Nowatorskie koncerty carillon plus fontanna
Fontanna Heweliusza to nowoczesne urządzenie, które umożliwia tworzenie różnorodnych, ciekawych wizualnie obrazów wodnych i świetlnych. Zapewnia letnie orzeźwienie oraz miły wypoczynek gdańszczanom i turystom. Do tego kameralnego widowiska, w 2016 roku dołączył unikatowy gdański instrument - carillon Kościoła św. Katarzyny. Ten ostatni posiada 50 dzwonów i jest największym carillonem koncertowym w Polsce. Najpotężniejszy dzwon o imieniu „Katarzyna” waży dokładnie 2835 kg.
– Gdańsk to pierwsze europejskie miasto, które wykorzystuje takie oryginalne i wizualnie atrakcyjne połączenie. Wraz ze spółką wodociągową GIWK przygotowaliśmy harmonogram koncertów na cały sezon. Do 15 lipca w każdy piątek, sobotę i niedzielę pokazy będą się odbywać o godzinie 21.30. Następnie, aż do końca sierpnia będziemy koncertować o 21.15, czyli po zakończeniu koncertów w ramach dwudziestej czwartej edycji Gdańskiego Festiwalu Carillonowego – mówi Monika Kaźmierczak z Muzeum Gdańska, carillonistka miejska.
Gdańska kultura carillonowa została oficjalnie wpisana 19 października 2021 roku na krajową listę Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego.
Jaki jest program koncertów carillonu i fontanny?
Weekendowy repertuar koncertów na Fontannę i Carillon składa się z utworów „Płynna materia” Beniamina Baczewskiego, „Echa Gdańska” Jakuba Nikiela oraz „Opowieści Fontanny Heweliusza”, autorstwa Kamila Cieślika. Pierwszy z utworów usłyszymy w piątki, drugi w soboty, a ostatni w niedziele. Od 15 lipca aż do 26 sierpnia, w każdy piątek, wykonywane będą naprzemiennie utwory „Nihil constat” Katarzyny Kwiecień-Długosz oraz wymienione wcześniej „Echa Gdańska” oraz „Opowieści fontanny Heweliusza”. W przeciwieństwie do pozostałych koncertów, będą one wykonywane na żywo przez uczestników Gdańskiego Festiwalu Carillonowego, którzy przybędą na festiwal muzyczny m.in. z Belgii, Holandii oraz Litwy.
PROGRAM KONCERTÓW:
Tryb automatyczny
Kiedy: 10-12, 17-19, 24-26 czerwca; 1-3, 8-10 lipca, godz. 21:30-21:45
Kiedy: 16-17, 23-24, 30-31 lipca; 6-7, 13-14, 20-21, 27-28 sierpnia, godz. 21.15-21.30
Gdzie: Skwer Heweliusza – Stare Miasto / Gdańsk
Wstęp: wolny
Utwory: Płynna materia (piątki), Echa Gdańska (soboty), Opowieści Fontanny Heweliusza (niedziele)
Tryb ręczny (w ramach Gdańskiego Festiwalu Carillonowego)
Kiedy: 15, 22, 29 lipca; 5, 12, 19, 26 sierpnia, godz. 21.15-21.30
Miejsce koncertów: Skwer Heweliusza – Stare Miasto / Gdańsk
Wstęp: wolny
Pełny program koncertów znajduje się na stronie Gdańskich Carillonów.
Jak powstała Fontanna Heweliusza?
Fontanna Heweliusza znajduje się na gdańskim Skwerze Heweliusza przy Muzeum Bursztynu oraz Muzeum Nauki Gdańskiej. Jej inauguracja nastąpiła 8 sierpnia 2014 roku. Powstała z inicjatywy Gdańskiej Infrastruktury Wodociągowo-Kanalizacyjnej (GIWK) dla upamiętnienia prowadzonych w latach 2006-2012 prac w zakresie budowy i modernizacji gdańskiej infrastruktury wodno-ściekowej. Fontanna stanowi symboliczne oddanie wody miastu i nawiązuje do podobnej inicjatywy z końca XIX wieku, dotyczącej nieistniejącej już fontanny na Targu Maślanym.
Forma Fontanny Heweliusza jest efektem konkursu architektonicznego, przeprowadzonego w 2012 roku. Autorem zwycięskiego projektu jest architekt Roland Kwaśny.
Pod względem budowy fontanna jest dwuczęściowa – składa się z wodospadu i dysz. Daje wiele możliwości tworzenia wielu efektów wodnych i świetlnych. Działa w godzinnej sekwencji, składającej się z pięciu 12-minutowych programów o różnym charakterze:
1. oczekiwanie/samotność
2. tęsknota/niepokój
3. radość/spotkanie
4. euforia/spełnienie
5. program specjalny.
Ostatni program zawiera w sobie kulminację wszystkich nastrojów. Ten właśnie program został wykorzystany w ogłoszonym w 2016 roku konkursie kompozytorskim „Fontannie bije ten dzwon”, w którym zadaniem było napisanie muzyki na carillon kościoła św. Katarzyny i elektronikę, zsynchronizowaną z programem specjalnym Fontanny Heweliusza.
Laureatem pierwszego miejsca został Kamil Cieślik z utworem „Opowieści Fontanny Heweliusza”, drugie miejsce zajęła Katarzyna Kwiecień-Długosz z utworem „Nihil constat”, trzecie miejsce ex aequo zajęli Beniamin Baczewski z „Płynną materią” i Jakub Nikiel z „Echami Gdańska”. Zwycięski utwór w warstwie elektronicznej wykorzystuje orkiestrę symfoniczną, jest również możliwy do wykonania z orkiestrą na żywo. Premiera zwycięskiego utworu nastąpiła podczas inauguracji Fontanny Heweliusza – Wodowania Sztuk - 7 maja 2016 roku.
oprac. MW