|
Czym jest Festiwal All About Freedom
All About Freedom Festival to interdyscyplinarne wydarzenie kulturalno-artystyczne, którego wiodącym tematem jest problematyka wolności we współczesnym świecie. Podczas kilku dni odbywają się liczne projekcje filmowe, debaty i prelekcje, działania artystyczne (m.in. wystawy, koncerty, spektakle).
Festiwal organizowany jest przez Europejskie Centrum Solidarności, pierwszy odbył się w 2007 roku. Tegoroczna edycja będzie 16. a jej termin to 8-15 października 2022 roku.
Ilu artystów wzięło udział w konkursie?
W konkursie wzięło udział 52 artystów i artystek z całej Polski. Organizator konkursu, a jest nim Europejskie Centrum Solidarności, przewidziało dla autora/autorki zwycięskiego projektu nagrodę finansową w wysokości 5 tysięcy złotych brutto.
Jury doceniło twórczą swobodę i spontaniczność projektu, oddające ducha festiwalu, a jednocześnie fakt, że w swej estetyce praca nawiązuje do najlepszych czasów polskiego plakatu.
Co się spodobało jurorom?
W jury konkursu zasiadało pięć osób (kolejność alfabetyczna):
- Ewa Chudecka - historyczka sztuki, specjalistka Design Management, kierowniczka PPNT Gdynia | Centrum Designu oraz festiwalu Gdynia Design Days
- Adam Ignaciuk - grafik, projektant znaków graficznych, książek i publikacji
- Aneta Lehmann - architektka wnętrz, kulturoznawczyni, ECS
- dr hab. Sebastian Konefał, prof. UG - filmoznawca, wykładowca akademicki, Uniwersytet Gdański
- prof. Sławomir Witkowski - malarz, grafik, pedagog, dziekan Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku
– Wybrana praca charakteryzuje się urodą wizualnych środków formalnych, które wzmacniają siłę przekazywanej treści. W warstwie znaczeniowo symbolicznej przedstawia prosty i czytelny przekaz: dłoń wypuszczającą na wolność gołębia. Praca łączy w sobie projektowy skrót informacji ze swobodą artystycznego gestu. Przyjazna kolorystyka: miękka żółć tła, ciepła zieleń pejzażu, biel gołębia, szarość rysunku, czerń rastra buduje atrakcyjność obrazu. Całość świadczy o dużej kulturze wizualnej projektanta, który z pełną świadomością nawiązuje w tej pracy do tradycji polskiej szkoły plakatu – napisał w uzasadnieniu Sławomir Witkowski, grafik, członek jury.
– Wybrany plakat wyróżnił się na tle innych prac tym, że hasło wolności interpretował nie tylko poprzez wybór motywu, ale również sposób jego zilustrowania. Kompozycję graficzną określić można jako swobodną i dynamiczną, a zawarte w niej środki graficzne odważne, różnorodne i kontrastowe – dodał Adam Ignaciuk, także grafik.
– Projekt w nienachalny sposób nawiązuje do korzeni Polskiej Szkoły Plakatu, odwołując się przy tym do dobrze rozpoznawalnych elementów ikoniczności związanej z dyskursami wolnościowymi (dłoń, gołąb) – tak uzasadnił swój wybór Sebastian Konefał, filmoznawca.
– Plakat w swej estetyce nawiązuje do najlepszych lat polskiego plakatu. Połączenie różnych technik w kolażowej kompozycji oraz lekkość rysunku ołówka. Wyjście poza kadr, dynamiczna kreska narysowanych linii i użyta kolorystyka powodują, że zaproponowana kompozycja jeszcze bardziej podkreśla wartość jaką jest wolność. Zarówno człowieka jak i otaczającego go świata – napisała Ewa Chudecka, szefowa Gdynia Design Days, oceniając zwycięską pracę.