i XVIII stulecia. Począwszy od produkcji „Atysa” Lully’ego w 1987 roku w Opéra-Comique w Paryżu, największe swe sukcesy zespół święci na gruncie opery. Grupa nagrała blisko 100 płyt dla takich wytwórni jak Harmonia Mundi, Warner Classics/Erato i Virgin Classics. Obfity jest również jej katalog operowy na DVD.

Wielki Piątek, 7 kwietnia 2023, godz. 20:00
Dwór Artusa, ul. Długi Targ 43–44, Gdańsk

MAŁGORZATA FIEBIG

Domenico Scarlatti: Sonate per tastiera
Domenico Scarlatti
Sonata K 52 in d
Sonata K 61 in a
Sonata K 77 in d
Sonata K 78 in F
Sonata K 81 in e
Sonata K 88 in g
Sonata K 149 in a
Sonata K 165 in C
Sonata K 200 in C
Małgorzata Fiebig – carillon

Małgorzata Fiebig - organistka i carillonistka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Gdańsku na Wydziale Instrumentalnym i Wydziale Dyrygentury Chóralnej. Otrzymała również tytuł magistra w Nederlandse Beiaardschool w Amersfoort w klasie Fransa Haagena. Laureatka wielu nagród w konkursach carillonowych w Holandii, Belgii i Niemczech. Koncertowała w wielu krajach Europy, a także w Curaçao i USA. W 1999 roku objęła posadę miejskiej carillonistki w Gdańsku, a w 2011 roku zajęła stanowisko carillonisty w Utrechcie jako pierwszy obcokrajowiec i kobieta. Do jej repertuaru należą nie tylko carillonowe opracowania muzyki dawnej, ale również i muzyki współczesnej oraz popularnej. Od 2012 roku jest współorganizatorem Carillonowego Festiwalu Muzyki Dawnej w ramach Festival Oude Muziek w Utrechcie.

Wielka Sobota, 8 kwietnia 2023, godz. 17:30
Ratusz Głównego Miasta, ul. Długa 46, Gdańsk

CONCERTO ITALIANO / RINALDO ALESSANDRINI

Emilio de’ Cavalieri: Lamentationes Hieremiae Prophetae cum Responoriis
Emilio de’ Cavalieri
Lamentationes Hieremiae Prophetae cum Responoriis
Prima die. Lectio prima
Prima die. Lectio secunda
Prima die. Lectio tertia
Girolamo Frescobaldi
Toccata cromaticha per l'elevatione
Gregorio Allegri
Miserere mei, Deus
Concerto Italiano
Rinaldo Alessandrini – kierownictwo artystyczne

Rinaldo Alessandrini - znany zarówno jako założyciel i kierownik zespołu Concerto Italiano, jak i klawesynista, organista i pianista grający na historycznych instrumentach. Według „The Times”: „człowiek, dzięki któremu muzyka włoska znowu brzmi włosko” – gdyż skupiając się przede wszystkim na repertuarze włoskiego manieryzmu i baroku, stara się nadać interpretacjom śpiewność i ekspresji, właściwych dla stylu z XVII i XVIII wieku. Poza kierowaniem Concerto Italiano prowadzi też intensywną działalność solową, goszcząc na festiwalach na całym świecie, od Japonii, przez Europę, po Stany Zjednoczone. Często występuje także jako dyrygent gościnny, prowadzi też liczne spektakle operowe. Wiele jego płyt otrzymało wyróżnienia i nagrody międzynarodowej krytyki muzycznej, wśród których wymienić można „Grand Prix du Disque” i nagrodę „Preis der deutschen Schallplattenkritik”.

Concerto Italiano - założony w 1984 roku zespół, który wychodząc od repertuaru madrygałowego – przede wszystkim Monteverdiego i Marenzia – a dochodząc do dzieł orkiestrowych i operowych XVIII wieku, zrewolucjonizował kryteria wykonawstwa muzyki dawnej. Grupa regularnie występuje w najważniejszych centrach, a jej nagrania zyskały niezliczone dowody uznania ze strony krytyki muzycznej – m.in. pięć „Gramophone Awards”, dwie „Grand Prix du Disque”, trzy nagrody „Preis der deutschen Schallplattenkritik” i in. Na przestrzeni niespełna czterech dekad działalności zespół wydał ponad 40 albumów oraz realizował pasjonujące projekty muzyczne, m.in. trylogię oper Monteverdiego w mediolańskiej La Scali, europejskie tournée z „Cain, overo il primo omicidio” A. Scarlattiego i z programem polifonii rzymskiej z końca XVII wieku (wraz z RIAS Kammerchor). We współpracy z Narodową Biblioteką Uniwersytecką w Turynie Concerto Italiano nagrało większość znanych do tej pory oper i koncertów Vivaldiego, z których część nie była wykonywana od ponad 300 lat.

Wielka Sobota, 8 kwietnia 2023, godz. 20:00
Dwór Artusa, ul. Długi Targ 43–44, Gdańsk

EWA MROWCA

Louis Marchand: Pièces de Clavecin
Louis Marchand
Pièces de Clavecin
Suite d-moll
Suite g-moll
La Venitienne
Ewa Mrowca – klawesyn

Ewa Mrowca - naukę gry na klawesynie rozpoczęła w wieku dwunastu lat zafascynowana nagraniami Wandy Landowskiej. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie i Accademia Musicale Chigiana w Sienie. Uczyła się też w Guildhall School of Music & Drama i w Schola Cantorum Basiliensis. Jej zainteresowania obejmują w szczególności grę na instrumentach historycznych oraz realizację partii basso continuo zgodnie z dawną praktyką wykonawczą. Od wielu lat pasjonuje ją francuska twórczość klawesynowa epoki baroku. Koncertuje jako solistka oraz w zespołach muzyki dawnej. Występowała w Polsce, Francji, Niemczech, Stanach Zjednoczonych i Chinach. Grała razem z zespołami Jordiego Savalla, Simona Standage’a, Katherine McGillivray, Lilianny Stawarz, Olivii Centurioni, Jörga-Andreasa Böttichera, Petera van Heyghena czy Joshui Rifkina. Wraz z Jakubem Kościukiewiczem założyła łódzką orkiestrę barokową Altberg Ensemble. Wykłada w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Akademii Muzycznej w Krakowie.

Niedziela Wielkanocna, 9 kwietnia 2023, godz. 17:30
Ratusz Głównego Miasta, ul. Długa 46

CAFÉ ZIMMERMANN / PABLO VALETTI / CÉLINE FRISCH / SOPHIE KARTHÄUSER / MAGDALENA KAROLAK

Johann Sebastian Bach: Kantaten und Konzerte
Johann Sebastian Bach
Weichet nur, betrübte Schatten BWV 202
O holder Tag, erwünschte Zeit BWV 210
Cembalokonzert d-moll BWV 1052
Konzert für Violine und Oboe c-moll BWV 1060R

Sophie Karthäuser – sopran
Magdalena Karolak – obój
Café Zimmermann
Pablo Valetti – kierownictwo artystyczne, skrzypce
Céline Frisch – kierownictwo artystyczne, klawesyn

Sophie Karthäuser - belgijska sopranistka, ceniona szczególnie za interpretacje dzieł Mozarta. Zadebiutowała partią Paminy w „Czarodziejskim flecie” Mozarta pod dyrekcją René Jacobsa w La Monnaie w Brukseli i od tego czasu międzynarodowa krytyka z uwagą śledzi jej artystyczne poczynania. Śpiewała również pod batutą tak znamienitych dyrygentów jak William Christie, Jérémie Rhorer, Christophe Rousset, John Eliot Gardiner, Emmanuelle Haïm. Jest także wziętą artystką recitalową, zdobywając na tym polu szereg wyróżnień i nagród. Jako solistka występuje z prestiżowymi zespołami i orkiestrami. Nieobcy jej jest również repertuar muzyki dawnej, m.in. kantatowa twórczość Telemanna. Warto podkreślić, że album zawierający „Leçons de ténèbres” Delalande’a (Hamonia Mundi, 2015), zrealizowany z Ensemble Correspondances i Sébastienem Daucé, nagrodzony został renomowanym wyróżnieniem „Diapason d’Or”.

Magdalena Karolak - studiowała w Hochschule für Musik we Freiburgu oraz w Conservatoire de musique w Genewie. Doskonaliła swoje umiejętności w historycznej praktyce wykonawczej m.in. w Universität Mozarteum w Salzburgu. Specjalizuje się w muzyce dawnej i wykonawstwie historycznym, koncertując regularnie z takimi zespołami, jak: ll Giardino Armonico, Il Pomo d'Oro, Accademia Bizantina, Capella Cracoviensis, Akademie für Alte Musik Berlin, I Barocchisti, Arte dei Suonatori, Orchestre des Champs-Élysées, La Capella Reial de Catalunya. Jako solistka występowała obok wybitnych artystów, jak Philippe Jaroussky, Franco Fagioli, Joyce DiDonato oraz Sandrine Piau oraz grała pod batutą m.in. Jerzego Semkowa, Marka Minkowskiego, Nello Santiego, Adama Fischera, Jordiego Savalla. Artystka ma na swoim koncie nagrania płytowe dla takich wytwórni, jak: Decca, Naïve, Sony, Harmonia Mundi, Ricercar oraz Virgin Classics/EMI, a także nagrania radiowe i telewizyjne dla NDR i Mezzo. Od 2017 roku wykłada w klasie oboju barokowego na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.

Céline Frisch - francuska klawesynistka, razem z Pablem Valettim kierowniczka ansamblu Café Zimmermann. Studiowała grę na klawesynie w Conservatoire d’Aix-en-Provence, a następnie w prestiżowej Schola Cantorum Basiliensis. Zdobywczyni szeregu nagród i wyróżnień; w 2009 roku uhonorowana tytułem Chevalier des Arts et des Lettres. Pośród szerokiego repertuaru muzyki dawnej to jej interpretacje muzyki J.S. Bacha przykuły największe zainteresowanie międzynarodowej prasy muzycznej. Wykonuje z upodobaniem także francuską muzykę epoki Ludwika XIV, dzieła wirginalistów angielskich czy niemiecką muzykę XVII wieku. Nie stroni jednak od muzyki XX wieku i współczesnej. W jej dyskografii szczególne miejsce zajmują albumy poświęcone „Das Wohltemperierte Klavier” J.S. Bacha: księdze I (2016) i księdze II (2019) – oba wyróżnione m.in. „Diapason d’Or” i „Choc de Classica”.

Pablo Valetti - skrzypek, urodzony w Argentynie. Studiował grę na skrzypcach w Buenos Aires, by następnie kontynuować studia nad muzyką dawną w Schola Cantorum Basiliensis. W roli solisty lub koncertmistrza występował z takimi formacjami jak: Les Arts Florissants, Le Concert des Nations, Concerto Köln, Les Musiciens du Louvre, Hespèrion XXI, Concerto Vocale Gent, Les Talens Lyriques. Regularnie współpracuje z Orquesta Barroca de Sevilla. Od 1999 roku razem z Céline Frisch prowadzi zespół muzyki dawnej Café Zimmermann. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną: uczył m.in. w Escola Superior de Música de Catalunya w Barcelonie oraz Conservatoire à Rayonnement Régional w Nicei. Gra na skrzypcach Giovanniego Battisty Guadagniniego z 1758 roku.

Café Zimmermann - powołany do życia w 1999 roku czołowy francuski zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki baroku. Prowadzony przez skrzypka Pabla Valettiego i klawesynistkę Céline Frisch, skupia solistów pragnących wskrzeszenia muzycznej rywalizacji, jaka miała miejsce w kawiarni Gottfrieda Zimmermanna w osiemnastowiecznym Lipsku. Ceniony w kraju i za granicą, od lat wykonuje w prestiżowych salach koncertowych i międzynarodowych festiwalach. Uznaniem cieszą się nie tylko koncerty czy muzyczne kolaboracje z największymi nazwiskami muzyki dawnej (jak Gustav Leonhardt, Dominique Visse, Roberta Invernizzi, Sophie Karthäuser), ale i ich dokonania na polu fonograficznym, przede wszystkim albumy z interpretacjami twórczości Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmiany programu.

Niedziela Wielkanocna, 9 kwietnia 2023, godz. 20:00
Dwór Artusa, ul. Długi Targ 43–44, Gdańs

 

Organizatorami festiwalu Actus Humanus są Fundacja A415, agencja event-factory oraz Program 2 Polskiego Radia. Wydarzenie dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

 

TV

Obrona Westerplatte – pierwsze starcie II wojny. Rozmowa z dr. Janem Szkudlińskim